Rutinná váló élet a Miren
1997-et az orosz
űrprogram már-már fényes csillagzat alatt látta meg, a Mir űrállomás
végre teljesen kiépült, hat modulja (Mir bázismodul, Kvant-1, Kvant-2,
Krisztall, Szpektr és Priroda) nagyjából 130 tonnás tömegével a
legnagyobb űrállomás volt, ami addig a Föld körül keringett, és immár
lassan 11 éve, hogy a bázismodul pályára állt. Az orosz űrprogramnak
rövid távon a Mir fedélzetére küldendő egyesült államokbeli és európai
űrhajósok, míg közép és hosszú távon a Nemzetközi Űrállomás (amelyről
részletesebben a későbbi fejezetekben lesz szó) konkrét jövőképet és
célt adott. Persze sötét felhőkből is akadt bőven, Jurij Koptev, a
Rosszaviakozmosz vezetője keserűen jegyezte meg, hogy 1989-hez képest a
szovjet / orosz űrprogram költségvetése 1996-ban az ötödére zuhant.
Márpedig ha nem fog stabilizálódni a pénzügyi helyzet, akkor a NASA-val
kötött Mir-látogatásokra vonatkozó szerződések lejárta után nem tudják
már a fizetős Mir-látogatásokat sem kiszolgálni, mert azok nem fedezik
az űrprogram teljes költségét. Ekkoriban a tervek úgy szóltak, hogy
1999-ig lesz lakott a Mir, majd 2000-ben irányítottan belevezetik a
légkörben, megsemmisítve az akkor már 14 éves űrállomást. Amit Koptev
nem mondott ki, az az, hogy a NASA ugyan menet közben megrendelte a
Zarja modult a Hrunyicsev Gépgyártól (amely egy FGB modulra épült), de a
nagyvonalúan felvázolt orosz modulokra egyszerűen nincs pénz, így pedig
a látszólag fényes jövőkép némileg ködbe vész...
A Mir végleges kiépítése, ami 1996-ban valósult meg
A
Mir űrállomás eközben végre "fellélegezhetett", mivel az 1996
decemberével Valerij Korzun és Alekszandr Kaleri lecserélte a Kvant-1
amerikai-orosz napelemszárnyának elektromos kábeleit és csatlakozóit,
így a fedélzetén az "energiaválság" némileg normalizálódott. Paradox
módon míg Norman Thagardnak (aki ugye először volt tartós személyzetbe
beosztott NASA űrhajós) a Szpektr, majd Shannon Lucid a Priroda modul
megérkezésének késése miatt nem tudott teljes értékű munkát végezni,
John Blaha, aki ekkor a Mir EO-22 tartós személyzet tagjaként volt az
űrállomáson, megvolt minden szükséges eszköze, csak éppen nem lehetett
azokat bekapcsolni. Ettől függetlenül Blaha élvezte a Miren való munkát,
noha menet közben meglehetősen frusztrálta, hogy egyszerűen nem tudja
melyik eszközt merre keresse. Utólag többször is úgy fogalmazott, hogy
Shannon Lucid (az elődje a Miren) egyszerűen nem adta át rendesen a
stafétabotot, csak nagyjából végigvezette az űrállomáson. Mikor erre
rájött, Blaha magába szállva úgy döntött, hogy ő jobban fogja csinálni:
nekiállt folyamatosan jegyzetelni mindenről (mit csinált, hova
rögzítette utána a felszerelést, stb.), és ezt emailen elküldte a
Földre, meghagyva, hogy utódainak (Jerry Linenger, Mike Foale és ekkor
még Wendy Lawrence) is továbbítsák, hogy tanulhassanak belőle.
1996.
májusában készült kép az STS-81 és az eredeti Mir EO-22 legénységről:
első sor: Linenger, Jett és Blaha, második sor: Grunsfeld, Baker és
Wisoff, hátsó sor: Manakov, Ivins és Vinogradov
Noha
a NASA űrhajósa sztoikus nyugalommal reagált arra a kérdésre, hogy
várja-e már az űrsikló érkezését („majd ideér, ha ideér”), azért
felvillanyozta a hír, hogy minden a tervek szerint halad az STS-81
küldetés előkészítése terén. Ezúttal is az Atlantis űrsikló fogja
meglátogatni az űrállomást, személyzete pedig Michael A. Baker
parancsnok, Brent W. Jett pilóta, valamint Peter J.K. Wisoff, John M.
Grunsfeld és Marsha S. Ivins űrhajósok, illetve Jerry Michael Linenger,
aki John Blahát váltja majd a Miren. A rakterében ismét dupla méretű
SpaceHab modult foglalt helyett az ODS dokkoló modul mögött,
ellátmánnyal alaposan megpakolva.
Jerry Linenger
Jerry
Linenger haditengerészeti főiskolát végzett, majd orvosi doktorátust
szerzett, és relatíve újonc a NASA űrhajósai között: az 1992-es
űrhajósképzési turnusba került be, és 1994-ben az STS-64 út keretében
már járt is a világűrben. Még abban az évben ő is bekerült az
Űrsikló-Mir program keretében tartósan a Mirre induló űrhajósok közé, és
1995-ben Csillagvárosba küldték kiképzésre. Orvosi hátteréből fakadóan
főleg orvosi megfigyeléseket, feladatokat dolgoztak ki számára, hogy
követhesse önmagán, miként reagál a teste a súlytalanságra.
Az Atlantis elemelkedik az LC-39B indítóállásról 1997. január 12-én
Az
STS-81 1997. január 12-én indult el Cape Canaveralból, majd a szokásos,
óvatos és hajtóanyag-takarékos megközelítéssel 3 nappal később dokkolt
be a Krisztall modul végén lévő SzO modulhoz.
Az STS-81 és a Mir EO-22 legénysége a Mir bázismodulban
Bonbon, narancs és grapefruit csomag a Mir EO-22 személyzetnek
A
szokásos üdvözlések és protokollfeladatok után Blaha szinte „elrabolta”
Linengert, nagyon alaposan végigmutogatta az űrállomást és a
feladatához szükséges eszközöket. Menet közben persze a két űrhajós
helyet is cserélt – Blaha az űrsikló személyzetéhez csatlakozott, míg
Linenger a Szpektr modulba költözve a Mir EO-22 személyzetéhez, és
persze a Szojuz TM-24 fedélzetén kicserélték a székeiket.
Korzun és Irvins egyeztetnek a logisztikai műveletekről a SpaceHabben
Korzun, Baker és Jett a SpaceHabben készítik elő a Mirre szánt giroszkópot
Az
űrsikló ismét valósággal elárasztotta az űrállomást: összesen 2710
kg-nyit pakoltak át a Mirre, többek között 635 kg vizet, 516 kg amerikai
tudományos felszerelést és kerek egy tonnányi ellátmányt, amiben volt
három akkumulátor és egy újabb giroszkóp is. Hogy az űrállomás nem telt
meg, az leginkább annak köszönhető, hogy nagyjából 1072 kg-nyit (amiből
570 kg amerikai tudományos felszerelés volt) az Atlantis fedélzetére
vittek át, amit majd az űrsikló a Földre visszavisz magával.
Az űrsiklóról fotózva a Mir, jobbra a Szpektr, balra a Mir bázismodul és a bal alsó sarokban a Kvant-1
A Krisztall modul belseje szinte már csordultig pakolva
A
közös tudományos feladatokra is sor került, főleg orvosi vizsgálatokra,
illetve egy, a tapasztalatok alapján kifejlesztett futópadot
teszteltek, amely a használata közben keletkező vibrációkat csak
minimális mértékben adta át az űrjárműnek. Egy másik kísérletben az
űrsikló pozicionáló hajtóműveit hozták működésbe, még összekapcsolódott
állapotban, hogy a komplexum reakcióját megfigyelhessék.
A Priroda modul az űrsiklóról fotózva
A Szojuz TM-24 az űrállomásra bedokkolva
A Mir és a Szojuz TM-24 az Atlantis fedélzetéről nézve
Ezúttal
is mindössze (nem egészen) öt nap volt a közös feladatokra, majd január
20-án az Atlantis lekapcsolódott, és nagyjából 183 méterre eltávolodva
körberepülte az űrállomást, felvételeket készítve róla. Végül január
22-én tért vissza az Atlantis a Kennedy űrközpont kifutójára. John Blaha
némileg megdöbbent a földi gravitációt újra érezve, gyengének és
erőtlennek érezte magát, így két elődjével ellentétben kérte a technikai
személyzetet, hogy segítsék ki székéből. Az űrhajós fizikai állapota
egy fokkal rosszabb volt, mint Thagard vagy Lucid esetében tapasztaltak,
noha sehol se jegyzik meg, hogy kevesebb testedzést végzett volna a
visszatérése előtt.
John Blaha (középen), felesége Brenda (balra) és lánya Carolyn (jobbra),
a visszatérése utáni első interjúk idején
a visszatérése utáni első interjúk idején
Blaha
a felépülése után a NASA irányításához ment, és javasolta nekik, hogy
ha lehet, az elkövetkezendő utakon tehermentesítsék a két Miren szolgáló
(tehát a visszatérő és az érkező) űrhajóst, hogy minél több időt
tudjanak eltölteni az átadás-átvétel alatt. Szinte mániája lett a
személyzetcsere közbeni információáramlás témaköre, de hozzá kell tenni,
hogy feltehetően neki köszönhetően valóban drasztikusan javult a
végrehajtás ilyen szempontból. Utólagos véleménye az útjáról vegyes
volt, egyfelől úgy vélte, hogy óriási hiba volt a NASA-nak mindössze 4-5
hónapos nyelvi képzéssel űrhajósokat Oroszországba küldenie, mivel
nagyon nehézzé tette a tanulást az elégtelen orosz nyelvtudás. A másik
oldalról megjegyezte, hogy az oroszok teljesen másképpen képzik az
űrhajósaikat, mint az amerikaiak. A NASA hatalmas kézikönyveket gyárt,
amiket vagy elolvasol, vagy nem; szimulátorokat épít, amelyekben órákat,
napokat, heteket, hónapokat, akár éveket gyakorolsz – de soha nem
voltak vizsgák, számonkérések. Ezzel szemben az orosz kiképzés olyan
volt, mint egy iskolában, általában ketten ültek a tanteremben, ahol egy
oktatónak kijelölt ember krétával felírta az aznapi tananyagot, amit
leadott, miközben ha kérdés volt, egyből válaszolt is rá. Ha mondjuk a
Mir kommunikációs rendszere volt a tananyag, akkor jött egy mérnök az
Enyergija irodától, akinek ez volt a szakterülete, és mindent
töviről-hegyire átvettek. Végül le kellett vizsgázniuk belőle, ha pedig
nem mentek át, újra átvették azokat a részeket, amelyeken elbuktak.
Blaha úgy vélte, hogy egyik módszer sem feltétlenül jobb a másiknál, de
aligha vitás, hogy az amerikai módszer jóval költségesebb, míg az orosz
módszer gyakorlatiasabb.
Tűz az űrben!
A Szojuz TM-25 induló személyzete: Ciblijev, Ewald és Lazutkin
Eközben
az űrállomáson Linenger igyekezett felvenni Korzun és Kaleri
munkatempóját, és belakni az űrállomást. Február 7-én a Szojuz TM-24-be
mindhárman beszálltak, majd átrepültek vele a Kvant-1 végén lévő
kikötési ponthoz. Ennek célja az érkező Szojuz TM-25 számára szabaddá
tenni az elülső csatlakozási pontot. A váltószemélyzet Vaszilij
Vasziljevics Ciblijev parancsnok, Alekszandr Ivanovics Lazutkin
mérnök-űrhajós, valamint Reinhold Ewald, aki a Mir'92 küldetéskor
tartalékszemélyzet volt, most pedig a német űrügynökség, a DARA által
finanszírozott küldetésen jutott fel az űrállomásra.
A Mir EO-22 és EO-23 legénysége, plusz Ewald a Mir fedélzetén
Reinhold Ewald az egyik orvosi kísérlet közben a Mir fedélzetén
Ewald
relatíve kevés plusz tudományos eszközt kapott, de a Mir'92 által
feljuttatott eszközök még mindig az űrállomáson voltak, és a főleg
orvosi megfigyelésekből és Föld-megfigyelésekből, valamint
proteinkristály növesztésből álló tudományos programja nem igényelt
jelentős új eszközállományt. A Szojuz TM-25 február 10-én indult el
Bajkonurból, majd nem egész két nappal később be is dokkolt a Mir elülső
dokkolóportjára. Az elkövetkező napokban Ewald és Linenger a saját
tudományos programjával volt elfoglalva, míg Ciblijev és Lazutkin
átvette a Mir űrállomást Korzuntól és Kaleritől, és hivatalosan is a Mir
EO-23 lett az űrállomás „ura”.
Két Vika oxigén-generátor, a gyertyák behelyezése után a piros kereket elforgatva lehet a kémiai reakciót elindítani
Az
űrállomás létfenntartó rendszere ekkor alapvetően 3 főre volt
méretezve, és ha háromnál több ember tartózkodott rajta, plusz
oxigén-generálásra volt szükség. Erre a Kvant-1 fedélzetén elhelyezett
Vika oxigén-generátort használták, amely lítium-perklorát gyertyákat
használt. A gyertyákból 450-500°-ra való hevítés hatására jelentős
mennyiségű oxigén szabadul fel 5-20 perc alatt, ami lehűtenek,
megszűrnek, és utána engedik az űrállomás légkörébe. A reakció
mellékterméke semleges lítium-klorid. Egy-egy ilyen gyertya egy ember
napi oxigénszükségletét fedezi, tehát ha hatan vannak az űrállomáson,
akkor napi három ilyen gyertyát kell felhasználni. Február 24-én a Mir
bázismodulban elfogyasztott vacsora után Korzun megkérte Lazutkint, hogy
a szokásnak megfelelően aktiváljon egy gyertyát, amit meg is tett, majd
elindult vissza a bázismodul felé. Ahogy átlebegett a Kvant-1-ből a
bázismodulba, Ewald oroszul elordította magát: „Tűz!”. Lazutkin, Korzun
és Ewalt a Kvant-1-be sietett, és Lazutkin először nedves ronggyal
próbálta meg eloltani az egyre nagyobb lángokat, sikertelenül. Korzun
utasította társait, hogy hozzanak tűzoltókészülékeket és
oxigénmaszkokat. A lángok egyre nagyobbak lettek és sűrű szürke füst
szabadult fel, miközben Linenger a Szpektr modulból megérkezett a
bázismodulba, meghallva a füst által működésbe hozott riasztójelzést.
Eközben Korzun és Lazutkin elkezdték a tüzet eloltani víz bázisú, habbal
oltó tűzoltókészülékekkel, amely csapatmunkában működött csak – az
egyik űrhajós fogta azt a társát, aki a tűzoltókészüléket kezelte, hogy a
reakcióerőktől ne repüljön el. A tűz nagyjából egy méteres szúrólánggal
égett, és elzárta az utat a Kvant-1 végéhez dokkolt Szojuz TM-24 felé,
vagyis az űrállomáson lévő űrhajósok egyik fele nem tudott volna
biztonságosan visszatérni a Földre, ha a kiürítés mellett döntenének.
Mivel a Kvant-1-ben amúgy sem fért volna el több ember, három ember
előkészítette a Szojuz TM-25-öt az elindulásra, hogy kik, arról
egyértelműen nem nyilatkoztak, de figyelembe véve, hogy ekkor még nem
voltak a székek és a Szokol túlnyomásos ruhák átpakolva, a Lazutkin,
Ciblijev és Ewald trióról lehetett szó.
A bázismodul a tűz után, gázálarcot viselő űrhajósokkal
Linenger a Mir bázismodulban a tűz után, szűrőmaszkban
A tűz által okozott károk a Kvant-1 kezelőpaneljén
Szerencsére
a tüzet sikerült megfékezni, de a sűrű füst miatt alig lehetett látni
az űrállomás ezen részén. A személyzet maszkokat viselt órákon át,
miközben levegőmintákat vettek, és a károkat mérték fel. A légkör
páratartalma és hőmérséklete is megemelkedett, de a létfenntartó
rendszer lassan átforgatva a szűrőin az űrállomás légkörét megszüntette a
füstöt. Az eset ellentmondásai meglehetősen látványosak: az orosz
irányítóközpont, a CUP csak egy kisebb tűzről számolt be, amely
mindössze 90 másodpercig tartott – és ezt vette át a NASA is először,
20 órával az eset után (addig közvetlen információkat nem is kaptak).
Linenger viszont visszaemlékezéseiben azt mondta, hogy a tűz 14 percig
égett, illetve igen veszélyes és súlyos problémának írta le, ahol olvadt
fém repkedett a tűzzel átellenes fal felé. A vészhelyzet több riasztó
felfedezést is okozott: az újabb modulokban a falakhoz erősített tűzoltó
készülékeket nem lehetett egyszerűen leoldani a tartókeretükről, az
oxigénmaszkok közül pedig több nem működött. Hamar döntés született,
hogy a tűz kiváltó okait a következő űrsikló útnál visszahozzák, már
csak azért is, mert hasonló rendszer nagyon sok helyen működik (például
az utasszállító repülőgépek vészhelyzeti maszkjaihoz is efféle rendszer
biztosít oxigént). Előre ugorva az időben: két év után nagyjából
sikerült magyarázatot adni az esetre: a gyertya gyártása közben a
munkások által használt latex kesztyű egy darabja kerülhetett a
töltéskor a lítium-hidroxid vegyület mellé, amely a hőségtől lángra
kapott, és a keletkező oxigén táplálta a tüzet, ami aztán már a Vika
alumínium-ötvözet burkolatát is meggyújtotta.
Reinhold Ewald munka közben az űrállomáson
Az
eset után Linenger folyamatos orvosi megfigyelés alatt tartotta
társait, de végül szerencsére mindannyian sérülés és egészségügyi
károsodás nélkül megúszták, egyedül a füst által okozott
szem-irritációra panaszkodtak. Hogy az egészségügyi kockázatokat
csökkentsék, sok tejet ittak, illetve szén- valamint vitamintablettákat
vettek be, a Vika használatát pedig mellőzték, a tartályokban lévő
oxigénnel pótolták a szükségleteket. Az elkövetkező napokban az
űrhajósok visszatértek eredeti feladataikhoz, és lassan normalizálódott a
helyzet a fedélzeten. Ewald többek között „felállított” egy szervert a
Mir fedélzetén, amely bizonyos feltételek mellett elérést biztosított az
internethez az űrhajósoknak – csakhogy a működéséhez szükséges
szoftvercsomag még nem volt kész, csak 1998 közepén tudták végül
beüzemelni. Március elsején a Szojuz TM-24-et felkészítették a
visszatérésre, Linenger és Ewald székét kicserélve, másnap elbúcsúztak
egymástól, és Korzun, Kaleri illetve Ewald beszált az űrhajóba, majd
lekapcsolódás után visszatértek a Földre.
Ennyi maradt a tűz után a Kvant-1-ben lévő Vika oxigén-generátorból
Az
űrállomáson Ciblijev pedig március 4-én nekikészült egyik kritikus
feladatának. A Progressz M-33 még az STS-81 érkezése előtt vált le az
űrállomásról, és némileg lemaradva, biztonságos távolságban keringett
eddig. A terv az, hogy csak a TORU segítségével, kézi irányítással újra
bedokkolnak vele, és ha ez sikeresen működik, a Progressz M teherűrhajók
a továbbiakban Kursz nélkül fognak a világűrbe indulni, majd kézi
irányítással fognak bedokkolni a Mirre. A Kursz nélkül a Progressz
némileg több terhet hozhat fel a világűrbe, illetve ami sokkal fontosabb
az Enyergija iroda illetve a Rosszkozmosz számára, egy drága
részelemmel kevesebbre lenne szükség. Az ukrajnai rádiógyár terméke
ugyanis az elmúlt években drasztikusan drágulni kezdett (állítólag
tízszeresére, noha az nem derül ki ebből, hogy milyen pénznemben
számolva), vagyis jól jönne a költségek megtakarítása terén, ha nem
lenne szükség rá. A Kursz nélkül viszont nincs távolságmérés, és ebből
fakadóan a célponthoz viszonyított sebességet sem ismeri a távirányító
pultnál ülő pilóta. Az egyetlen segédeszköze a teherhajó orrán lévő
kamera képe, amelyet rádiókapcsolat segítségével az előtte lévő
képernyőn lát. A Mirhez közeledő Progressz által látott képen pedig az
űrállomás viszonylagos helyzetéből illetve annak változásaiból lehet
következtetni arra, hogy az űrhajó hogyan halad. Ezt szó szerint így
kell elképzelni, a képernyőt még fehér vonalakkal "kockákra" is
bontották, és meghatározták, hogy ha a Mir például egy egész kockát
kitöltött, akkor milyen messze, ha fél kockát kitölt, és így tovább. A
pár kilométeres távolságból indított tesztrepülés elindításakor viszont a
képernyőről eltűnt a kamera képe, az Progressz M-33 pedig nagyjából 220
méterre húzott el az űrállomástól. Annyi hajtóanyag nem maradt a
tartályaiban, hogy újabb próbát tehessenek, így távirányítással
visszairányították a légkörbe a teherhajót, és döntés született arról,
hogy a következő teherűrhajóval fogják a végső tesztet végrehajtani.
Hogy
egy űrállomásnak is lehet lelke, az a következő nap kezdett el
bizonyítékot nyerni: a Kvant-2 modulban lévő Elektron oxigéntermelő
egységet ki kellett kapcsolni, miután egy légbuborék megakadályozta,
hogy az elektrolízishez használt víz eljusson a reakciótérbe. A régebbi,
Kvant-1-ben lévő Elektront kapcsolták be addig is, viszont az meg nem
tudta a felgyülemlett hidrogént kellő ütemben kiengedni a világűrbe, és
szintén ki kellett kapcsolni. Az oxigéntermelésnek így a Vika kémiai
oxigéngenerátorok maradtak az egyetlen megoldása, amelyből a Kvant-2-ben
lévő egységet kellett beüzemelni. A korábbi tűzeset miatt a Vika
irányában nem volt nagy bizodalom, de egyszerűen nem volt más opció –
ehhez is csak nagyjából 180 gyertya állt rendelkezésre, vagyis még cirka
két hónapig biztosított a három fős személyzet oxigénellátása. A
tartályokban lévő oxigén még pár nap pluszt jelenthet, de ennyi
mozgásterük van. A tervek szerint az Atlantis űrsikló májusban látogatja
meg újra az űrállomást, ez azt jelentette, hogy valahogy egy Progressz M
teherűrhajónak kell felvinni a cserealkatrészeket és plusz
lítium-perklorát gyertyákat a Vika részére, vagy az űrállomást el kell
hagynia a személyzetnek. Ezt több okból sem szerették volna az orosz
űrprogram prominensei. Először is a Mir volt az orosz űrprogram központi
eleme, nélküle széthullik az egész rendszer, másodszor a korábbi
tapasztalatok alapján az űrállomások fedélzetén keletkező hibákat
személyzet nélkül nehéz megoldani. Ráadásul a beszűkült kommunikációs
lehetőségek mellett sokkal kevesebb idő állna rendelkezésre, hogy az
űrállomást a Földről megfelelően irányítsák és kezeljék.
A
baj viszont nem jár egyedül, március 19-én az egyik érzékelő
meghibásodott, ami miatt a fedélzeti számítógép mindhárom tengely mentén
elkezdte forgatni az űrállomást, úgy érzékelve az elnémult érzékelő
által keltett adatokat, hogy csak hirtelen rossz irányban néz. Az
űrhajósok kénytelenek voltak kikapcsolni az automatikát, majd kézi
irányítással, hajtóművekkel un. gravitációs stabilitásba helyezni az
állomást, hogy az elülső dokkoló a Föld felé nézzen. Mikor kiderült,
hogy hol kell keresni a hibát, az érzékelő mellé beépítettek egy
tartalékot, és arra kötötték rá a rendszert, amely újraindítva
tökéletesen működött tovább.
Lazutkin egy nagy köteg élelmiszerrel, amit a Progressz M-34 hozott
Április
másodikán újabb probléma lépett fel – az űrállomás hőháztartását
felügyelő rendszer lekapcsolta a Vozduh rendszer hűtését (amely a légkör
páratartalmát és széndioxid-szintjét felügyelte). A hűtőcsövek
hivatalosan szivárgásmentesek voltak, ám csak 5 évre hitelesítették
őket, pedig a Kvant-1 és a bázisblokk már a tizedik évükben jártak, és
az elektromos kábelek mellett futó hűtővezetéket kikezdte az
elektrokémiai korrózió. Korábban is akadtak gondok a hűtőkörrel, de az
űrhajósok különféle módszerekkel (olvasd: szigetelőszalag) ezt
megoldották – ám mostanra a hűtővezeték olyan rossz állapotba került,
hogy már nem tudták újra nyomás alá helyezni azt. A széndioxidot a
lítium-hidroxid kádakkal ki tudták vonni a légkörből, de csak addig,
amíg rendszeresen tudták cserélni őket – tehát a következő teherűrhajóba
zsúfolandóak közé plusz lítium-hidroxid tartályok is bekerültek. A hiba
még pont jókor következett be, mert pár nap múlva a Progressz M-34
elindult Bajkonurból, és április 8-án dokkolt be a Kvant-1 végén lévő
kikötőre. Fedélzetén voltak pótalkatrészek az Elektronhoz, vezetékek a
Vozduh hűtőrendszeréhez, 60 Vika „gyertya”, 15 tartálynyi
lítium-hidroxid és 50 kilogramm oxigén a korábban elhasznált készletek
pótlására. A Kvant-2-ben lévő Elektront hamarosan sikerült újra üzembe
állítani, a Kvant-1-ben lévőt pedig leszerelték, hogy majd a hamarosan
érkező és cserepéldányt hozó űrsiklón visszavihessék a Földre.
A
páramentesítő képesség tekintetében viszont a Vozduhra nem volt
alternatív megoldás, így az űrállomás belsejében elkezdett a pára
lecsapódni, amire válaszul csökkenteni kezdték a testedzésre szánt időt,
hogy legalább az izzadsággal a levegőbe kerülő páramennyiséget
csökkentsék. Az ekkoriban a fedélzeten uralkodó állapotokkal
kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy már Linengernek is be kellett
sokszor segíteni a javításokba és karbantartó-feladatokba két orosz
társához, félbehagyva kísérleteit. Április 13-án pedig újabb gondjuk
akadt: a toalettnek azon része döglött be, amely a vizeletből kivont
vizet az Elektronhoz juttatja el, hogy abból oxigént hozhasson létre.
Lazutkinnak közben bő egy hétig foglalatoskodott a Vozduh
hűtővezetékének cseréjével, mivel a vezetékek rosszul hozzáférhető
helyen futottak. Április 21-én jelezte, hogy allergiás tüneteket
produkál a glikolra, de legalább a Vozduhot sikerült újra működésre
bírni. Hamarosan kiderült, hogy a Vozduh viszont nem várt hatást
produkál – a légkörből kivont nedvességet az űrállomás vízkészletébe
továbbítja egy tisztító eljárás után, ám a jelek szerint arra nem
készültek fel, hogy etilén-glikol is lehet ebben. Márpedig a
hűtőrendszer szivárgása és szerelése közben jelentős mennyiségű
szabadult fel, ami úgy tűnt, hogy a Vozduh segedelmével a fedélzeti
vízrendszerben is megjelent...
Ciblijev az űrséta közben
Miután
a kritikus rendszereket sikerült helyre állítani, nekiállhattak a
Progressz M-34 szállítmányának maradékát is kipakolni, közte két
vadonatúj Orlan-M űrruhát. Az űrruhákat kicsomagolták, összeállították
és elkezdték felkészíteni őket űrsétára. Erre április 29-én került sor,
amikor Ciblijev és Linenger csaknem öt órás űrsétát tett. A
rádióbeszélgetéseik alapján jó hangulatban és relatíve gyorsan dolgozva
új kísérleti eszközöket helyeztek ki (például az Optical Properties
Monitort) illetve gyűjtöttek be (a Partial Impact Experiment illetve a
Mir Sample Experient tábláit) az SzO modul külső burkolatán, a Kvant-2
modulra pedig felszereltek egy Benton doziométert. Az űrséta után
Ciblijev elégedetten nyilatkozott az új Orlan-M űrruháról: sokkal
könnyebb benne mozogni, főleg a kesztyű része volt kényelmesebb. Ezzel
pedig egy újabb mérföldkő is teljesítve lett – lezajlott az első közös
orosz-amerikai űrséta. Mintegy mellékesen Lazutkinnal és Ciblijevvel
közölték, hogy nagyjából másfél hónappal kitolják küldetésüket – az ok a
„szokásos”, pénzhiány miatt a Szojuz hordozórakéta gyártása késett.
Őrségváltás
Az
STS-84 legénysége a felkészülés közben, első sor: Michael Foale, Jelena
Kondakova, Edward Tsang Lu és Eileen Collins. A hátsó sorban:
Jean-François Clervoy, Charles Precourt és Carlos Noriega.
Közben
pedig felkészült az STS-84 személyzete az indulásra, a parancsnok
Charles Precourt, a pilóta Eileen Collins, a küldetés specialisták pedig
Edward Tsang Lu, Carlos Noriega, Jean-François Clervoy (ESA,
Franciaország) és Jelena Kondakova (Enyergija / Rosszaviakozmosz,
Oroszország), illetve a Mir fedélzetén Jerry Linengert váltó Michael
Foale. Ez esetben is az Atlantis űrsikló indult a Mirhez, rakterében
pedig az előző két úthoz hasonló az ODS dokkoló-modul mellett a dupla
méretű SpaceHab foglalt helyet, megpakolva ellátmánnyal.
VIP szekció az STS-84 indításkor: Valentyina Tyereskova űrhajósnő és Valerij Rjumin űrhajós, ekkoriban az Enyergija tervezőiroda Űrsikló-Mir program felelős vezetője illetve Kondakova férje
Az
Atlantis május 15-én emelkedett el a földről, ez esetben némileg
gyorsabban hajtották végre a Mir megközelítését, és már május 17-én
sikeresen be is dokkoltak a Mir űrállomásra. A szokásos
emléktárgy-ajándékozás és üdvözlések után nem sokkal Linenger és Foale
helyet cseréltek, előbbi az űrsikló, utóbbi az űrállomás legénységébe
került át, kicserélve a Szojuzban széküket és Szokol ruháikat.
Precourt és Ciblijev kézfogása a zsilipajtók kinyitása után
Kondakova egy doboz bonbont kibontva üdvözli a Mir EO-23 legénységét
Ez
egyben új rekord is – összesen 10 fő tartózkodik az összekapcsolódott
Miren és űrsiklón, de a sok szorgos kézre bizony szükség is lesz –
összesen 3,3 tonnányi ellátmányt pakolnak át, köztük 383 kg-nyi amerikai
tudományos felszerelést és 465 kg vizet, ellenkező irányba pedig 1170
kg-nyi tudományos eredmény, különféle nem használt / tönkrement eszközt
(köztük a szétégett Vika egységet és a tönkrement Elektront a
Kvant-1-ből) és hulladékot vittek magukkal.
Tsang Lu, Clervoy és Kondakova a SpaceHabben pózol
Az
STS-84 és a Mir EO-23 személyzete pózol a SpaceHabben a szokásos közös
fotón, a nagy létszám miatt a Mir bázismodul ehhez már kicsinek
bizonyult
Az
STS-84 személyzete által készített kép a Mir bázismodul dokkoló /
zsilip részéről, láthatóak a keresztül-kasul vezetett légvezetékek és
kábelek
A feladatot a tervezettnél is
gyorsabban sikerült végrehajtani, a plusz időt viszont főleg tudományos
feladatok végrehajtására, többek között protein-kristályok növesztésére,
biológiai kísérletekre, anyagtechnikai kísérletekre és mérnöki
tesztekre használták fel. Május 22-én az űrsikló lecsatlakozott az
űrállomásról, ám a korábbiakkal ellentétben most nem repülte körbe az
űrállomást, ez esetben az európai űrügynökség által fejlesztett
érzékelőket tesztelték le, amelyet a jövőben az ATV teherűrhajóknál
szándékoznak használni, amely már a Nemzetközi Űrállomást fogja ellátni.
Az űrsikló két nap múlva szállt le probléma nélkül a Kennedy űrközpont
kifutóján.
Jerry Linenger a visszatérése után felesége és 18 hónapos fia mellett állva
Jerry
Linenger a helyzethez képest jó állapotban tért vissza, ám Blahához
hasonlóan neki is segítségre volt szüksége a kiszálláshoz és
kerekesszékben vitték az orvosi ellenőrzésre. Noha sehol nem térnek ki
rá, feltehetően nem sikerült minden eltervezett feladatát maradéktalanul
végrehajtani, és nem rejtette véka alá negatív tapasztalatait, ami
persze egyben nagyszerű lehetőség, hogy a Nemzetközi Űrállomás
biztonságát javítsák. Például felhívta a figyelmet arra, hogy a Miren
naponta akár többször is megszólalt a riasztójelzés különféle okok
miatt, így különösebben nem sietett a bázismodulba, mikor a tűz miatt
működésbe lépett. Javasolta, hogy a különleges vészhelyzetek, mint a
füst- illetve tűzjelzés, valamint a dekompresszió (a túlnyomás
csökkenése) esetén eltérő hangfigyelmeztetést használjanak. Az olyan
problémákat is kritikusnak nevezte, mint például a tűzoltókészülékeket
úgy tervezték meg, hogy a tartókeretről leszedve aktiválódik a
túlnyomást létrehozó kémiai reakció, amely után viszont csak 3 hónapig
használható a szerkezet – érthető problémákat okozva. Nagyon
nehezményezte, hogy sose volt vészhelyzeti gyakorlat az űrállomás
fedélzetén, nem gyakorolták, hogy vészhelyzetben mire hogyan
reagáljanak, így gyakorlatilag végig improvizálniuk kellett.
A
tűzeset viszont az egész NASA-t ráébresztette arra, hogy igazából
fogalmuk sincs, hogy is működik a Mir, illetve egyáltalán az orosz
űrprogram, és mi a teendő bármilyen vészhelyzet esetén – megelégedettek
azzal, hogy a Mir és a Szojuz fedélzetén az oroszok (direkt nem írok
csak Rosszaviakozmoszt) felelnek a biztonságért, az űrsikló fedélzetén
pedig a NASA. E téren a legriasztóbb az volt számukra, hogy Linenger
egyszerűen nem tudta egyből értesíteni a NASA-t, hogy itt bizony nagy
veszélyben voltak / vannak, mivel a Mir kommunikációs képességei
továbbra erősen korlátozottak voltak. Linenger egyébként 1998-ban
távozott a NASA-tól, a Mir fedélzetén történt baleset ráébresztette,
hogy túl nagy kockázatot vállalt, és hogy a családja fontosabb, mint a
világűrben végzett munkája.
Ütközés a Mirrel...
Ciblijev a TORU kezelőszerveinél a Mir fedélzetén
A
Mir fedélzetén közben a személyzet a további karbantartásokkal és a
takarítással volt elfoglalva: a Kvant-1 és a központi modul közötti
hűtőkörből továbbra is szivárgott még néhol a hűtőfolyadék, amit csak
június 4-ére tudtak teljesen megszüntetni, és nagyjából egy hétbe telt
még, amíg a kiszabadult folyadékmaradványokat teljesen felszámolták.
Közben a Progressz M-34 fedélzetét is megpakolták hulladékkal, majd a
korábban sikertelen TORU tesztet kellett Ciblijevnek megismételnie,
amiről június 23-án este a két orosz űrhajós röviden tájékoztatta
Foale-t. Mint kiderült, Jerry Linenger az átadás-átvételkor mesélt
Foalenak a korábbi, sikertelen TORU dokkolási kísérletről, ám a NASA
arról az esetről sem kapott közvetlen értesítést.
A Progressz M-34-ről még a baleset előtt készült kép
Foale
kényelmetlen kérdéseket kezdett el feltenni, mint kiderült a TORU
valóban sikeresen volt tesztelve a végső fázisban, legfeljebb 100-200
méterről végrehajtott dokkolásnál – ez esetben viszont nagyjából 6
km-ről kezdődik a távirányított szakasz, de Ciblijev megnyugtatta
Foale-t, hogy a korábbi elsötétedő képernyős probléma csak apróbb
technikai probléma volt (a KURSz antennája interferenciát okozott a TORU
videokapcsolatában, csakhogy a KURSz antennája nélkül Ciblijev
semmiféle telemetriai adatot nem kapott a Progresszről, tehát vagy
videoképe volt, vagy telemetria – a kettő együtt nem ment). A standard
távolság és sebességmérési eljárás nem változott: a TV képernyőn lévő
szálkereszt által „felkockázott” képen az űrállomás méretei alapján
tudták a távolságot megbecsülni, és 10 másodpercenként lemérték
vonalzóval mekkora a képernyőn az űrállomás – a méretváltozás határozta
meg, hogy nagyjából mekkora sebességgel közeledik a Progressz. Foale
felajánlotta a segítségét, de az eljárást két űrhajósra dolgozták ki –
jobb híján kapott egy kézi lézeres távolságmérőt, amivel a Kvant-1
ablakán keresztül próbálja majd a közeledő Progressz M teherűrhajó
távolságát meghatározni. A tesztre június 24-én került sor, Ciblijev a
kezelőpultnál ült, Lazutkin pedig a bázismodul ablakából követte az
eseményeket, míg Foale a Kvant-1 végében igyekezett rálátást kapni a
közeledő teherűrhajóra. Csakhogy a feladat végrehajtása közben sehol sem
látták a Progressz, miközben Ciblijev a képernyőn a nem egészen egy
„kocka” méretű űrállomásból úgy becsülte, nagyjából 5,5 km-re lehet.
Ábra
a Progressz M-34 / Mir ütközésről, látható, hogy Lazutkin a Kvant-1 és a
Mir bázismodul napelemszárnyai miatt alig láthatott abba az irányba,
amelyből a teherűrhajó érkezett...
Három
perccel később Ciblijev képernyőjén már négy kockányi méretű volt a Mir,
vagyis nagyon közel kellett lennie. Lazutkin egyszer csak meglátta a
gyorsan közeledő teherűrhajót, és ordítva utasította Foale-t, hogy
azonnal induljon a Szojuzba, Foale éppen a Mir elejében járt, amikor egy
hangos csattanást hallott. Lazutkin a becsapódás előtt pár másodperccel
realizálta, hogy a Progressz túl nagy sebességgel érkezik (nagyjából 3
méter per másodperc), és az ütközés már elkerülhetetlen. A
teherhajó a Szpektr egyik napelemének ütközött, majd innen a modulnak
csapódott. A legénység ezután sivító hangot hallott: valahol szökni
kezdett a levegő, majd kis idő múlva a fülük is kattogni kezdett, ahogy
csökkent a belső túlnyomás. Egyértelmű volt, hogy a Szpektr modul sérült
meg, és az egyetlen mód arra, hogy az űrállomás többi részét
megmentsék, ha lezárják a Szpektr és a Mir bázismodul közötti
zsilipajtót. A nyílást viszont eltorlaszolta egy levegő-keringtető cső
és különféle kábelek, amelyek főleg az energiarendszerhez tartoztak, a
Szpektr napelemei által termelt energiát a bázismodulba továbbították. A
bázismodul dokkolórészén egy vágószerszámot helyeztek el, hogy ilyen
esetben a kábeleket gyorsan el lehessen vágni (egyes források szerint
viszont Lazutkin egy teljesen hétköznapi bicskával oldotta meg), ám ez
azzal a veszéllyel járt, hogy rövidzárlat keletkezik – de a kockázatot
most vállalni kellett, lévén a két rossz közül ez volt a kisebb. Pár
perc alatt sikerült a kábeleket elvágni, és végül be tudták a
zsilipajtót zárni. Kis idővel később örömmel konstatálták, hogy a belső
túlnyomás csak 15%-kal van a normális alatt, és stabilizálódott, tehát
máshol nem szökik a légkör – a közvetlen életveszélyen túl vannak, noha
új veszélyhelyzettel kellett most megbírkózniuk.
Michael Foale beszámolója és képek a Progressz M-34 és a Mir ütközés eredményeiről
Csakhogy
a kábelek elvágása miatt az akkumulátorok kisültek, így a napelemek
adtak egyedül elektromos energiát, amiért a Miren ekkoriban a
bázimodulon, a Kvant-1-en és a Szpektren elhelyezett napelemszárnyak
feleltek. A bázismodulon lévő napelemek voltak a legrégebbiek,
legelavultabbak, ráadásul ezeket árnyékolta le leginkább a többi modul,
így ezek adták arányaiban a legkevesebb energiát. A Kvant-1-en lévő két
újabb napelemszárny adta a legnagyobb részt, és a Szpektr külső részén
elhelyezett négy kisebb napelemszárny volt a másik fő forrás – amely
most kiesett. Viszont az energiahiány volt az elsődleges probléma, így
lekapcsoltak mindent, ami nem létszükséglet, hogy a napos oldalon
legalább a létfontosságú rendszerek működhessenek. Ha ez még nem lett
volna elég, az ütközéstől az űrállomás pörögni kezdett, de a
giroszkópokhoz szintén elektromos energia kellene, ahogy az űrállomás
manőverező fúvókáinak üzemeltetéséhez is. Az űrhajósoknak egyedül a
Szojuzban bízhattak, de ehhez először azt kellett megállapítani, hogyan
is pörög az Mir pontosan. Foale az ablakon át a hüvelykujjával követte a
csillagok járását, majd óráját és jegyzettömbjét használva rögzítette
az adatokat. Ezután a fedélzeten lévő Mir makettet egy elemlámpával
megvilágítva levezette űrhajóstársainak, hogy szerinte milyen irányú és
sebességű a pörgésük, vagyis így már tudták, milyen irányba mekkora
ellenreakcióra lenne szükség, hogy stabilizálják azt. Az elkövetkezendő
órákban a CUP-ból adott parancsokkal az űrállomás hajtóműveivel, majd
Ciblijev a Szojuzzal igyekezett a napelemeket a Nap felé fordítani, hogy
az akkumulátorokban lévő töltés legalább egy átlagos árnyékos oldalon
való áthaladást kibírjon. Cirka 30 órával az ütközés után ez sikerült
is, innentől váltásban dolgoztak tovább – valaki mindig ébren volt, hogy
bármilyen sürgős probléma jelentkezése esetén riaszthassa társait.
A
Szpektr modulról készült fotó a baleset után, a jobb oldali alsó
napelemszárnyon és a kép közepén látható fehér radiátoron láthatóak az
ütközés leglátványosabb nyomai...
Az
űrállomáson lévő körülmények teljesen új helyzetet teremtettek, az
energiahiány miatt lehűlt a legtöbb modul belseje, ami miatt a pára
lecsapódott. Az eredeti felállás szerint a két orosz űrhajós felel az
űrállomás működtetéséért, és a NASA űrhajós csak a saját tudományos
munkájával foglalkozik. Foale hamar belátta, hogy ez itt nem működik,
ezért engedélyt kért, hogy ő is részt vegyen a kármentésben, amit jóvá
is hagytak, így „összepiszkolhatta” a kezét olyan feladatokkal, mint
például a lecsapódott nedvesség törülközőkkel való felitatása. Hozzá
kell tenni, hogy ha nem segít, akkor túl sok mindent amúgy se tudott
volna csinálni. Közben a Földön vadul dolgoztak a mérnökök, hogy
megoldást találjanak a problémákra. A terv az volt, hogy valahogy újra
rá kell kötni a Szpektr három sértetlen napelemszárnyát a Mir
energiarendszerére, először kívül szerették volna elvezetni a kábeleket,
de egyszerűbbnek tűnt, ha az eredeti kábeleket felhasználva oldják meg a
dolgot, belső űrsétával. Ehhez viszont meg kellett oldani, hogy a
kábelek a lezárt zsilipajtón keresztül elvezethetőek legyenek -
kidolgozták, hogy lehetne az egyik Kónusz csatlakozó egységet
átalakítani a célra. A Kónuszra már amúgy se volt szükség a Priroda
megérkezésével, és ha a végére egy olyan csatlakozót csavaroznak,
amelynek mindkét oldalán elektromos átkötések rögzíthetőek, légmentesen
tudják lezárni a nyílást. Csillagvárosban Anatolij Szolovjov és Pavel
Vinogradov a merülőmedencés űrséta-szimulátorban letesztelte az
eljárást, és kivitelezhetőnek tartották. A CUP továbbította a feladat
terveit a Mirre, és meglehetősen feszített tempóban, egy héten belüli
végrehajtás vártak el. Lazutkin és Ciblijev azonban plusz egy hetet kért
a felkészülésre. Közben a Progressz M-35, amely már az indítóálláson
állt, vissza lett szállítva a hangárba, hogy szükség esetén újabb
felszereléseket pakolhassanak a fedélzetére, és végül július 5-én indult
el Bajkonurból, majd július 7-én dokkolt be az űrállomásra.
Lazutkin és Ciblijev a CUP-pal kommunikálnak éppen
Az
orosz földi irányítás sürgetése nem segített az űrhajósoknak, csakhogy
ez valahol érthető volt az ő szemszögükből: az Enyergija tervezőiroda és
a Rosszaviakozmosz már a 2000-ig előre eltervezte a Mir jövőjét,
vendégűrhajósokkal, sőt űrturistával megspékelve. Ráadásul a Szpektr
fedélzetén volt a NASA tudományos felszerelésének nagyjából fele, vagyis
az előre megállapodott közös program is bizonyos szintig veszélybe
került. Hovatovább a Szpektr napelemei nélkül az űrállomás tudományos
berendezéseinek jó részét egyáltalán nem lehetett bekapcsolni sem,
vagyis az energiahiány félig megbénította az űrállomást. Ez
gyakorlatilag azt jelenti, hogy a Mir, mint tudományos platform elveszti
jelentőségét, és fennáll a veszély, hogy a NASA visszalép a további
Mir-Űrsikló utaktól. Ezekre pedig szükség lenne, mert az utóbbi egy
évben az űrsikló lett az elsődleges ellátmány-biztosító eszköze az
űrállomásnak, nélküle a Mirre sokkal több Progresszt kellene küldeni,
amire viszont nincs pénz. Eleve az egész TORU kísérlet arról szólt, hogy
a későbbi Progressz indítások költségeit csökkenteni lehessen.
A
nyomás alá helyezett Ciblijev szervezete viszont tiltakozni kezdett a
nagy stressz ellen: július 12-én egy rutin orvosi ellenőrzéskor
kiderült, hogy szívritmus-zavara van. Másnap egy alaposabb EKG
ellenőrzésnek is alávetették, ami megerősítette a diagnózist. Ciblijev
ilyen állapotban nem hajthat végre űrsétát, még akkor sem, ha csak az
űrállomás belsejében teszik azt. Vlagyimir Szolovjov, az űrhajósok ekkor
vezetője a NASA-hoz fordult, hogy Foale beugorhatna-e Ciblijev helyére –
anno Foale volt Jerry Linenger tartaléka, hozzá hasonlóan kiképzést
kapott az Orlan űrruhában való űrséta végrehajtásához, tehát alkalmas
lehet a feladatra, az amerikai űrügynökség pedig az űrhajósukkal való
egyeztetés után jóváhagyta a kérést. Az űrsétához való gyakorlásra a
Krisztall modult használták fel, űrruhában de túlnyomás alatt próbálták
el, hogyan fogják majd a feladatot végrehajtani. Július 20-án Lazutkin
egy ilyen gyakorlás közben véletlenül egy rossz kábelt húzott szét,
megszakítva a kapcsolatot egy sor érzékelő és a Mir orientációs
számítógépe között – a Mir fedélzeti rendszerei dominóként dőltek össze,
többek között végleg kiütve a Mir bázismodul telemetriai rendszerét és
időlegesen lenullázva a teljes kommunikációs rendszert. Irányító
rendszer nélkül a Mir napelemei ismét nem pont a Nap felé néztek, újabb
energiaválságot okozva, így Ciblijevnek kellett a Szojuzzal újra
megfelelő irányba fordítani az űrállomást és feltölteni így az
akkumulátorokat.
Ez volt az a pont, ahol a CUP
úgy döntött, hogy tényleg felesleges tovább hajszolni az űrhajósokat, és
noha Lazutkin és Ciblijev is a mellett érveltek, hogy folytassák a
gyakorlást – döntés született, előre hozzák a személyzetcserét. Ez
teljesen új helyzetet teremtett, többszörösen is, ugyanis a Szojuz TM-26
eredetileg a francia CNES űrügynökség Pégase útjának űrhajósát,
Léopold Paul Pierre Eyharts-ot vitte volna a Mir fedélzetére, aki
nagyjából három hetet tölthetett volna ott a Mir EO-23 /
EO-24 átadás-átvétel alatt. Eyharts útját eddig csak próbálták eltolni,
hogy az EO-23 elvégezhesse a szükséges javításokat, amelyek lehetővé
teszik, hogy legalább néhány tudományos feladatot elvégezhessen a
francia űrhajós. Most ez dugába dőlt, és így csak a két orosz űrhajós
megy fel. A NASA felajánlotta Foale számára, hogy térjen vissza
Ciblijevékkel, ám ő ezzel végül nem élt.
A felmentőcsapat
Szolovjov és Vinogradov, a Szojut TM-26 indulószemélyzete és a Mir EO-23 orosz legénysége
Anatolij
Jakovlevics Szolovjov és Pável Vlagyimirovics Vinogradov így ketten
szálltak be a Szojuz TM-26-ba 1997. augusztus 5-én, majd dokkoltak be a
Mirre két nappal később, miközben a Progressz M-35 lekapcsolódott, és
némileg távolabb vezérelve „kísérőpályára” lett állítva. Ciblijevék egy
hét alatt adták át az űrállomást utódaiknak, majd beszálltak a Szojuz
TM-25-be, és leváltak, majd visszatértek a Földre. A leszálláskor
viszont nem léptek működésbe a földet érést tompító fékezőhajtóművek,
így igencsak keményen értek talajt. Mint kiderült, Foale legjobb döntése
volt, hogy nem tért vissza velük – a harmadik szék ütközés-csillapító
rendszere ugyanis nem működött, így a becsapódáskor semmi sem tompította
volna az ütközést, ami súlyos sérüléseket okozhatott volna.
Ciblijev és Lazutkin a visszatérésük után, láthatóan felszabadultan...
A
két orosz űrhajós megpróbáltatásai azonban még nem értek véget. Az
Enyergija iroda vezetésével közben gyorsan vizsgálatot indítottak, ami
őket nevezte meg a baleset indokaként. Ezt ráadásul továbbították Jelcin
orosz elnöknek is, aki ezek után a médiának azt nyilatkozta, hogy
minden műszaki rendszer megfelelően működött, így egyértelműen emberi
hiba volt az oka az ütközésnek. Egy másik vizsgálat is lefolyt viszont,
amit Vlagyimir Utkin, a Központi Gépgyártási Tudományos Kutatóintézet
(CNIIMas) vezetője és Thomas Stafford, egykori NASA űrhajós vezetett,
aki az Űrsikló-Mir programban tanácsadóként vett részt. Az
Utkin-Stafford bizottság felfedte, hogy a Progressz M-34 csaknem egy
tonnával nehezebb lehetett, mint amivel a CUP kalkulált, mikor
összeállította a manőverelemeket Ciblijev számára, így túl későn kezdte
meg a fékezőmanővert ahhoz, hogy kellő mértékben lelassíthassa az
űrhajót. Ugyanakkor több más, elgondolkodtató dologra is rámutattak,
például hogy hiba volt az, hogy a CUP nem akkora időzítette a manővert,
amikor rádiókapcsolat volt a Föld és az űrállomás között, így talán
időben feltűnhetett volna az, hogy az űrhajó nem a vártaknak megfelelően
viselkedik. Az is elgondolkoztató, hogy Ciblijev nem tudott gyakorolni,
hiszen a TORU nem rendelkezett beépített szimulátor-megoldással, így
pedig a feladatot utoljára a Földön, több, mint fél évvel korábban
gyakorolhatta csak. A közös amerikai-orosz jelentés alapján öt orosz
űrhajós-pilóta szimulátorban megpróbálta végrehajtani a feladatot azon
adatokra támaszkodva, amit anno Ciblijev kapott a CUP-tól, mind az öten
ugyanazt érték el: a Progressz nekirohant a Szpektr modulnak. Ezek
fényében a Ciblijev és Lazutkin 1998-ban kitüntetést és elismerést
kaptak – de egyikük sem jutott fel a világűrbe többször (igaz Lazutkin
2002-ben a Szojuz TMA-1 tartalék személyzetébe lett beválogatva, ám
utána nem „léptették előre” elsődleges személyzetnek, és végül 2007-ben
visszavonult).
Az átalakított Konusz csatlakozó, rajta az elektromos kivezetésekkel
A
Mir fedélzetén Szolovjov, Vinogradov és Foale augusztus 14-én
beszálltak a Szojuzba, majd lekapcsolódtak, körberepülték a Mirt,
miközben alaposan lefényképezték a sérüléseket, és az elülső kikötési
pontra kapcsolódtak. A Progressz M-35 négy nappal később vissza lett
irányítva a Mirhez, hogy bedokkoljon, de a végső megközelítéskor a Mir
vezérlő-számítógépe lekapcsolt, vagyis az űrállomás nem volt
stabilizálva, Szolovjov a TORU kezelőpanelnél ülve az utolsó métereket
kézzel irányítottan vezérelte le, és bedokkolt a teherűrhajóval –
melynek fő feladata jelenleg az, hogy a Kvant-1 végén lévő kikötőt óvja a
napfénytől, és később további hulladékot helyezhessenek el benne.
Augusztus 22-én Szolovjov és Vinogradov beöltözött az Orlan-M űrruhákba,
hogy végrehajtsák a Szpektr átvizsgálását, elsődlegesen pedig rákössék a
Konusz végén lévő csatlakozóra a még működőképes napelemszárnyakat.
Foale-t a Szojuzba „száműzték” biztos-ami-biztos alapon, még csak a
bázismodulban sem maradhatott. A Mir bázismodul elején lévő
zsilip-szekciót viszont ehhez a feladathoz légmentesen le kellett zárni,
ami azt jelentette, hogy a többi modulba vezető ajtót is le kellett
zárni. Ahogy csökkenteni kezdték a nyomást, az egyik ajtó szigetelése
nem volt megfelelő, így le kellett állniuk, és újra kinyitva az ajtót
átnézni, hol szökhet a levegő. Mikor megtalálták, és újra megpróbáltak
vákuumot létrehozni a zsilip-szekcióban, kiderült, hogy Vinogradov egyik
kesztyűje sem zár megfelelően, de ezt is sikerült gyorsan elhárítani. A
két űrhajós végre kinyithatta a Szpektr zsilipajtaját, majd
behatolhatott a sötét és fagyos modulba, ahol összegyűjtötték Foale
legfontosabb személyes dolgait, tudományos eredményeit, majd nekiálltak a
napelemszárnyak elektromos kábeleit átkötni a Konusz végébe. A művelet
végén újra bezárták a Szpektr zsilipajtaját, majd nyomás alá helyezték a
zsilip-szekciót. Az elektromos rendszert átállították, hogy a három
napelem energiáját is felhasználja, ám kiderült, hogy a forgató
mechanizmus irányítása nem működik, így a napelemek nem tudtak maximális
teljesítményt nyújtani. Ezzel együtt az űrállomás energiahelyzete egy
nagyságrenddel javult.
Ez persze csak a kezdet
volt, a következő lépés a szivárgás helyének megtalálása és lezárása,
amihez új, ezúttal már kívülről végrehajtott űrséta kellett. A földi
irányítás a kapott adatok, fotók és videók alapján meghatározta, hogy
mely pontokon képzelhető el olyan sérülés, amelyen keresztül
elszökhetett a túlnyomás, a terv az, hogy a pontokon végighaladnak, egy
speciális szerszámmal felvágják a hőszigetelő burkolatot, ami alatt
megvizsgálják a modul falát, hogy felfedjék a sérülést. Ha megtalálják a
lyukat, akkor a környékére megfelelő pontokra kapaszkodókat rögzítenek,
hogy egy későbbi űrsétán majd betömjék a sérült részt. Szolovjov most
Foale-lal együtt öltözött be az Orlan-M űrruhákba szeptember 6-án, majd a
Kvant-2 zsilipjéből kimászva a robotkarral Szolovjov átlendült a
Szpektr külső részén elhelyezett radiátorhoz, ahol megvizsgálta a
behorpadt radiátort és az elgörbült tartólábakat, de nem talált olyan
sérülést, ahol szökhetne a túlnyomás. Ezután a többi potenciális ponton
is végigment, de ott sem látott semmit, ami gyanúsnak lenne nevezhető.
Csalódottan a sérült napelemszárny felé vette az irányt, amelyről
fotókat és videót készített, különös tekintettel a napelemszárny mozgató
motorjának rögzítésére – ez volt a második pont a listán a potenciális
szivárgási helyek felsorolásának. Ezután egy rögtönzött csáklyával a két
sértetlen napelemszárnyat olyan pozícióba forgatta, hogy a
lehetőségekhez képest a legtöbb napfény érje őket, majd elindult
visszafelé. A Kvant-2 külső részéről Foale begyűjtötte azokat a
tesztpaneleket, amelyeket még Jerry Linenger helyezett ki, majd
visszatértek.
A Földön eközben zajlottak az
események – az amerikai törvényhozásban éles vitákat váltott ki a
baleset és annak következtetései. Egyes törvényhozási képviselők a – már
valóban elöregedett – Mirt túl veszélyesnek nevezték, miközben a
Nemzetközi Űrállomás szekere eléggé döcögősen, vagy inkább sehogy nem
akar elindulni (ismét, erre majd még visszatérünk), ezért javasolták az
Űrsikló-Mir program azonnali leállítását. A viták által gerjesztett
felhangok az űrállomásra is eljutottak, ahol Foale a védelmébe vette az
Űrsikló-Mir programot J.F. Kennedy elnök szavait idézve (mely szerint a
nehéz, és nem a könnyű utat választva lehet csak bizonyítani). Érdekes
döntést hozott ebben az időben Valerij Rjumin, aki az Űrsikló-Mir
program orosz vezetőjeként saját magát osztotta be az eltervezett utolsó
Mir-látogató űrsikló út orosz személyzetének, hivatalosan azért, hogy
saját maga vizsgálhassa meg a Mir állapotát – a NASA pedig rábólintott
erre. Nehéz viszont nem részlehajlóan tekinteni a döntést, lévén
utoljára 1980-ban járt a világűrben (még a Szaljut-6-on ugye) és több
tucat kiképzett űrhajós várt a saját lehetőségére. Rjumin útja egyben a
Mir „bezárását” is elhozta volna, mely szerint 1999-ben az űrállomást
belevezetik a légkörbe, megsemmisítve azt. Függetlenül ettől Daniel
Goldin NASA igazgató szeptember 25-én bejelentette, hogy minden megy
tovább a tervek szerint, vagyis másnap indulhat az STS-86.
Az STS-86 legénysége pózol, az álló sor: Bloomfield, Wolf, Wetherbee, Lawrence, Tyitov és Chrétien, előttük guggol Parazynski
Az
STS-86 személyzete igazi „Mir gyűjtemény” lett: a parancsnok, James
Donald Wetherbee az STS-63-al még csak megközelítette és körberepülte az
űrállomást, most már ki is kötheti hozzá az Atlantist. Az orosz
űrprogramból Vlagyimir Georgijevics Tyitov érkezett, aki a Mir EO-3
tagjaként egy évet eltöltött a Miren, aztán ott van Jean-Loup Jacques
Chrétien, aki 1988-ban járt rajta. Scott Edward Parazynski és Wendy
Barrien Lawrence egyaránt tartós személyzetnek voltak jelölve a Mirre,
és Csillagvárosban a kiképzést is elkezdték, de előbbi 188 cm-es
magassága miatt túl magas volt a Szojuzba, így 1995 októberében
hazaküldték, míg utóbbi 160 cm-es magasságával túl alacsony volt az
Orlan-M űrruhához – így mindketten kiestek a tartós személyzetből, de
mint látogató-személyzet, most lehetőséget kaptak. Eredetileg Lawrence
váltotta volna Foale-t, de a fellépett vészhelyzetek miatt olyan űrhajós
kellett, aki adott esetben űrsétára is bevethető – így David Alexander
Wolf ugrott előre egyet, aki a következő tartós NASA űrhajós lehetett a
Miren. A kakukktojás az első űrrepülésére készülő pilóta, Michael John
Bloomfield lett.
Az
STS-86 eredeti és „poén” kitűzője, utóbbin az űrhajósok gúnynevei
lettek feltüntetve, bal oldalon alul a Túl Magas (Too Tall) és Túl
Alacsony (Too Short) űrhajósok :)
Az Atlantis
tehát szeptember 26-án az égbe emelkedett, és új rekordot felállítva
mindössze 42 órával később már be is dokkolt az űrállomáshoz. További
majdnem két óra volt, mire a szükséges előkészületek megtörténtek a
zsilipajtók kinyitásáig, hogy aztán Wheterbee és Szolovjov kezet
fogasson. Mivel a Mir stabilizálásáért felelős számítógép továbbra is
működésképtelen volt, az űrsikló vette át a stabilizálásért felelős
szerepet a dokkolás időtartama alatt.
A
Mirhez közeledő Atlantisról készült fotó, jól látható az ODS, rajta az
APASZ-89 dokkológallér és a raktér végében a dupla méretű SpaceHab modul
Foale a gyűmölcs-ajándékcsomagjával
Az
Atlantis rakterében ismét a SpaceHab dupla modul foglalt helyet,
amelynek kipakolása a szokásos üdvözlések miatt csak másnap kezdődött
el. A hatalmas mennyiségű, több mint négy tonnányi ellátmány átpakolása
időbe telt, többek között ezúttal cirka 771 kg-nyi vizet kellett a
szállítózsákokban az űrsiklóból az űrállomásra juttatni. Az ellátmány
része volt egy új fedélzeti számítógép, egy giroszkóp illetve
akkumulátorok. Az űrsiklóba került viszont rengeteg tudományos eredmény,
az egyik Elektron oxigéngenerátor és feleslegessé vált vagy
meghibásodott eszközök.
A tradicionális csoportkép a SpaceHab belsejében, Foale már az űrsikló, míg Wolf már az űrállomás „egyenruhájában”
Foale
a Mir bázismodulban, érdemes megfigyelni, hogy bár rövidnadrág van
rajta (ami az űrsiklón bevett), a lábán vastag (házilagosan,
ragasztószalaggal javított) bundacsizmát visel
Foale
és Wolf is helyet cserélt hivatalosan, előbbi átköltözött az űrsiklóra,
míg Wolf a Miren „felállította” a törzshelyét a Kvant-2 modulban.
Október másodikán nekikészültek az űrsétának: Parazynski és Tyitov
fognak az űrsiklóból kilépni a világűrbe, hogy az SzO modulon
dolgozzanak. Amerikai űrhajós hajtott már végre űrsétát orosz űrruhában,
viszont ez volt az első alkalom, hogy amerikai űrruhába bújhatott egy
nem amerikai űrhajós.
A MEEP egyik platformja, még begyűjtés előtt
Parazynski sisakjáról készült kép az űrséta közben
Tyitov az SzO modul külsején kapaszkodik
Az
űrséta elsődleges célja a SzO modul külső felén még az STS-76
látogatásakor kihelyezett Mir környezeti hatásokat vizsgáló platformok
(Mir Environmental Effects Payload, MEEP) begyűjtése és az űrsikló
rakterébe való rögzítése volt. A MEEP eszközök összetett feladatokat
láttak el, többek között a szabadon lebegő törmelékeket, hulladékokat
fogta be, és a világűr hatásainak különféle anyagpanelekre gyakorolt
hatását vizsgálta. Miután ezzel végeztek, a raktérből egy speciális
zárókupakot helyeztek el az SzO külsején, amellyel egy későbbi orosz
űrsétán a Szpektr sérült napelemszárnyának rögzítési pontját lehetne
légmentesen lezárni. A zárókupak túl nagy volt ahhoz, hogy az űrállomás
belsejében mozgassák, így ez volt az egyetlen reális módja a célba
juttatásának. Az űrséta alatt egy sor közös elemet teszteltek, olyan
rögzítőkapcsokat, lábrögzítő platformokat, szerszámtartókat, amelyeket
mind az orosz, mind az amerikai űrruhákkal és modulokon lehet használni.
Kipróbáltak egy kisebb méretű „rakétahátizsákot”, az Űrséta Mentő
Egyszerűsített Segélynyújtót (Simplified Aid For EVA Rescue,
SAFER), ennek feladata az, hogy ha esetleg űrséta közben valamiért a
biztonsági rögzítőkötél nem akadályozná meg azt, hogy az űrhajós
ellebegjen az űrállomás / űrhajó közeléből, akkor ennek segítségével
vissza tudjon jutni. A mintegy öt órás űrséta után a két űrhajós
visszatért az Atlantisra.
Wendy Lawrence a Szojuz TM-26-ban
Az
űrsikló és az űrállomás személyzete még különféle további tudományos
feladatokat hajtott végre, például proteinkristályokat növesztettek,
kozmikus-háttérsugárzást mértek, orvosi vizsgálatokat hajtottak végre,
az űrsikló pozicionáló hajtóműveivel végrehajtott apróbb „lökések”
hatásait figyelték meg a Mir fedélzetén és napelemszárnyain.
A Mir, közelebb (középen / jobbra) a Krisztall / SzO modul, alul a Kvant-2, felül a Szpektr, balra a Szojuz TM-26
A Mir, balra a Szpektr modul, amelynél feltűnő, hogy napelemszárnyai „össze-vissza” állnak
A
Mir komplexum, balra a Progressz M-35-tel, itt is látható, hogy amíg a
többi modul napelemszárnyai egy irányba néznek, a Szpektr modulon lévők
„össze-vissza”...
Október 3-án elköszöntek
egymástól, a zsilipajtókat lezárták, majd az Atlantis némileg
eltávolodott, majd egy 46 perces manőversorozattal körberepült a Mirt,
alaposan körbefotózva és körbefilmezve azt. Eközben az űrállomás
személyzete levegőt engedett a Szpektr modulba, reménykedve, hogy
valahol nyoma lesz a szivárgásnak – Tyitov rövidesen jelentette is, hogy
a sérült napelemszárny mozgatómotorja környékén látja a kiáramló
részecskefelhőt. Ezután az Atlantis eltávolodott, és maga mögött hagyta
az űrállomást. Az űrsikló visszatérését később még egy nappal
elhalasztották, mivel az időjárás nem volt ideális a leszállásra, de
október 6-án végül probléma nélkül érkezett meg Cape Canaveralra.
Új remény?
Az
út után természetesen a baleset lett a központi téma, ám még fontosabb
volt hamarosan a baleset utáni tapasztalatok összegzése. Foale
rámutatott, hogy az Nemzetközi Űrállomás amerikai moduljaiban lévő
fedélzeti számítógépek sokkal sérülékenyebbek, mint a Mir fedélzetén
lévők, és utóbbiak is többször úgy omlott össze, mint a kártyavár. Újra
kellett gondolni, hogy milyen problémák, hatások léphetnek fel, és
ezekre előre kell gondolni, hogy ne felkészületlenül érjék őket. Szintén
sok dolgot tanultak az űrállomáson való élet problémái kapcsán. A Mir
iszonyatosan zsúfolt volt, ahogy fogalmazott, sokszor úgy kellett
átvágnia magát a falhoz rögzített zsákok, üres ételes dobozok, kábelek
rengetegén. Emiatt pedig nem is lehetett „végiglátni” a modulokon.
Előfordult, hogy mikor este előbukkant a Kvant-2 modulból (ahova a
Szpektr lezárása után költözött), és összefutott Ciblijevvel a
bázismodulban, az űrállomás parancsnoka rákérdezett, hogy nem
találkozott Szásával (Lazutkin), mert reggel látta utoljára. Ez
rámutatott arra, hogy még egy ilyen viszonylag kis méretű állomáson sem
árt, ha a legénység legalább időnként megpróbál összejönni, bármennyire
hangozzon ez morbidnak. Ciblijevvel és Lazutkinnal például
megállapodtak, hogy ha lehet, ha étkezéssekkor nem is mindig, de napi
egyszer egy 10 perces tea-szünetre összejönnek a központi modulban, hogy
kicsit beszélgessenek. Az ilyen tapasztalatok rengeteget segítettek,
hogy a Nemzetközi Űrállomáson való tartózkodást élhetőbbé szervezzék
meg.
Odafent eközben sikeresen beüzemelték a Mir
lecserélt orientációs számítógépét, így végre ismét automatikusan tudta
helyzetét irányítani. A Progressz M-36 október 5-én indult el
Bajkonurból, hogy leváltsa az M-35-ös jelű elődjét, ám az a kidokkolásra
való parancs után a helyén maradt, noha a hajtóművei láthatóan
működtek. Miután újra nyomás alá helyezték a zsilipet, és kinyitották az
ajtókat, kiderült, hogy a dokkológallér egyik csatlakozófüle nem
húzódott vissza, ezt most kézzel kioldották, és ezután már probléma
nélkül lekapcsolódott a teherhajó. Október 8-án kötött ki az M-36,
rakterében többek között egy tartalék számítógéppel. Az űrhajósok
karbantartási feladati viszont még nem tették lehetővé, hogy a teherhajó
kipakolásával foglalkozzanak – például az űrsikló által hozott új
akkumulátorokkal váltották ki azokat a bázismodulban és a Kvant-2-ben,
amelyek már nem tartották meg töltésüket.
Október
20-án Szolovjov és Vinogradov újra belebújt Orlan-M űrruháikba,
miközben Wolf visszahúzódott a Szojuz TM-26-ba. A két orosz űrhajós
ismét látogatásra indult a Szpektr fagyos belsejébe, hogy átkösse a
napelemeket forgató motorokat. Mint kiderült, az eredeti irányítópanel
tönkrement, így a megoldás az lett, hogy a motorokhoz futó kábeleket
közvetlenül a Kónuszon elhelyezetett elektromos csatlakozópanelre kötik
be, és azt majd a túloldalon a Krisztall vezérlőrendszerére fogják
rákapcsolni. A művelet meglehetősen nehézkesen haladt, mert egyszerűen
nem fértek hozzá a kábelekhez rendesen, így a három működő napelemből
végül csak kettő mozgató mechanizmusának kábeleit tudták átvezetékelni.
Miután a Krisztall vezérlőrendszerét újra üzembe helyezték, ha nem is
ideálisan, de vezérelni tudták a Szpektr két napelemszárnyának forgását.
November
3-án újabb űrséta következett, ekkor a Kvant-1 oldalára felszerelt
egykori Krisztall napelemszárny lecserélése volt napirenden. Az
elöregedett példányt az SzO-val felhozott második napelempanelre
cserélik le, de ehhez először össze kellett hajtani és le kellett
szerelni a régit. A munka jól haladt, a régi napelemet a bázismodul
oldalához rögzítették, majd visszatértek a Kvant-2-be, mikor újra
fellépett az 1990-ben megtörtént eset, és a külső zsilipajtó nem zárt le
légmentesen. Ahogy akkor, most is a belső helységet használták fel
szükség-zsilipként. Ez abból jelentett problémát, hogy emiatt David
Wolfnak át kellett helyeznie a hálózsákját és személyes dolgait a
Krisztall modulba, hogy ha esetleg szükség lenne rá, a belső szekciót
használhassák az űrhajósok szükség-zsilipnek. Figyelembe véve, hogy a
Krisztall modul raktárnak volt használva, ahova mindenféle zsákok,
eszközök és dobozok voltak behányva, ez finoman szólva se volt otthonos.
Szolovjov és Vinogradov az SzO tárolójából a Sztrela robotkarhoz rögzítik az új napelemszárnyat
Három
nap múlva a két orosz űrhajós újra nekiindult, hogy az SzO
tárolórekeszéből az eredetileg még a Priroda számára legyártott
napelem-panelt átszállítsák a Kvant-1-re, ahol felhelyezték. Wolf
aktiválta a kinyitásra vonatkozó kapcsolót. Csakhogy a napelemszárny nem
nyílt ki, így kézzel kellett azt kihajtogatni, ami nem várt plusz
munkát jelentett. Ez már csak azért volt kellemetlen, mert eredetileg a
zsilipajtó problémáját is szerették volna megoldani. Vinogradov így csak
nagyjából tudta megnézni a gumitömítést, amelyen apróbb elváltozásokat
vett csak észre.
Wolfnak azonban nem csak ez volt
a problémája. A CUP-ban ügyelő NASA kapcsolattartóknak jelezte, hogy a
Földön meghatározott időablakok túl szűkek az eltervezett tudományos
feladatok elvégzéséhez. A munka közbeni szünetek, mint étkezések,
kommunikációs „ablakok”, logisztikai feladatok, testedzések ráadásul
kizökkentik a végrehajtásból, amit nem lehet varázsütésre ugyanott
folytatni, ahol abbahagyta. Ezek miatt sok feladat az előzetesen
kitűzötthöz képest akár háromszor annyi időbe is kerül, maga alá temetve
az űrhajóst. A NASA igyekezett, hogy kevésbé terhelje le, illetve több
időt adjon arra, hogy testedzéseket végezzen, főleg azért, mert december
5-én elvileg űrsétát kellene végrehajtania. Az űrsétát viszont végül a
zsilipajtó problémája miatt elhalasztották január elejére.
November
21-én az orientációs számítógép ismét meghibásodott, pedig ez az volt,
amit még az Atlantis hozott fel szeptember végén. Szerencsére a tartalék
ott volt a Progressz M-36-ban, és kapkodniuk sem kellett, mert a
lecserélt Kvant-1 és az irányítással rendelkező két Szpektr napelemszány
már kellő mennyiségű energiát biztosított, illetve az akkumulátorok is
fel voltak töltve. Ezzel együtt a tudományos rendszereket le kellett
kapcsolniuk, újfent megszakítva Wolf eltervezett teendőit. Három nap
kellett, amíg a számítógépet lecserélték, és mindent újra leellenőrizve
működésbe hozták. December elsején kvázi újraszületett az állomás – a
Krisztallban lévő Optizon kohót újra működésbe hozták, ez volt a júniusi
ütközés óta az első eset, hogy valamelyik kohót be tudták kapcsolni
egyáltalán. A Progressz M-36 egyik rakománya a 72 kg-os X-Mir Inspector
mini-műhold volt, amelyet az ESA megbízásából a Daimler-Benz Aerospace
gyártott le, feladata az lett volna, hogy a Progressz dokkolójára
erősítve majd leválik a teherhajóról, és távirányítással közelről
megvizsgálja az űrállomás külső felszínét. A teherhajó december 17-én
lekapcsolódott, és a műholdat kiengedte, ám annak csillag-követő
érzékelője meghibásodott, enélkül viszont a pontos helyzetét nem
lehetett megállapítani, így ez a kísérlet sikertelenül zárult.
1997 karácsonya a Mir fedélzetén
Egy
nappal később a központi modul légkondicionálójából freonszivárgás
történt, ami miatt a Vozduh rendszert azonnal lekapcsolták, nehogy a
légkörben lévő párakiválasztáskor a freon szennyezze a vízkészletet.
Ennek következménye volt viszont, hogy az űrállomás légköre páradússá
vált. A Progressz M-37 december 20-án érkezett meg, fedélzetén
karácsonyi ajándékokkal, illetve a Kvant-2 külső zsilipajtajához való új
tömítéssel. Az űrhajósok a tervezettnél korábban álltak neki a
kipakolásnak, hogy hozzáférjenek az ajándékokhoz, és kissé
lazíthassanak. Erre igencsak szükségük volt, mert az űrállomás nehéz
munkával, de azért lassan újra használható tudományos kísérleti
központtá válhatott, újra a kísérletek és nem a kárelhárítás illetve
karbantartás vitte el az űrhajósok idejét. Az igazság persze az, hogy
továbbra is súlyosan behatárolta az energiahiány a lehetőségeket. A
Priroda modul fedélzetén lévő tudományos eszközök nagy részét például
már sose kapcsolták be a júniusi baleset után. A Szpektr modul kvázi
elveszett, és egyre kevesebb volt a remény, hogy valaha is újra
lakhatóvá tudják tenni. A Mir életében 1997 egyértelműen fordulópont
lett...
Folytatása következik....
Főbb források:
Astronautix.com
Russianspaceweb.com
SpaceFacts.de
b14643.de
David M. Harland - The Story of Space Station Mir (978-0-387-73977-9)
History.Nasa.Gov
Astronautix.com
Russianspaceweb.com
SpaceFacts.de
b14643.de
David M. Harland - The Story of Space Station Mir (978-0-387-73977-9)
History.Nasa.Gov
köszönjük a cikket, várom a folytatást.
VálaszTörlésNagyon tetszik a történet mesélés és ugyanakkor a fontos pontok kiemelése.
Köszönöm szépen a visszajelzést, cirka egy hét, és jön a következő rész. ;)
Törlés