Vezércsere a'la Glusko
Vaszilij Pavlovics
Misin helyzete Szergej Koroljov halála után a CKBEM tervezőiroda élén,
és ezáltal többé-kevésbé a szovjet űrprogram de facto
vezetőjeként viszonylag stabil volt, de a politikai széljárás a
Szovjetunióban gyorsan változhatott. A többi főmérnök közül Mihail
Jangellel, ha nem is súrlódások nélkül, de együtt tudtak dolgozni,
viszont Vlagyimir Cselomej és Valentyin Glusko ott fúrta, ahol csak
tudta. Cselomej csillaga Nyikita Hruscsov főtitkár bukása után gyorsan
leáldozóba ment át, és Dmitrij Usztyinov (a védelmi ipart felügyelő
minisztérium vezetője) ellenérzései vele szemben elég komoly akadálya
volt, hogy Misinen túlnőhessen. Megtalálta viszont azt a rést, ahová
befurakodhat, és kitúrhatja Misint: a katonaságot.
A
hadsereg pénzelte eredetileg a rakétaprogramot, amiből az űrprogram
kinőtt, de az 1950-es évek végére, az 1960-as évek legelejére sokszor
már inkább nyűg volt nekik. Koroljov és Misin sem nagyon akart a katonai
programokkal foglalkozni, ha csak az űrprogramba valahogy bele nem
tudták szőni őket, és ezért a hordozórakétáiból készültek csapásmérő
ballisztikus rakétatervek, katonai Szojuzok és űrállomások, ám ezek
többsége nem igazán nyerte el a katonai vezetők tetszését. Cselomej az
első időben kevés eredményt tudott letenni az asztalukra, míg Jangel
rövid úton viszonylag sikeres rakétaprogramot vitt véghez. Egy
tábornoktól származó idézet szerint "Koroljov a TASzSz számára épít rakétákat, Cselomej szart épít, Jangel nekünk dolgozik" (a TASzSz a szovjet központi hírügynökség rövidítése volt).
Vaszilij Misin, a CKBEM tervezőiroda (és bizonyos szintig a szovjet űrprogram) vezetője 1966 és 1974 között
Az
1970-es évekre ez megváltozott, Jangel továbbra is viszonylag stabil és
jó forrása lett a szovjet ballisztikus rakétaprogramnak, Cselomej pedig
az UR-100 rakétájával a stratégiai rakétaerőket, P-5, P-5D majd P-70
robotrepülőgépeivel pedig a haditengerészetet látta el jó képességű
fegyverekkel. 1970-ben a hadsereg vezetése már eléggé torkig volt Misin
hozzáállásával, aki félvállról vette a kéréseiket miközben Cselomej tárt
karokkal fogadta őket. Ő nem győzött panaszkodni, hogy amíg Misin öt
tervezőiroda felett bábáskodik, és 60 000 ember dolgozik neki, és
eközben a Szojuz, N1, L3 és különféle R-7 alapú hordozórakétákkal
foglalkozik csak, addig ő az egyetlen irodájával, 8 000 emberrel
kiszolgálja a haditengerészet robotrepülőgép-terveit, illetve a hadsereg
stratégiai ballisztikus rakétáinak jó részéért felelős, valamint az
Almaz kém-űrállomáson dolgozik és még ott van a fejlett UR-500K /
Proton-K rakétája is. Utóbbi mondjuk akkoriban még nem tökéletesen
megbízható, de a legnagyobb, valóban használható szovjet hordozórakéta
volt.
Vlagyimir Cselomej, a CKBM tervezőiroda feje, egy kétségkívül tehetséges főmérnök, aki viszont az 1960-as évek közepétől nem tudott kellő politikai támogatást szerezni
A
rakétahajtómű-fejlesztés legfőbb "tisztjeként" Glusko szintén nem
fukarkodott Misint kritizálni, de az első időkben kevesen hajlottak a
szavára, sőt inkább unták már, hogy állandóan a Kuznyecov tervezőiroda
rakétahajtóműveit szapulja. Csakhogy az 1970-es évek elején már egyre
inkább betaláltak a kritikái. Az Egyesült Államok megnyerte a Holdért
folytatott harcot, sőt, több holdraszállást is végrehajtott, felküldte a
Skylab űrállomást, amelyen három személyzet egymás után egyre hosszabb
időt töltött el, és öles lépésekkel haladt az űrrepülőgép megvalósítása
felé. Eközben a Szovjetunió lemaradásba került: a Szojuz-1, majd a
Szojuz-11 katasztrófája egyaránt súlyos problémákra mutatott rá,
Kuznyecov hajtóműveire épülő N1 hordozórakéta csak nem akart összeállni,
nélküle pedig az L3 holdprogram sem mozdulhatott előre, majd ezek után
jött a DOSz-2, OPSz-1 (Szaljut-2) és a DOSz-3 (Kozmosz-557) űrállomások
kudarca egymás után.
Valentyin Glusko, 1938-ban az NKVD által készített fotó
Glusko valamikor az 1970-es években, már mint elismert főmérnök
Így
jutottunk el oda, hogy 1974. május 18-án Szergej Alekszandrovics
Afanaszjev, a civil űrprogramot felügyelő Általános Gépipari
Minisztérium minisztere egy, a Misin által irányított CKBEM tervezőiroda
vezető mérnökeivel való találkozón közölte, hogy a pártvezetés úgy
döntött, Misint leváltja a CKBEM éléről, és a tervezőirodát
összeolvasztják Glusko Enyergomas tervezőirodájával, melynek vezetője
Glusko lesz. Az új "szuper-tervezőiroda" az Enyergija nevet kapja
később, és kell pár hónap, amíg a hullámok elülnek, de a hatalomátvétel
és a két iroda összeolvasztása gyorsan végbement. A Glusko-korszak
vértelen leszámolással kezdődött: megtiltotta, hogy Misin a továbbiakban
az Enyergija alá tartozó épületekbe lépjen, leállította az N1
hordozórakéta-programot és az L3, valamint az utódjának szánt L3M
holdraszálló programot, olyan szinten, hogy a már kész vagy félkész N1
rakétákat szét kellett vágni, és a (Glusko szemében régóta szálka)
Kuznyecov-iroda által épített NK-33, 39 és 43 hajtóműveket pedig be
kell(ett volna) olvasztani.
Válogatott szovjet tervezőmérnökök 1957-ből: balról a második Glusko, mellette Koroljov
Misin
még 1974-ben a Moszkvai Repüléstudományi Intézetben helyezkedett el,
mint a repülőgép-tervező és építő osztály vezetője, és oktatóként
folytatta munkásságát. Róla érdemes még megjegyezni, hogy míg
Koroljovról általánosan pozitív képet ápolnak források, addig Misinről
eléggé negatívat. Persze nem árt tudni, hogy ezek nem kis része Kamanyin
naplójából származó megjegyzésekre építkeznek, márpedig Kamanyin az
1960-as évek végétől nem fukarkodott a Misint kritizáló szavakkal. Ahogy
Koroljov, Cselomej vagy Glusko sem volt egyszerű ember, a feljegyzések
szerint Misint is szörnyű természettel áldotta meg a sors, és
szerencsétlenségére pont egy olyan időszakban vitte az OKB-1 / CKBEM
tervezőirodát, amikor roppant kihívások és nehézségek elé volt állítva.
Nem
vitás, hogy a Gluskóval és Cselomejjel vívott belharcuk súlyos károkat
okozott a szovjet űrprogramnak, ám az is igaz, hogy ebben Misin csak az
egyik szereplő volt. Az N1 és L3 programok sikertelen vége aligha az ő
lelkén szárad, sem erőforrása, sem ideje nem volt igazából, hogy
beelőzhesse az Apollo / Saturn-programot. A Szojuz-1 katasztrófájánál
meglett volna a hatalma, hogy elkerülhessék azt, ám meg akart felelni a
pártvezetésnek – ebben is követte Koroljov döntéseit, és rizikózott;
Koroljovnak bejött, neki kevésbé. A Szojuz-11 esete szintén olyan volt,
ahol megtehette volna, hogy felülvizsgálja az eredetileg még a Voszhod
idejéből származó ötletet az űrruhák mellőzéséről az indításkor és
visszatéréskor, ám nem volt erre hajlandó. Igazságtalan vagy sem, azt
nem lehet elvitatni, hogy regnálása idején négy szovjet űrhajós veszett
oda űrrepülés alatt, és alaposan lemaradt az emberes űrrepülések terén a
Szovjetunió az Egyesült Államokkal szemben.
A Vulkan óriás-rakéta egyik változata,
ez éppen 3810 tonnás indulótömeg mellett 170 tonnát vitt volna fel
ez éppen 3810 tonnás indulótömeg mellett 170 tonnát vitt volna fel
Glusko
ugyanakkor továbbra is a holdprogramot szerette volna folytatni, ehhez
pedig új, "saját" hordozórakétát álmodott meg. Menet közben egy
pálfordulás is történt – az 1970-es évek elején elengedte korábbi
döntését a folyékony oxigén (LOX) és kerozin hajtóanyagot használó
rakétahajtóművek fejlesztésének szabotálása terén – ehhez persze a
védelmi minisztérium utasítása is kellett, akik az R-7 család
tapasztalatai alapján (no meg viszonylagos olcsósága miatt) ezt a
hajtóanyag párost preferálták. Erre az üzemanyagra építette a Vulkan
óriás-rakétát, amely később több verziót is megélt, az 1974-es
változatnál a középső nagyobb átmérőjű fokozat köré hat kisebb gyorsító
fokozat került, és a mintegy 4300 tonnás indulótömegével 230 tonnát
vihetett volna alacsony Föld körüli pályára, és 60 tonnát tudott volna
alacsony Hold körüli pályára állítani. A hatalmas rakéta köré egy új
holdprogramot építettek fel, a LEK-et (~ Tartós Személyzettel Ellátott
Holdi Komplexum), amely az LK holdkomp egy némileg átalakított, három
embert befogadó változatát, illetve cirka 15 és 20 tonnás,
leszállómodulokkal érkező mini-bázisokból épült volna fel. A Holdon
folyó munkát egy napelemes, 8,2 tonnás, túlnyomásos belterében két
űrhajóst szállító Lunohod LEK terepjáró segítette volna, amely
markolókanalával a bázisépítésben is részt vehetett. A holdbázis
energiaforrása nukleáris volt, a tervek szerint a leszállás után a
személyzet kicsit távolabb elássa a Hold talajába, és kábellel táplálja
majd az állomást.
Dmitrij Usztyinov, az egyik legbefolyásosabb szovjet miniszter az 1960-as és 70-es években
A
szovjet pártvezetés prominensei (főleg Dmitrij Usztyinov, a védelmi
ipari miniszter és Jurij Andropov, a KGB vezetője) viszont megirigyelték
az amerikai űrrepülőgép-programot, és annak szovjet megfelelőjét
szerették volna viszontlátni, félresöpörve Glusko elképzeléseit. A
szovjet mérnökök viszont nem rajongtak a javaslatért, az ekkora már
kikristályosodott amerikai űrrepülőgép technikai megoldásai drasztikusan
bekorlátozták a lehetőségeket, csak a rakterében lehetett felvinni
hasznos terhet, mivel a rendszer kritikus pontja volt maga az
űrrepülőgép, hiszen bele volt építve a hajtómű. Ezzel a problémával az
amerikai mérnökök is tisztában voltak, ám a súlyos kompromisszumok
között született program kulcselemének tartották azt, hogy minél többet
repültessék az űrrepülőgépet, ettől várva az indítások árainak
csökkenését – vagyis ők készakarva döntöttek így.
Ez döntés viszont megpecsételte Glusko óriás-rakéta terveit és holdprogram álmait....
Kéműrállomás az űrben – a Szaljut-3
Az OPSz-2 (Szaljut-3) építés alatt, érdemes megfigyelni, hogy a "салют" felirat csak a végén lévő,
(indítás után) leváló gyűrűn olvasható – Cselomej nem engedte felírni az űrállomásra ezt a nevet
(indítás után) leváló gyűrűn olvasható – Cselomej nem engedte felírni az űrállomásra ezt a nevet
A
három sikertelen szovjet űrállomás küldetés után egy újabb Almaz OPSz
űrállomás állt a startállásra. Az OPSz-2 (akárcsak elődje) tömve volt
megfigyelőrendszerekkel: az egyik legfontosabb az Agat-1 teleszkóp,
amely 6,375 méteres fókusztávolságú optikával bírt (hozzávetőlegesen 1
méteres volt a felbontása), az adott korszakban elég nagy (mintegy 100
méteres) felbontású Volga infravörös kamera, a POU széles látószögű
kamera, és még sok másik (Pável Popovics később úgy emlékezett vissza,
hogy összesen 14 különféle kamera volt az Almaz űrállomásokon) mellett
rendelkezett képalkotó radarral, amellyel felhőkön keresztül is képes
volt például flottacsoportok mozgását követni. A Vzor periszkóp
rendszerre kötött érzékelők úgy voltak kialakítva, hogy ha a személyzet
egy területre (vagy célpontra) irányította a Vzort, akkor az összes
érzékelő az adott pontra nézett, így különböző kamerák képeit együtt
lehetett elkészíteni, ami az utólagos elemzésnél roppant hasznos
lehetett. A különféle fotófilmeket azután egy 360 kg-os fotó-visszahozó
modulban lehetett elhelyezni, és a Földre visszajuttatni, mikor úgy
ítélték jónak.
Az OPSz-1 / 2 űrállomások metszetrajza, a nagyméretű kúpos rendszer az Agat-1 távcső
Az
OPSz-2 nem csak kém-, hanem harci űrállomás is volt. Eredetileg két
"űr-űr" (tehát űrből indított, és űrbéli cél elleni) rakétával bírt
volna, ám ezek nem készültek el időben, így nem kapta meg őket (a
későbbi Almaz OPSz-ek sem, amiből arra lehet következtetni, hogy ez a
bizonyos rakétarendszer sose lett bevethető). Viszont az űrállomás alsó
részére fixen beépítésre került egy "kutyaközönséges" NR-23-as, 23 mm-es
gépágyú. Figyelembe véve az orbitális mozgás törvényszerűségeit, a
gépágyú nem éppen optimális eszköz az űrbéli harchoz, hiszen a távolabbi
ellenfelek elleni tüzeléshez nagyon pontosan tudni (esetleg
befolyásolni) kellene a lövedék torkolati sebességét – ám erre nem volt
mód. Így igazából kisebb távolságon belül "önvédelemre" lehetett
használni, mégpedig úgy, hogy az egész állomást forgatták a célzáshoz.
Persze ez a megfogalmazás azért mókás, mert támadásra is ugyanúgy
felhasználható, csak kis távolságon belül. A gépágyú tüzeléskor cirka 2
kN "tolóerőt" generált, amit az űrállomás hajtóműveivel automatikusan
kompenzáltak. Érdekesség, hogy egyes források szerint a fent említett
fotó-visszahozó modul egyben nukleáris csapásmérő fegyverkísérletként is
felfogható volt, és a modul helyére (legalábbis papíron) ilyen fegyvert
is lehetett volna szerelni.
A Jurij Gagarin Kozmonauta kommunikációs hajó
1974.
június 25-én indult a világűrbe az űrállomás egy Proton-K orrán, a
tervek szerint majd nyolc hónapig kering fent, és ez idő alatt három
személyzet látogatja majd meg. A szovjet űrprogram a kezdetek óta
szenvedett attól, hogy csak a Szovjetunió területe felett volt
biztosított a kommunikáció az itt lévő rádióközpontok segítségével. Két
kommunikációs hajót építettek arra a célra, hogy erre megoldást
nyújtsanak, az első a Jurij Gagarin Kozmonauta az OPSz-2 / Szaljut-3 útja alatt a Kanada keleti partja közelében, az Atlanti-óceán északi részén, a Vlagyimir Komarov Kozmonauta
pedig Kuba mellett állomásozott. A két hajó segítségével lehetővé vált,
hogy mindegyik keringési periódusban legyen kommunikációs "ablak",
amikor lehetséges a közvetlen kommunikáció a Föld és az űrállomás
között. Ez később általánossá vált minden úton, így végre a korábbi
űrrepülések kommunikációs "ablakai" egyre jobban kitárulhattak".
Jurij Artyuhin és Pavel Popovics, a Szojuz-14 űrhajósai
A Szojuz-14
fedélzetén Pavel Popovics és Jurij Artyuhin július 3-án indult a
világűrbe, és a Szojuz rakétának sikerült olyan pályára állítania az
űrhajót, hogy mindössze 600 méterre volt a Szaljut-3-tól. Az űrállomást
automatikusan közelítették meg, majd 100 méteres távolságtól Popovics
átvette az irányítást, és kézzel dokkolt be. A dokkolás elsőre sikeres
volt, ám az ajtók kinyitásakor egy apró szivárgást vettek észre a két
űrjármű dokkológyűrűi között. A földi irányítás rövid tanakodás után úgy
döntött, hogy nem veszélyezteti a küldetést a szivárgás, és engedélyt
adott a személyzetnek, hogy átszálljon az űrállomásra. Az űrállomás
letesztelése, és a személyzet "berendezkedése" viszonylag hosszú ideig
elnyúlt, többek között kötelezően elő volt írva számukra, hogy napi két
órán keresztül testedzést csináljanak, és csak július 9-én üzemelhették
be az optikai rendszert. Az elkövetkező napokban a Föld felszínéről
készítettek rengeteg képet, ám ezek nagy részéről nem tudunk semmit – a
hivatalos küldetés ismertetőben csak annyi szerepel, hogy "Föld
megfigyeléseket" hajtottak végre, többek között Közép-Ázsia felett. A
felvételek egy része Tyuratam közelében felállított teszt-környezet
volt, amellyel kontrollált területről készült képekkel kívántak pontos
információkat kapni a felderítő rendszerek hatásosságáról.
A Szaljut-3 fedélzetén készült kép az űrhajósok "életéről"
A
feljegyzések szerint a Szokol érzékelőkkel sikerült az amerikai Skylab
űrállomás észlelése és követése, amelyet az űrbéli felderítés és
hadviselés demonstrációjának szántak. A személyzet több alkalommal is
riasztásra ébredt, amely az űrállomás valamely kritikus elemének
hibájára figyelmeztette őket – ám a riasztások minden alkalommal falsnak
bizonyultak. Arról kevés információnk van, hogy pontosan mit csináltak
az összesen 15 nap alatt az űrhajósok, csak olyanokról tesznek említést,
hogy folyamatosan ellenőrizték az űrállomás rendszereit, tesztelték a
hőmérséklet-szabályzó rendszert, illetve áthelyeztek több légkör-mozgató
ventilátort. Akárhogy is, a rengeteg fotókészítés után friss filmeket
helyeztek el a kamerákba, illetve az elhasznált filmeket a KSzI
visszatérő-kapszulában helyezték el, majd leállították a nem
létfontosságú rendszereket, átszálltak a Szojuzba, és 1974. július 19-én
visszatértek a Földre.
Lev Gyomin és Gennagyij Szarafanov a Szojuz-15 indítása előtt
Ez
volt az első valóban teljesen sikeres szovjet űrállomás-misszió, ami
közben (legalábbis amennyire tudjuk) semmi látványos problémába nem
ütköztek. A vészhelyzeti riadók okoztak némi kellemetlenséget a
személyzetnek, illetve elmaradt a dokkológyűrűknél fellépő szivárgás
okának pontos okának feltárása, valamint az űrhajósok jelentése szerint
igen magas volt a zajszint – ám ezek korántsem voltak rendkívüli
problémák, tehát semmi akadály sem állt a második személyzet indítása
előtt. A Szojuz-15 augusztus 26-án startolt el Gennagyij
Szarafanov és Lev Gyomin űrhajósokkal, a pályára állással és az
űrállomás megközelítésével nem volt probléma, ám 300 méterre a céltól az
Igla automata rendszer meghibásodás miatt nem váltott át "távoli"
megközelítésből "közelire", vagyis úgy reagált, mintha még 3 kilométerre
lenne a Szaljut-3-tól, és begyújtotta a hajtóművet. A megközelítés
sebessége elérte a 20 m/s-t (72 km/h), és lassítás nélkül haladt
egyenesen tovább a cél felé – szerencsére ebben az üzemmódban a
középvonaltól való eltérés toleranciája viszonylag bő volt, így cirka 40
méterre a Szaljut-3 mellett húzott el az űrhajó.
Sajnos az interneten nem találtam képet a Szojuz-15 / Szaljut-3 veszélyhelyzetről,
pedig elég látványos lehetett a leírások alapján – így csak egy "sima" OPSz / Szojuz 7K-T képet prezentálok
pedig elég látványos lehetett a leírások alapján – így csak egy "sima" OPSz / Szojuz 7K-T képet prezentálok
A
személyzet nem volt tisztában a történtekkel, ők várták, hogy az Igla
jelezze, hogy kellően megközelítették az űrállomást, és átállhassanak
kézi vezérlésre (ismét bebizonyosodott, hogy a távolsági adatok
hiányában nem látták át mi zajlik körülöttük), majd egyszer csak azt
vették észre, hogy a Vzor kijelzőjén drámaian elkezd közeledni a
Szaljut-3, majd elrobog mellettük. Az Igla észlelve, hogy már nincs
előtte az célpont, újra az űrállomás felé fordult, hogy felvegye a
rádiókapcsolatot, és elölről kezdte a megközelítési manővert. Majd két
további alkalommal megismételte az első kísérletet: az automatika
finoman, mintegy 300 méterre megközelítette a Szaljut-3-at, majd
beindította a hajtóművet, és kis távolságra elszáguldott mellette. A
földi irányítás is csak lassan eszmélt, és mire utasította a
személyzetet, hogy kapcsolja ki az Iglát, gyakorlatilag már minden
szabadon felhasználható üzemanyagot elhasználtak. Mindössze annyi
maradt, amennyivel a fékező manővert végre lehetett hajtani. Külön
probléma lett, hogy amire visszatérő pozícióba értek, éjszaka lett, de a
Szojuz 7K-T esetében nem volt más opció – az akkumulátorok miatt
legfeljebb két napon belül meg kell kezdeni a visszatérést, ha nem
sikerül az űrállomáshoz dokkolni.
Az
Almaz OPSz űrállomás fő kezelőpultja: 1: vészjelző panel, 2: a
munkaállomás (a kamerák) kezelőpanelje, 3: a napelemszárnyak és az
energiarendszer panelje, 4: az űrállomás pozícióját irányító kezelőkar,
5: a rádiórendszer kezelőszervei
Szerencsére a
leszállás probléma nélkül lezajlott, ám a helyzet nehéz döntés elé
állította a program vezetőit: a jelek szerint az Igla egymás után
háromszor kis híján nekivezette az űrállomásnak az űrhajót, és nem
tudták, miért. Amíg nem találják meg, illetve nem korrigálják a hibát,
addig viszont nem indulhat ember a Szaljut-3-ra, tehát a harmadik utat
elhalasztották. Mivel ekkor még nem volt biztos, hogy megy-e újabb
legénység az űrállomásra, 1974. szeptember 23-án a feltöltött KSzI
filmkapszulát visszaindították a Földre. Ugyan a légkörbe való
visszatérés után nem vált le róla a hővédő pajzs, és nem nyílt ki az
ejtőernyője, ami miatt nagy sebességgel csapódott a földbe a mai
Kazahsztánban, de a filmszalagokat sikerült épségben kiszedni belőle,
vagyis a Szojuz-14 személyzete által gyűjtött adatokat megszerezték. A
filmkapszula teszt viszont igen jól sikerült abból a szempontból, hogy
gyakorlatilag ott ért földet, ahol kijelölték, vagyis az "űrbombázó"
elképzelés (már ha igazak az erre vonatkozó források) igencsak hatásos
demonstrációt kapott.
Az OPSz-1 / Szaljut-2 és OPSz-2 / Szaljut-3 űrállomásokra felszerelt gépágyú, amit az utóbbi esetében ki is próbáltak
Az
űrbéli hadviseléssel kapcsolatos teszt része volt, hogy 1975. január
24-én a gépágyúval tesztlövészetet hajtottak végre három alkalommal. A
teszt sikeres minősítést kapott az 500 és 3000 méter közötti
lőtávolságokon, ám sok kérdőjel maradt körülötte, egyes források szerint
egy műhold volt a célpont, ám nem részletezik, hogy melyik, más
források szerint egyszerűen csak a haladási iránnyal ellenkező irányban
simán csak elsütötték három alkalommal. A "siker" fogalmát sehol sem
részletezték, de ez (tudomásunk szerint) az egyetlen példa, amikor
efféle fegyvert a világűrben kipróbáltak. Egy nappal később az
űrállomást lefékezve a Csendes-óceán felett belevezették a légkörbe,
ahol nagyrészt elégett. A hivatalos sajtóanyag szerint a Szaljut-3 volt a
világon az első űrjármű, amely folyamatosan egy irányba nézett a
Földhöz képest (magyarul a hasa végig a Föld felé nézett), és ehhez nem
kevesebb, mint 500 000 alkalommal indították be a pozicionáló
hajtóműveket. Persze ez ismét csak megerősítette a nyugati megfigyelőket
abban, hogy a Szaljut-3 valójában egy katonai (kém) űrállomás volt,
amely a Földet fotózta. Mindezzel együtt a Szaljut-3 még felemás
eredményekkel is előrelépés lett a szovjet űrprogram számára...
Látványos kép, a Szaljut-3 külső kamerájának fotója
Szaljut-4, avagy a DOSz újra száll
A CKBEM
magabiztosan vágott bele a DOSz-4 előkészítésébe. Az űrállomás
komolyabban eltért a DOSz-1 és 2 űrállomástól, szerencsétlen sorsú
elődjéhez hasonló kiépítésben három nagyméretű napelem-táblával
szerelték fel, amelyek összesen 60 négyzetméteresek voltak (a Szaljut-1
esetében 28 négyzetméteres volt a négy kisebb napelem), a fő eltérés a
sokkal komolyabb tudományos kutatóeszközökben mutatkozott meg: ennek két
fő eleme a 25 cm-es optikával felszerelt OSzT-1 napvizsgáló teleszkóp,
illetve a röntgen-tartományban működő RT-1 űrteleszkóp és a hozzá
tartozó "Filin" spektrométer.
A Szaljut-4 építésének vége felé
A
személyzet jobb körülményeit biztosítandó egy különálló toalettet és
egy zuhanyzófülkét is beépítettek, a tapasztalatok alapján pedig a belső
festésnél külön színeket használtak a "padló", a "mennyezet" és az
"oldalfalak" tekintetében, hogy segítsék az űrhajósok tájékozódását a
súlytalanságban. Szintén ennek részeként a fedélzetén elhelyeztek egy
teleprintert, ami szöveges üzenetek kétirányú továbbítására volt képes,
az földi üzeneteket papírra nyomtatva kapták meg, míg ha nekik volt
jelentenivalójuk, akkor az írógép-billentyűzeten tudták azt begépelni. A
teleprinter jelentősen megkönnyítette a személyzet életét, így ugyanis
nem volt szükséges folyamatosan megszakítani az adott munkafolyamatot,
ha kommunikációs körzetbe értek, és "kötelezően" bejelentkezni, illetve
nyugtázni állapotukat, ami nagyon fárasztó és idegesítő volt a korábbi
küldetések űrhajósai szerint.
A Szaljut-4 toaletje
A
korábbi szovjet űrhajók és űrállomások jellemzően 200 és 300 km-es
keringési magasság között voltak pályára állítva, a kis magasság miatt a
légkör fékező hatása viszonylag jelentős volt, így hónapok alatt, de
legfeljebb egy-két éven belül annyira lefékeződtek, hogy a légkör sűrűbb
rétegeibe érve elpusztultak. Mivel az űrállomások élettartama
jellemzően inkább hónapokban volt mérve, ez nem okozott nagy problémát,
viszont a kisebb magasság miatt a Föld-megfigyelések jobb eredménnyel
zajlottak (érthetően jobb képeket lehet csinálni 220 km magasból, mint
350 km magasból), illetve adott esetben kisebb rakéta-teljesítményre
volt szükség ahhoz, hogy az adott pályát elérjék. A DOSz-4 / Szaljut-4
űrállomás 1974. december 26-án indult a világűrbe egy Proton-K orrán, és
noha eredetileg egy szokványos 211 x 250 km-es (keringési pálya alsó pontja x keringési pálya felső pontja
) pályára állították, utána ezt több lépcsőben az űrállomás
hajtóműveivel 348 x 355 km-re emelték. A magasabb pálya miatt az
űrállomás több időt tölthetett a világűrben (a Szaljut-4 végül csak
1977-ben lett megsemmisítve a légkörben), és kevesebb pályaemelő
manőverre volt szükség, ami a légkör fékező hatása miatt állandóan
szükséges feladat ilyen kis magasságban (cirka 600-700 km felett már nem
okoz a légellenállás ilyen problémát).
Alekszej Gubarev és Georgij Grecsko, a Szojuz-17 személyzete
A
tervek szerint összesen három alkalommal látogatják meg űrhajósok az
űrállomást, és az első személyzet a Szojuz-17-tel indul majd a világűrbe
(a Szojuz-16 nem veszett el, vele majd később foglalkozunk). A
személyzet Alekszej Gubarev és Georgij Grecsko, akiknek ez volt az első
útjuk a világűrbe, az indulásra pedig 1975. január 10-én került sor. A
megközelítés és a dokkolás egy nappal az indítás után esemény nélkül
zajlott le, majd az űrállomás fedélzetére lebegve ott is mindent
megfelelőnek találtak elsőre. A jó hírek alapján nekiálltak beköltözni a
Szaljut-4 fedélzetére, és egyben kikapcsolni a Szojuz rendszereit.
Mikor viszont a tudományos munkálatokhoz kezdtek, kellemetlen
felfedezést tettek: az OSzT-1 napteleszkóp tükrét megrongálta az, hogy
az irányítórendszer hibájából egyenesen "belenézett" a Napba. A többi
rendszerrel szerensére nem volt probléma, de az OSzT-1 volt az egyik
kiemelt kutatási feladata a személyzetnek.
Január
15-én a Szaljut légkör-keringtető rendszeréről egy rugalmas vezetéket
vezettek a Szojuzba, amelynek légköre ezáltal folyamatosan frissítve
volt (mivel a Szojuz létfenntartó rendszere nem üzemelt, így a légkör
ott "megült" és kellemetlen, állott lett). Az elkövetkező napokban
Grecsko mindent megpróbált, hogy valahogy életre keltse a megrongálódott
űrteleszkópot, ám ezt a földi irányítás egy idő után leállította. Az
űrteleszkóp az űrállomás külső burkolatán volt elhelyezve, űrsétához
pedig nem volt megfelelő szkafander, és kiképzés sem. Mivel folyamatosan
más feladatok végrehajtására utasították, így Grecsko az étkezésekre és
pihenésre kijelölt időben próbálkozott tovább, és erőfeszítéseit végül
siker koronázta. A megoldás az lett, hogy a használhatatlan fő tükröt
kihagyva működtették az űrtávcsövet, és mivel így indirekt kellett a
segédtükröket mozgatni, egy sztetoszkóppal az űrhajó burkolatán át
hallgatták a tükröket mozgató motorok hangját, és stopperrel mérték,
hogy mekkora kitérítésnél jár (mivel a tükrök állásáról nem volt
visszajelzés). Így ha nem is tökéletesen, de az OSzT-1 értékelhető
képeket készíthetett, amelyek roppant hasznosak voltak a
csillagászoknak.
Egy rövid összefoglaló videó a Szojuz-17 útjáról
A
személyzet ugyanakkor komoly árat fizetett az eredményekért – 18-20
órás munkaciklusok is előfordultak, amelyekben kötelezően előírták a 2
és fél órás testedzéseket is. A kemény munka február elejéig tartott,
majd a személyzet nekiállt az űrállomásból visszaköltözni a Szojuzba. A
felvételeket az űrhajóban helyezték el, az űrállomáson a tudományos
rendszereket kikapcsolták, majd átszálltak az űrhajóba, és
szétkapcsolódtak. A leszállás kapcsán aggodalmat keltő volt az időjárás,
mivel erős szél és havazás volt tapasztalható a leszállási zónában, ám a
Szojuz akkumulátorai korlátot jelentettek a visszatérés időpontjának
megállapítása terén, és így nem tehettek mást: beindították a fékező
manővert. A kapszula 70 km/h feletti széllökésekkel bíró hózivatarban
ért földet 1975. február 9-én, de a mentőcsapatok viszonylag hamar
megtalálták őket, és biztonságosan kiszállhattak az űrhajóból. A
Szojuz-17 útja az űrtávcső problémája ellenére nagyon sikeres volt, a
személyzet is csak kisebb mértékű fizikai leépülést szenvedett el, noha
több mint 29 napot tartózkodtak a világűrben.
Vaszilij Lazarev és Oleg Makarov
A
pozitív tapasztalatok miatt a tervek szerint rögtön a következő
személyzet már 60 napot fog az űrállomáson eltölteni. Noha folytatják a
Szojuz-17 személyzetének programját, ideértve a Nap-megfigyeléseket és a
Föld felszínének fotózását, az elsődleges cél a hosszú távú űrbéli
tartózkodás problémáinak és kihívásainak, valamint következményeinek
vizsgálata. A kiválasztott személyzet Vaszilij Lazarev és Oleg Makarov,
mindketten már repültek együtt a Szojuz-12-n, és igen jó egészségi
állapotnak örvendtek. Az indításra 1975. április 5-én került sor, és nem
is volt gond egészen a 288. másodpercig, amikor a második (középső)
fokozatnak kiürülve le kellett volna válnia, hogy a harmadik fokozat
beindulhasson. A hat rögzítő robbanócsavarból viszont csak három
működött, és a harmadik fokozat úgy indult el, hogy alatta még ott volt a
második fokozat. A beinduló hajtómű ereje elég volt ahhoz, hogy a
maradék három rögzítést szétszakítsa, de közben vadul kilendült,
jelentősen eltérve a megfelelő haladási iránytól.
A
személyzet nem volt tisztában azzal, pontosan mi történik, de érezték,
hogy valami nagyon komoly probléma van a rakétával, ezért a földi
irányítástól (finoman szólva) kérték, hogy indítsák be a mentési
manővert (nekik semmiféle befolyásuk nem volt annak elindítására). Ekkor
már a Szojuz orráról automatikusan lerepült a mentőtorony, így a Szojuz
a rögzítések oldása után a saját hajtóműveivel "menekülhet" a harmadik
fokozat tetejéről. A földi irányítás viszont nem látott elsőre olyasmit a
telemetriában, ami arra utalna, hogy valóban baj lenne, így haboztak a
végrehajtással. A források eltérően nyilatkoznak arról, hogy végül a
földi irányítás vagy az automatikus rendszerek aktiválták a mentési
manővert, de az bekövetkezett az indítás után a 295. másodpercben, és a
Szojuz űrhajó levált az azonos nevű hordozórakétáról. Viszont akkor már
az űrhajó a Föld felé nézett, így az orbitális és a műszaki modul
leválasztása után a visszatérő modul igen meredek visszatérő pályán
zuhant visszafelé, amely közben a személyzetre több, mint 21 g
nehézkedés hatott.
Lazarev és Makarov a kiképzés alatt
A
kapszula az Altaj-hegységben ért földet, a kínai határ közelében, majd
több, mint 150 métert csúszott egy behavazott hegyoldalon. A mellkasig
érő porhó és a mínusz hét fokos hőmérséklet miatt nem igazán tudták a
kapszulát elhagyni, noha felvették a téli mentőruházatot. Mivel a
személyzet nem volt biztos benne, hogy nem Kína területén értek földet
(és ekkoriban a szovjet-kínai kapcsolatok eléggé mélyponton voltak),
ezért elégették a dokumentációt. Órák múlva a mentőcsapatoknak sikerült
rádión felvenniük a kapcsolatot az űrhajósokkal, és megerősítették
nekik, hogy a Szovjetunió területén értek földet. Viszont egy napba
telt, amíg sikerült egy helikopterrel a nagy magasságba feljutni, és
Lazarevet illetve Makarovot lehozni onnan. Később komoly viták tárgya
lett, hogy pontosan hol is értek földet - egyes vélekedések szerint
valójában Kínában, mások szerint Mongóliában.
Az
űrhajósok kálváriája azonban itt még nem ért végett. Vlagyimir Satalov,
az űrhajósprogram vezetője szerint mindketten komolyabb sérülések nélkül
megúszták a balesetet, ugyanakkor később mégis kiderült, hogy
Lazarovnak súlyos belső sérülései lettek a visszatéréskor, ami miatt
később űrrepülésre alkalmatlannak nyilvánították, és ki is került az
űrhajósprogramból. Miután pedig sikertelen volt az útjuk, nem kapták meg
az ekkoriban "szokásos" 3000 rubeles űrhajós jutalmukat – emiatt végül
egészen Leonyid Brezsnyev főtitkárhoz kellett fordulniuk, míg végül
jogosnak ítélték a kifizetésüket. Az űrrepülésnek először nem is volt
jelölése, majd Szojuz-18-1 vagy Szojuz-18a néven végül hivatalosan is
elismerték.
Pjotr Klimuk és Vitalij Szevasztyjanov
A
gond most az volt, hogy hiába állt készen az előző repülés tartalék
személyzete, Pjotr Klimuk és Vitalij Szevasztyjanov (akik szintén már
tapasztalt űrhajósok voltak, előbbi a Szojuz-13-mal, utóbbi a
Szojuz-9-cel járt a világűrben), ha nem volt űrhajó, amivel indulhatnak.
Így csak majdnem két hónappal később, 1975. május 24-én startolhattak
el. A Szojuz-18 néven ismert űrhajó egy nappal később dokkolt be a
Szaljut-4-hez, és a személyzet nekiállt új otthonuk belakásának.
Egy korai DOSz kiképzőmodul, ilyesmi volt a Szaljut-4 beltere is
Az első napokban csak orvosi és biológiai kísérleteket hajtottak végre, és az oázis kertet
üzemelték be, amely a súlytalanságban vizsgálta a növénytermesztést,
többek között hagymák táptalajban való termesztésével. Június elején
kezdték meg a napteleszkópos munkát, majd a Föld-megfigyelések
végrehajtását, összesen a két hónap alatt a Napról 600, a Földről 2000
fotót készítettek. A júniusi program része volt, hogy különféle munka-
és pihenőidő beosztásokkal dolgoztak, vizsgálva melyik a legoptimálisabb
a végrehajtott feladatok mennyisége és az űrhajósok leterheltsége
szempontjából.
A Szaljut-4 irányítópultja – ami teljesen megegyezett a Szojuz 7K-OK paneljével
A
július több okból is mozgalmas lett az űrhajósok szempontjából.
Egyfelől a Szojuz-Apollo űrrepülések miatt (erről hamarosan szó lesz) a
Szaljut-4 / Szojuz-18 irányítás átköltözött a régi, Krím-félszigeten
található központba, míg a Szojuz-Apollo repülés vezetése a
kalinyingrádi központból dolgozott. A személyzetnek pedig emelni kezdték
a testedzésre fordítandó időt, a visszatérésre való felkészülés
részeként. A körülmények viszont az űrállomás fedélzetén egyre
rosszabbak lettek: az ablakok bepárásodtak, és egyre nehezebb volt
kilátni rajtuk, a falakon pedig zöld foltok kezdtek el megjelenni.
Július 18-án a Szojuzt felébresztették, majd lassan nekiálltak
visszaköltözni rá, miközben fokozatosan kikapcsolták az űrállomás
fedélzeti rendszereit. A körülmények és a Szojuz-18-1 esete miatt az
eredetileg tervezett harmadik személyzet látogatásáról már ekkor
letettek. Július 26-án lekapcsolódtak az űrállomásról, és elindultak
vissza, a Föld felé – a Szojuz-Apollo kapcsán egyre nyíltabb szovjet
űrprogram részeként a leszállásukat már élőben közvetítették.
Szerencsére alapvetően eseménytelen volt, sőt, saját erejükből ki tudtak
szállni a kapszulából, noha aztán gyorsan leültették őket. Nem is ok
nélkül: fizikai állapotuk a vártnál rosszabb volt – Klimuk két nap után
tudott csak egy 10 perces sétát megtenni, és további egy hétbe telt,
amíg teljesen visszanyerte az erejét.
A Szaljut-18 személyzete a visszatérés után
A
Szaljut-4 azonban még nem fejezte be küldetését. Eredetileg a
Szaljut-5-höz csatlakozott volna egy személyzet nélküli Szojuz, amivel
azt vizsgálták volna, hogy lehetséges-e az űrhajó világűrben való
tárolása 90 napig, mivel eddig 60 nap volt a "letesztelt" határidő. Az
OPSz-4 / Szaljut-5 viszont késett, így 1975. november 17-én elindult a
világűrbe a Szojuz-20 néven ismert űrhajó – a változások jele volt az
is, hogy immár a személyzet nélküli Szojuz űrrepüléseket is a Szojuz
jelöléssel illették, szemben a korábban használt Kozmosz jelöléssel. A
tesztet sikeresen lefolytatták, és a visszatérő modul 1976. február
16-én leszállt. Technikai oldalról tehát semmi akadálya nem volt a még
hosszabb űrrepüléseknek...
Szojuz-Apollo tesztrepülés (ASTP)
Az
űrverseny elindulása után a szovjet és az amerikai űrprogram alapvetően a
saját útját járta, és céljuk a másik megelőzése volt különféle célok
elérésében, ami vitán felül a holdraszállásban csúcsosodott ki. A két
szuperhatalom politikai ellentéte miatt az együttműködés az 1950-es
években és az 1960-as évek elején gyakorlatilag kizárt volt, noha
különféle gesztusokat tettek egymás felé (pl. J. F. Kennedy elnök
meghívása a szovjet űrhajósok részére, ami végül German Tyitov
látogatásaként valósult meg), illetve később az űrhajósok találkoztak
egymással különféle fórumokon, noha valódi komolyabb eszmecserére nem
igazán volt példa.
John Glenn, az első "valódi" amerikai űrhajós, J. F. Kennedy amerikai elnök és German Tyitov,
a második szovjet űrhajós 1962 májusában, a Fehér Házban tartott találkozón
a második szovjet űrhajós 1962 májusában, a Fehér Házban tartott találkozón
A
szovjet űrprogram zártságával szemben éles ellentétet mutatott az
amerikai űrprogram, amely élőben közvetített rakétaindításokkal és
folyamatosan közvetített űrrepülésekkel büszkélkedhetett. Az 1960-as
évek vége felé egyfelől elkezdődött egy politikai nyitás a két ország
között, ami a korábbiaknál jobb hangulatú tárgyalásokban és a másik fél
bizonyos szintig való elismerésében nyilvánult meg – a nyitás maga J. F.
Kennedy elnökhöz és Nyikita Hruscsovhoz volt köthető, ám utódaik, mint
Lyndon B. Johnson, Richard Nixon és Alekszej Nyikolajevics Koszigin
nevéhez köthetőek a komolyabb áttörések. Koszigin esetében egy kis
magyarázatot még illik ideszúrni: ő volt a Szovjetunió
Minisztertanácsának elnöke, ez a poszt pedig (különösen az első időkben)
lehetővé tette, hogy meghatározó szerepe legyen a külügyi kérdésekben
(az amerikai külügy egy ideig azt hitte, hogy valójában Koszigin az
ország első embere, és nem Leonyid Brezsnyev).
Thomas O. Pain 1968-ban, mikor átvette a NASA vezetését
1970
októberében a NASA igazgatója, Thomas O. Paine egy levelet írt
Msztyiszlav Keldisnek, a Szovjet Tudományos Akadémia elnökének, hogy egy
közös amerikai-szovjet űrbéli együttműködés létrehozásában partnerséget
keressen. Paine egy békés űrbéli jövőképet festett le, ami az emberiség
előnyére válhatna (a világűr nemzetközi együttműködés terepe lehetne,
nem pedig egy új harctér, ahogy az 1950-es évek végén és a 60-as évek
elején / közepén gondolták sokan), az Egyesült Államok politikai
vezetése pedig jó lehetőséget látott arra, hogy a két ország kapcsolata
javuljon egy ilyen együttműködés keretében. A szép elgondolás mögött
viszont tengernyi megoldásra váró probléma volt: kezdve a kommunikáció
problémájától az eltérő légköréig: az amerikaiaknak akkoriban csak az
Apollo űrhajójuk volt, amelyet a Hold elérésére terveztek: hatalmas
volt, rengeteg üzemanyaggal, de a személyzet tiszta oxigént lélegzett,
viszont a földi légköri nyomás töredékén.
Az
Apollo-17 személyzete a rakétához indulóban, a kezükben lévő "táska"
már tiszta oxigént biztosított a légzéshez – figyeljük meg balra a
készenlétben álló tűzoltót: a tiszta oxigén bizony veszélyeket hordoz..
A
szovjetek nagyjából tengerszintnek megfelelő "hagyományos"
nitrogén-oxigén légkört használtak, a szóba jöhető űrhajójuk, a Szojuz
7K-OK ill. 7K-T viszont űrállomások kiszolgálásán túl nem igazán volt jó
másra. Azt is meg kellett oldani, hogy a szovjet és amerikai
dokkolórendszerek teljesen eltértek egymástól, tehát egy közös
dokkolórendszerre lenne szükség. Az egyik első javaslat az volt, hogy
egy Apollo látogathatná meg a Szaljut űrállomást. Nincs feljegyzés, mit
reagáltak erre a szovjetek a háttérben, de sejthető, hogy a válasz némi
habozás után határozott "nyet" lett erre. A korai DOSz civil
űrállomásokon csak egy dokkolóport volt, tehát egyszerre csak egy űrhajó
csatlakozhatott hozzá, már pedig az, hogy az amerikaiak szovjet
"felügyelet" nélkül legyenek az űrállomáson, nem lehetett opció. A
Szaljut-1 (és a DOSz-2 is) pedig noha hivatalosan "civil" űrállomás
volt, bőven rendelkezett szigorúan titkos katonai érzékelőkkel, amiket
nem szívesen mutogattak volna amerikai űrhajósoknak – más szóval az
elképzelésből nem lett semmi.
A North American Rockwell cég javaslata a Szojuz-Szaljut-Apollo űrrandevúra, figyeljük meg,
hogy abban a hitben voltak, hogy az űrállomást is R-7 alapú (Szojuz) hordozórakéta viszi fel
hogy abban a hitben voltak, hogy az űrállomást is R-7 alapú (Szojuz) hordozórakéta viszi fel
1971
végére mégis olyan megegyezés született, hogy egy Apollo dokkol majd
egy Szaljut űrállomásra, mégpedig egy új Nemzetközi Dokkoló Mechanizmus
névre keresztelt dokkolóval. A szovjetek viszont 1972-re ezt
mellékvágányra terelték, és azt javasolták, hogy egy Szojuz-Apollo
dokkolást hozzanak össze, amivel tesztelhetik a közös dokkolórendszert,
illetve kiépíthetik a közös munka alapjait. A McDonnell Douglas cég egy
impozáns javaslatot tett le az asztalra a problémák áthidalására: egy
közös dokkoló / zsilipmodul lenne a Skylab végén, amihez dokkolhat a
Szaljut űrállomás, a modulon pedig két további dokkolóport lenne,
egy-egy a Szojuz és Apollo űrhajók részére. Egy nemzetközi
szovjet-amerikai űrállomás, ahol közös kísérleteket és kutatásokat
hajthatnak végre.
A Szaljut-Skylab űrállomás vázlata a McDonnell Douglas cégtől, 1972-ből
A
terv mögötti motiváció tetszett a NASA-n belül is, ugyanis egy éktelen
nagy lyuk volt az emberes űrrepülés tervekben – az már eldőlt, hogy az
Apollo-17 lesz az utolsó holdraszállás 1972 végén, és hogy a megrendelt /
félig-meddig legyártott elemekből utána a Skylab űrállomást pályára
állítják, majd 1973-ban három személyzet látogatja csak meg. Csakhogy az
ekkor 1975-re tervezett szovjet-amerikai űrrepülés után a következő
emberes útra az űrrepülőgéppel kerülne sor – amit 1979-re terveztek
ekkor. Vagyis 4 évig nem indulna amerikai űrhajós a világűrbe, és noha
ez a politikusokat nem nagyon zavarta, a NASA-t nagyon is. Ha pedig egy
ilyen Szaljut-Skylab tervet el lehetne adni a törvényhozásnak, akkor az
emberes űrprogramnak lesz valami tennivalója az 1970-es évek második
felében. Az elképzelést az eltérő légkör problémája is sújtotta
ugyanakkor: vagy egy közbenső modult kell használni arra, hogy a
legénység az egyik űrállomás részből a másikba áthermetizáljon, ami
körülményessé teszi a közös munkát, vagy közös légkörről kell dönteni.
Ha az amerikaik által használt tiszta oxigén légkör mellett döntenek,
akkor a Szaljut és Szojuz fedélzetén a tűzvédelem miatt át kell
alakítani jó pár dolgot – viszont az Apollo kapszulája eredendően kis
nyomásra volt tervezve, nem volt alkalmas a földi légnyomás melletti
űrrepülésre, tehát az opció sem lehetett, hogy a szovjet járművekben
használt légnyomást használják mindenhol.
Nixon
amerikai elnök (az asztalnál ülve, balra) és Koszigin, a
minisztertanács elnöke (asztalnál, jobbra) aláírják a közös
amerikai-szovjet űrprogramot életre hívó dokumentumot
1972
májusában Richard Nixon amerikai elnök és Alekszej Koszigin aláírt
Moszkvában egy dokumentumot: "Megállapodás a világűr közös
felfedezéséről és békés célú használatáról." (erre olvasható az eredeti angol nyelvű változat),
amelyben lefektették, hogy 1975-ben egy közös Apollo-Szojuz űrrepülést
hajtanak végre, lehetővé teszik egymás rendszereinek megismerését és
mellékesen teljes egyetértésben a világűr békés célú felhasználása
mellett vannak. Az együttműködés részeként szovjet mérnökök és űrhajósok
látogathatták meg a NASA egyes központjait, míg amerikai űrhajósok és
mérnökök a szovjet űrhajóskiképzés központjába valamint néhány
tervezőirodába nyertek bebocsátást. Utóbbi volt az első nagyobb repedés a
szovjet űrprogramot övező beteges titkolódzás falán.
Festmény 1974-ből a Szojuz-Apollo űrrepülésről, megfigyelhető az "új" Szojuz variáns és az Apollo orrán a légzsilip
Az
űrrepülés technikai problémái viszont jelentősek voltak továbbra is: az
amerikaiak vállalták, hogy egy dokkoló / légzsilip modult építenek, és
ezt a Saturn-IB rakétával ők viszik fel. Az is hamar kiderült, hogy a
Szojuz szűkös üzemanyag-készlete miatt az Apollo lesz az, ami a
megközelítő manővert végrehajtja majd. A Szojuz esetében viszont
számtalan változtatást szükséges eszközölni. Egy új alváltozatot
terveztek a feladatra, amit Szojuz 7K-TM jelöléssel illettek. Mivel több
napos útra kell készülni, így szükséges visszatérni a napelemekhez – a
műszaki modul oldalára két új, könnyű napelemszárnyat helyeznek el,
amely ismét lehetővé teszi a hosszabb ideig való független űrrepülést. A
közös kommunikációhoz szükséges extra rádióknak is helyet kellett
találni a műszaki modulban, illetve a beltérben a túlnyomást a földi
nyomás 2/3-ra (640 mbar) csökkentették, miután pályára áll a Szojuz. Ez
még mindig jóval több, mint az Apollo fedélzetén használt érték (340
mbar), de így az átzsilipelés az egyik űrhajóról a másikra csak egy órát
vett igénybe, míg enélkül több mint két órát tartott volna.
Az APASz-75 dokkolórendszer, balra 'aktív' állapotban, a gyűrűt kiemelve, jobbra passzív állapotban
Megoldásra
várt még a dokkolás kérdésköre. Eredetileg mind az amerikai, mind a
szovjet űrhajók (és űrállomások) a "rúd-és-fészek" megoldást használták,
ahol a manőverező fél egy csatlakozórúddal közelít a passzív fél
csatlakozófészkéhez, és az vezeti meg a rudat úgy, hogy egy értékelhető
mozgástéren belül elég legyen a megközelítést végrehajtani a sikeres
csatlakozáshoz. Ennek a hátránya, hogy előre el kell dönteni a
dokkoláshoz a szerepeket, az "apa" (rúd) és "anya" (fészek)
szerepköröknek megfelelően – két apa vagy két anya dokkolóval felszerelt
jármű nem tud egymáshoz csatlakozni. Még Caldwell Johnson, a NASA egyik
mérnöke javasolt 1970-ben egy "gyűrű-és-kúp" megoldást, ahol az aktív
fél egy pneumatikus munkahengerrel bizonyos téren rugalmasan rögzített
gyűrűt tud kinyújtani, és a gyűrűn lévő négy trapéz alakú "fül" vezeti
rá az átellenben lévő dokkoló négy "fülével" rá a gyűrűt a másik fél
gyűrűjére.
Az APASz-75 méretarányos makettje szovjet és amerikai mérnökök előtt
Ha
a gyűrűk megkapaszkodtak egymásban, a munkahengerekkel behúzhatják az
űrhajót, és a szilárd dokkolás lehetséges lesz. A szovjetek először nem
támogatták a javaslatot, úgy vélték elég az Apollo orrára egy légzsilip,
aminek az egyik végén az Apollo saját rendszere van, míg a túloldalon a
szovjet rúd-és-fészek megoldás. Egy évvel később viszont Johnson
meglepetésére Vlagyimir Szromjatnyikov, a dokkolórendszerekkel
foglalkozó szovjet mérnök a gyűrű-és-kúp rendszer tökéletesített
változatát javasolta, négy helyett három füllel. Ez lett később az
APASz-75...
A
Szojuz-16 űrhajósai az indítás előtt, noha ők is szkafanderben és a
létfenntartó rendszer "táskájával" indultak a rakétához, a felnyitott
sisak jelzi, hogy ők "hagyományos" légkört lélegeztek alaphelyzetben
A
szovjetek ugyanakkor le akarták tesztelni az új Szojuz variánst, így
két személyzet nélküli utat terveztek, az elsőre 1974 áprilisában került
sor (Kozmosz-638), amely 10 napig keringett a világűrben, majd
augusztusban jött a következő (Kozmos-672), amely 6 napos utat tett meg.
Mindkét út sikeres volt, de hivatalosan "magaslégköri és világűri
vizsgálatokat" végrehajtó műholdak voltak. Egy személyzettel repülő
tesztútra is szükség volt viszont, ez lett a Szojuz-16 kijelölt
feladata. Az űrhajó személyzete Nyikolaj Rukavisnyikov és Anatolij
Filipcsenko, mindketten veteránok már, akik 1974. december 2-án már
másodszor indultak a világűrbe. Érdekesség, hogy a szovjetek az
indításról előre értesítették a NASA-t, majd a sikeres pályára állítás
után a pontos pályaadatokat is megadták, hogy ők is követhessék az útját
– ez volt az első ilyen eset az űrprogramok történetében. A Szojuz-16
egy 20 kg-os "tesztgyűrűt" vitt magával, amelyet elengedve és
újradokkolva tudták az APASz-75-öt tesztelni, emellett a hat napos
útjukon vizsgálták a kabin légnyomás-szabályzó rendszerét, amellyel
csökkenteni lehetett a légnyomást, és növelni az oxigénszintet, valamint
a napelemeket és az energiarendszert. A visszatérés előtt az APASz
gyűrűjének vész-leoldását is kipróbálták – ekkor a gyűrűt rögzítő
robbanócsavarokat aktiválva lehetséges a dokkolás "agresszív"
megszakítása (hivatalosan azért, hogy ha az APASz amerikai oldala
meghibásodna, akkor is lehetséges legyen a szétdokkolás – ami azért
érdekes magyarázat, mert a Szojuz leválaszthatja szükség esetén az
orbitális modult az APASz-szal együtt, és így is végrehajthatja a
visszatérő manővert, tehát ez túlbiztosításnak tűnik). Rukavisnyikov és
Filipcsenko útja hibátlanul zajlott le, nem volt semmi akadálya a közös
űrrepülésnek immár.
Az Apollo-Szojuz űrrepülés személyzete: Slayton, Stafford, Brand, Leonov és Kubaszov
Itt
egy picit álljunk meg, és nézzük meg, kik is repültek a két űrhajóval.
Amerikai oldalon Thomas P. Stafford volt a parancsnok, a Gemini-6A, 9
illetve az Apollo-10 veteránja már az elején belekerült a kalapba, ő
jelent meg a Szojuz-11 űrhajósainak temetésén is Nixon elnök
képviseletében. A döntéskor már egycsillagos tábornoki rendfokozattal
bíró űrhajós általánosan jó diplomáciai és vezetői képességekkel bírt.
Eredetileg Jack Swigert lett volna a parancsnoki modul pilótája, ám őt
lehúzták az Apollo-15 bélyeg-incidens miatt (röviden: az Apollo
program űrhajósai közül néhányan nekiálltak kiegészítő kereseti
lehetőségekkel élni, az Apollo-14 személyzete például egy csomó medált
vitt magával, amit a Franklin Mint szuvenírcég beolvasztott, és
újraöntve értékesített, mint a "Holdat megjárt" medált. Az
Apollo-15 személyzete Hermann Sieger bélyeg-kereskedővel egyezett meg
abban, hogy 400 darab postai borítékot aláírnak indulás előtt, elviszik
magukkal a Holdra, majd később értékesítik (eredetileg arról volt szó,
hogy jóval azután, hogy az Apollo programot lezárják). Csakhogy Sieger a
megállapodás szerint neki járó 100 darabot nem sokkal az után eladta,
hogy a világűrt megjárt borítékok hozzá kerültek, és éktelen botrány
lett abból, hogy az állami pénzből a Holdra utazó űrhajósok ilyen üzleti
tevékenységet folytattak le. Jack Swigert (aki az Apollo-13 egyik
űrhajósa volt egyébként) közvetlenül nem volt érintett, ám nem működött
együtt a vizsgálóbizottsággal, így őt is megbüntették). A
lehetőség így Vance D. Brand ölébe hullott, aki 1966-ban végezte el az
űrhajóskiképzést, és az Apollo-15 tartaléka után az Apollo-18
legénységében lett volna – ha nem kap kaszát az út, a Skylab programban
pedig mint mentő-űrhajó legénység szerepelt, de szerencsére nem volt
szükség rájuk.
A harmadik ember pedig Donald
"Deke" Slayton, ő eredetileg az első hét kijelölt Mercury űrhajós közé
tartozott, ám szívritmus-zavara miatt 1962-ben repülésre alkalmatlannak
nyilvánították, így ő lett a "Mercury 7"-esek közül az egyetlen, aki nem
járt a világűrben a Mercury program keretében. A NASA űrhajós
irodájának főnöke lett (afféle "fő űrhajós"), aki többek között az
űrhajósok küldetésekre való beosztásáért felelt. Slayton keményen
dolgozott, hogy visszanyerje repülésre alkalmas státuszát, és
életmód-változtatása kifizetődött: 1972-re az orvosok visszaengedték az
aktív állományba. Amit Deke rövid úton kihasznált arra, hogy az
Apollo-Szojuz űrrepülésbe beválogatta saját magát, mint a dokkoló modul
pilótája...
A küldetés előtt készült korabeli amerikai rövidfilm
A
szovjet oldalon is színes hátterű emberek kerültek az első nemzetközi
űrprogramba. A parancsok nem más, mint Alekszej Arhipovics Leonov, aki a
Voszhod-2 űrhajóval már járt a világűrben, és ő hajtotta végre a világ
első űrsétáját. Leonov a holdmegkerülő Szojuz 7K-L1 programba, illetve
az L3 holdraszálló programba is be lett válogatva (az 1960-as évek vége
felé többször is átszervezték a csúszások miatt a beosztásokat), végül ő
indult volna az első személyzettel induló Hold-megkerülésre (Oleg
Makarov lett volna a társa), de az Apollo-8 útja után az emberes
repüléseket törölték az L1 programból. Leonov ekkor az űrállomásokra
induló személyzetbe került, szintén kiemelt helyre: a Szojuz-11
parancsnokaként a Szaljut-1 második személyzetének parancsnoka lett –
csakhogy a személyzet egyik tagja Valerij Kubaszov mellkasröntgenjén
TBC-re utaló jeleket láttak, így a teljes személyzetet lecserélték
(Leonov össze is különbözött főnökével, Kamanyinnal ezen, követelte,
hogy csak Kubaszovot cseréljék le).
Noha a döntés
miatt Leonovék helyett a tartalék személyzet (Dobrovolszkij, Volkov és
Pacajev) indult az űrbe, végül ez mentette meg őket – és lett a szomorú
sorsú Szojuz-11 végső személyzetének halálos ítélete. Eredetileg a
Szojuz-12-vel Leonovék lettek volna a következők a Szaljut-1 fedélzetére
látogatásban, de a Szojuz-11 balesete után erre természetesen nem
került sor. Leonov továbbra is az űrállomás-kiszolgáló feladatra kapott
lehetőséget, mégpedig Kubaszovval együtt a DOSz-3 (Kozmosz-557)
űrállomás első személyzete lett volna. A DOSz-3 viszont műszaki hiba
miatt nem állt megfelelő pályára, és így Leonovék ezen űrrepülése sem
valósult meg. Ekkor jött az Apollo-Szojuz program, ahol a már amúgy is a
világot keresztül-kasul körbejárt, jó előadó és jól kommunikáló Leonov
egyértelmű választásnak tűnt.
Leonov, Slayton és Stafford az Apollo parancsnoki modulban, kiképzés alatt
Társa
Valerij Kubaszov, aki az OKB-1 tervezőirodában dolgozott az 1958-tól,
mint tervezőmérnök, később a Voszhod űrhajó fejlesztésében vett részt,
majd 1964-ben az egyik civil űrhajós-mérnök jelölt volt, de ekkor még a
szigorú egészségügyi ellenőrzésen nem engedték át, majd 1966-ban, mikor
enyhítettek a kritériumokon, bekerült az aktív állományban, és a
Szojuz-6 fedélzetén a világűrben is járt. Ezután az űrállomás-programba
került, és Leonov személyzetének fedélzeti mérnöke lett a fent is
említett (tervezett) űrrepülésekben.
A
kölcsönös látogatások és közös kiképzési program részeként mindkét
személyzet elsajátította a másik nyelvét (noha később Leonov viccesen
úgy emlékezett vissza, hogy odafent három nyelvet használtak: angolt,
oroszt és "oklahomszkijt", utóbbival az Oklahoma államból származó
Thomas P. Staffordra utalt, aki ízes, lassú déli tájszólással beszélt
oroszul), mindkét országban több közös sajtótájékoztatón is részt
vettek, és alapvetően jó kapcsolat alakult ki közöttük.
Az Apollo-Soyuz Test Project
(ASTP) küldetés Saturn IB rakétája az indítóálláson, mivel az
indítóállás a nagyobb Saturn V rakétához volt méretezve, így annak első
fokozatát egy rácsos tartó helyettesítette
A
startra 1975. július 15-én került sor, először a Szojuz-19 indult a
világűrbe, majd hét és fél órával később az Apollo. Noha ez volt a 18-as
Apollo kapszula (CSM-111 gyártási jelöléssel), nem kapott sorszámot
hivatalosan, és az űrrepülés alatt a Szojuzra is végig csak mint
'Szojuz' hivatkoztak. Az amerikai űrhajó a pályára állás és a Saturnról
való leválás után "megfordult", és a rakéta utolsó fokozatán, az Apollo
mögött elhelyezett dokkolómodulhoz csatlakozott. Mivel a Szojuz igen
szűk manőverezési tartalékkal bírt, így az Apollóra várt, hogy a két
űrhajó közötti távolságot leküzdje.
Az Apollo és a légzsilip-modul a Szojuzból fotózva
A
dokkolásra 17-én került sor, majd Slayton és Stafford átmászott a
légzsilipbe, becsukták maguk mögött az ajtót, és a 255 mbar nyomást
lassan 490 mbarra növelték. Eközben a szovjet űrhajóban Leonovék a
légnyomást 500 mbarra csökkentették, végül az ajtó kinyitása előtt
mindkét járműben 510 mbar volt a beállított érték – ehhez közel egy
órára volt szükség. A Szojuz dokkolóajtajának kinyitásakor a két
parancsnok, Leonov és Stafford üdvözölte egymást, és megkezdődött a
közös program.
A Szojuz-19 az Apollo űrhajóról fotózva, jól látható a zöld hőszigetelő paplan borítás
Az
űrhajósok zászlókat, üdvözlőleveleket és ajándékokat cseréltek, ezek
közé tartozott Leonyid Brezsnyev miniszterelnök levele az amerikaiak
részére. Az űrhajósok meglátogatták a másik fél járművét, végrehajtottak
néhány közös kísérletet, de az idő jó részét alapvetően a protokolláris
feladatok tették ki – élő TV interjúk, élő telefonhívás Gerald R. Ford
amerikai elnöktől, és effélék. A következő napon egy szétdokkolás és
újradokkolási manőver is megvalósult, amelynél már a Szojuz volt az
"aktív" fél, a cél az volt, hogy a szovjetek is tesztelhessék a
dokkolási manővert. Nem egészen két nap után szétdokkoltak, majd
folyamatosan távolodva további kísérleteket hajtottak végre.
Stafford és Slayton vodka feliratú tubusokkal pózolnak a Szojuz fedélzetén – valójában borscs, céklaleves volt bennük, de a vicc kedvéért népszerű szovjet vodkamárkák felirataival látták el őket
Először
50 méterre távolodva egymástól az Apollo a Szojuz és a Nap közé
helyezkedett, így az űrhajó mesterséges napfogyatkozást hozott létre,
amely lehetővé tette, hogy a szovjet űrhajóról a napkoronáról fotókat
készítsenek. Majd 50 méterre távolodva ultraviola-tartományú
spektrométeres vizsgálatot hajtottak végre a Szojuz orrára szerelt
tükrök segítségével. A cél az ilyen magasságban lévő oxigén és nitrogén
molekulák gyakoriságának mérése volt. A tesztet ez után 150, 500 majd
1000 méterről is végrehajtották.
A
Szojuz-19 július 21-én tért vissza, a nagy könyvben megírt módon,
mindössze 6 km-re a kitűzött ponttól. Mindkét űrhajós jó egészségi
állapotban mászott ki a kapszulából, és szovjet mércével újdonságot
jelentő módon, élőben közvetítették az egészet, sőt még az űrhajósokat
is rögtön meginterjúvolták. Az Apollo még három napot töltött a
világűrben, majd ők is végrehajtották a fékező manővert, és a
Csendes-óceánra, Honolulutól nyugatra értek vizet, hogy az USS New
Orleans partraszálló hajó halászhassa ki őket. A személyzet viszont
mérgezéssel küzdött, a leszállás közben a manőverező fúvókákat
véletlenül működésbe hozták, és a kabin nyomáskiegyenlítő szelepe a
nitrogén-tetroxid gázt a kabin belsejébe szívta. Stafford gyorsan
felvette az oxigénmaszkját, majd odaadott Slaytonnak egy másikat, és
felhelyezte a harmadikat az időközben elájult Brand fejére. Az
elkövetkező két hetet mindhárman kórházban töltötték Honoluluban, de
szerencsére komolyabb bajuk nem lett.
A 40. évfordulóra készített NASA rövidfilm
Az
Apollo-Szojuz űrrepülés mindenekelőtt politikai töltetű volt, ez nem is
vitás: mindkét fél kihasználta a benne rejlő potenciált, de nem
mellesleg igen komoly nyitás volt a szovjet űrprogram számára. A margóra
érdemes azért odatenni, hogy mind az amerikai elnevezése
("Apollo-Szojuz Teszt Program" (Apollo-Soyuz Test Project)), mind a
szovjet elnevezése ("Kísérleti repülés - Apollo - Szojuz"
(Экспериментальный полёт Аполлон - Союз)) egyértelműsítette, hogy ez egy
próbarepülés, és (talán) lesz folytatása. Ezzel szemben ha megnézzük
például a magyar Wiki szócikket, ott egyszerűen csak űrrepülésként hivatkoznak rá, ahogy több más helyen is.
Technikai
oldalról is igen jelentős hozományokkal bírt: a két szuperhatalom
űrprogramjának szereplői betekintést nyerhettek a másik működésébe,
ráláthattak a másik gondolkodásmódjára. Természetesen mind az Egyesült
Államokban, mind a Szovjetunióban persze bőven akadtak kritikusai, és
félig-meddig az Apollo-Szojuz program legfájdalmasabb pontja hozzájuk
köthető: nem folytatódott az együttműködés. Az űrhajósok oda-vissza
meglátogatták egymást és közös beszámolókat tartottak különféle
helyeken, ám folytatáson komolyan senki sem gondolkodott. A NASA az
űrrepülőgépre koncentrált, és végül hat évig, 1981-ig nem járt amerikai
űrhajós a világűrben az Apollo-Szojuz út után. Az fel sem merült, hogy
Szojuz fedélzetén repülhessenek esetleg a Szaljutra, feltehetően a
nemzeti büszkeség nem engedte meg ezt a fajta megalázkodást. A két
szuperhatalom viszonya is fagyosabb lett 1980-ra (hivatalosan a
szovjetek afganisztáni beavatkozása miatt), ami miatt még az 1980-ra
tervezett 5 éves évforduló megtartására sem került sor. Végül aztán
egészen az 1980-as évek legvégéig nem történt komolyabb lépés egy újabb
közös űrrepülés megvalósulása felé, viszont a későbbi együttműködést jól
megalapozta az 1975-ös sikeres program.
Folytatása következik....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése