2018. április 7., szombat

A Szovjet / Orosz emberes űrprogram története XIV.

A magyar űrrepülés előélete

Az előző részben már említettem érintőlegesen az Interkozmosz programot, amelyben a szovjetbarát országok tudományos együttműködés terén űrkutatási programokban vehettek részt, illetve az ehhez kapcsolódó magyar szálról, de most erről egy kicsit bővebben.


A szovjet-magyar Interkozmosz űrrepülés hivatalos logója

Még 1976-ban egy Interkozmosz-gyűlésen kapták meg tagországok a (nem mindenkinek) meglepő hírt: meghívást kapnak az űrhajós-programba, vagyis mindegyik ország képezhessen ki két űrhajóst, amelyek közül az egyik majd egy későbbi Szaljut-űrállomás látogatáson vehet részt. Valójában a szovjeteknek ez mellékág volt – a Szaljut űrállomás fedélzetén hosszú ideig tartó missziókhoz le kellett cserélni a 3 hónapos élettartamra hitelesített Szojuz űrhajókat. Ha pedig már úgy is egy csomó űrállomás-látogatás lesz, miért ne használják ki az ebben rejlő lehetőségeket? Komoly politikai erődemonstráció, hogy a szovjetek a világűrt "megnyitják" rokonlelkű "barátaiknak", miközben az Egyesült Államok a közös Apollo-Szojuz Tesztrepülés óta nem küldött embert az űrbe, és egy ideig (az űrsikló program elkészültéig) nem is fog. A szocializmus látványos eredménye, amiről minden média harsoghat...


A két magyar-szovjet Interkozmosz személyzet a kiképzés alatt

Noha például a magyar résztvevőknek újdonság volt a bejelentés, a lengyelek és a keletnémetek már le is folytatták az űrhajós-jelöltek válogatását, tehát előre értesülhettek arról, hogy majd lehetőséget kapnak az űrrepülésre. Az Interkozmosz űrrepüléseknél szovjet űrhajóparancsnok és egy nemzetközi kutató-űrhajós fog részt venni, és alapvetően a szovjet tapasztalatokra fognak támaszkodni végig. Ez azt jelentette, hogy a jelölteket vadászpilóták közül kell kiválogatni, a szovjet előírások alapján (érdemes megjegyezni, hogy a szovjeteknél volt egy ideje volt már mérnök-űrhajós válogatás is, ez az Interkozmoszban nem valósult meg első körben, illetve az elégtelen mennyiségű megfelelő jelölt miatt Románia kapott ilyen "könnyítést" később). A Magyar Népköztársaság esetében 95 jelölt vett részt az első orvosi szűrőn, majd több további körön át végül 7 főre szűkítették a kört, Moszkvába pedig (mert a végső döntés a szovjetek kezében volt) már csak négyen indultak: Buczkó Imre, Elek László, Farkas Bertalan és Magyari Béla, végül a két utóbbi lett a két befutó....


Dzsanyibekov és Magyari, a tartalék személyzet

A kiképzésre ők ketten családostól Csillagvárosba költöztek, és a média innentől kezdve folyamatosan filmezte, fotózta, interjúzta őket, hogy később a remélhetőleg sikeres űrrepülés után már kész anyagokból állíthassák össze a vágóképeket és kommentárokat. A több hónapos elméleti kiképzés után jöttek az ejtőernyős-ugrások, kiképzőgépben végrehajtott repülések, utána a túlélő-kiképzések a legkülönfélébb körülmények között. Ez után kaphattak lehetőséget a Szaljut- és Szojuz-szimulátorokban a járművekkel való ismerkedésre. 1978 végén rendezték párba az űrhajósokat a szovjet parancsnokokkal, Farkas Bertalan nem más, mint Valerij Kubaszov mellé került, aki a Szojuz-6 és az Apollo-Szojuz program veteránja volt, Magyari Béla társa pedig Vlagyimir Dzsanyibekov lett, aki a Szojuz-27 / 26 űrhajócserekor már járt a Szaljut-6 fedélzetén.

 
Farkas Bertalan és Valerij Kubaszov

Érdekesség, hogy a Kubaszov-Farkas páros először kevésbé esélyesnek tűnt – az összes addigi szovjet űrhajón katonai hátterű parancsnok volt, Kubaszov viszont mérnök hátterű volt. Ez egy újabb fejezete volt a katonai-mérnöki kötélhúzásnak a szovjet űrprogramban, ahol a katonaság végig a saját kezében akarta tartani a gyeplőt (elég arra gondolni, hogy az Interkozmosz programban is előírás volt, hogy 25-35 éves vadászpilóták legyenek a jelöltek – amit néhány ország, pl. Mongólia nem is tudott rendesen teljesíteni), míg a tervezőirodák a mérnököket látták volna szívesebben az űrhajókon.

A Szaljut-6 negyedik tartós személyzete


Popov és Rjumin, a Szaljut-6 negyedik tartós lakói

Három sikeres, hosszú időtartamú űrrepülés után még mindig szerették volna tovább kitolni az űrben töltött időtartamrekordot a szovjetek, tehát a negyedik tartós űrállomás-személyzetet is előkészítették az útra. A legénység Leonyid Ivanovics Popov és Valentyin Vitaljevics Lebegyev – lenne. Csakhogy Lebegyev a kiképzéskor egy trambulinin való gyakorlat közben megsérül (kifordul a térde), így kiesik. A helyzet kellemetlen, de meglepetésre nem a tartalék-személyzetet léptetik elő (a tapasztalt Zudovnak és az újonc Andrejevnek kellene váltani az elsődleges személyzetet), hanem az előzőleg a Szaljut-6-on már 175 napot eltöltő Valerij Rjumint rángatják elő, és osztják be Popov mellé. Rjumint próbálja családja lebeszélni, és az űrprogram vezetőinél sem egyértelmű az ötlet támogatása, lévén Rjumin és Popov még sose dolgozott együtt. A felállás, noha érdekes, de egyben nagyszerű lehetőséget nyújt arra, hogy megvizsgálják, hogy reagál Rjumin szervezete az újabb tartós súlytalanságra, hiszen a logika szerint hamar adaptálódnia kellene az ismerős környezethez.


Rjumin és Popov egy szimulátorban

Popov és Rjumin a Szojuz-35 fedélzetén április 9-én indultak a Szaljut-6-hoz, és egy nappal később sikeresen dokkoltak is. Rjumin a fedélzetre lépve rögtön megjegyezte, hogy a zsilipként is használt átmeneti modul mindkét ablaka átlátszatlan lett az elmúlt közel kilenc hónapban. Az űrállomás átvizsgálása további problémákat is feltárt, ám ezek egy része már előre ismert vagy legalábbis várható volt. Az új lakók első dolga a beköltözés után tehát a karbantartás lett, kicserélték a létfenntartó rendszer és a pályatartó rendszer egyes elemeit, majd felkészültek a Progressz-9 fogadására. A teherűrhajó új akkumulátorokat, új vészjelző rendszert, és persze ellátmányt hozott, többek között elég sűrített levegőt, hogy az állomás légkörét lecseréljék. A szokásnak megfelelően ez után megpakolták hulladékkal, és leválasztották, hogy aztán a légkörben elégjen. A Progressz-10 mindössze két nappal később, április 27-én startolt el Bajkonurból, hogy két további nap múlva a Szaljut-6-hoz kapcsolódva további ellátmányt, többek között vizet szállítson az űrállomásra. Május 12-ére végeztek a második teherhajó kipakolásával, hogy aztán lassan a tudományos munka is teret kaphasson.


A Szaljut-6-ról készült fotó

Ezek főleg anyagtechnikai vizsgálatok voltak a Szplav kohóval, illetve műanyagok formába öntésével kapcsolatosan, de Föld-megfigyelő és orvosi kísérletek is akadtak köztük. Május 20-án a Progressz-10 levált az űrállomásról, és felkészültek az első látogató személyzet fogadására. A Szojuz-36 fedélzetén pedig Farkas Bertalan és Valerij Kubaszov 1980. május 26-án este startolt el Bajkonurból az űrállomáshoz – a hazai tévénézők onnan sejthették, hogy valami készülődik, hogy a szokásos hétfői adásszünet (milyen furcsa ezt még csak leírni is 2018-ban...) helyett bizony rendkívüli adást sugároztak, ám az indításról csak bő fél órával később kapott a magyar média is tájékoztatást. Egy nappal később az űrhajó rácsatlakozott a Szaljut-6 hátsó dokkolóportjára, majd jöhetett az üdvözlés és kézrázás, illetve egy rövid protokollprogramra futotta csak, aztán a teljes személyzet aludni tért.

 
Farkas Bertalan az űrállomáson

A következő napon biológiai kísérleteket hajtottak végre, illetve a Pille sugárzásmérőt is beüzemelték. A Pille a KFKI Atomenergia Kutatóintézet által készített eszköz volt, a különlegessége pedig abban állt, hogy ott helyben megállapítható volt, hogy az űrhajósokat milyen mértékű sugárzás éri (a korábbi megoldások tesztanyagait utólag, a visszatérés után elemezhették csak). A Pille kétségkívül a legsikeresebb hazai űrkutatási eredmények közé tartozik, később több példánya járt az űrben a NASA űrrepülőgépein, illetve később az ISS űrállomáson is – az első teszteket viszont 1980 májusában hajtották végre a Szaljut-6 fedélzetén. Sor került anyagtechnikai kísérletekre, illetve a program része volt egy TV-közvetítés a magyar nézők számára, ahol Farkas Bertalan az első nap tapasztalatairól számolt be.

 
A Pille a Szaljut-6 fedélzetén

A harmadik nap folytatták az anyagtechnikai kísérleteket a Szplav és a Krisztall kohókban, sor került földmegfigyelésre (ekkor még csak szabad szemmel / kézi kamerákkal), illetve egy munkavégző képesség tesztre, amit a Balaton műszerrel vizsgáltak gombokkal, és közben egy újabb TV-riport következett az űrhajósokkal. A negyedik nap már az MKF-6M kamerát is bevetették, főleg Magyarország területét vizsgálták a műszerrel, többek között a Balaton szennyezettségét. Sor került orvosi vizsgálatok elvégzésére is, amelyben többek között az űrhajósok tömegét is megmérték. Ezen a napon a TV-interjú hosszabb és tartalmasabb lehetett – például nemzetközi újságírók is feltehettek kérdéseket az űrhajósoknak, a fő cél persze a protokoll kiszolgálása volt, mindenféle kitűzők, kabalafigurák bemutatásával.


Popov, Rjumin és Farkas Bertalan a Balaton műszerrel végeznek tesztet

A következő nap folytatódott a földmegfigyelési program, majd (vasárnap révén) kulturális programok kerültek terítékre videomagnóról lejátszva. Gusztáv rajzfilm, Kovács Kati és Koncz Zsuzsa dalai, illetve a Regőczy Krisztina – Sallay András jégtánckettős kűrje. Utóbbiból a hazai csoport kivágott minden olyan jelenetet, amely esetleg túlságosan is szexi lehetett volna, mint például ha egy fellebbenő szoknya látványa – úgy vélték négy férfiból álló személyzetnek nem erkölcsös az ilyesmi mutogatása (amúgy ezért került ki az anyagból Szűcs Judit, Farkas Bertalan kedvenc énekesnőjének dala is, mivel abban testhezálló ruhát viselt).

 
Kubaszov és Farkas Bertalan a Szojuz űrhajók üléseit cserélik ki

Az utolsó teljes munkanapot már a visszatérés előkészületei határozták meg, igaz még orvosi és anyagtechnikai kísérletek is belefértek. Az űrhajósoknak a Szojuz-36 és a Szojuz-35 üléseit ki kellett cserélni, a kísérletek eredményeit a Szojuz-35-be bepakolni. Ekkor került sor a hajtóműtesztre is, Farkas és Kubaszov a Szojuz-35-ben, Rjumin és Popov a Szojuz-36-ban foglaltak helyet, és először az előbbinek kellett egy 5 másodperces hajtómű-beindítást végrehajtania. Kubaszov a földi irányítás utasításai alapján végrehajtotta a beállításokat és megnyomta a gombot – de nem történt semmi. Izgatott rádiózás kezdődött, hiszen tisztában voltak vele, hogy ez eléggé komoly probléma, de a földi irányítás annyit válaszolt, hogy megnézik, mi lehet a probléma, addig ebédeljenek meg. Kubaszov és Farkas röviden eldiskurált arról, hogy milyen jó lenne még egy hónapot eltölteni az űrállomás fedélzetén, amíg egy mentőhajót nem küldenek számukra, majd enni kezdtek. Mikor újra jelentkezett az irányítás, elismerték, hogy rossz beállításokat diktáltak le, és nem tették hozzá, hogy addig kell nyomni az indítógombot, amíg a hajtómű be nem indul. Viszont most először a Szojuz-36 hajtsa végre a hajtóműtesztet – amely gond nélkül le is zajlott. Egy fordulatot várni kellett, majd másfél óra múlva a Szojuz-35 is elvégezte újra az eljárást – és ezúttal a hajtómű probléma nélkül beindult, majd 5 másodperc után leállították.


Farkas Bertalan és az Oázis növénykísérlet

A nap végén még egy "szokásos" TV-interjú következett, majd aludni tértek. Június 3-án délelőtt a látogató személyzet elköszönt a tartós személyzettől, bezárták a zsilipajtókat, majd leváltak, és elindultak visszafelé. A fékezőmanőver után a légkörbe belépett a kabin, majd lelassulva kibocsátotta a stabilizáló, végül a főernyőket. Az erős szél miatt eléggé elsodródtak a kitűzött leszállási ponttól, de szerencsére komolyabb problémát ez nem okozott. Viszont a puha leszállást biztosító szilárd hajtóanyagú fékezőrakéták nem indultak be közvetlenül a talajfogás előtt, így a kapszula cirka 30 g terheléssel állt meg – a személyzet szerencséje az volt, hogy a székeket erre az esetre felkészülve teleszkópos tartókeretre szerelték. Ettől még eléggé nagy zökkenővel fogtak talajt, de szerencsére komolyabb sérülést nem szenvedtek. A mentőalakulatok rövid idő múlva megérkeztek, és kiszállhatott a személyzet a kabinból, jöttek a szokásos virágcsokrok, valamint a kabin oldalába vésett köszönő üzenetek. Itt még egy intermezzo említést érdemel: a hazai stáb kérdésére Farkas Bertalan elszólta magát, hogy csak a harmadik kísérletre indult be a hajtómű – az adást összevágták, és továbbították az MTV-nek, de egyszer csak szólt a telefon, hogy az anyag nem mehet élő adásba (hiszen ez a szovjet technika felsőbbrendűségét alááshatja, ami bizony nem fért bele a kommunikációba). Jobb híján ilyenkor a "Műszaki hiba" felirat lett a képernyőre kirakva, amíg rendezték a sorokat a háttérben...


Kubaszov és Farkas a visszatérés utáni interjúk közben

Farkas Bertalanra egy rövid orvosi megfigyelés után a protokollfeladatok vártak, amelyek (és ebben azért nem vitatható el az űrhajós személyes érdeme sem) elhoztak egy új magyar hőst a hétköznapi embereknek. A magyar űrrepülés több szempontból is az Interkozmosz sikeresebb küldetései közé tartozott, ha nem a legsikeresebb lehetett. Az űrhajósjelölt-válogatás sikeresen lezajlott, és nagyon eredményes volt, a kiképzésen hazánk fiai tényleg jó benyomást tettek mindenkire (nem csak felkészültség, de lelkesedés és együttműködés terén is), nem okozott látványos törést a Szojuz-33 esete utáni csúszás, végül pedig maga az egész űrrepülés és annak tudományos munkája is igen sikeresen zárult. A politikai számadás is pozitív volt, Farkas Bercit szerette a nép, ő pedig jól tűrte a hírnévvel járó figyelmet, annak minden jó és rossz vonzatával. A szovjetek bebizonyíthatták "nagylelkűségüket" a baráti országnak, az ország politikusai pedig kihasználhatták ezt arra, hogy a szovjet-magyar barátság elfogadottabb lehessen mindenki számára.


A Szojuz-T

A szovjet űrhajófejlesztéseknél a következő lépés valójában visszalépés lett. Még 1967-ben a Védelmi Minisztérium megrendelt egy katonai célra használható Szojuz variánst, amely önmagában is repülhet, illetve egy kis méretű kéműrállomáshoz dokkolhat be. Az űrállomás (OISz) egy Szojuz műszaki modult és egy túlnyomásos, hengeres munkateret jelentett, utóbbiban lettek volna a katonai megfigyelésre szolgáló eszközök, a személyzet lakó- és pihenőtere pedig a Szojuz űrhajó maradt. Hogy a képzavar teljes legyen, a komplexum elnevezésénél a Szojuz-VI is használatban volt, noha semmi köze nem volt a korábban ilyen néven futó űrhajótervhez. A katonai Szojuz 7K-Sz jelöléssel futott, és a terveket 1968-ban véglegesítették, majd a megépítésük is elkezdődött, 1970-ben alapos átszervezések történtek a "mérnök-lázadás" következményeként – mivel a "civil" DOSz űrállomás hamarabb elérhető megoldást ígért, így az OISz űrállomás programot leállították. Az katonai űrhajóprogramot kettéválasztották, volt egy "sima" űrrepülésre szánt 7K-Sz néven, és a (katonai) űrállomás kiszolgálására szánt 7K-SzT alváltozat, amit az Almaz OPSz űrállomásokhoz párosítottak volna.

 
Egy Szojuz 7K-OK (a Szojuz-10) végső szerelése

Ha esetleg a kedves olvasó jó memóriája révén emlékszik rá, akkor feltűnhet, hogy itt valami nem stimmel, hiszen az űrállomások ellátására a "civil" felügyeletű 7K-OKSz (vagy néha 7KT-OSz) jelöléssel illetett, átalakított 7K-OK űrhajókat szánták. Nos igen, a belső hatalmi harcok már ilyenek, az akkor Vaszilij Misin által irányított CKBEM gyakorlatilag házon belül két Szojuz űrállomás-ellátó változatot fejlesztett, egyet a "civil" irányítású programhoz (ez volt a 7K-OKSz) és egyet a katonai irányítású programhoz (7K-SzT). A katonai programhoz márpedig más rádiók tartoztak (más frekvenciákat használtak szinte mindenhez), sőt, más számítógép – mivel az Almaz program a digitális Argon számítógépekre támaszkodott, ezért Argon került a katonai Szojuzba is.
1973-ban a 7K-Sz űrrepüléseket is felvázolták: először négy űrhajó személyzet nélkül repül, és ha mindegyik gond nélkül teljesíti a feladatokat, akkor két tesztrepülésre személyzettel a fedélzeten kerül sor, végül pedig már két űrrepülést valós feladattal, az orbitális modulba szerelt érzékelőkkel szerettek volna végrehajtani. Jött 1974 és egy újabb szélvihar az űrprogramok zavaros tengerében: a 7K-Sz programot elkaszálták, az oda szánt katonai megfigyeléseket az Almaz OPSz űrállomásokkal kívánták megvalósítani. A 7K-SzT fejlesztése viszont folytatódott, viszont immár azzal a céllal, hogy a (civil) Szaljut DOSz űrállomások személyzete juthasson fel vele és jöhessen vissza, vagyis az ekkoriban használt 7K-T alváltozat utódja legyen...


A Szojuz-19 az Apollo ASTP űrhajóból fotózva – a napelemszárnyak jól láthatóak

A "régi-új" alváltozat persze több változást is hozott, először is csaknem teljesen új műszaki modult kapott. Nyilvánvaló lett, hogy az akkumulátorokra épített energiarendszer zsákutca – több űrrepülésnél is azért kellett az űrrepülést megszakítani vagy a dokkolási kísérleteket abbahagyni, mivel egész egyszerűen az akkumulátorokban tárolt energia korlátozó tényező volt. A napelemekkel repülő Szojuz utak (mint a Szojuz-16, 19, 22) komolyabb problémával nem találkoztak ilyen téren, így logikusan visszatértek az alkalmazásához.

 
A digitális "Neptun" kezelőpanel, amelyet a Szojuz T-ben használtak

A másik újítás az Argon-16 számítógép, amelyet a műszaki modulban, egy túlnyomásos rekeszben helyeztek el. Az Argon-család az 1960-as években indult, elsősorban repülőgépekben és mobil katonai központokban való használatra szánták, mégpedig az akkor újdonságnak minősülő nyomtatott áramköri lapkákra épülő megoldással – már egy szóval említésre került, még Vlagyimir Cselomej építette erre az Almaz űrállomás fedélzeti rendszereit, csakhogy az Argon késlekedése (is) visszavetette az ő űrállomás-programját. Az Argon-16 egy tripla-redundáns rendszer volt, három azonos egységet tartalmazott, ennek megfelelően 3 x 2 kbyte RAM-mal és 3 x 16 kbyte ROM-mal rendelkezett. A bemeneti egységek analóg-digitális átalakítókat takart (rádiójelek), a jelfogadáshoz 72 bemenettel (egyszerűbben: ennyi kapcsoló állást képes fogadni) illetve 65 kimeneti jellel (egyszerűbben: ennyi visszajelző lámpa és kijelző), de rendelkezett szalagos adattárolóval és nyomtató-kimenettel is. Az Argon-16 megtalálható volt az Almaz OPSz űrállomásokon, ahol teljesen jól szerepeltek, és természetesen a most említett Szojuzokon (és így a Progressz teherhajókon) valamint később a Szaljut-7 fedélzetén, majd aztán a Mir űrállomáson is helyet kaptak.

 
A KTDU-426 hajtóműblokk; a legfontosabb változás, hogy eltűnt a két tartalék-hajtómű, illetve a négy manőverező-fúvóka, feladatukat az új és erősebb pozicionáló hajtóművek vették át

A Szojuz-33 hajtóműproblémája csak segített a váltásban, az új alváltozat ugyanis új hajtóművet kapott, a KTDU-426 jelűt. Ez a rendszer három fontos újítással is bírt, először is az oxidálószer N2O4 lett a korábbi AK27I jelű helyett (amely cirka háromnegyed rész HNO3 és a maradék N2O4 volt). A másik és még fontosabb, hogy a korábbi, hidrogén-peroxid alapú egykomponensű pozicionáló hajtóművek helyett olyan hajtóműveket építettek be, amelyek a főhajtómű UDMH / N2O4 hajtóanyagpárosát használta, vagyis nem volt szükség hidrogén-peroxid tartályokra, illetve azok helyén több hajtóanyagot lehetett vinni. Végül pedig mivel a pozicionáló hajtóművek a "teljes értékű" hajtóanyagpáros miatt erősebbek lettek, így a főhajtómű meghibásodása esetén velük is le lehet fékezni az űrhajót, így nem volt tovább szükség a tartalék hajtóművekre, ami miatt a rendszer tömege csökkenhetett.


A Szojuz T visszatérő kapszulájának beltere – három üléssel

A legfontosabb újítás viszont az volt, hogy ez a Szojuz változat újra három űrhajóst vihetett magával, mégpedig úgy, hogy közben Szokol űrruhát viseltek. A létfenntartó rendszer elemeit igyekeztek a visszatérő kapszula alsó részébe száműzni, de a lényeg, hogy a visszatérő kapszula tömegét megemelték 150 kg-mal (2850 kg-ról 3000 kg-ra), ezt a tömeget pedig leginkább az orbitális modulon spórolták meg, amelyet könnyebbre és egyszerűbbre építettek át. A digitális számítógéphez pedig új kezelőpult is járt, amelybe egy képernyő is került. A végére hagytam a legfájdalmasabb pontot: az új Szojuz verzió elnevezése Szojuz T lett, a T jelölés a szállító (Transzportnij) feladatkörre utalt (a miért kérdés felmerülhet, ha már a 7K-T is ezért volt "-T", de bevallom erre egyszerűen nem találtam választ). Ez csak a káosz növelése miatt fájdalmas: a korábban Szojuz név alatt futó űrhajókat a típusjelzésük alapján lehetett azonosítani – de az előzőt ugye Szojuz 7K-T jelöléssel illették. Az új verziónál a 7K-SzT jelölést szinte alig használja még a szakirodalom is, egyszerűen csak Szojuz T-ként hivatkozik rá. Hogy végképpen mindenkit összekeverjenek, a szovjetek a számozást is előröl kezdték az új alváltozatnál...


A Szojuz T rajza

Persze az új űrhajót személyzet nélkül kellett először tesztelni, mivel a Szojuz 7K-Sz alváltozatból már több is elkészült, így 1974 és 1976 között három is megjárta a világűrt Kozmosz-670, 772, és 869 jelöléssel, a cél alapvetően a Szojuz-T-vel azonos műszaki modul tesztelése volt, tehát az energiarendszer és a hajtóműrendszer kipróbálása. Ezekről az utakról kevés információ érhető el: a Kozmosz-670 ballisztikus pályán érkezett vissza a légkörbe, mivel a műszaki modul nem megfelelően vált le a visszatérő modulról, de a másik kettőnél is egyes források "sikertelen" küldetésnek jelölték őket, ám mindenféle magyarázat nélkül. Itt jött egy kétéves kihagyás – 1978-ban viszont már a Szojuz-T változat repült először Kozmosz-1001 jelöléssel, majd egy évvel később Kozmosz-1074 jelöléssel. Utóbbi út már két hónapig tartott, és ezek teljesen sikeresek voltak. Még egy teljes értékű teszt várt az űrhajóra – egy dokkolás. A Szojuz T-1 1979. december 16-án indult a Szaljut-6-hoz, hogy aztán több mint három hónapot töltsön el ott, és végül március 25-én érjen Földet. A Szojuz-T bizonyította, hogy kellően megbízható, így az első emberes űrrepülés zöld utat kaphatott...

 
A Szojuz T-2 személyzete egy szimulátorban fotózva

Itt zökkenünk vissza a Szaljut-6 negyedik személyzetének életébe, ugyanis Rjumin és Popov a Szojuz-35 távozása után rögtön készülhetett a következő vendégekre, a Szojuz T-2 fedélzetén az űrállomásra látogató Jurij Vasziljevics Malisevre és Vlagyimir Viktorovics Akszjonovra, akik június 5-én indultak el Bajkonurból. Egy nappal később automatikusan megközelítették az űrállomást, de 180 méterre tőle a dokkoló automatika hibajelzéssel lekapcsolt, a személyzet így kézi vezérléssel volt kénytelen a dokkolást befejezni. Érdekesség, hogy később a személyzet és a földi irányítás rossz reakciójával magyarázták a kudarcot, akik felülbírálták azt. Hogy, hogy nem, az automatikus megközelítés a korábbi Szojuz küldetéseknél is sűrűn vallott kudarcot, majd a későbbi Szojuz T űrrepüléseknél is bizony voltak gondok.


A Szojuz T-2 az űrállomásról fotózva

A csatlakozás és az üdvözlések után a vendégek leveleket és könyveket adtak át a tartós személyzetnek, majd az elkövetkező két napban néhány orvosi kísérletet hajtottak végre, illetve az MKF-6M kamerával végeztek földmegfigyeléseket. Mindössze két nappal később a Szojuz T-2 lekapcsolódott, körbefotózta a Szaljut-6 / Szojuz-36 párost és sikeresen visszatért a Földre. A Szojuz T-2 útja leginkább az űrhajó és a dokkolás kísérletére vonatkozott, tudományos feladatokra alig volt idő, űrhajócserére pedig nem került sor (ami valahol érthető, hiszen a Szojuz-36 alig két héttel korábban érkezett).

Az Interkozmosz repülések folytatódnak

 
Rjumin a Szaljut-6 karbantartása közben....

Rjuminék viszont nem pihenhettek – noha lehetőség lett volna, hiszen június 15-én tönkrement a futópad. A két űrhajós nem sietett a megjavításával (hivatalosan azért, mert a futópad szétszereléséhez rengeteg csavart és rögzítést kellett eloldani majd visszarakni, de feltehetően az unalmas testedzések helyett más, kellemesebb feladatot szívesebben találtak maguknak), végül a földi irányítás orvosi része pár nap után kifejezetten utasította őket, hogy minden mást félretéve igenis javítsák meg. Július elsején megérkezett a Progressz-10, fedélzetén egy színes TV-vel, Polaroid fényképezőgéppel és szovjet popzenével teli kazettákkal – és persze egy újabb adag hajtóanyaggal. A Progressz-10 július 17-re lett kipakolva, illetve hulladékkal feltöltve, majd lekapcsolódott és a légkörben elégett. Július 19-én a Szaljut-6 személyzete az 1980-as Moszkvai Nyári Olimpia résztvevőit üdvözölte élő adásban a nyitóünnepségen, kivetőn, kihangosítva.

 
Gorbatko és Tuân

Az Interkozmosz program következő útja speciális volt, ugyanis Vietnám utólag, a harmadik fordulóban került bele a programba (mellesleg pedig ennek ellenére megelőzték a második körben szereplő Kubát és Romániát). Az űrhajós-jelölt válogatásuk is elég érdekesre sikerült – csak olyan vadászpilóták kerültek fel a listára, akik a vietnami háború idején harcoltak az Egyesült Államok ellen. A válogatás végén az elsődleges személyzetbe így került Phạm Tuân (érdekesség: ő volt az egyetlen vietnami pilóta, aki egy B-52-es bombázót lelőtt, még 1972-ben) Viktor Gorbatko mellé a Szojuz-37-re. Aligha vitás, hogy politikai üzenete volt az útnak, amely 1980. július 22-én indult a világűrbe, és egy nappal később dokkolt a Szaljut-6-hoz. Tuân anyagtechnikai kísérleteket hajtott végre a Krisztall kohóban, felvételeket készített hazájáról az MKF-6M kamerával, növénytermesztéssel kapcsolatos biológiai teszteket csinált, illetve orvosi kísérleteket hajtott végre magán.


Tuân, Popov és Rjumin az űrállomáson

A hat napos látogatás alatt a látogató személyzet a Szojuz-37-ből átköltözött a Szojuz-36-ba, kicserélve az üléseiket, majd július 31-én megköszönték a vendéglátást Rjuminéknak, bezárták a zsilipajtókat, és visszatértek a Földre. Másnap a szokásnak megfelelően a Szojuz-37-be beszállt a legénység, majd leválva és az űrállomást megforgatva a hátsó dokkolóportról az elsőre átmozgatták az űrhajót. Ebben az időszakban már egyre több fizikai edzés szerepelt az űrhajósok programjában, a lehető legjobban felkészítve őket a Földre való visszatéréshez. Szeptember 16-án pedig a következő Interkozmosz űrrepülés is elindult, fedélzetén Jurij Viktorovics Romanyenko mellett a kubai Arnaldo Tamayo Méndezzel, érdekesség, hogy ezt az űrrepülést "kísértette" az éjszaka. Eleve a startra is éjszaka került sor, majd egy nappal később a Föld árnyékos oldalán közelítették meg az űrállomást (ami miatt csak a lámpák fényét látták), végül a visszatérésre is később éjszaka került sor.

 
A Szojuz-38 utasai és a Szaljut-6 negyedik tartós személyzete az űrállomáson

A Szojuz-38 esetében már nem került sor űrhajócserére, így a legénység inkább a tudományos munkára tudott végig koncentrálni. Tamayo természetesen a "szokásos" felvételeket elkészítette az MKF-6M kamerával hazájáról, de emellé több orvosi kísérlet (az agy elektromos aktivitása, a lábfej változása a súlytalanság hatására, sztressz-vizsgálat, csont- és izomszövet vizsgálat és véráramlással kapcsolatos vizsgálat), súlytalanságban zajló sejtosztódás megfigyelések, illetve cukorkristály-növesztésekkel kapcsolatos tesztek is végrehajtása kerültek.

 
Tamayo és Romanyenko a Szaljut-6-on

Tamayo és Romanyenko nem egész egy hetet töltött az űrállomáson, majd a tesztek eredményeivel együtt beszálltak a Szojuz-38-ba, és szeptember 26-án visszatértek a Földre. Noha Rjumin és Popov utolsó napjait töltötte a világűrben, szeptember 28-án még egy teherűrhajó, a Progressz-11 indult el a Szaljut-6 felé, és már a később érkező Szojuz T személyzete számára hozott szükséges ellátmányt, és noha elkezdődött a kirakodása, ez csak félig fejeződött be. Október elején a legénység egyre inkább a visszatérésre koncentrált már, tovább emelve a testedzésre fordított időt, illetve amit lehetett, a Szojuz-37 fedélzetére pakoltak be, majd október 11-én visszatértek a Földre. Popov és Rjumin 185 napot voltak a világűrben, természetesen újabb világrekordot felállítva. A kezdeti félelmeket meghazudtolva a két űrhajós nagyon jól érezte magát a világűrben. Rjumin szerint össze se lehetett hasonlítani a harmadik és negyedik tartós Szaljut-személyzet útjánál szerzett élményeket – az, hogy a harmadik esetében nem találkoztak emberekkel, igencsak komoly lélektani hatással bírt, míg a negyedik út alatt a különféle nemzetiségű űrhajósokkal való találkozás feldobta őket. Ugyan nem tette hozzá, de azt egyes megfigyelők azért hozzáteszik, hogy a folyton vidám és kedves Popovval igen jól kijött Rjumin, míg az előző űrrepüléskor vele tartó társa, Ljahov sokkal csendesebb, magába forduló személyiség volt.


Rjumin naptárába bevési, hogy újabb dolgos napon vannak túl

A két űrhajós pedig amikor csak tudta, ugratta egymást és a földi irányítás tagjait. Rjumin például tudta, hogy Galina Necsitailo, az űrhajósok kísérleteit felügyelő tudósnő imádja a virágokat, és mivel Phạm Tuân kísérletei között növénytermesztési kísérletek is voltak, egy rádiókapcsolatkor jelezte, hogy sikerült egy virágot is életre kelteni. A tudósnőt nagyon felvillanyozta a hír, pláne mikor megtudta, hogy a vietnami űrhajós vissza is fogja hozni azt a Földre. Csakhogy az nem volt más, mint egy papírból hajtogatott virág, amit Rjumin csinált a vicc kedvéért. Egy másik esetben egy űrruhába egy előre felvett hangfelvételt tartalmazó magnót helyeztek el, majd az elkövetkező TV-interjú közben a földi központban ülők is jól hallható kopogást hallottak, az űrhajósok hátra fordultak, hogy a csukott zsilipajtó felől hallható hangokat megvizsgálják – mire egy hang belépési engedélyt kért. A két űrhajós széttárta a karját, majd kinyitotta az ajtót, ami mögött az űrruha lebegett. A földi irányítás köpni-nyelni nem tudott először, majd hangos nevetésben tört ki mindenki, ahogy leesett nekik a tantusz...


Rjumin és Popov űrruháikkal együtt készült csoportképen
(erre egy kisebb felbontású, de többet mutató kép)

A visszatérés után mindkét űrhajós úgy érezte, mintha legalább kétszer nagyobb gravitáció hatna rájuk, és noha Rjumin megpróbált elsétálni a kapszula mellett felállított széktől a helikopterig, ez nem ment segítség nélkül – nem csak fizikuma, de egyensúlyérzéke is cserbenhagyta. A rehabilitáció ismét cirka egy hónapig tartott, mire az űrhajósok az induláskori fizikai állapotukat elérték.

Szaljut-6, utolsó felvonás

Az 1977 szeptemberében elindított Szaljut-6 űrállomást eredetileg 18-24 hónapos élettartamra tervezték, ehhez képest már a harmadik éve keringett a világűrben, vagyis ekkorra már bőven túlteljesítette az elvártakat. Az ekkor éppen rádokkolt Progressz-11 távirányítással átfejtette a bendőjében hozott hajtóanyagot az űrállomás tartályaiba, és megemelte az űrállomás pályáját. A Szojuz T már tesztelve volt ember nélkül és emberrel a fedélzetén is, de a háromfős személyzettel való űrrepülés még hátra volt – erre a feladatra Leonyid Gyenyiszovics Kizim, Gennagyij Mihajlovics Sztrekalov és Oleg Grigorjevics Makarov lett a kiválasztott személyzet. Eredetileg még nem más, mint Konsztantyin Feoktyisztov, a Voszhod-1 űrhajósa és a Vosztok / Voszhod / Szojuz űrhajók egyik főtervezője lett volna az egyik űrhajós-mérnök, de végül egészségügyi okokból lecserélték Makarovra.

 
A Szojuz T-3 személyzete a földön

A három űrhajós november 27-én indult Bajkonurból, majd egy nappal később dokkolt be az űrállomásra. Az űrhajósok dolga elsődlegesen az űrállomás karbantartása volt: lecserélték a hidraulikus pumpákat, a telemetrikai rendszer elektronikáját, a fedélzeti irányító számítógépet, illetve több kisebb elektromos problémát kezeltek helyileg. Ezek mellett azért hajtottak végre kísérleteket a Szplav és Krisztall kohókkal, az Oázis biológiai tesztlaborral, illetve végeztek földmegfigyeléseket, végeztek a Progressz-11 kipakolásával, illetve feltöltötték hulladékkal, majd leválasztották. December 10-én dolguk végeztével visszaköltöztek a Szojuz T-3-ba.

 
Szavanih és Kovaljonok a kiképzés alatt

A Szaljut-6 ugyanakkor még nem fejezte be feladatát, egy utolsó tartós személyzet és két Interkozmosz látogató-személyzet útja volt hátra. A Szojuz T-4 noha képes lett volna 3 főt felvinni, mivel a Szaljut-6 eredetileg 2 fő tartós otthonának volt felkészítve, illetve ugye másfélszer annyi ellátmányra lenne szükség, így az a döntés született, hogy csak kétfős lesz az utolsó küldetés. A legénység Vlagyimir Vasziljevics Kovaljonok, aki már két űrrepülést tudott maga mögött, társa pedig Viktor Petrovics Szavinih. Útjuk már nem készült rekordokat döntögetni, így a szükséges ellátmányt előre felvitte a Progressz-12, amely egyben az utolsó teherűrhajó volt, amelyik a Szaljut-6-ot szolgálta ki. A Szojuz T-4 1981. március 12-én indult a világűrbe, egy nappal később pedig dokkolt az űrállomáshoz. Az űrhajósokra a korábbi személyzetekhez képest sok karbantartási feladat hárult, de először ki kellett üríteniük a már két hónapja rájuk váró teherűrhajót. Ennek végeztével, március 19-én leválasztották, és a szeméttel megpakolt Progressz a légkörben elégett.

 
A Szojuz-39 utasai: Dzsanyibekov és Gurragcsá

Az első Interkozmosz-látogatók a Szojuz-39 fedélzetén március 23-án érkeztek. Vlagyimir Alekszandrovics Dzsanyibekov társa az első mongol űrhajós, Dzsugderdemidín Gurragcsá. Az elkövetkező napokban főleg Mongólia területére vonatkozó földmegfigyeléseket végeztek, illetve a kozmikus sugárzás vizsgálatával foglalkoztak, utóbbihoz több érzékelőt is telepítettek az űrállomásra. A feladatok között szerepelt az űrállomás ablakainak állapotát felmérése, illetve azok mikrometeoritok általi sérüléseinek vizsgálata.

 
Mikrometeorit sérülés a Szaljut-6 egyik ablakán

A Szplav és Krisztall kohó sem maradhattak ki, előbbiben tiszta olvadt ón és ólom szétválását, utóbbiban vanádium-pentoxid kristályok növekedését vizsgálták. Végrehajtottak még hologramokkal kapcsolatos teszteket is, sőt, holografikus képek továbbításával is kísérleteztek. Egy hét után a látogató-személyzet elköszönt, majd űrhajójukkal visszatértek a Földre. Kovaljonok és Szavinih visszatért az állomás karbantartásához, a fizikai állapotuk megőrzését szolgáló testedzéshez, illetve különféle folytatólagos tudományos kísérletek végrehajtásához.

 
Popov és Prunariu, a Szojuz-40 személyzete

Május 14-én indult a Földről az első Interkozmosz-etap utolsó csapata, Leonyid Ivanovics Popov és társa a román Dumitru Prunariu. Románia esete némileg furcsa volt, noha az Interkozmosz programba az elején meghívást kaptak, menet közben látványosan hátra lettek sorolva, eleve a cirill ábécé-sorrend szerint utolsók lettek volna, de még a később meghívott Vietnam is megelőzte őket végül. Az általános vélekedés e kapcsán az, hogy a szovjet holdudvarból látványosan kilógó Nicolae Ceaușescu-rendszert "büntették" ilyen módon.

 
Popov, Prunariu és Szavinih a Szaljut-6 fedélzetén

Az űrállomáshoz május 15-én csatlakozó Szojuz-40 programja ettől még tökéletesen megfelelt a többi Interkozmosz-űrrepülésnek. Az űrhajósok több közös orvosi kísérletet, földmegfigyelést (ezúttal persze Romániára fókuszálva), anyagkísérleteket, és a Föld mágneses mezejével kapcsolatos kísérleteket hajtottak végre. Május 22-én az utolsó látogató-személyzet is elköszönt, majd a Szojuz-40-nel visszatért a Földre.

 
A Szojuz-40 a Szaljut-6-ról fotózva

A Szaljut-6 utolsó tartós személyzete sem maradt sokáig. Miután összekészültek, május 26-án beszálltak a Szojuz T-4-be (ez volt az egyetlen tartós Szaljut-küldetés, ahol nem volt űrhajócsere), majd visszatértek a Földre – ahogy a Szojuz T-3, úgy ők is az űrállomáshoz csatlakoztatva hagyták a Szojuz orbitális modulját. Kovaljonokék összesen 74 napot és 17 órát töltöttek el a világűrben, noha szervezetüket komolyabban nem viselte meg az út, az űrállomás állapota azért komoly kihívások elé állította őket. Itt pedig nem csak a romló műszaki állapotra kell gondolni (ideértve azt, hogy az ablakok egy részén konkrétan alig lehetett átlátni), de az űrállomás falain ételmaradékok és folyadékok foltjai éktelenkedtek, a bemélyedésekben és zugokban a hulladékok apró szemcséi elkezdett felgyülemleni és az egész állomás levegője olyan volt, mintha egy "vén autóban" lennének. Ezzel együtt is a Szaljut-6 kétségkívül mérföldkő volt a szovjet űrprogramban, nem csak nyitottabbá, emberközelibbé tette a világűrt, de gyakorlatilag egy új lépcsőfok volt a későbbi űrállomás-programokhoz, fontos tapasztalatokat nyújtott a hosszabb idejű világűrben tartózkodás terén.

 
A Szaljut-6 és a Szojuz T-4 összedokkolva, a világűrből fényképezve


A TKSz űrrepülések, amiről keveset regélnek....

 
Egy korai, tesztelésre használt VA kapszula

Az űrállomás azonban még itt sem fejezte be a munkát. Csakhogy itt most erősen vissza kell menjünk az időben. Ugyebár a Cselomej-tervezőiroda még az Almaz-program keretében egy "saját" űrhajót is megálmodott, a TKSz-t. A TKSz fejlesztése ha lassan is, de haladt a maga medrében, és 1976-ban elkészültek a VA visszatérő kapszulával annyira, hogy tesztelhessék. "Természetesen" a tervezőirodák közötti rossz kapcsolat miatt az iroda a saját Proton hordozórakétájára bízta az tesztrepüléseket, dehát a Proton cirka 20 tonnát tudott felvinni, a VA viszont alig 6-7,2 tonna indításra készen. Hát akkor párosával is indítjuk őket – volt a felkiáltás. A páros indításoknál viszont csak a felső kapszula kap SzASz mentőtornyot. A következő tesztrepülésekre került sor:

 
Egy VA kapszulákat hordozó Proton előkészítése, és a két VA kapszula elhelyezkedése az orrán

1976. december 15.: Egy Proton orrán két VA modult (#009P és #009L) állítanak pályára Kozmosz-881 és 882 jelöléssel. A két modul külön-külön tér vissza. Sikeres mindkét repülés.

 
Egy komplett TKSz űrhajó végszereléskor

1977. július 17.: Egy Proton orrán egy komplett TKSz űrhajót indítanak a világűrbe Kozmosz-929 jelöléssel, 201 napig kering a Föld körül, majd a VA modul leválik, és sikeresen visszatér a Földre.
1977. augusztus 5.: Egy Proton orrán ismét a világűr felé indul a #009P és #009L gyártási számú VA kapszula, de az indítás után 40 másodperccel a Proton meghibásodik, a #009P, amelyik elől van és kapott SzASz mentőtornyot megmentésre kerül, a #009L viszont a hordozórakétával együtt megsemmisül.
1978. március 30.: Két VA kapszula (#009A/P2 és #009A/2) indul a világűrbe, Kozmosz-997 és 998 jelöléssel, külön-külön térnek vissza, sikeresen.
1979. április 20.: Ismét két VA kapszula indulna az űrbe, a #008 tesztváltozat mellett a "széria", emberek szállítására is alkalmas #103-as mellett. Az indítóálláson viszont a Proton meghibásodása miatt működésbe lép a mentőrendszer, de csak az elől lévő #008-as kapszulát menti meg, ugye. A jelölésük Kozmosz-1096 és 1097 lett volna.
1979. május 22.: Mindössze egy hónappal később két "széria" VA modul (#102P és #102L) indul a világűrbe, Kozmosz-1100 és 1101 jelöléssel. Külön-külön sikeresen visszatérnek.

 
Egy sikeresen visszatért VA kapszula

Azt már ebből is látni lehet, hogy a TKSz program bizony minden nehézség ellenére haladt a megvalósulás felé. A VA kapszula önmagában nem volt alkalmas az OPSz / DOSz űrállomás kiszolgálására, vagy az OPSz űrállomással együtt lehetett indítani, vagy az FGB modullal együtt, teljes értékű TKSz űrhajóként. De akár a teljes űrhajót űrállomás-kiszolgálásra, akár a VA-t önálló űrrepülésre még fel lehetett volna használni, amit a tervezőiroda szeretett is volna – csakhogy a Proton megbízhatatlanságára hivatkozva ebből nem lett semmi. A Proton ugyan valóban nem érte el az R-7 család megbízhatóságát, de annyira rossz sem volt, hogy emiatt esélyt se adjanak neki. Esélyesen az NPO Enyergija tervező-iroda hatásosan bevédte magát, hogy az amúgy igen jó képességű TKSz ne jelentsen veszélyt a Szojuz űrhajó számára. A még 1960-as évek végén elkezdett TKSz-program viszont több, immár gyakorlatilag kész és letesztelt űrhajóval bírt, amivel valamit kezdeni lehetne....

A TKSz felépítése, kékkel jelölve a VA modul, pirossal az FGB modul,
zölddel jelölve mindkettőn belül a túlnyomásos részeket

Így kerültek képbe, mint "bővítő-modulok" a DOSz űrállomások számára. A TKSz ugye két modulból áll, az FGB modul lakóteret és hajtóműveket biztosít, a VA pedig a személyzet visszatérését teszi lehetővé. Az FGB felhasználható lenne arra, hogy az űrállomás személyzetének extra életteret nyújtson, a VA szerepe ugyan nem volt ekkor még tisztázott, de ha embert úgy sem szállít, akkor akár 500 kg hasznos terhet visszahozhat a Földre – ne feledjük, hogy a Szojuz alig 50 kg-ot volt képes visszahozni az űrhajósok mellett, a Progressz pedig semmit. Az elgondolást először persze tesztelni kell, így hát 1981. április 25-én egy Proton K orrán elindul a második teljes értékű TKSz a világűrbe a Kozmosz-1267 néven, majd a Szaljut-6 elülső dokkolóportjára csatlakozott. Az elkövetkező időben az FGB hajtóműveivel több pályaemelő manővert is végrehajtottak, majd a VA kapszula május 24-én lekapcsolódott, és sikeresen visszatért a Földre. A teszt bizonyította, hogy az űrállomás több modulból álló bővítése teljesen járható út, így pedig nagyobb űrállomásokat lehet építeni.
A Szaljut-6 / Kozmosz-1267 még több, mint egy évet keringett a világűrben, 1982. július 29-én irányítottan visszavezették a légkörbe, és az űrállomás elégett a légkörben. Ezzel végleg lezárult az űrállomás élete, de közben már az utódja is fent keringett...

Folytatása következik....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése