Rutinná váló élet a Miren
1997-et az orosz 
űrprogram már-már fényes csillagzat alatt látta meg, a Mir űrállomás 
végre teljesen kiépült, hat modulja (Mir bázismodul, Kvant-1, Kvant-2, 
Krisztall, Szpektr és Priroda) nagyjából 130 tonnás tömegével a 
legnagyobb űrállomás volt, ami addig a Föld körül keringett, és immár 
lassan 11 éve, hogy a bázismodul pályára állt. Az orosz űrprogramnak 
rövid távon a Mir fedélzetére küldendő egyesült államokbeli és európai 
űrhajósok, míg közép és hosszú távon a Nemzetközi Űrállomás (amelyről 
részletesebben a későbbi fejezetekben lesz szó) konkrét jövőképet és 
célt adott. Persze sötét felhőkből is akadt bőven, Jurij Koptev, a 
Rosszaviakozmosz vezetője keserűen jegyezte meg, hogy 1989-hez képest a 
szovjet / orosz űrprogram költségvetése 1996-ban az ötödére zuhant. 
Márpedig ha nem fog stabilizálódni a pénzügyi helyzet, akkor a NASA-val 
kötött Mir-látogatásokra vonatkozó szerződések lejárta után nem tudják 
már a fizetős Mir-látogatásokat sem kiszolgálni, mert azok nem fedezik 
az űrprogram teljes költségét. Ekkoriban a tervek úgy szóltak, hogy 
1999-ig lesz lakott a Mir, majd 2000-ben irányítottan belevezetik a 
légkörben, megsemmisítve az akkor már 14 éves űrállomást. Amit Koptev 
nem mondott ki, az az, hogy a NASA ugyan menet közben megrendelte a 
Zarja modult a Hrunyicsev Gépgyártól (amely egy FGB modulra épült), de a
 nagyvonalúan felvázolt orosz modulokra egyszerűen nincs pénz, így pedig
 a látszólag fényes jövőkép némileg ködbe vész...
A Mir végleges kiépítése, ami 1996-ban valósult meg
A
 Mir űrállomás eközben végre "fellélegezhetett", mivel az 1996 
decemberével Valerij Korzun és Alekszandr Kaleri lecserélte a Kvant-1 
amerikai-orosz napelemszárnyának elektromos kábeleit és csatlakozóit, 
így a fedélzetén az "energiaválság" némileg normalizálódott. Paradox 
módon míg Norman Thagardnak (aki ugye először volt tartós személyzetbe 
beosztott NASA űrhajós) a Szpektr, majd Shannon Lucid a Priroda modul 
megérkezésének késése miatt nem tudott teljes értékű munkát végezni, 
John Blaha, aki ekkor a Mir EO-22 tartós személyzet tagjaként volt az 
űrállomáson, megvolt minden szükséges eszköze, csak éppen nem lehetett 
azokat bekapcsolni. Ettől függetlenül Blaha élvezte a Miren való munkát,
 noha menet közben meglehetősen frusztrálta, hogy egyszerűen nem tudja 
melyik eszközt merre keresse. Utólag többször is úgy fogalmazott, hogy 
Shannon Lucid (az elődje a Miren) egyszerűen nem adta át rendesen a 
stafétabotot, csak nagyjából végigvezette az űrállomáson. Mikor erre 
rájött, Blaha magába szállva úgy döntött, hogy ő jobban fogja csinálni: 
nekiállt folyamatosan jegyzetelni mindenről (mit csinált, hova 
rögzítette utána a felszerelést, stb.), és ezt emailen elküldte a 
Földre, meghagyva, hogy utódainak (Jerry Linenger, Mike Foale és ekkor 
még Wendy Lawrence) is továbbítsák, hogy tanulhassanak belőle.
1996.
 májusában készült kép az STS-81 és az eredeti Mir EO-22 legénységről: 
első sor: Linenger, Jett és Blaha, második sor: Grunsfeld, Baker és 
Wisoff, hátsó sor: Manakov, Ivins és Vinogradov
Noha
 a NASA űrhajósa sztoikus nyugalommal reagált arra a kérdésre, hogy 
várja-e már az űrsikló érkezését („majd ideér, ha ideér”), azért 
felvillanyozta a hír, hogy minden a tervek szerint halad az STS-81 
küldetés előkészítése terén. Ezúttal is az Atlantis űrsikló fogja 
meglátogatni az űrállomást, személyzete pedig Michael A. Baker 
parancsnok, Brent W. Jett pilóta, valamint Peter J.K. Wisoff, John M. 
Grunsfeld és Marsha S. Ivins űrhajósok, illetve Jerry Michael Linenger, 
aki John Blahát váltja majd a Miren. A rakterében ismét dupla méretű 
SpaceHab modult foglalt helyett az ODS dokkoló modul mögött, 
ellátmánnyal alaposan megpakolva.
Jerry Linenger
Jerry
 Linenger haditengerészeti főiskolát végzett, majd orvosi doktorátust 
szerzett, és relatíve újonc a NASA űrhajósai között: az 1992-es 
űrhajósképzési turnusba került be, és 1994-ben az STS-64 út keretében 
már járt is a világűrben. Még abban az évben ő is bekerült az 
Űrsikló-Mir program keretében tartósan a Mirre induló űrhajósok közé, és
 1995-ben Csillagvárosba küldték kiképzésre. Orvosi hátteréből fakadóan 
főleg orvosi megfigyeléseket, feladatokat dolgoztak ki számára, hogy 
követhesse önmagán, miként reagál a teste a súlytalanságra.
Az Atlantis elemelkedik az LC-39B indítóállásról 1997. január 12-én
Az
 STS-81 1997. január 12-én indult el Cape Canaveralból, majd a szokásos,
 óvatos és hajtóanyag-takarékos megközelítéssel 3 nappal később dokkolt 
be a Krisztall modul végén lévő SzO modulhoz.
Az STS-81 és a Mir EO-22 legénysége a Mir bázismodulban
Bonbon, narancs és grapefruit csomag a Mir EO-22 személyzetnek
A
 szokásos üdvözlések és protokollfeladatok után Blaha szinte „elrabolta”
 Linengert, nagyon alaposan végigmutogatta az űrállomást és a 
feladatához szükséges eszközöket. Menet közben persze a két űrhajós 
helyet is cserélt – Blaha az űrsikló személyzetéhez csatlakozott, míg 
Linenger a Szpektr modulba költözve a Mir EO-22 személyzetéhez, és 
persze a Szojuz TM-24 fedélzetén kicserélték a székeiket.
Korzun és Irvins egyeztetnek a logisztikai műveletekről a SpaceHabben
Korzun, Baker és Jett a SpaceHabben készítik elő a Mirre szánt giroszkópot
Az
 űrsikló ismét valósággal elárasztotta az űrállomást: összesen 2710 
kg-nyit pakoltak át a Mirre, többek között 635 kg vizet, 516 kg amerikai
 tudományos felszerelést és kerek egy tonnányi ellátmányt, amiben volt 
három akkumulátor és egy újabb giroszkóp is. Hogy az űrállomás nem telt 
meg, az leginkább annak köszönhető, hogy nagyjából 1072 kg-nyit (amiből 
570 kg amerikai tudományos felszerelés volt) az Atlantis fedélzetére 
vittek át, amit majd az űrsikló a Földre visszavisz magával.
Az űrsiklóról fotózva a Mir, jobbra a Szpektr, balra a Mir bázismodul és a bal alsó sarokban a Kvant-1
A Krisztall modul belseje szinte már csordultig pakolva
A
 közös tudományos feladatokra is sor került, főleg orvosi vizsgálatokra,
 illetve egy, a tapasztalatok alapján kifejlesztett futópadot 
teszteltek, amely a használata közben keletkező vibrációkat csak 
minimális mértékben adta át az űrjárműnek. Egy másik kísérletben az 
űrsikló pozicionáló hajtóműveit hozták működésbe, még összekapcsolódott 
állapotban, hogy a komplexum reakcióját megfigyelhessék.
A Priroda modul az űrsiklóról fotózva
A Szojuz TM-24 az űrállomásra bedokkolva
A Mir és a Szojuz TM-24 az Atlantis fedélzetéről nézve
Ezúttal
 is mindössze (nem egészen) öt nap volt a közös feladatokra, majd január
 20-án az Atlantis lekapcsolódott, és nagyjából 183 méterre eltávolodva 
körberepülte az űrállomást, felvételeket készítve róla. Végül január 
22-én tért vissza az Atlantis a Kennedy űrközpont kifutójára. John Blaha
 némileg megdöbbent a földi gravitációt újra érezve, gyengének és 
erőtlennek érezte magát, így két elődjével ellentétben kérte a technikai
 személyzetet, hogy segítsék ki székéből. Az űrhajós fizikai állapota 
egy fokkal rosszabb volt, mint Thagard vagy Lucid esetében tapasztaltak,
 noha sehol se jegyzik meg, hogy kevesebb testedzést végzett volna a 
visszatérése előtt.
John Blaha (középen), felesége Brenda (balra) és lánya Carolyn (jobbra),
a visszatérése utáni első interjúk idején
a visszatérése utáni első interjúk idején
Blaha
 a felépülése után a NASA irányításához ment, és javasolta nekik, hogy 
ha lehet, az elkövetkezendő utakon tehermentesítsék a két Miren szolgáló
 (tehát a visszatérő és az érkező) űrhajóst, hogy minél több időt 
tudjanak eltölteni az átadás-átvétel alatt. Szinte mániája lett a 
személyzetcsere közbeni információáramlás témaköre, de hozzá kell tenni,
 hogy feltehetően neki köszönhetően valóban drasztikusan javult a 
végrehajtás ilyen szempontból. Utólagos véleménye az útjáról vegyes 
volt, egyfelől úgy vélte, hogy óriási hiba volt a NASA-nak mindössze 4-5
 hónapos nyelvi képzéssel űrhajósokat Oroszországba küldenie, mivel 
nagyon nehézzé tette a tanulást az elégtelen orosz nyelvtudás. A másik 
oldalról megjegyezte, hogy az oroszok teljesen másképpen képzik az 
űrhajósaikat, mint az amerikaiak. A NASA hatalmas kézikönyveket gyárt, 
amiket vagy elolvasol, vagy nem; szimulátorokat épít, amelyekben órákat,
 napokat, heteket, hónapokat, akár éveket gyakorolsz – de soha nem 
voltak vizsgák, számonkérések. Ezzel szemben az orosz kiképzés olyan 
volt, mint egy iskolában, általában ketten ültek a tanteremben, ahol egy
 oktatónak kijelölt ember krétával felírta az aznapi tananyagot, amit 
leadott, miközben ha kérdés volt, egyből válaszolt is rá. Ha mondjuk a 
Mir kommunikációs rendszere volt a tananyag, akkor jött egy mérnök az 
Enyergija irodától, akinek ez volt a szakterülete, és mindent 
töviről-hegyire átvettek. Végül le kellett vizsgázniuk belőle, ha pedig 
nem mentek át, újra átvették azokat a részeket, amelyeken elbuktak. 
Blaha úgy vélte, hogy egyik módszer sem feltétlenül jobb a másiknál, de 
aligha vitás, hogy az amerikai módszer jóval költségesebb, míg az orosz 
módszer gyakorlatiasabb.
Tűz az űrben!
A Szojuz TM-25 induló személyzete: Ciblijev, Ewald és Lazutkin
Eközben
 az űrállomáson Linenger igyekezett felvenni Korzun és Kaleri 
munkatempóját, és belakni az űrállomást. Február 7-én a Szojuz TM-24-be 
mindhárman beszálltak, majd átrepültek vele a Kvant-1 végén lévő 
kikötési ponthoz. Ennek célja az érkező Szojuz TM-25 számára szabaddá 
tenni az elülső csatlakozási pontot. A váltószemélyzet Vaszilij 
Vasziljevics Ciblijev parancsnok, Alekszandr Ivanovics Lazutkin 
mérnök-űrhajós, valamint Reinhold Ewald, aki a Mir'92 küldetéskor 
tartalékszemélyzet volt, most pedig a német űrügynökség, a DARA által 
finanszírozott küldetésen jutott fel az űrállomásra.
A Mir EO-22 és EO-23 legénysége, plusz Ewald a Mir fedélzetén
Reinhold Ewald az egyik orvosi kísérlet közben a Mir fedélzetén
Ewald
 relatíve kevés plusz tudományos eszközt kapott, de a Mir'92 által 
feljuttatott eszközök még mindig az űrállomáson voltak, és a főleg 
orvosi megfigyelésekből és Föld-megfigyelésekből, valamint 
proteinkristály növesztésből álló tudományos programja nem igényelt 
jelentős új eszközállományt. A Szojuz TM-25 február 10-én indult el 
Bajkonurból, majd nem egész két nappal később be is dokkolt a Mir elülső
 dokkolóportjára. Az elkövetkező napokban Ewald és Linenger a saját 
tudományos programjával volt elfoglalva, míg Ciblijev és Lazutkin 
átvette a Mir űrállomást Korzuntól és Kaleritől, és hivatalosan is a Mir
 EO-23 lett az űrállomás „ura”.
Két Vika oxigén-generátor, a gyertyák behelyezése után a piros kereket elforgatva lehet a kémiai reakciót elindítani
Az
 űrállomás létfenntartó rendszere ekkor alapvetően 3 főre volt 
méretezve, és ha háromnál több ember tartózkodott rajta, plusz 
oxigén-generálásra volt szükség. Erre a Kvant-1 fedélzetén elhelyezett 
Vika oxigén-generátort használták, amely lítium-perklorát gyertyákat 
használt. A gyertyákból 450-500°-ra való hevítés hatására jelentős 
mennyiségű oxigén szabadul fel 5-20 perc alatt, ami lehűtenek, 
megszűrnek, és utána engedik az űrállomás légkörébe. A reakció 
mellékterméke semleges lítium-klorid. Egy-egy ilyen gyertya egy ember 
napi oxigénszükségletét fedezi, tehát ha hatan vannak az űrállomáson, 
akkor napi három ilyen gyertyát kell felhasználni. Február 24-én a Mir 
bázismodulban elfogyasztott vacsora után Korzun megkérte Lazutkint, hogy
 a szokásnak megfelelően aktiváljon egy gyertyát, amit meg is tett, majd
 elindult vissza a bázismodul felé. Ahogy átlebegett a Kvant-1-ből a 
bázismodulba, Ewald oroszul elordította magát: „Tűz!”. Lazutkin, Korzun 
és Ewalt a Kvant-1-be sietett, és Lazutkin először nedves ronggyal 
próbálta meg eloltani az egyre nagyobb lángokat, sikertelenül. Korzun 
utasította társait, hogy hozzanak tűzoltókészülékeket és 
oxigénmaszkokat. A lángok egyre nagyobbak lettek és sűrű szürke füst 
szabadult fel, miközben Linenger a Szpektr modulból megérkezett a 
bázismodulba, meghallva a füst által működésbe hozott riasztójelzést. 
Eközben Korzun és Lazutkin elkezdték a tüzet eloltani víz bázisú, habbal
 oltó tűzoltókészülékekkel, amely csapatmunkában működött csak – az 
egyik űrhajós fogta azt a társát, aki a tűzoltókészüléket kezelte, hogy a
 reakcióerőktől ne repüljön el. A tűz nagyjából egy méteres szúrólánggal
 égett, és elzárta az utat a Kvant-1 végéhez dokkolt Szojuz TM-24 felé, 
vagyis az űrállomáson lévő űrhajósok egyik fele nem tudott volna 
biztonságosan visszatérni a Földre, ha a kiürítés mellett döntenének. 
Mivel a Kvant-1-ben amúgy sem fért volna el több ember, három ember 
előkészítette a Szojuz TM-25-öt az elindulásra, hogy kik, arról 
egyértelműen nem nyilatkoztak, de figyelembe véve, hogy ekkor még nem 
voltak a székek és a Szokol túlnyomásos ruhák átpakolva, a Lazutkin, 
Ciblijev és Ewald trióról lehetett szó.
A bázismodul a tűz után, gázálarcot viselő űrhajósokkal
Linenger a Mir bázismodulban a tűz után, szűrőmaszkban
A tűz által okozott károk a Kvant-1 kezelőpaneljén
Szerencsére
 a tüzet sikerült megfékezni, de a sűrű füst miatt alig lehetett látni 
az űrállomás ezen részén. A személyzet maszkokat viselt órákon át, 
miközben levegőmintákat vettek, és a károkat mérték fel. A légkör 
páratartalma és hőmérséklete is megemelkedett, de a létfenntartó 
rendszer lassan átforgatva a szűrőin az űrállomás légkörét megszüntette a
 füstöt. Az eset ellentmondásai meglehetősen látványosak: az orosz 
irányítóközpont, a CUP csak egy kisebb tűzről számolt be, amely 
mindössze 90 másodpercig tartott – és ezt vette át a NASA is először,
 20 órával az eset után (addig közvetlen információkat nem is kaptak). 
Linenger viszont visszaemlékezéseiben azt mondta, hogy a tűz 14 percig 
égett, illetve igen veszélyes és súlyos problémának írta le, ahol olvadt
 fém repkedett a tűzzel átellenes fal felé. A vészhelyzet több riasztó 
felfedezést is okozott: az újabb modulokban a falakhoz erősített tűzoltó
 készülékeket nem lehetett egyszerűen leoldani a tartókeretükről, az 
oxigénmaszkok közül pedig több nem működött. Hamar döntés született, 
hogy a tűz kiváltó okait a következő űrsikló útnál visszahozzák, már 
csak azért is, mert hasonló rendszer nagyon sok helyen működik (például 
az utasszállító repülőgépek vészhelyzeti maszkjaihoz is efféle rendszer 
biztosít oxigént). Előre ugorva az időben: két év után nagyjából 
sikerült magyarázatot adni az esetre: a gyertya gyártása közben a 
munkások által használt latex kesztyű egy darabja kerülhetett a 
töltéskor a lítium-hidroxid vegyület mellé, amely a hőségtől lángra 
kapott, és a keletkező oxigén táplálta a tüzet, ami aztán már a Vika 
alumínium-ötvözet burkolatát is meggyújtotta.
Reinhold Ewald munka közben az űrállomáson 
Az
 eset után Linenger folyamatos orvosi megfigyelés alatt tartotta 
társait, de végül szerencsére mindannyian sérülés és egészségügyi 
károsodás nélkül megúszták, egyedül a füst által okozott 
szem-irritációra panaszkodtak. Hogy az egészségügyi kockázatokat 
csökkentsék, sok tejet ittak, illetve szén- valamint vitamintablettákat 
vettek be, a Vika használatát pedig mellőzték, a tartályokban lévő 
oxigénnel pótolták a szükségleteket. Az elkövetkező napokban az 
űrhajósok visszatértek eredeti feladataikhoz, és lassan normalizálódott a
 helyzet a fedélzeten. Ewald többek között „felállított” egy szervert a 
Mir fedélzetén, amely bizonyos feltételek mellett elérést biztosított az
 internethez az űrhajósoknak – csakhogy a működéséhez szükséges 
szoftvercsomag még nem volt kész, csak 1998 közepén tudták végül 
beüzemelni. Március elsején a Szojuz TM-24-et felkészítették a 
visszatérésre, Linenger és Ewald székét kicserélve, másnap elbúcsúztak 
egymástól, és Korzun, Kaleri illetve Ewald beszált az űrhajóba, majd 
lekapcsolódás után visszatértek a Földre.
Ennyi maradt a tűz után a Kvant-1-ben lévő Vika oxigén-generátorból
Az
 űrállomáson Ciblijev pedig március 4-én nekikészült egyik kritikus 
feladatának. A Progressz M-33 még az STS-81 érkezése előtt vált le az 
űrállomásról, és némileg lemaradva, biztonságos távolságban keringett 
eddig. A terv az, hogy csak a TORU segítségével, kézi irányítással újra 
bedokkolnak vele, és ha ez sikeresen működik, a Progressz M teherűrhajók
 a továbbiakban Kursz nélkül fognak a világűrbe indulni, majd kézi 
irányítással fognak bedokkolni a Mirre. A Kursz nélkül a Progressz 
némileg több terhet hozhat fel a világűrbe, illetve ami sokkal fontosabb
 az Enyergija iroda illetve a Rosszkozmosz számára, egy drága 
részelemmel kevesebbre lenne szükség. Az ukrajnai rádiógyár terméke 
ugyanis az elmúlt években drasztikusan drágulni kezdett (állítólag 
tízszeresére, noha az nem derül ki ebből, hogy milyen pénznemben 
számolva), vagyis jól jönne a költségek megtakarítása terén, ha nem 
lenne szükség rá. A Kursz nélkül viszont nincs távolságmérés, és ebből 
fakadóan a célponthoz viszonyított sebességet sem ismeri a távirányító 
pultnál ülő pilóta. Az egyetlen segédeszköze a teherhajó orrán lévő 
kamera képe, amelyet rádiókapcsolat segítségével az előtte lévő 
képernyőn lát. A Mirhez közeledő Progressz által látott képen pedig az 
űrállomás viszonylagos helyzetéből illetve annak változásaiból lehet 
következtetni arra, hogy az űrhajó hogyan halad. Ezt szó szerint így 
kell elképzelni, a képernyőt még fehér vonalakkal "kockákra" is 
bontották, és meghatározták, hogy ha a Mir például egy egész kockát 
kitöltött, akkor milyen messze, ha fél kockát kitölt, és így tovább. A 
pár kilométeres távolságból indított tesztrepülés elindításakor viszont a
 képernyőről eltűnt a kamera képe, az Progressz M-33 pedig nagyjából 220
 méterre húzott el az űrállomástól. Annyi hajtóanyag nem maradt a 
tartályaiban, hogy újabb próbát tehessenek, így távirányítással 
visszairányították a légkörbe a teherhajót, és döntés született arról, 
hogy a következő teherűrhajóval fogják a végső tesztet végrehajtani.
Hogy
 egy űrállomásnak is lehet lelke, az a következő nap kezdett el 
bizonyítékot nyerni: a Kvant-2 modulban lévő Elektron oxigéntermelő 
egységet ki kellett kapcsolni, miután egy légbuborék megakadályozta, 
hogy az elektrolízishez használt víz eljusson a reakciótérbe. A régebbi,
 Kvant-1-ben lévő Elektront kapcsolták be addig is, viszont az meg nem 
tudta a felgyülemlett hidrogént kellő ütemben kiengedni a világűrbe, és 
szintén ki kellett kapcsolni. Az oxigéntermelésnek így a Vika kémiai 
oxigéngenerátorok maradtak az egyetlen megoldása, amelyből a Kvant-2-ben
 lévő egységet kellett beüzemelni. A korábbi tűzeset miatt a Vika 
irányában nem volt nagy bizodalom, de egyszerűen nem volt más opció – 
ehhez is csak nagyjából 180 gyertya állt rendelkezésre, vagyis még cirka
 két hónapig biztosított a három fős személyzet oxigénellátása. A 
tartályokban lévő oxigén még pár nap pluszt jelenthet, de ennyi 
mozgásterük van. A tervek szerint az Atlantis űrsikló májusban látogatja
 meg újra az űrállomást, ez azt jelentette, hogy valahogy egy Progressz M
 teherűrhajónak kell felvinni a cserealkatrészeket és plusz 
lítium-perklorát gyertyákat a Vika részére, vagy az űrállomást el kell 
hagynia a személyzetnek. Ezt több okból sem szerették volna az orosz 
űrprogram prominensei. Először is a Mir volt az orosz űrprogram központi
 eleme, nélküle széthullik az egész rendszer, másodszor a korábbi 
tapasztalatok alapján az űrállomások fedélzetén keletkező hibákat 
személyzet nélkül nehéz megoldani. Ráadásul a beszűkült kommunikációs 
lehetőségek mellett sokkal kevesebb idő állna rendelkezésre, hogy az 
űrállomást a Földről megfelelően irányítsák és kezeljék.
A
 baj viszont nem jár egyedül, március 19-én az egyik érzékelő 
meghibásodott, ami miatt a fedélzeti számítógép mindhárom tengely mentén
 elkezdte forgatni az űrállomást, úgy érzékelve az elnémult érzékelő 
által keltett adatokat, hogy csak hirtelen rossz irányban néz. Az 
űrhajósok kénytelenek voltak kikapcsolni az automatikát, majd kézi 
irányítással, hajtóművekkel un. gravitációs stabilitásba helyezni az 
állomást, hogy az elülső dokkoló a Föld felé nézzen. Mikor kiderült, 
hogy hol kell keresni a hibát, az érzékelő mellé beépítettek egy 
tartalékot, és arra kötötték rá a rendszert, amely újraindítva 
tökéletesen működött tovább.
Lazutkin egy nagy köteg élelmiszerrel, amit a Progressz M-34 hozott
Április
 másodikán újabb probléma lépett fel – az űrállomás hőháztartását 
felügyelő rendszer lekapcsolta a Vozduh rendszer hűtését (amely a légkör
 páratartalmát és széndioxid-szintjét felügyelte). A hűtőcsövek 
hivatalosan szivárgásmentesek voltak, ám csak 5 évre hitelesítették 
őket, pedig a Kvant-1 és a bázisblokk már a tizedik évükben jártak, és 
az elektromos kábelek mellett futó hűtővezetéket kikezdte az 
elektrokémiai korrózió. Korábban is akadtak gondok a hűtőkörrel, de az 
űrhajósok különféle módszerekkel (olvasd: szigetelőszalag) ezt 
megoldották – ám mostanra a hűtővezeték olyan rossz állapotba került, 
hogy már nem tudták újra nyomás alá helyezni azt. A széndioxidot a 
lítium-hidroxid kádakkal ki tudták vonni a légkörből, de csak addig, 
amíg rendszeresen tudták cserélni őket – tehát a következő teherűrhajóba
 zsúfolandóak közé plusz lítium-hidroxid tartályok is bekerültek. A hiba
 még pont jókor következett be, mert pár nap múlva a Progressz M-34 
elindult Bajkonurból, és április 8-án dokkolt be a Kvant-1 végén lévő 
kikötőre. Fedélzetén voltak pótalkatrészek az Elektronhoz, vezetékek a 
Vozduh hűtőrendszeréhez, 60 Vika „gyertya”, 15 tartálynyi 
lítium-hidroxid és 50 kilogramm oxigén a korábban elhasznált készletek 
pótlására. A Kvant-2-ben lévő Elektront hamarosan sikerült újra üzembe 
állítani, a Kvant-1-ben lévőt pedig leszerelték, hogy majd a hamarosan 
érkező és cserepéldányt hozó űrsiklón visszavihessék a Földre.
A
 páramentesítő képesség tekintetében viszont a Vozduhra nem volt 
alternatív megoldás, így az űrállomás belsejében elkezdett a pára 
lecsapódni, amire válaszul csökkenteni kezdték a testedzésre szánt időt,
 hogy legalább az izzadsággal a levegőbe kerülő páramennyiséget 
csökkentsék. Az ekkoriban a fedélzeten uralkodó állapotokkal 
kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy már Linengernek is be kellett 
sokszor segíteni a javításokba és karbantartó-feladatokba két orosz 
társához, félbehagyva kísérleteit. Április 13-án pedig újabb gondjuk 
akadt: a toalettnek azon része döglött be, amely a vizeletből kivont 
vizet az Elektronhoz juttatja el, hogy abból oxigént hozhasson létre. 
Lazutkinnak közben bő egy hétig foglalatoskodott a Vozduh 
hűtővezetékének cseréjével, mivel a vezetékek rosszul hozzáférhető 
helyen futottak. Április 21-én jelezte, hogy allergiás tüneteket 
produkál a glikolra, de legalább a Vozduhot sikerült újra működésre 
bírni. Hamarosan kiderült, hogy a Vozduh viszont nem várt hatást 
produkál – a légkörből kivont nedvességet az űrállomás vízkészletébe 
továbbítja egy tisztító eljárás után, ám a jelek szerint arra nem 
készültek fel, hogy etilén-glikol is lehet ebben. Márpedig a 
hűtőrendszer szivárgása és szerelése közben jelentős mennyiségű 
szabadult fel, ami úgy tűnt, hogy a Vozduh segedelmével a fedélzeti 
vízrendszerben is megjelent...
Ciblijev az űrséta közben
Miután
 a kritikus rendszereket sikerült helyre állítani, nekiállhattak a 
Progressz M-34 szállítmányának maradékát is kipakolni, közte két 
vadonatúj Orlan-M űrruhát. Az űrruhákat kicsomagolták, összeállították 
és elkezdték felkészíteni őket űrsétára. Erre április 29-én került sor, 
amikor Ciblijev és Linenger csaknem öt órás űrsétát tett. A 
rádióbeszélgetéseik alapján jó hangulatban és relatíve gyorsan dolgozva 
új kísérleti eszközöket helyeztek ki (például az Optical Properties 
Monitort) illetve gyűjtöttek be (a Partial Impact Experiment illetve a 
Mir Sample Experient tábláit) az SzO modul külső burkolatán, a Kvant-2 
modulra pedig felszereltek egy Benton doziométert. Az űrséta után 
Ciblijev elégedetten nyilatkozott az új Orlan-M űrruháról: sokkal 
könnyebb benne mozogni, főleg a kesztyű része volt kényelmesebb. Ezzel 
pedig egy újabb mérföldkő is teljesítve lett – lezajlott az első közös 
orosz-amerikai űrséta. Mintegy mellékesen Lazutkinnal és Ciblijevvel 
közölték, hogy nagyjából másfél hónappal kitolják küldetésüket – az ok a
 „szokásos”, pénzhiány miatt a Szojuz hordozórakéta gyártása késett.
Őrségváltás
Az
 STS-84 legénysége a felkészülés közben, első sor: Michael Foale, Jelena
 Kondakova, Edward Tsang Lu és Eileen Collins. A hátsó sorban: 
Jean-François Clervoy, Charles Precourt és Carlos Noriega.
Közben
 pedig felkészült az STS-84 személyzete az indulásra, a parancsnok 
Charles Precourt, a pilóta Eileen Collins, a küldetés specialisták pedig
 Edward Tsang Lu, Carlos Noriega, Jean-François Clervoy (ESA, 
Franciaország) és Jelena Kondakova (Enyergija / Rosszaviakozmosz, 
Oroszország), illetve a Mir fedélzetén Jerry Linengert váltó Michael 
Foale. Ez esetben is az Atlantis űrsikló indult a Mirhez, rakterében 
pedig az előző két úthoz hasonló az ODS dokkoló-modul mellett a dupla 
méretű SpaceHab foglalt helyet, megpakolva ellátmánnyal.
VIP szekció az STS-84 indításkor: Valentyina Tyereskova űrhajósnő és Valerij Rjumin űrhajós, ekkoriban az Enyergija tervezőiroda Űrsikló-Mir program felelős vezetője illetve Kondakova férje
Az
 Atlantis május 15-én emelkedett el a földről, ez esetben némileg 
gyorsabban hajtották végre a Mir megközelítését, és már május 17-én 
sikeresen be is dokkoltak a Mir űrállomásra. A szokásos 
emléktárgy-ajándékozás és üdvözlések után nem sokkal Linenger és Foale 
helyet cseréltek, előbbi az űrsikló, utóbbi az űrállomás legénységébe 
került át, kicserélve a Szojuzban széküket és Szokol ruháikat.
Precourt és Ciblijev kézfogása a zsilipajtók kinyitása után
Kondakova egy doboz bonbont kibontva üdvözli a Mir EO-23 legénységét 
Ez
 egyben új rekord is – összesen 10 fő tartózkodik az összekapcsolódott 
Miren és űrsiklón, de a sok szorgos kézre bizony szükség is lesz – 
összesen 3,3 tonnányi ellátmányt pakolnak át, köztük 383 kg-nyi amerikai
 tudományos felszerelést és 465 kg vizet, ellenkező irányba pedig 1170 
kg-nyi tudományos eredmény, különféle nem használt / tönkrement eszközt 
(köztük a szétégett Vika egységet és a tönkrement Elektront a 
Kvant-1-ből) és hulladékot vittek magukkal.
Tsang Lu, Clervoy és Kondakova a SpaceHabben pózol
Az
 STS-84 és a Mir EO-23 személyzete pózol a SpaceHabben a szokásos közös 
fotón, a nagy létszám miatt a Mir bázismodul ehhez már kicsinek 
bizonyult
Az
 STS-84 személyzete által készített kép a Mir bázismodul dokkoló / 
zsilip részéről, láthatóak a keresztül-kasul vezetett légvezetékek és 
kábelek
A feladatot a tervezettnél is 
gyorsabban sikerült végrehajtani, a plusz időt viszont főleg tudományos 
feladatok végrehajtására, többek között protein-kristályok növesztésére,
 biológiai kísérletekre, anyagtechnikai kísérletekre és mérnöki 
tesztekre használták fel. Május 22-én az űrsikló lecsatlakozott az 
űrállomásról, ám a korábbiakkal ellentétben most nem repülte körbe az 
űrállomást, ez esetben az európai űrügynökség által fejlesztett 
érzékelőket tesztelték le, amelyet a jövőben az ATV teherűrhajóknál 
szándékoznak használni, amely már a Nemzetközi Űrállomást fogja ellátni.
 Az űrsikló két nap múlva szállt le probléma nélkül a Kennedy űrközpont 
kifutóján.
Jerry Linenger a visszatérése után felesége és 18 hónapos fia mellett állva
Jerry
 Linenger a helyzethez képest jó állapotban tért vissza, ám Blahához 
hasonlóan neki is segítségre volt szüksége a kiszálláshoz és 
kerekesszékben vitték az orvosi ellenőrzésre. Noha sehol nem térnek ki 
rá, feltehetően nem sikerült minden eltervezett feladatát maradéktalanul
 végrehajtani, és nem rejtette véka alá negatív tapasztalatait, ami 
persze egyben nagyszerű lehetőség, hogy a Nemzetközi Űrállomás 
biztonságát javítsák. Például felhívta a figyelmet arra, hogy a Miren 
naponta akár többször is megszólalt a riasztójelzés különféle okok 
miatt, így különösebben nem sietett a bázismodulba, mikor a tűz miatt 
működésbe lépett. Javasolta, hogy a különleges vészhelyzetek, mint a 
füst- illetve tűzjelzés, valamint a dekompresszió (a túlnyomás 
csökkenése) esetén eltérő hangfigyelmeztetést használjanak. Az olyan 
problémákat is kritikusnak nevezte, mint például a tűzoltókészülékeket 
úgy tervezték meg, hogy a tartókeretről leszedve aktiválódik a 
túlnyomást létrehozó kémiai reakció, amely után viszont csak 3 hónapig 
használható a szerkezet – érthető problémákat okozva. Nagyon 
nehezményezte, hogy sose volt vészhelyzeti gyakorlat az űrállomás 
fedélzetén, nem gyakorolták, hogy vészhelyzetben mire hogyan 
reagáljanak, így gyakorlatilag végig improvizálniuk kellett.
A
 tűzeset viszont az egész NASA-t ráébresztette arra, hogy igazából 
fogalmuk sincs, hogy is működik a Mir, illetve egyáltalán az orosz 
űrprogram, és mi a teendő bármilyen vészhelyzet esetén – megelégedettek 
azzal, hogy a Mir és a Szojuz fedélzetén az oroszok (direkt nem írok 
csak Rosszaviakozmoszt) felelnek a biztonságért, az űrsikló fedélzetén 
pedig a NASA. E téren a legriasztóbb az volt számukra, hogy Linenger 
egyszerűen nem tudta egyből értesíteni a NASA-t, hogy itt bizony nagy 
veszélyben voltak / vannak, mivel a Mir kommunikációs képességei 
továbbra erősen korlátozottak voltak. Linenger egyébként 1998-ban 
távozott a NASA-tól, a Mir fedélzetén történt baleset ráébresztette, 
hogy túl nagy kockázatot vállalt, és hogy a családja fontosabb, mint a 
világűrben végzett munkája.
Ütközés a Mirrel...
Ciblijev a TORU kezelőszerveinél a Mir fedélzetén
A
 Mir fedélzetén közben a személyzet a további karbantartásokkal és a 
takarítással volt elfoglalva: a Kvant-1 és a központi modul közötti 
hűtőkörből továbbra is szivárgott még néhol a hűtőfolyadék, amit csak 
június 4-ére tudtak teljesen megszüntetni, és nagyjából egy hétbe telt 
még, amíg a kiszabadult folyadékmaradványokat teljesen felszámolták. 
Közben a Progressz M-34 fedélzetét is megpakolták hulladékkal, majd a 
korábban sikertelen TORU tesztet kellett Ciblijevnek megismételnie, 
amiről június 23-án este a két orosz űrhajós röviden tájékoztatta 
Foale-t. Mint kiderült, Jerry Linenger az átadás-átvételkor mesélt 
Foalenak a korábbi, sikertelen TORU dokkolási kísérletről, ám a NASA 
arról az esetről sem kapott közvetlen értesítést.
A Progressz M-34-ről még a baleset előtt készült kép
Foale
 kényelmetlen kérdéseket kezdett el feltenni, mint kiderült a TORU 
valóban sikeresen volt tesztelve a végső fázisban, legfeljebb 100-200 
méterről végrehajtott dokkolásnál – ez esetben viszont nagyjából 6 
km-ről kezdődik a távirányított szakasz, de Ciblijev megnyugtatta 
Foale-t, hogy a korábbi elsötétedő képernyős probléma csak apróbb 
technikai probléma volt (a KURSz antennája interferenciát okozott a TORU
 videokapcsolatában, csakhogy a KURSz antennája nélkül Ciblijev 
semmiféle telemetriai adatot nem kapott a Progresszről, tehát vagy 
videoképe volt, vagy telemetria – a kettő együtt nem ment). A standard 
távolság és sebességmérési eljárás nem változott: a TV képernyőn lévő 
szálkereszt által „felkockázott” képen az űrállomás méretei alapján 
tudták a távolságot megbecsülni, és 10 másodpercenként lemérték 
vonalzóval mekkora a képernyőn az űrállomás – a méretváltozás határozta 
meg, hogy nagyjából mekkora sebességgel közeledik a Progressz. Foale 
felajánlotta a segítségét, de az eljárást két űrhajósra dolgozták ki – 
jobb híján kapott egy kézi lézeres távolságmérőt, amivel a Kvant-1 
ablakán keresztül próbálja majd a közeledő Progressz M teherűrhajó 
távolságát meghatározni. A tesztre június 24-én került sor, Ciblijev a 
kezelőpultnál ült, Lazutkin pedig a bázismodul ablakából követte az 
eseményeket, míg Foale a Kvant-1 végében igyekezett rálátást kapni a 
közeledő teherűrhajóra. Csakhogy a feladat végrehajtása közben sehol sem
 látták a Progressz, miközben Ciblijev a képernyőn a nem egészen egy 
„kocka” méretű űrállomásból úgy becsülte, nagyjából 5,5 km-re lehet.
Ábra
 a Progressz M-34 / Mir ütközésről, látható, hogy Lazutkin a Kvant-1 és a
 Mir bázismodul napelemszárnyai miatt alig láthatott abba az irányba, 
amelyből a teherűrhajó érkezett...
Három 
perccel később Ciblijev képernyőjén már négy kockányi méretű volt a Mir,
 vagyis nagyon közel kellett lennie. Lazutkin egyszer csak meglátta a 
gyorsan közeledő teherűrhajót, és ordítva utasította Foale-t, hogy 
azonnal induljon a Szojuzba, Foale éppen a Mir elejében járt, amikor egy
 hangos csattanást hallott. Lazutkin a becsapódás előtt pár másodperccel
 realizálta, hogy a Progressz túl nagy sebességgel érkezik (nagyjából 3 
méter per másodperc), és az ütközés már elkerülhetetlen. A 
teherhajó a Szpektr egyik napelemének ütközött, majd innen a modulnak 
csapódott. A legénység ezután sivító hangot hallott: valahol szökni 
kezdett a levegő, majd kis idő múlva a fülük is kattogni kezdett, ahogy 
csökkent a belső túlnyomás. Egyértelmű volt, hogy a Szpektr modul sérült
 meg, és az egyetlen mód arra, hogy az űrállomás többi részét 
megmentsék, ha lezárják a Szpektr és a Mir bázismodul közötti 
zsilipajtót. A nyílást viszont eltorlaszolta egy levegő-keringtető cső 
és különféle kábelek, amelyek főleg az energiarendszerhez tartoztak, a 
Szpektr napelemei által termelt energiát a bázismodulba továbbították. A
 bázismodul dokkolórészén egy vágószerszámot helyeztek el, hogy ilyen 
esetben a kábeleket gyorsan el lehessen vágni (egyes források szerint 
viszont Lazutkin egy teljesen hétköznapi bicskával oldotta meg), ám ez 
azzal a veszéllyel járt, hogy rövidzárlat keletkezik – de a kockázatot 
most vállalni kellett, lévén a két rossz közül ez volt a kisebb. Pár 
perc alatt sikerült a kábeleket elvágni, és végül be tudták a 
zsilipajtót zárni. Kis idővel később örömmel konstatálták, hogy a belső 
túlnyomás csak 15%-kal van a normális alatt, és stabilizálódott, tehát 
máshol nem szökik a légkör – a közvetlen életveszélyen túl vannak, noha 
új veszélyhelyzettel kellett most megbírkózniuk.
 Michael Foale beszámolója és képek a Progressz M-34 és a Mir ütközés eredményeiről
Csakhogy
 a kábelek elvágása miatt az akkumulátorok kisültek, így a napelemek 
adtak egyedül elektromos energiát, amiért a Miren ekkoriban a 
bázimodulon, a Kvant-1-en és a Szpektren elhelyezett napelemszárnyak 
feleltek. A bázismodulon lévő napelemek voltak a legrégebbiek, 
legelavultabbak, ráadásul ezeket árnyékolta le leginkább a többi modul, 
így ezek adták arányaiban a legkevesebb energiát. A Kvant-1-en lévő két 
újabb napelemszárny adta a legnagyobb részt, és a Szpektr külső részén 
elhelyezett négy kisebb napelemszárny volt a másik fő forrás – amely 
most kiesett. Viszont az energiahiány volt az elsődleges probléma, így 
lekapcsoltak mindent, ami nem létszükséglet, hogy a napos oldalon 
legalább a létfontosságú rendszerek működhessenek. Ha ez még nem lett 
volna elég, az ütközéstől az űrállomás pörögni kezdett, de a 
giroszkópokhoz szintén elektromos energia kellene, ahogy az űrállomás 
manőverező fúvókáinak üzemeltetéséhez is. Az űrhajósoknak egyedül a 
Szojuzban bízhattak, de ehhez először azt kellett megállapítani, hogyan 
is pörög az Mir pontosan. Foale az ablakon át a hüvelykujjával követte a
 csillagok járását, majd óráját és jegyzettömbjét használva rögzítette 
az adatokat. Ezután a fedélzeten lévő Mir makettet egy elemlámpával 
megvilágítva levezette űrhajóstársainak, hogy szerinte milyen irányú és 
sebességű a pörgésük, vagyis így már tudták, milyen irányba mekkora 
ellenreakcióra lenne szükség, hogy stabilizálják azt. Az elkövetkezendő 
órákban a CUP-ból adott parancsokkal az űrállomás hajtóműveivel, majd 
Ciblijev a Szojuzzal igyekezett a napelemeket a Nap felé fordítani, hogy
 az akkumulátorokban lévő töltés legalább egy átlagos árnyékos oldalon 
való áthaladást kibírjon. Cirka 30 órával az ütközés után ez sikerült 
is, innentől váltásban dolgoztak tovább – valaki mindig ébren volt, hogy
 bármilyen sürgős probléma jelentkezése esetén riaszthassa társait.
A
 Szpektr modulról készült fotó a baleset után, a jobb oldali alsó 
napelemszárnyon és a kép közepén látható fehér radiátoron láthatóak az 
ütközés leglátványosabb nyomai...
Az 
űrállomáson lévő körülmények teljesen új helyzetet teremtettek, az 
energiahiány miatt lehűlt a legtöbb modul belseje, ami miatt a pára 
lecsapódott. Az eredeti felállás szerint a két orosz űrhajós felel az 
űrállomás működtetéséért, és a NASA űrhajós csak a saját tudományos 
munkájával foglalkozik. Foale hamar belátta, hogy ez itt nem működik, 
ezért engedélyt kért, hogy ő is részt vegyen a kármentésben, amit jóvá 
is hagytak, így „összepiszkolhatta” a kezét olyan feladatokkal, mint 
például a lecsapódott nedvesség törülközőkkel való felitatása. Hozzá 
kell tenni, hogy ha nem segít, akkor túl sok mindent amúgy se tudott 
volna csinálni. Közben a Földön vadul dolgoztak a mérnökök, hogy 
megoldást találjanak a problémákra. A terv az volt, hogy valahogy újra 
rá kell kötni a Szpektr három sértetlen napelemszárnyát a Mir 
energiarendszerére, először kívül szerették volna elvezetni a kábeleket,
 de egyszerűbbnek tűnt, ha az eredeti kábeleket felhasználva oldják meg a
 dolgot, belső űrsétával. Ehhez viszont meg kellett oldani, hogy a 
kábelek a lezárt zsilipajtón keresztül elvezethetőek legyenek - 
kidolgozták, hogy lehetne az egyik Kónusz csatlakozó egységet 
átalakítani a célra. A Kónuszra már amúgy se volt szükség a Priroda 
megérkezésével, és ha a végére egy olyan csatlakozót csavaroznak, 
amelynek mindkét oldalán elektromos átkötések rögzíthetőek, légmentesen 
tudják lezárni a nyílást. Csillagvárosban Anatolij Szolovjov és Pavel 
Vinogradov a merülőmedencés űrséta-szimulátorban letesztelte az 
eljárást, és kivitelezhetőnek tartották. A CUP továbbította a feladat 
terveit a Mirre, és meglehetősen feszített tempóban, egy héten belüli 
végrehajtás vártak el. Lazutkin és Ciblijev azonban plusz egy hetet kért
 a felkészülésre. Közben a Progressz M-35, amely már az indítóálláson 
állt, vissza lett szállítva a hangárba, hogy szükség esetén újabb 
felszereléseket pakolhassanak a fedélzetére, és végül július 5-én indult
 el Bajkonurból, majd július 7-én dokkolt be az űrállomásra.
Lazutkin és Ciblijev a CUP-pal kommunikálnak éppen
Az
 orosz földi irányítás sürgetése nem segített az űrhajósoknak, csakhogy 
ez valahol érthető volt az ő szemszögükből: az Enyergija tervezőiroda és
 a Rosszaviakozmosz már a 2000-ig előre eltervezte a Mir jövőjét, 
vendégűrhajósokkal, sőt űrturistával megspékelve. Ráadásul a Szpektr 
fedélzetén volt a NASA tudományos felszerelésének nagyjából fele, vagyis
 az előre megállapodott közös program is bizonyos szintig veszélybe 
került. Hovatovább a Szpektr napelemei nélkül az űrállomás tudományos 
berendezéseinek jó részét egyáltalán nem lehetett bekapcsolni sem, 
vagyis az energiahiány félig megbénította az űrállomást. Ez 
gyakorlatilag azt jelenti, hogy a Mir, mint tudományos platform elveszti
 jelentőségét, és fennáll a veszély, hogy a NASA visszalép a további 
Mir-Űrsikló utaktól. Ezekre pedig szükség lenne, mert az utóbbi egy 
évben az űrsikló lett az elsődleges ellátmány-biztosító eszköze az 
űrállomásnak, nélküle a Mirre sokkal több Progresszt kellene küldeni, 
amire viszont nincs pénz. Eleve az egész TORU kísérlet arról szólt, hogy
 a későbbi Progressz indítások költségeit csökkenteni lehessen.
A
 nyomás alá helyezett Ciblijev szervezete viszont tiltakozni kezdett a 
nagy stressz ellen: július 12-én egy rutin orvosi ellenőrzéskor 
kiderült, hogy szívritmus-zavara van. Másnap egy alaposabb EKG 
ellenőrzésnek is alávetették, ami megerősítette a diagnózist. Ciblijev 
ilyen állapotban nem hajthat végre űrsétát, még akkor sem, ha csak az 
űrállomás belsejében teszik azt. Vlagyimir Szolovjov, az űrhajósok ekkor
 vezetője a NASA-hoz fordult, hogy Foale beugorhatna-e Ciblijev helyére –
 anno Foale volt Jerry Linenger tartaléka, hozzá hasonlóan kiképzést 
kapott az Orlan űrruhában való űrséta végrehajtásához, tehát alkalmas 
lehet a feladatra, az amerikai űrügynökség pedig az űrhajósukkal való 
egyeztetés után jóváhagyta a kérést. Az űrsétához való gyakorlásra a 
Krisztall modult használták fel, űrruhában de túlnyomás alatt próbálták 
el, hogyan fogják majd a feladatot végrehajtani. Július 20-án Lazutkin 
egy ilyen gyakorlás közben véletlenül egy rossz kábelt húzott szét, 
megszakítva a kapcsolatot egy sor érzékelő és a Mir orientációs 
számítógépe között – a Mir fedélzeti rendszerei dominóként dőltek össze,
 többek között végleg kiütve a Mir bázismodul telemetriai rendszerét és 
időlegesen lenullázva a teljes kommunikációs rendszert. Irányító 
rendszer nélkül a Mir napelemei ismét nem pont a Nap felé néztek, újabb 
energiaválságot okozva, így Ciblijevnek kellett a Szojuzzal újra 
megfelelő irányba fordítani az űrállomást és feltölteni így az 
akkumulátorokat.
Ez volt az a pont, ahol a CUP 
úgy döntött, hogy tényleg felesleges tovább hajszolni az űrhajósokat, és
 noha Lazutkin és Ciblijev is a mellett érveltek, hogy folytassák a 
gyakorlást – döntés született, előre hozzák a személyzetcserét. Ez 
teljesen új helyzetet teremtett, többszörösen is, ugyanis a Szojuz TM-26
 eredetileg a francia CNES űrügynökség Pégase útjának űrhajósát, 
Léopold Paul Pierre Eyharts-ot vitte volna a Mir fedélzetére, aki 
nagyjából három hetet tölthetett volna ott a Mir EO-23 /
 EO-24 átadás-átvétel alatt. Eyharts útját eddig csak próbálták eltolni,
 hogy az EO-23 elvégezhesse a szükséges javításokat, amelyek lehetővé 
teszik, hogy legalább néhány tudományos feladatot elvégezhessen a 
francia űrhajós. Most ez dugába dőlt, és így csak a két orosz űrhajós 
megy fel. A NASA felajánlotta Foale számára, hogy térjen vissza 
Ciblijevékkel, ám ő ezzel végül nem élt.
A felmentőcsapat
Szolovjov és Vinogradov, a Szojut TM-26 indulószemélyzete és a Mir EO-23 orosz legénysége
Anatolij
 Jakovlevics Szolovjov és Pável Vlagyimirovics Vinogradov így ketten 
szálltak be a Szojuz TM-26-ba 1997. augusztus 5-én, majd dokkoltak be a 
Mirre két nappal később, miközben a Progressz M-35 lekapcsolódott, és 
némileg távolabb vezérelve „kísérőpályára” lett állítva. Ciblijevék egy 
hét alatt adták át az űrállomást utódaiknak, majd beszálltak a Szojuz 
TM-25-be, és leváltak, majd visszatértek a Földre. A leszálláskor 
viszont nem léptek működésbe a földet érést tompító fékezőhajtóművek, 
így igencsak keményen értek talajt. Mint kiderült, Foale legjobb döntése
 volt, hogy nem tért vissza velük – a harmadik szék ütközés-csillapító 
rendszere ugyanis nem működött, így a becsapódáskor semmi sem tompította
 volna az ütközést, ami súlyos sérüléseket okozhatott volna.
Ciblijev és Lazutkin a visszatérésük után, láthatóan felszabadultan...
A
 két orosz űrhajós megpróbáltatásai azonban még nem értek véget. Az 
Enyergija iroda vezetésével közben gyorsan vizsgálatot indítottak, ami 
őket nevezte meg a baleset indokaként. Ezt ráadásul továbbították Jelcin
 orosz elnöknek is, aki ezek után a médiának azt nyilatkozta, hogy 
minden műszaki rendszer megfelelően működött, így egyértelműen emberi 
hiba volt az oka az ütközésnek. Egy másik vizsgálat is lefolyt viszont, 
amit Vlagyimir Utkin, a Központi Gépgyártási Tudományos Kutatóintézet 
(CNIIMas) vezetője és Thomas Stafford, egykori NASA űrhajós vezetett, 
aki az Űrsikló-Mir programban tanácsadóként vett részt. Az 
Utkin-Stafford bizottság felfedte, hogy a Progressz M-34 csaknem egy 
tonnával nehezebb lehetett, mint amivel a CUP kalkulált, mikor 
összeállította a manőverelemeket Ciblijev számára, így túl későn kezdte 
meg a fékezőmanővert ahhoz, hogy kellő mértékben lelassíthassa az 
űrhajót. Ugyanakkor több más, elgondolkodtató dologra is rámutattak, 
például hogy hiba volt az, hogy a CUP nem akkora időzítette a manővert, 
amikor rádiókapcsolat volt a Föld és az űrállomás között, így talán 
időben feltűnhetett volna az, hogy az űrhajó nem a vártaknak megfelelően
 viselkedik. Az is elgondolkoztató, hogy Ciblijev nem tudott gyakorolni,
 hiszen a TORU nem rendelkezett beépített szimulátor-megoldással, így 
pedig a feladatot utoljára a Földön, több, mint fél évvel korábban 
gyakorolhatta csak. A közös amerikai-orosz jelentés alapján öt orosz 
űrhajós-pilóta szimulátorban megpróbálta végrehajtani a feladatot azon 
adatokra támaszkodva, amit anno Ciblijev kapott a CUP-tól, mind az öten 
ugyanazt érték el: a Progressz nekirohant a Szpektr modulnak. Ezek 
fényében a Ciblijev és Lazutkin 1998-ban kitüntetést és elismerést 
kaptak – de egyikük sem jutott fel a világűrbe többször (igaz Lazutkin 
2002-ben a Szojuz TMA-1 tartalék személyzetébe lett beválogatva, ám 
utána nem „léptették előre” elsődleges személyzetnek, és végül 2007-ben 
visszavonult).
 
Az átalakított Konusz csatlakozó, rajta az elektromos kivezetésekkel
A
 Mir fedélzetén Szolovjov, Vinogradov és Foale augusztus 14-én 
beszálltak a Szojuzba, majd lekapcsolódtak, körberepülték a Mirt, 
miközben alaposan lefényképezték a sérüléseket, és az elülső kikötési 
pontra kapcsolódtak. A Progressz M-35 négy nappal később vissza lett 
irányítva a Mirhez, hogy bedokkoljon, de a végső megközelítéskor a Mir 
vezérlő-számítógépe lekapcsolt, vagyis az űrállomás nem volt 
stabilizálva, Szolovjov a TORU kezelőpanelnél ülve az utolsó métereket 
kézzel irányítottan vezérelte le, és bedokkolt a teherűrhajóval – 
melynek fő feladata jelenleg az, hogy a Kvant-1 végén lévő kikötőt óvja a
 napfénytől, és később további hulladékot helyezhessenek el benne. 
Augusztus 22-én Szolovjov és Vinogradov beöltözött az Orlan-M űrruhákba,
 hogy végrehajtsák a Szpektr átvizsgálását, elsődlegesen pedig rákössék a
 Konusz végén lévő csatlakozóra a még működőképes napelemszárnyakat. 
Foale-t a Szojuzba „száműzték” biztos-ami-biztos alapon, még csak a 
bázismodulban sem maradhatott. A Mir bázismodul elején lévő 
zsilip-szekciót viszont ehhez a feladathoz légmentesen le kellett zárni,
 ami azt jelentette, hogy a többi modulba vezető ajtót is le kellett 
zárni. Ahogy csökkenteni kezdték a nyomást, az egyik ajtó szigetelése 
nem volt megfelelő, így le kellett állniuk, és újra kinyitva az ajtót 
átnézni, hol szökhet a levegő. Mikor megtalálták, és újra megpróbáltak 
vákuumot létrehozni a zsilip-szekcióban, kiderült, hogy Vinogradov egyik
 kesztyűje sem zár megfelelően, de ezt is sikerült gyorsan elhárítani. A
 két űrhajós végre kinyithatta a Szpektr zsilipajtaját, majd 
behatolhatott a sötét és fagyos modulba, ahol összegyűjtötték Foale 
legfontosabb személyes dolgait, tudományos eredményeit, majd nekiálltak a
 napelemszárnyak elektromos kábeleit átkötni a Konusz végébe. A művelet 
végén újra bezárták a Szpektr zsilipajtaját, majd nyomás alá helyezték a
 zsilip-szekciót. Az elektromos rendszert átállították, hogy a három 
napelem energiáját is felhasználja, ám kiderült, hogy a forgató 
mechanizmus irányítása nem működik, így a napelemek nem tudtak maximális
 teljesítményt nyújtani. Ezzel együtt az űrállomás energiahelyzete egy 
nagyságrenddel javult.
Ez persze csak a kezdet 
volt, a következő lépés a szivárgás helyének megtalálása és lezárása, 
amihez új, ezúttal már kívülről végrehajtott űrséta kellett. A földi 
irányítás a kapott adatok, fotók és videók alapján meghatározta, hogy 
mely pontokon képzelhető el olyan sérülés, amelyen keresztül 
elszökhetett a túlnyomás, a terv az, hogy a pontokon végighaladnak, egy 
speciális szerszámmal felvágják a hőszigetelő burkolatot, ami alatt 
megvizsgálják a modul falát, hogy felfedjék a sérülést. Ha megtalálják a
 lyukat, akkor a környékére megfelelő pontokra kapaszkodókat rögzítenek,
 hogy egy későbbi űrsétán majd betömjék a sérült részt. Szolovjov most 
Foale-lal együtt öltözött be az Orlan-M űrruhákba szeptember 6-án, majd a
 Kvant-2 zsilipjéből kimászva a robotkarral Szolovjov átlendült a 
Szpektr külső részén elhelyezett radiátorhoz, ahol megvizsgálta a 
behorpadt radiátort és az elgörbült tartólábakat, de nem talált olyan 
sérülést, ahol szökhetne a túlnyomás. Ezután a többi potenciális ponton 
is végigment, de ott sem látott semmit, ami gyanúsnak lenne nevezhető. 
Csalódottan a sérült napelemszárny felé vette az irányt, amelyről 
fotókat és videót készített, különös tekintettel a napelemszárny mozgató
 motorjának rögzítésére – ez volt a második pont a listán a potenciális 
szivárgási helyek felsorolásának. Ezután egy rögtönzött csáklyával a két
 sértetlen napelemszárnyat olyan pozícióba forgatta, hogy a 
lehetőségekhez képest a legtöbb napfény érje őket, majd elindult 
visszafelé. A Kvant-2 külső részéről Foale begyűjtötte azokat a 
tesztpaneleket, amelyeket még Jerry Linenger helyezett ki, majd 
visszatértek.
A Földön eközben zajlottak az 
események – az amerikai törvényhozásban éles vitákat váltott ki a 
baleset és annak következtetései. Egyes törvényhozási képviselők a – már
 valóban elöregedett – Mirt túl veszélyesnek nevezték, miközben a 
Nemzetközi Űrállomás szekere eléggé döcögősen, vagy inkább sehogy nem 
akar elindulni (ismét, erre majd még visszatérünk), ezért javasolták az 
Űrsikló-Mir program azonnali leállítását. A viták által gerjesztett 
felhangok az űrállomásra is eljutottak, ahol Foale a védelmébe vette az 
Űrsikló-Mir programot J.F. Kennedy elnök szavait idézve (mely szerint a 
nehéz, és nem a könnyű utat választva lehet csak bizonyítani). Érdekes 
döntést hozott ebben az időben Valerij Rjumin, aki az Űrsikló-Mir 
program orosz vezetőjeként saját magát osztotta be az eltervezett utolsó
 Mir-látogató űrsikló út orosz személyzetének, hivatalosan azért, hogy 
saját maga vizsgálhassa meg a Mir állapotát – a NASA pedig rábólintott 
erre. Nehéz viszont nem részlehajlóan tekinteni a döntést, lévén 
utoljára 1980-ban járt a világűrben (még a Szaljut-6-on ugye) és több 
tucat kiképzett űrhajós várt a saját lehetőségére. Rjumin útja egyben a 
Mir „bezárását” is elhozta volna, mely szerint 1999-ben az űrállomást 
belevezetik a légkörbe, megsemmisítve azt. Függetlenül ettől Daniel 
Goldin NASA igazgató szeptember 25-én bejelentette, hogy minden megy 
tovább a tervek szerint, vagyis másnap indulhat az STS-86.
Az STS-86 legénysége pózol, az álló sor: Bloomfield, Wolf, Wetherbee, Lawrence, Tyitov és Chrétien, előttük guggol Parazynski
Az
 STS-86 személyzete igazi „Mir gyűjtemény” lett: a parancsnok, James 
Donald Wetherbee az STS-63-al még csak megközelítette és körberepülte az
 űrállomást, most már ki is kötheti hozzá az Atlantist. Az orosz 
űrprogramból Vlagyimir Georgijevics Tyitov érkezett, aki a Mir EO-3 
tagjaként egy évet eltöltött a Miren, aztán ott van Jean-Loup Jacques 
Chrétien, aki 1988-ban járt rajta. Scott Edward Parazynski és Wendy 
Barrien Lawrence egyaránt tartós személyzetnek voltak jelölve a Mirre, 
és Csillagvárosban a kiképzést is elkezdték, de előbbi 188 cm-es 
magassága miatt túl magas volt a Szojuzba, így 1995 októberében 
hazaküldték, míg utóbbi 160 cm-es magasságával túl alacsony volt az 
Orlan-M űrruhához – így mindketten kiestek a tartós személyzetből, de 
mint látogató-személyzet, most lehetőséget kaptak. Eredetileg Lawrence 
váltotta volna Foale-t, de a fellépett vészhelyzetek miatt olyan űrhajós
 kellett, aki adott esetben űrsétára is bevethető – így David Alexander 
Wolf ugrott előre egyet, aki a következő tartós NASA űrhajós lehetett a 
Miren. A kakukktojás az első űrrepülésére készülő pilóta, Michael John 
Bloomfield lett.
Az
 STS-86 eredeti és „poén” kitűzője, utóbbin az űrhajósok gúnynevei 
lettek feltüntetve, bal oldalon alul a Túl Magas (Too Tall) és Túl 
Alacsony (Too Short) űrhajósok :)
Az Atlantis
 tehát szeptember 26-án az égbe emelkedett, és új rekordot felállítva 
mindössze 42 órával később már be is dokkolt az űrállomáshoz. További 
majdnem két óra volt, mire a szükséges előkészületek megtörténtek a 
zsilipajtók kinyitásáig, hogy aztán Wheterbee és Szolovjov kezet 
fogasson. Mivel a Mir stabilizálásáért felelős számítógép továbbra is 
működésképtelen volt, az űrsikló vette át a stabilizálásért felelős 
szerepet a dokkolás időtartama alatt.
A
 Mirhez közeledő Atlantisról készült fotó, jól látható az ODS, rajta az 
APASZ-89 dokkológallér és a raktér végében a dupla méretű SpaceHab modul
Foale a gyűmölcs-ajándékcsomagjával
Az
 Atlantis rakterében ismét a SpaceHab dupla modul foglalt helyet, 
amelynek kipakolása a szokásos üdvözlések miatt csak másnap kezdődött 
el. A hatalmas mennyiségű, több mint négy tonnányi ellátmány átpakolása 
időbe telt, többek között ezúttal cirka 771 kg-nyi vizet kellett a 
szállítózsákokban az űrsiklóból az űrállomásra juttatni. Az ellátmány 
része volt egy új fedélzeti számítógép, egy giroszkóp illetve 
akkumulátorok. Az űrsiklóba került viszont rengeteg tudományos eredmény,
 az egyik Elektron oxigéngenerátor és feleslegessé vált vagy 
meghibásodott eszközök.
A tradicionális csoportkép a SpaceHab belsejében, Foale már az űrsikló, míg Wolf már az űrállomás „egyenruhájában”
Foale
 a Mir bázismodulban, érdemes megfigyelni, hogy bár rövidnadrág van 
rajta (ami az űrsiklón bevett), a lábán vastag (házilagosan, 
ragasztószalaggal javított) bundacsizmát visel
Foale
 és Wolf is helyet cserélt hivatalosan, előbbi átköltözött az űrsiklóra,
 míg Wolf a Miren „felállította” a törzshelyét a Kvant-2 modulban. 
Október másodikán nekikészültek az űrsétának: Parazynski és Tyitov 
fognak az űrsiklóból kilépni a világűrbe, hogy az SzO modulon 
dolgozzanak. Amerikai űrhajós hajtott már végre űrsétát orosz űrruhában,
 viszont ez volt az első alkalom, hogy amerikai űrruhába bújhatott egy 
nem amerikai űrhajós.
A MEEP egyik platformja, még begyűjtés előtt
Parazynski sisakjáról készült kép az űrséta közben
Tyitov az SzO modul külsején kapaszkodik
Az
 űrséta elsődleges célja a SzO modul külső felén még az STS-76 
látogatásakor kihelyezett Mir környezeti hatásokat vizsgáló platformok 
(Mir Environmental Effects Payload, MEEP) begyűjtése és az űrsikló 
rakterébe való rögzítése volt. A MEEP eszközök összetett feladatokat 
láttak el, többek között a szabadon lebegő törmelékeket, hulladékokat 
fogta be, és a világűr hatásainak különféle anyagpanelekre gyakorolt 
hatását vizsgálta. Miután ezzel végeztek, a raktérből egy speciális 
zárókupakot helyeztek el az SzO külsején, amellyel egy későbbi orosz 
űrsétán a Szpektr sérült napelemszárnyának rögzítési pontját lehetne 
légmentesen lezárni. A zárókupak túl nagy volt ahhoz, hogy az űrállomás 
belsejében mozgassák, így ez volt az egyetlen reális módja a célba 
juttatásának. Az űrséta alatt egy sor közös elemet teszteltek, olyan 
rögzítőkapcsokat, lábrögzítő platformokat, szerszámtartókat, amelyeket 
mind az orosz, mind az amerikai űrruhákkal és modulokon lehet használni.
 Kipróbáltak egy kisebb méretű „rakétahátizsákot”, az Űrséta Mentő 
Egyszerűsített Segélynyújtót (Simplified Aid For EVA Rescue, 
SAFER), ennek feladata az, hogy ha esetleg űrséta közben valamiért a 
biztonsági rögzítőkötél nem akadályozná meg azt, hogy az űrhajós 
ellebegjen az űrállomás / űrhajó közeléből, akkor ennek segítségével 
vissza tudjon jutni. A mintegy öt órás űrséta után a két űrhajós 
visszatért az Atlantisra.
Wendy Lawrence a Szojuz TM-26-ban
Az
 űrsikló és az űrállomás személyzete még különféle további tudományos 
feladatokat hajtott végre, például proteinkristályokat növesztettek, 
kozmikus-háttérsugárzást mértek, orvosi vizsgálatokat hajtottak végre, 
az űrsikló pozicionáló hajtóműveivel végrehajtott apróbb „lökések” 
hatásait figyelték meg a Mir fedélzetén és napelemszárnyain.
A Mir, közelebb (középen / jobbra) a Krisztall / SzO modul, alul a Kvant-2, felül a Szpektr, balra a Szojuz TM-26
A Mir, balra a Szpektr modul, amelynél feltűnő, hogy napelemszárnyai „össze-vissza” állnak
A
 Mir komplexum, balra a Progressz M-35-tel, itt is látható, hogy amíg a 
többi modul napelemszárnyai egy irányba néznek, a Szpektr modulon lévők 
„össze-vissza”...
Október 3-án elköszöntek 
egymástól, a zsilipajtókat lezárták, majd az Atlantis némileg 
eltávolodott, majd egy 46 perces manőversorozattal körberepült a Mirt, 
alaposan körbefotózva és körbefilmezve azt. Eközben az űrállomás 
személyzete levegőt engedett a Szpektr modulba, reménykedve, hogy 
valahol nyoma lesz a szivárgásnak – Tyitov rövidesen jelentette is, hogy
 a sérült napelemszárny mozgatómotorja környékén látja a kiáramló 
részecskefelhőt. Ezután az Atlantis eltávolodott, és maga mögött hagyta 
az űrállomást. Az űrsikló visszatérését később még egy nappal 
elhalasztották, mivel az időjárás nem volt ideális a leszállásra, de 
október 6-án végül probléma nélkül érkezett meg Cape Canaveralra.
Új remény?
Az
 út után természetesen a baleset lett a központi téma, ám még fontosabb 
volt hamarosan a baleset utáni tapasztalatok összegzése. Foale 
rámutatott, hogy az Nemzetközi Űrállomás amerikai moduljaiban lévő 
fedélzeti számítógépek sokkal sérülékenyebbek, mint a Mir fedélzetén 
lévők, és utóbbiak is többször úgy omlott össze, mint a kártyavár. Újra 
kellett gondolni, hogy milyen problémák, hatások léphetnek fel, és 
ezekre előre kell gondolni, hogy ne felkészületlenül érjék őket. Szintén
 sok dolgot tanultak az űrállomáson való élet problémái kapcsán. A Mir 
iszonyatosan zsúfolt volt, ahogy fogalmazott, sokszor úgy kellett 
átvágnia magát a falhoz rögzített zsákok, üres ételes dobozok, kábelek 
rengetegén. Emiatt pedig nem is lehetett „végiglátni” a modulokon. 
Előfordult, hogy mikor este előbukkant a Kvant-2 modulból (ahova a 
Szpektr lezárása után költözött), és összefutott Ciblijevvel a 
bázismodulban, az űrállomás parancsnoka rákérdezett, hogy nem 
találkozott Szásával (Lazutkin), mert reggel látta utoljára. Ez 
rámutatott arra, hogy még egy ilyen viszonylag kis méretű állomáson sem 
árt, ha a legénység legalább időnként megpróbál összejönni, bármennyire 
hangozzon ez morbidnak. Ciblijevvel és Lazutkinnal például 
megállapodtak, hogy ha lehet, ha étkezéssekkor nem is mindig, de napi 
egyszer egy 10 perces tea-szünetre összejönnek a központi modulban, hogy
 kicsit beszélgessenek. Az ilyen tapasztalatok rengeteget segítettek, 
hogy a Nemzetközi Űrállomáson való tartózkodást élhetőbbé szervezzék 
meg.
Odafent eközben sikeresen beüzemelték a Mir 
lecserélt orientációs számítógépét, így végre ismét automatikusan tudta 
helyzetét irányítani. A Progressz M-36 október 5-én indult el 
Bajkonurból, hogy leváltsa az M-35-ös jelű elődjét, ám az a kidokkolásra
 való parancs után a helyén maradt, noha a hajtóművei láthatóan 
működtek. Miután újra nyomás alá helyezték a zsilipet, és kinyitották az
 ajtókat, kiderült, hogy a dokkológallér egyik csatlakozófüle nem 
húzódott vissza, ezt most kézzel kioldották, és ezután már probléma 
nélkül lekapcsolódott a teherhajó. Október 8-án kötött ki az M-36, 
rakterében többek között egy tartalék számítógéppel. Az űrhajósok 
karbantartási feladati viszont még nem tették lehetővé, hogy a teherhajó
 kipakolásával foglalkozzanak – például az űrsikló által hozott új 
akkumulátorokkal váltották ki azokat a bázismodulban és a Kvant-2-ben, 
amelyek már nem tartották meg töltésüket.
Október
 20-án Szolovjov és Vinogradov újra belebújt Orlan-M űrruháikba, 
miközben Wolf visszahúzódott a Szojuz TM-26-ba. A két orosz űrhajós 
ismét látogatásra indult a Szpektr fagyos belsejébe, hogy átkösse a 
napelemeket forgató motorokat. Mint kiderült, az eredeti irányítópanel 
tönkrement, így a megoldás az lett, hogy a motorokhoz futó kábeleket 
közvetlenül a Kónuszon elhelyezetett elektromos csatlakozópanelre kötik 
be, és azt majd a túloldalon a Krisztall vezérlőrendszerére fogják 
rákapcsolni. A művelet meglehetősen nehézkesen haladt, mert egyszerűen 
nem fértek hozzá a kábelekhez rendesen, így a három működő napelemből 
végül csak kettő mozgató mechanizmusának kábeleit tudták átvezetékelni. 
Miután a Krisztall vezérlőrendszerét újra üzembe helyezték, ha nem is 
ideálisan, de vezérelni tudták a Szpektr két napelemszárnyának forgását.
November
 3-án újabb űrséta következett, ekkor a Kvant-1 oldalára felszerelt 
egykori Krisztall napelemszárny lecserélése volt napirenden. Az 
elöregedett példányt az SzO-val felhozott második napelempanelre 
cserélik le, de ehhez először össze kellett hajtani és le kellett 
szerelni a régit. A munka jól haladt, a régi napelemet a bázismodul 
oldalához rögzítették, majd visszatértek a Kvant-2-be, mikor újra 
fellépett az 1990-ben megtörtént eset, és a külső zsilipajtó nem zárt le
 légmentesen. Ahogy akkor, most is a belső helységet használták fel 
szükség-zsilipként. Ez abból jelentett problémát, hogy emiatt David 
Wolfnak át kellett helyeznie a hálózsákját és személyes dolgait a 
Krisztall modulba, hogy ha esetleg szükség lenne rá, a belső szekciót 
használhassák az űrhajósok szükség-zsilipnek. Figyelembe véve, hogy a 
Krisztall modul raktárnak volt használva, ahova mindenféle zsákok, 
eszközök és dobozok voltak behányva, ez finoman szólva se volt otthonos.
Szolovjov és Vinogradov az SzO tárolójából a Sztrela robotkarhoz rögzítik az új napelemszárnyat
Három
 nap múlva a két orosz űrhajós újra nekiindult, hogy az SzO 
tárolórekeszéből az eredetileg még a Priroda számára legyártott 
napelem-panelt átszállítsák a Kvant-1-re, ahol felhelyezték. Wolf 
aktiválta a kinyitásra vonatkozó kapcsolót. Csakhogy a napelemszárny nem
 nyílt ki, így kézzel kellett azt kihajtogatni, ami nem várt plusz 
munkát jelentett. Ez már csak azért volt kellemetlen, mert eredetileg a 
zsilipajtó problémáját is szerették volna megoldani. Vinogradov így csak
 nagyjából tudta megnézni a gumitömítést, amelyen apróbb elváltozásokat 
vett csak észre.
Wolfnak azonban nem csak ez volt
 a problémája. A CUP-ban ügyelő NASA kapcsolattartóknak jelezte, hogy a 
Földön meghatározott időablakok túl szűkek az eltervezett tudományos 
feladatok elvégzéséhez. A munka közbeni szünetek, mint étkezések, 
kommunikációs „ablakok”, logisztikai feladatok, testedzések ráadásul 
kizökkentik a végrehajtásból, amit nem lehet varázsütésre ugyanott 
folytatni, ahol abbahagyta. Ezek miatt sok feladat az előzetesen 
kitűzötthöz képest akár háromszor annyi időbe is kerül, maga alá temetve
 az űrhajóst. A NASA igyekezett, hogy kevésbé terhelje le, illetve több 
időt adjon arra, hogy testedzéseket végezzen, főleg azért, mert december
 5-én elvileg űrsétát kellene végrehajtania. Az űrsétát viszont végül a 
zsilipajtó problémája miatt elhalasztották január elejére.
November
 21-én az orientációs számítógép ismét meghibásodott, pedig ez az volt, 
amit még az Atlantis hozott fel szeptember végén. Szerencsére a tartalék
 ott volt a Progressz M-36-ban, és kapkodniuk sem kellett, mert a 
lecserélt Kvant-1 és az irányítással rendelkező két Szpektr napelemszány
 már kellő mennyiségű energiát biztosított, illetve az akkumulátorok is 
fel voltak töltve. Ezzel együtt a tudományos rendszereket le kellett 
kapcsolniuk, újfent megszakítva Wolf eltervezett teendőit. Három nap 
kellett, amíg a számítógépet lecserélték, és mindent újra leellenőrizve 
működésbe hozták. December elsején kvázi újraszületett az állomás – a 
Krisztallban lévő Optizon kohót újra működésbe hozták, ez volt a júniusi
 ütközés óta az első eset, hogy valamelyik kohót be tudták kapcsolni 
egyáltalán. A Progressz M-36 egyik rakománya a 72 kg-os X-Mir Inspector 
mini-műhold volt, amelyet az ESA megbízásából a Daimler-Benz Aerospace 
gyártott le, feladata az lett volna, hogy a Progressz dokkolójára 
erősítve majd leválik a teherhajóról, és távirányítással közelről 
megvizsgálja az űrállomás külső felszínét. A teherhajó december 17-én 
lekapcsolódott, és a műholdat kiengedte, ám annak csillag-követő 
érzékelője meghibásodott, enélkül viszont a pontos helyzetét nem 
lehetett megállapítani, így ez a kísérlet sikertelenül zárult.
1997 karácsonya a Mir fedélzetén
Egy
 nappal később a központi modul légkondicionálójából freonszivárgás 
történt, ami miatt a Vozduh rendszert azonnal lekapcsolták, nehogy a 
légkörben lévő párakiválasztáskor a freon szennyezze a vízkészletet. 
Ennek következménye volt viszont, hogy az űrállomás légköre páradússá 
vált. A Progressz M-37 december 20-án érkezett meg, fedélzetén 
karácsonyi ajándékokkal, illetve a Kvant-2 külső zsilipajtajához való új
 tömítéssel. Az űrhajósok a tervezettnél korábban álltak neki a 
kipakolásnak, hogy hozzáférjenek az ajándékokhoz, és kissé 
lazíthassanak. Erre igencsak szükségük volt, mert az űrállomás nehéz 
munkával, de azért lassan újra használható tudományos kísérleti 
központtá válhatott, újra a kísérletek és nem a kárelhárítás illetve 
karbantartás vitte el az űrhajósok idejét. Az igazság persze az, hogy 
továbbra is súlyosan behatárolta az energiahiány a lehetőségeket. A 
Priroda modul fedélzetén lévő tudományos eszközök nagy részét például 
már sose kapcsolták be a júniusi baleset után. A Szpektr modul kvázi 
elveszett, és egyre kevesebb volt a remény, hogy valaha is újra 
lakhatóvá tudják tenni. A Mir életében 1997 egyértelműen fordulópont 
lett...
Folytatása következik....
Főbb források:
Astronautix.com
Russianspaceweb.com
SpaceFacts.de
b14643.de
David M. Harland - The Story of Space Station Mir (978-0-387-73977-9)
History.Nasa.Gov
Astronautix.com
Russianspaceweb.com
SpaceFacts.de
b14643.de
David M. Harland - The Story of Space Station Mir (978-0-387-73977-9)
History.Nasa.Gov
köszönjük a cikket, várom a folytatást.
VálaszTörlésNagyon tetszik a történet mesélés és ugyanakkor a fontos pontok kiemelése.
Köszönöm szépen a visszajelzést, cirka egy hét, és jön a következő rész. ;)
Törlés