A szovjet katonai űrrepülés álmai...
A
szovjet (és mellesleg az amerikai) űrprogram alapvetően katonai alapokra
építkezett, az R-7 ballisztikus rakétát a hadsereg pénzelte, és csak
pár ügyes húzás árán sikerült ebből az első műholdig, majd az első
embert a világűrbe juttató űrhajóig eljutni. Noha az R-7 alapú
hordozórakéta és a Vosztok / Zenyit űrhajó / kémműhold esetében még
működött a kettős célú (katonai / tudományos-politikai) játék, Szergej
Koroljov, az OKB-1 vezetőjeként igyekezett a hadsereg (és azon belül a
frontlégierő) hatalmát megnyesegetni. Azonban a hadseregtől pénzt
kicsikarni még mindig egyszerűbbnek tűnt sokszor, mint a civil- /
tudományos űrrepülésekre támogatást szerezni. Ezért a Szojuz
űrhajócsalád fejlesztésénél a holdmegkerülésre szánt Szojuz mellé
1962-ben odatette a Szojuz-P "vadászűrhajót" és a Szojuz-R kéműrhajó /
kéműrállomás párost. Viszont ezeket aztán gyorsan továbbadta Dmitrij
Iljics Kozlovnak, aki először az R-7 fejlesztésének volt a vezetője,
később pedig a különféle R-7 alapú hordozórakéták (Molnyija, Vosztok,
Voszhod, Szojuz) és a Zenyit, majd más kémműholdak gyártását felügyelte.
Sajnos a Szojuz-P-ről nem maradt fent megbízható ábra, feltehetően hasonlóan nézett volna ki,
mint a Szojuz-7K-OK, de napelemek nélkül
mint a Szojuz-7K-OK, de napelemek nélkül
Koroljov
bánatára a holdmegkerülő Szojuz nem kapott támogatást, ellenben a
Szojuz-P és R igen. Persze a támogatás mértéke így sem volt akkora, hogy
valóban hathatós munkára sor kerüljön, de az alapvető tervezési
feladatok megkezdődtek. A Szojuz-P esetében a terv az volt, hogy több
Szojuz hordozórakéta indítással egy Szojuz-P űrhajó, egy gyorsító
fokozat (valami olyasmi, mint a később megvalósult Blokk-D
holdmegkerülő-fokozat) és 3-4 "tanker" randevúzik a világűrben, a Szojuz
és a gyorsító fokozat dokkol, majd egymás után a tankerekből feltöltik
üzemanyaggal azt. Ez után az űrhajó akár 6000 km magas keringési pályájú
műholdakkal randevúzhat, az űrhajós(ok) űrsétát téve megvizsgálhatják
az amerikai műholdakat, és ha szükséges, akkor robbanótöltetekkel
megsemmisíthetik. A terv felülvizsgálatakor viszont szembesültek egy
kínos kérdéssel: minden katonailag fontos szovjet műhold (és nem ember
vezette űrhajó) fedélzetén volt egy önmegsemmisítő töltet, azzal a
céllal, hogy ne kerülhessen semmilyen módon az ellenség kezére – logikus
volt a következtetés, hogy az amerikaiak is így gondolkodtak, és az ő
műholdjaik is valójában repülő aknák. Vagyis az űrsétával való
megvizsgálás elég életveszélyes művelet, így új megoldást kellett
keresni.
A Szojuz-PPK terv, az orbitális modul helyén lévő kereten 8 db rakétával
A
megoldás a Szojuz-PPK lett, itt az orbitális modult elhagyták (űrsétára
amúgy se kerülne sor), a helyére pedig egy keretet helyeztek, amelyen
különféle érzékelők és nyolc műhold-elleni rakéta foglalt helyet. A terv
annyiban módosult, hogy az űrhajó pár tíz méterről megvizsgálja a
műholdat vagy űrhajót, és ha a megsemmisítéséről döntenek, akkor egy
kilométerre hátrahúzódva egy rakétát indít, amelynek repeszhatású
robbanófeje megsemmisíti a célpontot.
Az I1P-1 (Poljot-2) "vadászműhold" tesztjármű
Azonban
Vlagyimir Cselomej a konkurens OKB-52-ből vonzó alternatívát tett le az
asztalra: nincs szükség emberre, csak egy műholdra, amely képes pályát
változtatni, és vannak érzékelői, amivel képes megtalálni a célpontot.
Így a Földről irányítva és a közelébe manőverezve felrobbantja magát, és
repeszhatással semlegesíti a célpontot. Ötletének tesztelésére 1963-ban
egy R-7 (Vosztok) alapú rakéta felvitte az I1P (Poljot-1), majd
1964-ben az I1P-1 (Poljot-2) műholdat, amellyel a hajtómű- és az
irányítórendszert tesztelték, a két teszt pedig sikerrel zárult – a
hadsereg Cselomej tervét fogadta el 1965-ben az ellenséges műholdak
leküzdésére. Ez később az I2P, majd ISz-A (és végül ISz-MD / MA)
műhold-elhárító (ASAT) harci fejekkel (műholdakkal) valósult meg, és a
mai napig ez az orosz műhold-elhárító rendszer alappillére. A Szojuz-PPK
programot viszont ennek következtében 1965. március 1-én leállították.
Az összedokkolt Szojuz-R-ről készült rajz
A
Szojuz-R esetében a javaslat az volt 1962-ben, hogy két Szojuz
hordozórakéta-indítással egy Szojuz űrhajót és egy mini-űrállomást
indítanak el. Utóbbi szintén a Szojuzra épül, annak műszaki modulját
megörökölve, viszont a visszatérő és az orbitális modul helyén egy
hengeres, félgömben végződő kapszula kerül, amelybe optikai és
rádiótechnikai felderítő eszközöket helyeznek el. Viszont, hogy a kettő
között a személyzet közlekedhessen, a 7K-OK-tól eltérő dokkolórendszerre
lenne szükség, hiszen azt eredetileg csak a csatlakozásra találták ki,
túlnyomásos átjárót nem biztosít - ennek a kifejlesztését Kozlovék megkezdik, majd a későbbi civil DOSz űrállomásoknál tűnik fel. A katonaság nem sok érdeklődést
mutatott az adott időben a programért, így az kvázi elsorvadt 1966-ra,
mivel két másik, izgalmasabb terv került az asztalra.
A Gemini-B / MOL páros koncepciója, akit érdekel, erre találni egy marék képet a programról
A
túlparton ugyanis 1965-ben nyilvánosságra kerül a MOL űrállomás
program. A MOL a Gemini űrhajóra épül, azzal menne fel két űrhajós, akik
egy kisebb űrállomáson fotó- és rádiófelderítést hajthatnak végre. Még
1964-ben Cselomej nem sokkal Hruscsov bukása előtt egy hasonló célú
programot vázol fel, az Almazt. Az Almaz rendszer három elemre épült:
magára a cirka 18-20 tonnás űrállomásra (OPSz, ~Személyzettel ellátott
Orbitális Állomás), illetve egy ellátó / lakó / manőverező modulra. A
TKSz űrhajó és a hozzá kapcsolódott modul, az FGB együttesen ~17-20
tonnát nyomott, és az űrállomáshoz hasonlóan a saját UR-500K rakétája
viheti fel – a tervet pedig jóváhagyják, és a munkálatok elkezdődnek.
Viszont 1965-ben még nagyon messze van a megvalósulástól, így Leonyid
Szmirnov, Usztyinov egyik helyettese utasítást ad arra, hogy márpedig
minél hamarabb megfelelő választ kell adjanak a MOL-ra. Cselomejnek ott
az Almaz, tehát lépéselőnyben van, csakhogy 1966-ra Misin eléri, hogy az
Almaz állomást Szojuz űrhajók szolgálják ki – viszont egyben utasítják
Kozlovot, hogy a saját kéműrhajó megoldását is készítse el. Ez lesz a
Szojuz-7K-VI vagy más néven a Szojuz-VI. Ez egy űrhajóban oldotta volna
meg az űrhajósok szállítását és az optikai / rádiófelderítő rendszerek
elhelyezését, az Almazhoz képest szerényebb képességekkel, viszont
1968-ra készen kellene lennie, míg az Almaz űrállomás várhatóan évekkel
később indulhat csak el.
Az áttervezett Szojuz-VI, gyakorlatilag egy teljesen új űrhajó
A
Szojuz-1 tragédiája után viszont Kozlov teljesen áttervezi Szojuz VI-t,
a visszatérő kapszulát a jármű elejére helyezi át, és a kapszula alján
lévő zsilipalagúton juthat el a két fős személyzet a középen elhelyezett
lakó / munka modulba, ahol a megfigyelőrendszerek is el vannak
helyezve. Hátul egy átalakított műszaki modul foglal helyet, ez
nagyjából megegyezett volna a Szojuz-7K-OK moduljával, viszont a
napelemek helyett RTG-k, rádióizotóppal működő generátorok lettek volna
az energiaforrások. A radioaktivitás és tömegminimalizálás miatt a két
RTG csak részleges sugárvédelmet kap: a lakó/visszatérő modul irányában
leárnyékolják a sugárzást, a többi irányban viszont veszélyes szintű
marad. Mellesleg pedig Kozlov (mivel amúgy is ő felel a kémműholdakért)
leteszi a Jantar kémműhold terveit, amely nem sokkal később teljes
támogatást kap.
A Jantar-2K fotó-felderítő műhold, ez még mindig film-visszajuttató megoldást használt,
a kúpos rész két oldalán lévő gömb alakú modulok tértek vissza a Földre, bendőjükben a filmmel
a kúpos rész két oldalán lévő gömb alakú modulok tértek vissza a Földre, bendőjükben a filmmel
Csakhogy
1967 végén Misin javaslatot tesz a Szojuz-VI elkaszálására, részben
azért, mert a Szojuzon dolgozó többi főmérnök a háttérben
összekülönbözött Kozlovval a kapszula hővédő pajzsán tervezett 800 mm-es
zsilipajtó, illetve az RTG-k alkalmazása miatt. Kozlovot sem kell
félteni, azzal vág vissza, hogy ő a Szojuz-7K-OK tervezési hibái miatt
kényszerült minderre, szóval foglalkozzanak csak a saját problémáikkal.
Kozlov és Kamanyin megdöbbenésére a hadsereg vezetése jóváhagyja a
javaslatot, a Szojuz-VI csatlakozik elődeihez a meg nem valósult katonai
Szojuz űrhajók sorában.
Ábra a Szojuz-VI RTG elemeinek sugárvédelméről,
a környékén tartózkodni csak két szűk szögben volt biztonságos
Misin
motivációi ha nem is teljesen tiszták, de valahol érthetőek – célt
keres a "saját" Szojuzának, ugyanis a 7K-OK alapvetően egyetlen dologra
alkalmas jelenleg, ez pedig az űrrandevú és az űrdokkolás tesztelése.
Noha Cselomej Almaz űrállomása elég szerény anyagi támogatást kap, Misin
attól fél, hogy a hadsereg mégis az Almazt fogja választani. Megvan a
saját (ill. még a Koroljov korszakából származó) álma, az MKBSz (más
rövidítéssel MOK) "nehéz" űrállomás, amelyet nukleáris reaktor táplálna,
és folyamatosan személyzet tartózkodhatna rajta. A MKBSz arra
használható, amire szeretnék: tudományos és katonai célra is megfelel,
hogy melyik a fontosabb, az majd attól függ, hogy ki fogja állni a
számlát. Mivel a katonaság volt az esélyesebb, így különféle
fegyverzettel látták volna el – többek között elkezdtek egy
részecskeágyún is dolgozni. A hatalmas űrállomás alapja két 80-88 tonnás
modul lenne, amelyeket az N1 hordozórakétával vinnének fel, később
pedig további modulokkal lehetne bővíteni. Csakhogy az N1 még elég
messze van, így egy oldalvágást tesz: A Szojuz R-t támasztja fel
Szojuz-OB-VI néven, a személyzet a Szojuz-7K-Sz űrhajóval megy fel,
amely egy olyan 7K-OK, ahol az orbitális modul elejére átszállásra
alkalmas dokkológyűrű kerül, a "mini-űrállomást" pedig OISz vagy OB-VI
néven nevezik. Misin 1969-re ígéri meg a hadseregnek az első űrrepülést
(alávágva az ekkor még csak 1970-re ígért Szojuz-VI-nek és az 1971/72-re
ígért Almaznak), de ezt természetesen képtelen tartani.
Az
MKBSz űrállomás volt Koroljov és Misin álma az űrállomások terén, a
hatalmas monstrumot a jobb oldalon látható atomreaktor táplálta volna,
és különféle Szojuz űrhajók dokkolhattak volna rá
A
katonai vezetők hozzáállása is felemás, gyakorlatilag a Szojuz-6-ig nem
nagyon kerültek katonai kísérletek vagy feladatok az emberes űrutakra, a
mérnökök tömeg- vagy helyhiányra való hivatkozással húzták le ezeket –
mégse tört ki lázongás emiatt, noha 1967-ben részben azért dönt a
katonaság az Almaz támogatása mellett, mert Cselomej sokkal inkább
"hallgat" rájuk, mint Misin és csoportja. Mivel pedig a Zenyit, majd
később a Jantar és további testvér-műholdjaik megfelelőnek bizonyultak a
kémtevékenységre, ezért a különféle kéműrhajók és űrállomások
folyamatos csúszása se váltott ki valóban drasztikus reakciókat –
egészen egyszerűen nem voltak fontosak már, Kamanyin nagy csalódására,
aki ezekben látta az emberes űrprogram túlélésének és fejlődésének
kulcsát. A túloldalon is ugyanez zajlott le pepitában, a MOL űrállomás
munkáit félbehagyták, noha már közel voltak az első indításra, ám az
egyre modernebb és jobb kémműholdak mellett nem látták értelmét a
személyzettel repülő kéműrállomásnak. Csakhogy 1969-ben az Egyesült
Államok elindította a Skylab-programot, ez egy Saturn-V rakéta harmadik
fokozatából épített civil űrállomást takart, és amely miatt a szovjet
pártvezetés dörgedelmes parancsot adott ki: meg kell előzni az
amerikaiakat. Ismét...
Az Almaz és a Szaljut-1 előélete
Ismerjük
meg egy kicsit az Almazt, amelyet Cselomej hatalmas szerencséjére
mindössze két nappal Hruscsov megdöntése előtt hagytak jóvá. Igazából
Cselomej ügyesen lavírozott a politikai játszmákban, és jó úton haladt,
hogy Koroljov mellé egyenrangú félnek, ne adj isten még nála is
nagyobbra nőjön fel. Koroljov az OKB-1 élén ugyan elérte, hogy Cselomej
UR-700 / LK-700 holdprogramja helyett az ő N1-L3 programja kapjon meg
minden támogatást, sőt, még a holdmegkerülő LK-1 űrhajó helyett is a
Szojuz L1-et vihette fel az UR-500K rakéta. Az Almazzal viszont nem
nagyon törődött, mivel amúgy se lett volna erőforrása még erre is, noha
álmai voltak a hatalmas MKBSz űrállomással, de arra sem támogatást nem
tudott szerezni, és tervezőmérnöke, pláne szabad gyártókapacitása pedig
végképpen nem volt rá. Cselomej szerencsétlenségére viszont más
ellenlábasai is voltak: Dmitrij Usztyinov, aki hadiipari miniszterként
az egyik fő felügyelője volt az űrprogramnak (a másik Szergej
Afanaszjev, ő hivatalosan a civil űrprogramokat felügyelte, de a határok
és a politikai játszmák ezt korántsem tették egyértelművé). Usztyinov
nem igazán biztosított komolyabb támogatást az Almaz űrállomásra.
Egy korai Almaz makett, jobbra a VA visszatérő modul, hozzá csatlakoztatva a későbbi OPSz modul (űrállomás)
Az
első terv még a Szojuz-VI-hez hasonló megoldást takart, az LK-1
holdmegkerülő űrhajó kapszuláját (amelyet VA-ként, visszatérő modulként
hívtak, de gyakorlatilag rövid ideig különálló űrhajóként is
funkcionálhatott) párosította egy nagy méretű, kombinált műszaki / lakó /
munka modullal, amelyben a túlnyomásos térben az űrhajósok éltek és
dolgoztak az itt elhelyezett nagy méretű távcsővel, illetve az oldalára
szerelt radarral, ez a modul pedig saját hajtóművel és napelemekkel
bírt. Menet közben viszont átdolgozták: a második modul lesz maga az
űrállomás, amit OPSz rövidítéssel illettek, ezt pedig először Szojuz
űrhajóval, majd TKSz űrhajóval látogatja a személyzet.
Az Almaz elemei: háttérben az OPSz űrállomás,
előtérben a TKSz űrhajó (a VA modul a bal oldali fehér kúpos alakú, mögötte az FGB modul)
előtérben a TKSz űrhajó (a VA modul a bal oldali fehér kúpos alakú, mögötte az FGB modul)
Az
OPSz cirka 14,5 méter hosszú, legnagyobb átmérője 4,15 méter, tömege
18-20 tonna körüli, és a mintegy 90 köbméternyi túlnyomásos belső
teréből 47,5 köbmétert biztosít a személyzetnek (a maradékot különféle
berendezések és rendszerek foglalják el). Két nagyméretű napelemtáblája
mintegy 3,1 kW elektromos energiát biztosít, és a végén két hajtóművet,
illetve több kormányfúvókát helyeztek el a pályamanőverek végrehajtására
és a pozicionálásra. Az OPSz részére Cselomej "saját", teljesen
digitális vezérlő-számítógépet szánt, az Argont.
A
TKSz maga bizonyos szintig a Szojuz-féle koncepciót bolondította meg
(vagy vitte tökélyre – nézőpont kérdése). Két fő modulból áll: a
visszatérő modul (a továbbiakban VA modul) és a funkcionális tehermodul
(FGB modul). A kettő együtt Föld körüli pályán 13,2 méter hosszú, 4,15
méter ármérőjű, és feltöltve 12,6 tonnát nyomott, és további cirka 5,2
tonnányi hasznos terhet vihetett fel az űrhajósokkal együtt.
A VA űrhajó metszete, elején az SzASz mentőtorony is látható
A
VA modul feladata nevéből könnyen kitalálható: ez a 2,79 méter
átmérőjű, mintegy 7 méter magas egység felel az űrhajósok
visszahozataláért, és esszenciájában a Koroljov által kivégzett LK-1
űrhajó hasonló moduljára épül. Az LK-1 egy embert vitt volna Hold körüli
útra, de a 3,5 köbméteres túlnyomásos belső terében Föld körüli
feladatokra három embert is elhelyezhettek benne. Maga a VA valójában
szintén két modulból áll: az alsó csonka kúp alakú modulban foglalnak
helyet az űrhajósok, az orrán lévő "árbóc" pedig egyfajta
kiszolgálóegység: ebben foglalnak helyet az akkumulátorok, a másodlagos
rádiók, a fékezőmanővert végrehajtó hajtóművek, az ejtőernyők és a puha
leszállást biztosító lassító hajtóművek, illetve indításkor ennek az
orrán helyezték el az SzASz mentőtornyot. A kúpos modul alján lévő
hővédő pajzson egy ajtót helyeztek el zsilipajtóként, ezen át tudott a
személyzet az FGB modul és a VA között közlekedni.
A TKSz felépítése, kékkel jelölve a VA modul, pirossal az FGB modul,
zölddel jelölve mindkettőn belül a túlnyomásos részeket
zölddel jelölve mindkettőn belül a túlnyomásos részeket
Az
igazi nagy dobás pedig az FGB, amely egyszerre látta el a Szojuz
orbitális moduljának és műszaki moduljának megfelelő feladatokat.
Először is cirka 46 köbméternyi túlnyomásos teret biztosított az
űrhajósok számára, amely lakótérként szolgált számukra, a túlsó végén
pedig egy dokkológyűrűvel az OPSz-hez lehetett kapcsolódni. Másfelől
viszont az oldalán elhelyeztek két nagyobb és tucatnyi kisebb
hajtóművet, amihez legfeljebb 3,8 tonna hajtóanyagot vihetett magával, a
teljes TKSz számára 700 m/s delta-V képességet biztosítva, és két nagy
méretű napelemszárnya 3,1 kW elektromos energiát biztosított az űrhajó
számára. Azt pedig már csak a margóra, hogy az FGB a VA-tól függetlenül
is irányítható, gyakorlatilag egy különálló űrhajó / űrállomás, ami
persze a Földre már nem térhet vissza.
Az Almaz OPSz metszete, kb. középen látható az űrállomás túlnyomásos részének alsó felén az
1 méteres tükörrel szerelt optikai távcső, amely az űrállomás "magja"
1 méteres tükörrel szerelt optikai távcső, amely az űrállomás "magja"
Az
Almaz eredeti koncepciója szerint az OPSz-en helyezik el a
kémfelszerelést, nagy méretű optikai rendszereket és rádióantennákat,
valamint itt dolgozik a személyzet. A személyzet maga a TKSz-szel
érkezik, és azzal távozik is, valamint az OPSz-re csatlakozva a TKSz a
lakórészlegük. Az FGB dokkológyűrűje körül több film-visszajuttató
kapszulát is elhelyeztek, amelyek tárolórekesze a zsilipen keresztül
elérhető. Miután a személyzet a kívánt felvételeket elkészítette a Föld
adott részéről, a filmet a kapszulába helyezték, és a Földre
visszaindították. Ebben az időben még nem volt megoldott a nagy
felbontású képek megfelelő továbbítása rádiótechnológiával, így ez
maradt a legjobb megoldás (egyébként az 1970-es évek végéig az Egyesült
Államok kémműholdjai is ezt a megoldást alkalmazták). A slusszpoén az
volt, hogy adott esetben a "hátrahagyott" FGB-t fel lehet használni az
űrállomás bővítésére, megfelelő többcsatlakozós dokkoló-modul
alkalmazásával. Vagyis elméletileg az Almaz űrállomása minden egyes
úttal egyre nagyobb életteret biztosít a következő legénység számára...
A Skylab projekt céljai – napkutatás, a Föld felszínének kutatása
és hosszútávú űrbéli tartózkodással kapcsolatos kutatások
és hosszútávú űrbéli tartózkodással kapcsolatos kutatások
1969
augusztusában tehát jött az ukáz, hogy meg kell előzni a Skylab
űrállomást egy szovjet űrállomással. Miközben Cselomej és Misin nem
beszélt egymással, Cselomej tervezőirodájanak (a CKBM) Hrunyicsev
gyáregységének és Misin tervezőirodájának (a CKBEM) 1-es fiókirodája
mérnökei úgy döntöttek, hogy kezükbe veszik a dolgot, és egy
összeesküvést szőttek. A mérnökök az UR-500K / L1 programból ismerték
egymást, és jó kapcsolatokat építettek ki egymás között, még ha a
főnökeik ki nem állhatták egymást. A Hrunyicsev gyáregységben ekkor már
nyolc tesztelési / kiképzési célú és két űrbéli repülésre szánt OPSz
űrállomás-modul "alvázat" gyártottak le – vagyis maga az űrállomás teste
megvolt, ám hiányoztak belőle a létfenntartó, meghajtó és kommunikációs
rendszerek, amelyek fejlesztése nagyon lassan, vagy sehogy sem haladt a
CKBM berkeiben. Az "összeesküvők" ötlete relatíve egyszerű volt: fogják
a kész OPSz modulokat, és felszerelik őket a Szojuz hajtómű-,
irányító-, valamint kommunikációs rendszereivel. Persze megvalósítani
nem volt ennyire egyszerű, hát még elfogadtatni valahogy....
Pável Cibin, az OKB-256 iroda főmérnöke
A
helyzetet az egyik mérnök, Pável Cibin úgy fogalmazta meg, hogy az,
amit a főmérnökök ekkoriban csináltak, az elképzelhetetlen lett volna
Sztálin idejében – anno ő maga és Cselomej is elég rossz viszonyban
voltak, de rövid úton közölték velük, hogy ha két kommunista nem tud
együtt dolgozni, akkor ott az egyik áruló, szóval most kapnak 20 percet,
hogy eldöntsék mi legyen. Cibin és Cselomej ezek után teljes
összhangban dolgoztak tovább...
Konsztantyin Feoktyisztov, mozgalmas életében harcolt a II. világháborúban, megjárta a világűrt,
és többek között egyike volt a tervezőirodákat összekötő "mérnök-összeesküvésnek"
és többek között egyike volt a tervezőirodákat összekötő "mérnök-összeesküvésnek"
Végül
1969 novemberében, a Szojuz-6 / 7 / 8 program végén sikerült
Feoktyisztovnak a párt, az érintett minisztériumok és a katonaság
prominens képviselőinek előterjeszteni a tervet, akik továbbították a
feletteseiknek. Usztyinov december 26-án magához hívatta az
"összeesküvőket", miközben a főmérnököket kihagyták a megbeszélésből –
miután bemutatták a javaslatot, utasításba adta, hogy kezdjék el a
munkálatokat, a "hibrid" űrállomás jelölése pedig DOSz (~Tartós
Orbitális Űrállomás) lett. A háttérben a főmérnökök finoman szólva sem
örültek, Misin félt attól, hogy az MKBSz-t veszélyezteti a kisebb
űrállomás, ha pedig az MKBSz-re nem tud támogatást szerezni, akkor az N1
létjogosultsága is megkérdőjeleződik, amennyiben az N1-L3 Holdprogramot
elkaszálják. Cselomej szintén nem örült annak, hogy kivehetik a kezéből
a saját űrállomás-programját (úgy fogalmazott, hogy az összeesküvés
"kalóztámadás volt a szigete ellen"), és megpróbálta katonai kapcsolatai
révén elkaszálni. Ha ezt nem is, ám azt legalább sikerült elérnie, hogy
a TKSz űrhajóra támogatást szerezzen, viszont az Almaz háttérbe került,
a prioritás most a DOSz élvezett. Noha eredetileg egy fejlettebb,
kifejezetten űrállomás-kiszolgálásra tervezett Szojuz-7K-TK űrhajóban
gondolkodott Misin, a felső döntés szerint a 7K-OK-t kell úgy
módosítani, hogy dokkolhasson a DOSz űrállomáshoz (ehhez ugye "csak" az
orbitális modul dokkolórendszerét kell módosítani, és zsilipajtóval
ellátni), ennek a verziónak a jelzése 7KT-OK. Várhatóan az 1970-es évek
közepére pedig a TKSz kiválthatná a Szojuzt, ami érthető okokból nagy
siker volt Cselomejnek, és nagy veszélyforrás Misin számára. Utóbbi
azonban kiharcolta, hogy hosszú távon az MKBSz megvalósítása legyen a
cél, miközben Cselomejt Szergej Afanaszjev (a civil űrprogramot
felügyelő minisztérium vezetője, a katonai ipart felügyelő Usztyinov
egyik "konkurense") arra ösztökélte, hogy folytassa az Almaz programot
három műszakban...
Egy Szojuz-Szaljut-1 párost ábrázoló kép, jól láthatóak a Szojuztól örökölt napelemek és műszaki modul
Kamanyin
szintén harcolt a DOSz ellen, ő a katonai programokért
körömszakadtáig küzdött eddig is, és úgy vélte, hogy az Almaz háttérbe
tolása újra csak lelassítja a katonai űrrepüléseket, saját meglátása
szerint Dmitrij Usztyinov és Leonyid Szmirnov kisded politikai játszmái
miatt egyre mélyebb és mélyebb gödörbe jut a szovjet emberes
űrprogram...
A Szaljut-1 űrállomás és a Szojuz-10...
Menet
közben a munkálatok elkezdődtek a DOSz-1, vagyis ekkor éppen Zarjának
elnevezett "civil" űrállomáson. Az Almaz OPSz moduljának hátsó felébe
egy komplett Szojuz-7K-OK műszaki modult került napelemekkel együtt, ez
felelt a pályamódosításokért és a pozicionálásért. Az űrállomás végébe
további hajtóanyag-tartályokat helyeztek el, hogy (a Szojuznál háromszor
nagyobb tömege miatt) a hosszabb hajtómű-működtetéshez szükséges jóval
nagyobb mennyiséget biztosítani tudják. Mivel több energiára volt
szükség, mint a Szojuz esetében, így további két, azonos típusú
napelemtáblát az űrállomás elején, a dokkolópont mögött helyeztek el.
Egy DOSz belseje, a dokkolónyílás felé nézve, az űrállomás kezelőpanelje jól látható
A
belteret az oldalfalakhoz elhelyezett tárolószekrények nagyjából
négyzetes profilra szűkítették le, a két különböző átmérőjű rész külön
feladatokra lett berendezve – a kisebb volt az irányítórendszereknek,
illetve a lakó / pihenő résznek kijelölve, a nagyobbik pedig a
munkaterületnek, utóbbiban helyezték el a tudományos rendszereket, egy
zuhanyt, egy futópadot, illetve a WC-t. A tudományos rendszerek közé
tartozó két kamerát a "mennyezetre" helyezték el, Nap- és csillagászati
megfigyelésekre, és itt van a katonai Szvinyec és Orion érzékelő is
(igen, a civil DOSz űrállomás is részben katonai célra lett használva). A
hőháztartáshoz a hulladékhőt az űrállomás "hasán" elhelyezett
radiátorokkal sugározták ki a világűrbe, illetve a Szojuznál is használt
zöld szigetelőtakarókat használták fel, amelyek egyben a mikrometeorok
elleni védelemre is szolgáltak. Az automata megközelítéshez és
dokkoláshoz a már kipróbált Igla rendszert építették be.
A Szaljut-1 építés alatt
1971
áprilisáig a DOSz-1-et rohamtempóban készítik fel az indításra
(eredetileg februárban kellett volna indulnia), már csaknem készen
vannak, mikor egy titkosszolgálati jelentés felfedi, hogy a kínaiak
szintén dolgoznak egy embert szállító űrhajón, amelynek az elnevezése
'Hajnal' – ami azonos a 'Zarja' jelentésével. Gyorsan döntést hoznak,
hogy az űrállomást átkeresztelik, mégpedig 'Szaljut' (üdvözlés) névre. A
rakéta orrán lévő áramvonalazó kúpon viszont megmarad a 'Zarja' felirat
(csak 1990 után kerülnek erről elő képek). Érdemes megjegyezni, hogy az
amúgy 2002-ig hivatalosan el nem ismert, és a nyugati szakértők körében
sem közismert kínai űrprogramról ilyen jól tájékozottak voltak a
szovjetek...
A Szaljut-1 a Proton orrán az indítás előtt, ha nem is jól olvashatóan, de látható a "Заря" (hajnal) felirat, az űrállomás eredeti elnevezése
1971.
április 19-én a Szaljut felemelkedik a világűrbe egy Proton (az UR-500K
rakéta új neve) orrán. Noha hivatalosan civil űrállomás, a
felszerelései között ott van a Szvinyec szenzor, illetve egy új
ultraviola tartományban működő hasonló rakéta-indítás érzékelő, illetve
egy optikai távolságmérő. A Szaljut (ekkor még számozás nélkül) tehát
már a világűrben kering, de hamarosan kiderül, hogy nem teljesen jól
alakul a világ első űrállomásának a sorsa, a nyolc levegő-keringtető
ventilátorból mindössze kettő működik, illetve nem vált le az űrállomás
tudományos eszközeit óvó burkolat, ami miatt a tudományos kísérletek egy
részét nem tudják végrehajtani (gamma-sugárzás érzékelése, légköri
megfigyelések, stb.). Ettől függetlenül az űrállomás teljesen
működőképes, és indulhat hozzá az első személyzet, a Szojuz-10
fedélzetén.
A Szojuz-10 személyzete kiképzés közben
A
Szojuz-10 személyzete Vlagyimir Satalov, Alekszej Jeliszejev (akik már
veterán űrhajósnak számítanak 3-3 űrrepülésükkel) valamint Nyikolaj
Rukavisnyikov, akinek ez az első űrrepülése. Érdekesség, hogy időközben a
"mérnökök" legyőzték a "katonákat" – ennél az űrrepülésnél csak egy
katonai hátterű űrhajós kap lehetőséget, a másik kettő űrhajós-mérnök (ezzel ellentétben a későbbi Almaz űrállomáshoz kizárólag katonai hátterű űrhajósok lesznek besorolva). A
háttérben éles harc folyik az űrrepülés időtartama körül – Misin és a
politikai vezetés 30 napos űrrepülést tervez, míg Kamanyin és az orvosok
a Szojuz-9 rossz tapasztalati miatt két hétnél hosszabbat nem
tartanának üdvösnek. Utóbbiak főleg attól félnek, hogy vészhelyzetben
nem lennének képesek önerőből elhagyni a kapszulát a földet érés után.
Ettől függetlenül a tervek maradnak 30 napos küldetésnél...
A Szojuz-7K-OKSz és a Szaljut-1 dokkolása egy rajzon
A
Szojuz-10 április 23-án hajnalban startol el, röviddel később eléri a
kijelölt pályáját, 16 km-re az űrállomástól pedig az Igla átveszi az
irányítást, majd 180 m-re az állomástól Satalov kikapcsolja az Iglát, és
kézi irányítással fejezi be a dokkolást – csakhogy az nem sikerül
tökéletesen. A telemetria szerint 90 mm-es rés van a dokkológyűrűk
között, és ebből fakadóan az elektromos csatlakozók sem zártak és a
természetesen a légmentes kapcsolat is kizárható. A személyzet és a
földi irányítás órákon át próbálkozik (többek között a hajtóművekkel
"rásegíteni" a dokkolásra), miközben kiderül, hogy az űrhajó
zsilipajtaja is meghibásodott. Nem egész négy keringési fázis után
utasítást adnak, hogy váljanak el az űrállomásról, ám a meghibásodott
zsilipajtó miatt a dokkolórendszer nem engedélyezi a dokkolórúd
rögzítésének kioldását. Van rá lehetőség, hogy a dokkolórudat
leválasszák az ilyen esetekre alkalmazott apró robbanótöltetekkel, de
akkor a Szojuz-11 nem fog tudni bedokkolni, hiszen a dokkolóbölcsőben
ott marad a Szojuz-10 dokkolórúdja, így ez csak a végső megoldásként
elfogadható. Némi próbálkozás árán sikerül a problémát megoldani, és
szétcsatlakozni.
A Szojuz-10 fotója a Szaljut-1-ről
A
legénység kelletlenül fotózza le az állomást, de nem tudnak mást tenni –
vészesen fogy az oxigénkészletük (csak 3 napnyival indultak el), és
hiába van az űrállomáson 3 hónapnyi ellátmány, az űrhajón nincs űrruha,
de ha lenne, az űrállomáson akkor sincs olyan zsilipajtó, amelyen
keresztül űrsétával esetleg át lehet szállni. Ha ez még nem lenne elég, a
rövidre vágott űrrepülésük miatt éjszaka fognak földet érni, amire még
nem volt példa az űrhajózás történetében. Mivel normális helyzetben a
Nap a pozicionálásra szolgáló fix pont, ez most nem áll rendelkezésre a
fékezőmanővernél – de a korábban a Szojuz-1-nél már tesztelt
megoldással, a napos oldalon megfelelő irányba forgatással, majd
giroszkóppal való helyzettartással sikerül a fékezőmanővert hiba nélkül
végrehajtani. A sikeres leszállást némileg beárnyékolja, hogy a
levegőellátó rendszer meghibásodása miatt enyhén mérgező lesz a Szojuz
kapszulában a légkör, és Rukasnyikov elájul a visszatérés alatt.
A Szojuz-10 személyzete a kapszulájukat állja körbe, várva a mentőcsapatokat
Az
utólagos elemzés szerint a Szojuz-10 nem tökéletesen párhuzamosan,
hanem némileg ferdén közelítette meg az űrállomást, és feltehetően
emiatt elgörbült a dokkolórúd, ez okozta a sikertelen dokkolást. Az is
megállapítást nyert, hogy dokkoláskor a személyzet számára továbbra
sincsenek biztosítva megbízható adatok a két jármű viszonylagos
helyzetéről, noha a távolság és a relatív sebesség már adottak voltak.
Érdemes megjegyezni, hogy a feljegyzések itt nem térnek ki az automata
dokkolás kérdéskörére, noha elvben az Igla emberi beavatkozás nélkül is
képes lett volna a manőver végrehajtására, ám mégis Satalov vezette az
űrhajót (Kamanyin szerint az Igla nem volt képes erre megbízhatóan, más
források szerint viszont eleve az űrhajósok és Kamanyin erőltették a
kézi dokkolást)...
A
Szaljut állomásoknál használt dokkolórendszer működése: egy teleszkópos
rúddal az űrhajónak bele kell "találnia" az űrállomás dokkoló-fészkébe,
amit annak kúpos kialakítása könnyít meg, a rúd végének rögzítőeleme
csatlakozik, és ezzel "húzzák" az űrhajót a végző, zárt pozícióba, ami
után már a dokkolás véglegesíthető
Kamanyin
és Misin között ismét éles vita bontakozik ki. Korábban Kamanyin
javasolta, hogy legyen a Szojuzok fedélzetén legalább egy-két űrsétára
alkalmas űrruha, és oldják meg az űrsétával való átszállás lehetőségét
az űrállomásra. Akkor Misin teljesíthetetlennek minősítette a kérést,
mivel különálló zsiliprendszer nélkül csak az űrállomás teljes
dehermetizálásával (a légkörének elengedésével) lenne ez lehetséges.
Most viszont Misin javasolja, hogy a Szojuz-11-gyel csak két űrhajós
menjen fel, és először űrsétával ellenőrizzék, hogy a Szaljut dokkolója
nem-e sérült meg a Szojuz-10-zel való dokkoláskor. Csakhogy az űrsétához
szükséges eszközök, többek között a méretre gyártott űrruhák
elkészülése hónapokkal eltolná a Szojuz-11 útját, márpedig a Szaljut
addigra tervezett élettartama végére ér, és lassan eléri a sűrűbb
légrétegeket.
A Szojuz-10 sajtótalálkozója a visszatérés után
A
Szojuz-10 útját méltató kommünikékben meg sem említik, hogy a
személyzetnek át kellett volna szállnia az űrállomása, elfedik az út
valódi célját, hogy a kudarc ne derüljön ki. Közben megállapodás
születik, hogy a DOSz-2 űrállomásnál lehetővé teszik majd az űrsétával
való átszállást, de a Szaljut-1 esetében erre nincs már idő, 1971
júniusára tervezik a Szojuz-11 űrrepülését, amely 25 napig lenne fent,
majd júliusban követi a Szojuz-12, hasonló időtartamig. Apró probléma,
hogy a Szaljutot eredetileg csak 3 hónapos aktív használatra készítették
fel, a Szojuz-12 pedig már ki fog csúszni ebből, de Misin félresöpri az
aggodalmakat. A Szojuz-11 és 12 dokkolórúdján megerősítik a
"terelőszoknyát", amely a megfelelő pozícióba vezeti a rudat, mert a
feltételezések szerint ez görbülhetett el a Szojuz-10 esetében. Minden
készen áll tehát arra, hogy a Szaljut a Szojuz-11-gyel végre valóban
lakott űrállomássá váljon.
A Szojuz-11 tragédiája
A Szojuz-11 kijelölt
személyzete Alekszej Leonov, Valerij Kubaszov, illetve az űrrepülésben
újonc Pjotr Kologyin. Az út tervezett feladatai nem változtak, noha a
programból előre lehúzzák azokat a tételeket, amelyeket a le nem vált
borítás miatt használhatatlan tudományos rendszerek miatt nem tudják
végrehajtani. Csakhogy az űrrepülés előtt egy hónappal az egyik orvosi
ellenőrzés közben végrehajtott mellkasröntgennél Kubaszov tüdejében egy
apró foltot találnak, amely feltehetően egy kezdeti állapotban lévő
tuberkulózis jele. Pár napig elhúzódik a döntés, Kamanyin hiába
szeretné, hogy csak Kubaszovot cseréljék le, gyakorlatilag mindenki más
az ilyen helyzetre kiírt megoldást preferálja, vagyis a teljes
személyzet cseréjét. Leonovék dühösen próbálják Kamanyinnál elérni, hogy
ők repülhessen, de a vége az, hogy a tartalék személyzet veszi át a
Szojuz-11-et (ez az első ilyen eset egyébként a szovjeteknél). Az új
személyzet tagjai Vlagyiszlav Volkov, Georgij Dobrovolszkij és Viktor
Pacajev, hármuk közül csak Volkov járt már az űrben a Szojuz-7
fedélzetén.
Volkov, Dobrovolszkij és Pacajev egy indulás előtti fotózáson
1971.
június 6-án a Szojuz-11 indítása és pályára állása probléma nélkül
zajlik le, a negyedik keringéskor hajtják végre a pályamódosító
manővert, amivel a dokkolást megkezdik. A dokkolást pedig ez esetben
végig az Igla hajtja végre, emberi beavatkozás nélkül, és a földi
irányítás legnagyobb fájdalmára a manőver végrehajtása közben nincs mód
rádiókapcsolatra az űrhajóval és az űrállomással, így miután
Dobrovolszkij jelenti, hogy a dokkolás sikeresen lezajlott, majdnem
másfél órás feszült várakozás következik. Mikor helyreáll a
rádiókapcsolat, megnyugodva látják a telemetria adatait, mely alapján a
dokkolás sikeresen lezajlott, sőt, már a zsilipajtókat is kinyitották az
űrhajósok. Pacajev az első, aki belebeg a Szaljut fedélzetére, és
rögtön nekiáll a levegőforgató rendszer beüzemelésének és kijavításának.
Az első tapasztalataik vegyesek, az űrállomás levegője nehéz, égett
szaggal telített, de ezt leszámítva nem tapasztalnak semmi veszélyeset. A
Szovjetunió végre ismét megelőzte valamiben az Egyesült Államokat,
mintegy két évvel a Skylab-1 küldetés előtt személyzettel ellátott
űrállomással bírtak a világűrben...
A Szojuz-11 / Szaljut-1 páros metszeti ábrája
Az
állomás levegőjének állapota miatt viszont az űrhajósok első
éjszakájukat a Szojuzba visszatérve töltik el, mivel legalább 20 óra
szükséges, hogy az űrállomás teljes légköre egyszer átforduljon a
kellemetlen szagokat is kezelő aktív szenes szűrőkön. Másnapra a
körülmények nagyságrendekkel elfogadhatóbbak, így a Szojuz-11-et
"elküldik aludni", lekapcsolják a létfenntartó rendszert, illetve
kikapcsolják a fedélzeti rendszereket, majd véglegesen átköltöznek a
Szaljutra. Az űrállomáson az első nap azonban lefoglalja őket a
megfelelő működés biztosítása – például a napelemek fix rögzítésűek
voltak, tehát kézzel irányítva kell a Nap felé fordítani az egész
űrállomást, hogy maximális hatásfokkal működjenek, illetve ellenőrizni
kell, hogy a fedélzeten mi működik megfelelően, és mi nem.
A
második napon átöltöznek az űrállomáshoz tervezett "munkaruhába", és
elkezdik az előre meghatározott biológiai, orvosi és különféle
Föld-megfigyelési feladatok végrehajtását. Az elkövetkező napokban a
személyzet az orvosi program részeként rendszeres testedzést is végez
egy futópadon, amelyhez rugalmas "pányvával" rögzítik magukat.
Dobrovolszkij a Szaljut-1 fedélzetén
A
11. napon viszont a személyzet erős égett szagot érez, majd füstöt vesz
észre, ám nem sikerül a forrását pontosan lokalizálni. A földi
irányítás utasítást ad, hogy térjenek vissza a Szojuzba, és helyezzék
készenlétbe a visszatéréshez. Negyven perc múlva a helyzet nem javul, de
a biztonság kedvéért kikapcsolják az oxigén-regenerálót, és kicserélik a
levegő-keringtető és tisztító rendszer összes szűrőjét. Órák múlva
ugyan, de a szag elkezd eltűnni, és a füst is eloszlik. A Földön közben a
mérnökök igyekeznek rájönni, mi lehet a feltehetően elektromos tűz
forrása, illetve mennyire lehet veszélyes a kialakult helyzet, és az
űrhajósoknak utasításokat adnak, hogy sorban kapcsoljanak le és fel
minden elektromos rendszert, hátha így sikerül rájönni, hol keletkezett,
ám nem járnak sikerrel. A vészhelyzetet végül hat óra után lefújják,
miután Dobrovolszkij jelenti, hogy szerintük az űrállomás biztonságos,
viszont ők nagyon elfáradtak, illetve éhesek, mivel az eltelt idő alatt
végig a kapott utasításokat hajtották végig étlen-szomjan.
A DOSz űrállomás kiképző-makettje a Földön
Noha
eredetileg június 30-áig maradtak volna fent, a körülmények miatt úgy
döntenek, hogy pár nappal megrövidítik a programot, és 28-án térnek
vissza. Az egyik fő kijelölt feladatuk az N1-5L rakéta indításának
követése lett volna a Szvinyec és az Orion szenzorokkal, de az indítás
júliusra csúsztatása ezt nem tette lehetővé. Menet közben sok
információt gyűjtöttek a tapasztalatokról, és nagyon sok mindent kell
megváltoztatniuk a DOSz-2 esetében. A személyzet "Pingvin" munkaruhája
kényelmetlen volt, a futópad használata közben olyan rezonanciák
keletkeztek, hogy a napelemtáblák "csapkodni" kezdtek és a tartályokban a
folyadékok lötyögtek, ezért használatát menet közben leállították. Az
űrállomásról semmit sem lehetett eltávolítani, így idővel a
felgyülemlett szerves hulladékot (ideértve a vizeletet is) nem tudták
kezelni, ami kellemetlenséget okozott. Az utolsó három nap már jobbára
az űrállomás készleteinek felmérését takarta, hogy a tervek szerint
júliusban érkező Szojuz-12 személyzetének mennyi tartalék lesz (30
naposra tervezték azt a küldetést, így kritikus volt a készletek
állapotának pontos ismerete), és az idő az űrállomás fokozatos
lekapcsolásával, illetve az űrhajóba való "visszaköltözéssel" telt.
Mivel a Földre csak kis mennyiségű terhet hozhatnak vissza, így
összeállították azt, hogy mely kísérletek eredményeit, fotókazettáit
hagyják fent, és melyeket pakolják be a visszatérő modulba.
Miután
az űrállomás nem létfontosságú rendszereit lekapcsolták, június 28-án
beszálltak a Szojuz űrhajóba, és megkezdték a lekapcsolódás eljárását.
Kisebb izgalmat okozott, hogy a zsilipajtót csak többszöri próbálkozásra
sikerült légmentesen lezárni (nem aludt ki az "ajtó nyitva" visszajelző
fény), de végül ezt is sikeresen megoldották (6 helyett 6,5 fordulattal
kellett a zárat működtető kereket elfordítani). Miután leváltak,
először 10-15 méterről, majd 30-40 méterről több fotót készítettek az
űrállomásról, elemzés céljából. A fékező manőver előtt utasításba
kapták, hogy a Szojuz-9 személyzetének tapasztalatai alapján semmiképpen
ne próbáljanak egyedül kiszállni a kapszulából földetérés után,
normális esetben 20-30 perc alatt odaérnek a mentőcsapatok, és majd ők
fogják az ajtót kinyitni, és a kiszállásban segédkezni. Dobrovolszkij
nyugtázta az utasítást, majd várták, hogy az automatika végrehajtsa a
fékező manővert. A telemetriai adatokban látszott, hogy a hajtómű a
terveknek megfelelően végrehajtotta a visszatéréshez szükséges manővert,
de sem erről, sem a műszaki modul leválasztásáról nem kapott a földi
irányítás rádión megerősítést a személyzet részéről.
A
rádió végig néma maradt a visszatérés alatt, noha a kapszula
helyzetjelző adója normálisan működésbe lépett. Mikor mentőcsapatok
odaértek a visszatérő modulhoz, majd kinyitották az ajtaját,
Dobrovolszkijt, Volkovot és Pacajevet holtan találták az ülésükben.
Kétségbeesetten kiemelték őket, és megpróbálkoztak az újraélesztésükkel,
ám elég nyilvánvaló volt, hogy már halottak voltak egy ideje. Az
adatrögzítők és a kabin átvizsgálása után hamar kiderült, hogy mi
történt... A légkör-forgató csőhálózat azon részét, amely a visszatérő
modul és az orbitális modul közötti csatlakozás lezárásáért felel, a
szétválasztáskor két robbanócsavar vágja el. Normális esetben a két
csavar egymás után kellene, hogy felrobbanjon, most viszont ez egyszerre
következett be. Ennek hatására egy másik szelep, amelyik a kapszula és a
külső légkör légnyomásának kiegyenlítésére szolgálna (amikor a
visszatéréskor 4 km-es magasságba süllyed a kapszula) megsérült, és
ereszteni kezdett. Mintegy 7 perccel a fékezőmanőver befejezése és a
műszaki modul leválasztása után a szelep kinyílt, és a kabin légköre
három és fél perc alatt elszökött. A kapszula ekkor mintegy 168 km-es
magasságban volt, és így a fedélzetén tartózkodóknak semmi esélye nem
volt a túlélésre. Az orvosi szenzorok alapján a személyzet légzésszáma
megemelkedett (kapkodni kezdték a levegőt), majd hozzávetőleg 40
másodperccel a dekompresszió után leállt a szívverésük.
A
vizsgálat súlyos problémákat tárt fel, noha ezek nem kerültek bele a
hivatalos jelentésbe. Kamanyin és a Frontlégierő vezetése, illetve
néhány űrhajós, de még mérnök is régóta lobbizott, hogy márpedig
űrruhát, vagy legalább a vadászgépeken használt légzőmaszkot viseljen a
személyzet az indításkor és a visszatéréskor, de sem Koroljov, sem Misin
nem hajlott ezekre (Kamanyin visszaemlékezése szerint Misin egyenesen
azt mondta: "Nem akarom, hogy gyávák repüljenek az űrhajómon"). A
hivatalos verzió szerint sem a Vosztok, sem a Voszhod, sem a korábbi
Szojuz repüléseknél nem fordult elő dekompresszió, így nem volt indokolt
a személyzet felkészítése erre – valójában több példa is volt
túlnyomásos légkör elvesztésére, mint a Szojuz-7K-L1 esetében a Zond-6
és a Szojuz-7K-OK esetében a Kozmosz-140 útnál. A Szojuz-11 személyzete
észlelte a légnyomás csökkenését, Dobrovolszkij kioldotta biztonsági
övét, és az kapszula orrán lévő ajtó zárját ellenőrizte, de nem ott volt
a probléma. Az adott esetben lett volna lehetőség az adott szivárgás
lezárására, ám ehhez tudni kellett volna, hol szökik a levegő. A vízre
való visszatérésnél a nyomáskiegyenlítő szelepen át víz juthatott volna a
kapszula belsejébe, így gyakorolták is a lezárását, erre a
szimulátorban 30-40 másodpercre volt szükség – a személyzetnek ez
esetben cirka 50 másodperce volt reagálni, de feltehetően nem tudták,
hol kell keresni a hibát, vagyis esélyük sem adódott.
A Szojuz-11 halottainak ravatala
A
három űrhajós holtestét a Kreml falában temették el, a szovjet-amerikai
viszony javulásaként értékelhető, hogy még egy amerikai űrhajós (Thomas
P. Stafford) is jelen volt a temetésen, Nixon elnök küldötteként.
Új nekifutás a Szojuz / Szaljut repülésekben
Kamanyin
1971 júliusában leköszönt az űrhajós-kiképzés élésről, utódja az
űrhajós Satalov lett. A CKBEM berkeiben is átszervezéseket
foganatosított Misin, a nagyobb programok élére külön főmérnököket
nevezett ki, akik csak az adott programmal foglalkoztak, és igyekezett
valamennyire gatyába rázni a sorozatos kudarcoktól lesújtott
tervezőirodáját. Egyértelmű volt, hogy a Szojuzt át kell tervezni, a
jövőben csak szkafandert viselve indulhatnak és térhetnek vissza az
űrhajósok – a tömeglimit miatt viszont így háromról kettőre kell
csökkenteni a személyzet létszámát. Egy könnyűsúlyú 'Szokol' (~Sólyom)
szkafandert terveznek erre a célra, és a két űrhajós mellé egy különálló
létfenntartó rendszert építenek be, amely különállóan képes a két
űrruhában a túlnyomást, az egészséges légkört és a hőháztartást
biztosítani.
A Szojuz-7K-T, a legfőbb változás a napelemek hiánya és a két főre csökkentett személyzet
Az
új Szojuz változat jelölése 7K-T lett, és egy másik alapvető újdonságot
is hozott: a műszaki modult némileg áttervezték, a napelemeket
eltávolították, és akkumulátorokra bízták az űrhajó energiaellátását. A
korábbi Szojuz repüléseknél többször volt probléma a napelemek Nap felé
fordításával, Komarov űrrepülésénél még a kinyitásával is, tehát
logikusnak tűnt, hogy mellőzzék. Mivel pedig a közeli jövőben a Szojuz
célja az űrállomások kiszolgálása, így az a limit, hogy csak 2-3 napig
repülhet függetlenül a Szojuz, nem tűnt igazából korlátozó tényezőnek.
A DOSz-1 / DOSz-2 makettje, itt még a Szojuz-7K-OKSz űrhajóval együtt
A
DOSz-2 befejezése is jól haladt, alapvetően sok változtatást nem
eszközöltek rajta elődjéhez képest, de három helyett két fő számára
készítették fel. 1972. június 26-án az első Szojuz-7K-T elindult a
világűrbe, természetesen még személyzet nélkül, Kozmosz-496 néven, majd
július 2-án sikeresen vissza is tért. A tesztúton semmi rendkívüli nem
történt, a szkafanderek és a kapszula is az elvártaknak megfelelően
viselkedtek. A tervek szerint a DOSz-2-höz két fős személyzet repül
majd, és 30-30 napot töltenek el a fedélzetén, ismét végrehajtva a
Szaljut-1 esetében kijelölt feladatokat. A Szojuz-11 balesete miatt nem
tudták meghatározni, hogy egy ilyen hosszú idő alatt mennyire épül le az
emberi szervezet a súlytalanságban, ám úgy vélték, hogy a 30 napos
misszió még bőven vállalható lesz. Az űrállomás 1972. július 29-én
startolt el egy Proton-K orrán, ám a második fokozat meghibásodása miatt
nem állt pályára, hanem a Csendes-óceánba csapódott. Miután nem állt
pályára, sem a Szaljut elnevezést nem kapta meg, sem létezésének más
hivatalos "elismerését". Mintegy mellékesen pedig eme kudarc tovább
mélyítette a főmérnökök közötti ellentétet, hiszen Cselomej és a
hajtóműveket biztosító Glusko büszke volt a Proton-K rakétára, és nem
győzték az N1 kudarcainak sikeres ellenpárjaként beállítani. Most
Misinen volt a sor, aki a sikertelen indítás miatt szapulhatta a
konkurensei rakétáját...
A DOSz-2 elvesztése
újabb csapás volt a szovjet emberes űrprogramra – hiába állt készen két
Szojuz-7K-T űrhajó és négy teljes (2-2 fő illetve tartalék) személyzet
készen az indulásra, nincs hová felmenniük. Az űrhajók és a személyzet
is csak az űrállomáshoz kapcsolódó feladatokra voltak felkészítve, az
N1-L3 program a két első sikertelen indítás utáni gödörből próbált
kimászni, és a háttérben csak lassan zajlottak egy közös
amerikai-szovjet űrrepülés háttérmunkálatai (erről később lesz szó).
Eközben a robotszondák a sok sikertelen kísérlet mellett 1972-re már
három sikeres holdtalaj-minta visszahozatallal (Luna-16 [1970], Luna-18
[1971] és Luna-20 [1972]), sikeres Vénuszra való leszállás (Venyera-8)
és az első sikeres Marsra való leszállással (Marsz-3, noha a
leszállóegység másfél perccel a leszállás után elkezdte továbbítani az
adatok, köztük egy képet, 20 másodperc után a rádióadás megszakadt)
büszkélkedhettek.
Az OPSz-1 / Szojuz-7K-T fantáziarajza
Olyan
faramuci helyzetet hozott viszont a sors, hogy szinte egyszerre szovjet
két űrállomás készült el, az OPSz-1 és a DOSz-3. Az első Almaz
űrállomás, az OPSz-1, két évvel a Szaljut-1 után végre összeállt
Cselomej CKBM irodájának gyárában, és 1973 januárjában átszállították a
Bajkonur űrközpontba, hogy felkészítsék az indításra. A terv az volt,
hogy a Szojuz-7K-T űrhajó 10 nappal az OPSz-1 indítása után startol el,
és dokkol az űrállomásra, Pável Popoviccsal és Jurij Artyuhinnal a
fedélzetén. Az űrállomás elnevezése kapcsán viszont ismét közbeszólt a
katonai és politikai érdekek tánca – a szovjet vezetés nem kívánta nagy
dobra verni a katonai űrprogramot, így az űrállomás a "civil" Szaljut
űrállomások sorában lett elkönyvelve, vagyis Szaljut-2 néven ismerte meg
a nagyvilág. Emiatt viszont Cselomej dühösen utasította embereit, hogy a
Szaljut felirat csak a rakéta orrán lévő leváló gyűrű-szekcióra
kerülhet fel, vagyis a világűrben keringő űrállomás nem fogja a
"konkurens" nevét hordozni. Ahogy közeledett az indítás, a Szojuz
felkészítése közben komolyabb műszaki hibákat tártak fel, így annak
indítását későbbre kellett csúsztatni – az OPSz-1 viszont már feltöltve
ült a Proton-K rakéta orrán, és nem lehetett az indítást sokkal eltolni,
így úgy döntöttek, hogy az űrállomást felküldik a világűrbe a tervek
szerint, 1973. április 3-án.
Az OPSz űrállomás leginkább a két nagyméretű napelemtábla alapján
különböztethető meg a DOSz űrállomásoktól
különböztethető meg a DOSz űrállomásoktól
A
Szaljut-2 pályára állása után minden normálisnak tűnt, viszont a
katonai űrállomásnál nem csináltak nagyobb pályaváltoztatást, mint a
Szaljut-1-nél – úgy vélték ezzel ráérnek majd, ha a Szojuz indítása
kézzelfogható közelségbe kerül. A 13. napon végrehajtottak egy apróbb
pályamódosítást, majd nem sokkal később az űrállomás fedélzetén
elkezdett a légnyomás drasztikusan csökkenni, majd teljesen elvesztette a
túlnyomást. Az első vizsgálatok a legvalószínűbb forgatókönyvnek azt
tartották, hogy az üzemanyag-rendszer csővezetékeinél lehetett egy hibás
hegesztés, amely elengedett, mikor a hajtóműveket beindították, és az
így kialakult szúróláng átégethette az űrállomás burkolatát. Évekkel
később viszont egy teljesen más (és valószínűbb) magyarázat született az
esetre: a Proton utolsó fokozata a leválás után nagyjából azonos pályán
keringett az űrállomással, és három nappal az indítás után a Nap által
túlmelegedett fokozatban maradt mintegy egy tonnányi el nem használt
hajtóanyag berobbant, repeszfelhőt kreálva az űrállomás környezetében –
újabb napok teltek el, míg az egyik nagyobb roncsdarab eltalálta a
Szaljut-2-t, megrongálva azt.
A Szaljut-2 már "becsomagolva", a Proton orrára helyezés előtt
Nyilvánvaló
volt, hogy a túlnyomás nélküli űrállomásra nem indulhat Popovics és
Artyuhin, tehát az ő űrrepülésüket is lefújták. A korabeli hivatalos
verzió szerint a Szaljut-2 fedélzetén távolról végrehajtott kísérleteket
és teszteket folytattak le, majd az űrállomás a légkörben elégett.
Érdekesség, hogy a nyugati megfigyelők viszonylag hamar "leleplezték" az
Almazt, mikor feltűnt nekik, hogy a Szaljut-2 (és későbbi testvérei) a
szovjet katonai műholdaknál használatos 19,944 MHz-es frekvencián
kommunikáltak a földi irányítással, szemben a Szaljut-1-gyel és a
későbbi Szaljut-3-mal (és későbbi testvéreikkel). Nem ismervén a valódi
elnevezést, az OPSz űrállomások nyugaton "katonai Szaljut" néven
futottak.
A DOSz-3 nagyjából így nézett volna ki, a legfeltűnőbb változás a három nagy méretű napelemtábla,
a korábbi négy kisebb helyett
a korábbi négy kisebb helyett
A
labda most a CKBEM térfelén pattogott, akik a DOSz-3-mal megelőzhetik a
Skylab űrállomást (amely 1973. május 14-én indult a világűrbe), és ha
sikerül 2-3 nappal az indítás után a Szojuz személyzetének átszállnia,
akkor az első valóban sikeres űrállomás-küldetést is teljesíthetik az
amerikaiak előtt. A DOSz-3 esetében több módosítást is végrehajtottak, a
Szojuz napelemtáblái helyett három nagy méretű napelemtáblát helyeztek
el az űrállomás vastagabb moduljának külső felén, két oldalt, illetve
"felül", valamint a Szaljut-1 / Szojuz-11 személyzetének kritikáit is
felhasználták a lakómodul belső felépítésénél (például masszívabb
futópad, jobb pihenési körülmények).
Fantáziarajz a DOSz-3 / Szojuz-7K-T párosról
A
DOSz-3 1973. május 11-én sikeresen elindult a világűrbe, ezúttal a
Proton-K jól teljesített, és nagyjából a tervezett 205 x 224 km-es
pályára állt. Ezután az űrállomás magasabb pályára való irányítása volt a
cél, de ehhez előbb meg kellett várni, amíg újra sikerül a
rádiókapcsolatot felvenni vele. Mikor ez sikerült, a földi irányítás
szeme elé hihetetlen adatok kerültek – az űrállomás irányítórendszere
egy hiba miatt folyamatos korrekciókat hajtott végre, rövid úton
elhasználva a pozicionálásra szolgáló üzemanyagot. Így nem lehetett
magasabb pályára állni, vagyis a légkör hatásai miatt rövid úton vissza
fog térni a légkörbe, majd elég. Mivel pályára állt, és egyértelmű volt,
hogy "letagadni" nem lehetett, a Kozmosz-557 jelöléssel illették, de
semmiféle utalást nem tettek arra, hogy egy újabb Szaljutról lenne
szól...
A Skylab űrállomás, az első személyzet fotója, miután elindultak vissza a Földre.
A felemás napelemtábla és a hevenyészett hővédő takaró jelzi, hogy itt sem ment minden tökéletesen
A felemás napelemtábla és a hevenyészett hővédő takaró jelzi, hogy itt sem ment minden tökéletesen
A
Skylab első személyzete május 25-én indult a világűrbe, és noha a
Skylab program is sok problémával szembesült (nem kinyíló napelemszárny,
megsérült hővédelem, sőt, a fedélzetén került sor az első
"űrlázadásra"), a szovjetek nem tudtak semmit "szembeállítani" vele,
egymás után 3 űrállomásuk vallott kudarcot mielőtt még egyáltalán ember
szállhatott volna a fedélzetükre – márpedig az emberes űrprogram terén
hirtelen más nem volt...
Vaszilij Lazarev a Szojuz-12 fedélzetén, a háttérben Koroljov vigyázó tekintete
Miután
a Szojuz-7K-T űrhajók már készen voltak, úgy döntöttek, hogy egyfajta
"vészforgatókönyvet" hívnak életre. Az egyik Szojuz-7K-T orbitális
moduljára egy spektrográfot építettek, majd Vaszilij Lazarev és Oleg
Makarov űrhajósokkal a fedélzetén 1973. szeptember 27-én elindult a
világűrbe. Az akkumulátorok szűkös kapacitása miatt hosszabb űrrepülésre
nem volt mód, viszont a spektrográffal a Föld növényzetének és
termőterületeinek megfigyelését végezhették el, továbbá pedig a
Molnyia-1 kommunikációs műholddal való kapcsolattartást is
tesztelhették. Utóbbi segítségével végre a szovjet űrprogram földi
irányítása akkor is kommunikálhatott az űrhajósokkal, ha az űrhajó nem a
Szovjetunió felett repült. Ezeket figyelembe véve is azonban a
Szojuz-12 jelölést kapott, sikeresen végrehajtott űrrepülés legfőbb
célja az volt, hogy jelzést küldjenek arról, hogy a szovjet emberes
űrprogram magához tért a Szojuz-11 balesete után – noha valójában már
egy éve az emberes űrállomás-küldetések voltak eltervezve, de egymás
után meghiúsultak.
A Szojuz-12 személyzete kiképzés alatt
1973
novemberében az egyik 7K-T személyzet nélkül indult a világűrbe
Kozmosz-613 jelöléssel. A cél az volt, hogy a tartós világűrben való
tárolás következményeit teszteljék. Noha napelem nem volt az űrhajón,
úgy alakították ki, hogy miután a megfelelő pályára állították, a
fedélzeti rendszerei "alvó" üzemmódba kapcsoljanak, és csak készenléti
feladatokat lássanak el, így spórolva az elektromos energiával. Mintegy
két hónapnyi keringés után az űrhajót "felébresztették", majd visszatért
a Földre, vagyis egy újabb teszt bizonyította a 7K-T megfelelőségét.
Csakhogy az OPSz-2 és a DOSz-4 űrállomás is még odébb volt, így még 1973
nyarán egy másik "vészforgatókönyv" is született, az eredetileg a
DOSz-ra szánt Orion-2 ultraviola tartományban működő űrtávcsövet az
egyik 7K-T orbitális moduljának elejére, a dokkoló / zsilipajtó helyére
építették be. Hogy hosszabb űrrepülésre legyen mód, a műszaki modulnál
visszatértek a napelemekre támaszkodó energiarendszerre.
Pjotr Klimuk és Valentyin Lebegyev, a Szojuz-13 személyzete, érdemes megfigyelni a Szokol űrruhát
Ez
az alváltozat hivatalosan a Szojuz-7K-T/AF jelölést kapta, és 1973.
december 18-án indult a világűrbe Pjotr Iljics Klimuk és Valentyin
Vitaljevics Lebegyev űrhajósokkal, Szojuz-13 néven. A személyzet csaknem
18 napot töltött odafent, és egy jókora adag új csillagászati
felfedezéssel gazdagodva tértek vissza. Az út alatt a DOSz-2 / 3
fedélzetére szánt biológiai kísérleteket hajtottak még végre, illetve
Föld-megfigyeléseket is végeztek. Visszatérve viszont, ha a Szojuz-9
személyzeténél valamivel kevésbé is, de szintén szembesültek a
súlytalanság káros hatásaival, hetekre volt szükségük a fizikai
állapotuk indítás előtti szintre való visszanyeréséhez.
A Szojuz-13 felépítése, amely a 'csillagvizsgálóvá' átalakított orbitális modult jól mutatja
A
Szojuz-12 és 13 jótékonyan hatott a szovjet űrprogramra, mert legalább a
két éves (látszólagos) tétlenséget sikerült lerázniuk magukról. Ám
egyre nyilvánvalóbb lett, hogy komoly változásokra lenne szükség, hogy
valóban újra erőre kapjanak...
Folytatása következik....
Nagyon jó a sorozat,gratulálok és köszönöm a sok-sok információt! Végre értem amit annak idején, Hofi magyarázta miért kell zsilipelőkamra(-: a légkör.....
VálaszTörlés