A Nyegyeljin-katasztrófa
Noha nem tartozik
közvetlenül az szovjet űrprogramhoz, hiba lenne nem megemlíteni a
(feltehetően) mai napig legtöbb áldozatot követelő rakéta-balesetet.
Hruscsov és a katonai vezetés ráébredt, hogy az R-7 katonai szempontból
nem túl hasznos, hiszen inkább napok, mint percek kérdése volt az
indítása, így pedig egy atomháború árnyékában visszafogottan hasznos
csapásmérő eszköz. A megoldás egy kisebb, könnyebb, de mindenekelőtt
sokkal hamarabb indításra késszé tehető interkontinentális ballisztikus
rakéta kifejlesztése volt.
Erre Koroljov egyik
egykori munkatársát, Mihail Kuzmics Jangel kapott lehetőséget, aki
1954-től saját tervezőirodát, az OKB-586-ot kapott. Róla még lesz később
szó, ami itt lényeges, hogy a nagy hatótávolságú ballisztikus rakéták
fejlesztésénél a tervezőirodák és a katonasági közötti nézeteltérések
adtak Jangelnek lehetőséget. Koroljov elutasította, hogy mérgező,
toxikus anyagokat használjon a rakétáiban, így folyékony oxigént
használt oxidálószernek, amely viszont nehézkesen kezelhető. Volt erre
válasz, a salétromsavra épülő oxidálószerek, Glusko és Jangel egy hibrid
hajtóanyag párost választott, az oxidálószer 73% salétromsav és 27%
nitrogén-dioxid (N2O4) keverék, az üzemanyag pedig a TM-185 néven ismert
kerozin és gázolaj keverék. Ez a hajtóanyagpáros azért volt jó
párosítás, mert nem kellett egyiket sem mélyhűteni, könnyű volt tárolni –
még ha az oxidálószer erősen mérgező is...
Az
R-7 és az R-16 méretarányos ábrája, mókásnak hangzik a ~140 tonnás
R-16-ot "könnyűnek" nevezni, de az R-7 mellett bizony annak tűnt...
A
hajtóanyagok életképességét az R-11 és R-12 ballisztikus rakéták
bizonyították. Előbbit Viktor Petrovics Makejev, utóbbit Jangel
tervezte, Makejev a tengeralattjárókról indított ballisztikus rakéták
fejlesztését kapta feladatául később, Jangel pedig a szárazföldi
indításúakét. A következő megbízatása pedig az R-16 volt, egy nagy
teljesítményű ballisztikus rakéta, amely több megatonnás robbanófejet
tud 11 000km-es távolságra eljuttatni, viszont mindössze három óra alatt
indításra kész állapotba lehet hozni. Az R-16-nak Jangel irodája egy
teljesen új, független irányítórendszert terveztek, a nagy
teljesítményű, két fokozatú rakétához pedig új megoldásokat hívtak
életre, például az üzemanyagot a aszimmetrikus dimetil hidrazinra
váltották (ami egy igen mérgező és agresszív vegyület), viszont ezek
alaposabb tesztelésére nem volt idő, mivel a pártvezetés az 1960-as Nagy
Október Szocialista Forradalom ünnepségén be szerette volna jelenteni
az új és még hatékonyabb stratégiai fegyver első sikeres útját.
Mitrofan Nyegyeljin marsall
Az
LD1-3T jelölésű prototípust tehát sietve elvitték a ma Bajkonurként
(akkor Tjukaram néven ismert) rakétaindító bázisra, és megkezdték a
kísérleti indítás előkészületeit, lévén október 23-ára volt az indítás
kitűzve. Az indítást nem más, mint a Stratégiai Rakétaerők Parancsnoka, a
Helyettes Védelmi Miniszter, Mitrofan Ivanovics Nyegyeljin marsall
felügyelte. Nyegyeljinről még nem esett szó, márpedig komoly része volt
abban, hogy az R-7 megszülethetett, sőt, ő volt az, aki stratégiai
bombázók helyett ballisztikus rakétákban látta stratégiai csapásmérés
(és elrettentés) fő eszközét, így az első időkben Koroljov és a többi
rakétafejlesztő mérnök számára a feladatokat kiosztotta és azokat
támogatta. Október 23-án tehát a rakétát feltöltötték üzemanyaggal, ám a
rakéta felkészítését még nem fejezték be, Nyegyeljin és Jangel is
figyelmen kívül hagyta az érvényes biztonsági szabályokat, a
személyzetet utasították a további ellenőrzésekre és munkára - e közben
vették észre, hogy a rakétából szivárog az üzemanyag, mégpedig nem is
kis mértékben (a feljegyzések percenként 142-145 cseppet említenek). A
probléma az volt, hogy ekkoriban nem volt kidolgozott eljárás, hogy is
ürítsék ki a rakétából a hajtóanyagokat - no nem mintha ez most opció
lett volna, lévén a technikai vezetők úgy vélték, hogy a szivárgás
kezelhető mértékű, amíg azt kordában tudják tartani. Viszont mivel
eljárás nem volt rá, így a lehetőség sem nagyon merült fel.
Az LD1-3T rakéta az indítóállásán, a kép előterében lévő oszlopok az indítóállást körülvevő drótkerítés részei voltak
Az
indítási folyamat részeként egy elektromos jelet küldtek a második
fokozat oxidálószer vezetékeit lezáró piromembránokhoz. Ilyen
piromembránokat biztonsági okokból építettek be, ezek a tartályban
tartották a hajtóanyagokat, és normális esetben csak az indítás előtt
aktiválják őket, így a szelepek és a vezetékhálózat nem érintkeznek a
mérgező anyagokkal, tehát nem kellett attól tartani, hogy azokban kárt
tesznek (mint említettem, az üzemanyag is igen agresszív vegyület).
Normális esetben az volt a tervezéskor megszabott határidő, hogy az
üzemanyagrendszer piromembrájainak aktiválása után két napon belül
indítani kell, vagy leengedni az üzemanyagot. Nos erre az történt, hogy a
második fokozat oxidálószer vezetékeit lezáró piromembránja helyett
tervezési és kivitelezési hibák miatt az első fokozat oxidálószer és
üzemanyag-vezetékeit lezáró piromembránok aktiválódtak, vagyis már csak a
szelepek akadályozták meg azt, hogy a rakéta elindulhasson. A fent
említett két napos határidő pedig azt jelentette, hogy még nagyobb
nyomás alá kerültek a technikusok a problémák kezelése terén. Hogy a már
amúgy is késélen táncoló helyzetet tovább fokozta, hogy az egyik
hajtómű (feltehetően oxidálószelepe) is működésbe lépett (de a hajtómű
szerencsére nem indult be üzemanyag nélkül), és az egész rakéta
áramelosztását biztosító panel is tönkrement.
Az R-16 második fokozata, a jobb oldali képen látható a két égőteres hajtómű
Ez
volt az a pont, ahol Konsztantyij Gercsik vezérőrnagy, a rakétabázis
parancsnoka javaslatot tett a rakéta kiürítésére, és az indítóállásról
való eltávolítására, hogy biztonságos körülmények mellett folytathassák a
javításokat. Nyegyeljin a javaslat hallatán ordibálni kezdett a
jelenlévőkkel, hogy egy nukleáris háború esetében sincs esély ilyesmire,
szóval szó se lehet róla. A hibás szelep cseréjét megkezdték, és döntés
született, hogy a piromembránokat közvetlenül, erre az esetre
külön-külön odavezetett vezetékeken keresztül fogják aktiválni, hogy a
probléma ne ismétlődhessen meg. Végül estére belátták, hogy az
embereknek pihenniük kell, és az indítást október 24-ére, hétfőre tolták
tovább.
24-én egymástól függetlenül több féle
javításokat folytattak a még mindig feltöltött rakétán az indítóálláson.
A magas rangú párttagok és katonai képviselők értetlenül tébláboltak
egy közeli indítóközpontban, miközben Nyegyeljin egyenesen a Kremlből
kapott több telefonhívást (erre nincs bizonyíték, de az általános
vélekedés szerint egyenesen Hruscsovtól), hangulatát tovább rombolta,
hogy újabb 30 perccel eltolták a tervezett indítást, mert a javításokkal
még mindig nem végeztek. Nyegyeljin ebben a helyzetben kissé
érthetetlenül úgy döntött, hogy közvetlenül az indítóállás mellől
felügyeli a munkálatokat tovább, és népes kíséretével a rakétához ment.
Gercsik tábornok nem tehetett mást, utasította embereit, hogy
szerezzenek egy széket a marsall számára, a többieknek pedig padokat - a
"nézőközönség" pedig a rakétától alig 15-20 méterre foglalt helyet!
A robbanás utáni felvételek egyik képkockája
Egy
technikus közben az indítóközpontban észrevette, hogy a rakéta
fedélzeti rendszereinek utasítást adó PTR panelt indítás utáni
állapotoknak megfelelő beállításokkal hagyták, miközben a rakéta
akkumulátorai a belső hálózatra kötve "élő" állapotban voltak (attól
féltek, hogy a hideg miatt az akkumulátorok esetleg nem működnek
megfelelően, ezért aktiválták őket). Menet közben a második fokozat
piromembránjait már aktiválták, tehát a második fokozat mindössze
egyetlen lépésre állt a működésbe lépéstől. A technikus rákérdezett,
hogy a PTR kapcsolóit "nulla" állásba állítsa-e, a rövid válasz az volt,
hogy csináld. Az elektromos parancs aktiválta a második fokozat
hajtóanyagszelepeit, és a két égőteres RD-219 hajtómű életre kelt,
alatta pedig ott volt a teljesen feltöltött első fokozat - 30 perccel a
tervezett indítás előtt mintegy 200-250 ember tartózkodott a rakéta
közelében, amikor a baleset bekövetkezett...
A balesetről készül videofelvétel
A
szemtanúk és az automatikusan működésbe lépő kamerák a pokol Földi
megtestesülését festették le, az indítóálláson dolgozók biztonsági
kábeleiken lógva kaptak lángra, vagy ugrottak le a magasból. A földön
állók és dolgozók az indítóállás körül szisztematikusan kiépített
szögesdrót kerítésekbe akadtak fent, vagy a hőtől pillanatok alatt
megolvadó aszfaltba ragadtak bele, hogy aztán az egyre újabb és újabb
robbanások lángjai emésszék el őket. Azok, akik az indítóállás körüli
árkokban kerestek menedéket, az erősen mérgező gázoktól fulladtak meg. A
robbanások mintegy 20 másodpercig tartottak, de a lángok két napig
égtek még.
Az indítóbunkerből hevenyészett
mentőbrigád indult útnak, hogy kimentsék a túlélőket, amíg a bázis
tűzoltói a helyszínre érkeznek, és több tucat embert sikerült
biztonságba vinniük. A helyi kórházba 49 túlélőt szállítottak, de a
katonai titoktartás miatt először nem akarták az orvosoknak elárulni,
miféle "titkos" vegyszerek hatásaival kell megküzdeniük - szerencsére a
józan ész felülkerekedett, ám ennek ellenére 16 túlélő később belehalt
sérüléseibe. Velük együtt összesen 92 halott szerepelt a hivatalos, ám
titkosított áldozati listán (egyesek ennél is több áldozatot
feltételeznek egyébként). Nyegyeljin hivatalosan repülőgép-balesetben
hunyt el, a többi áldozat esetében sem verték nagy dobra a halál valódi
okát, egészen az 1990-es évekig a katasztrófa szigorúan el volt
hallgatva.
Az indítóállás a baleset után
A
baleset kivizsgálását nem más, mint Leonyid Brezsnyev vezetésével
végezték, ám senkit sem vontak felelősségre. A bizottság megállapítása
szerint a legalapvetőbb biztonsági intézkedéseket sem tartották be, a
hibát el lehetett volna mégis kerülni, ha a PTR panelt az előtt állítják
"nulla" állásba, hogy a fedélzeti akkumulátorokat életre hívják, de ezt
a tervezési hibát a korábbi tesztek nem fedték fel. Ezzel együtt nem
mást, mint Nyegyeljin terheli a legnagyobb felelősség - de ő életét
vesztette. Jangel túlélte a balesetet (ezért egyébként elnézést kért
Hruscsovtól), mivel Alexander Mrijkin tábornokkal és két további
mérnökkel éppen az indítóbázis épülete mögött tartottak
cigarettaszünetet, arról beszélgetve, hogy a rakétaindítás idejét még
tovább kellene halasztani. A katonai rakétaprogram új vezetője, Andrej
Szokolov szigorúbb biztonsági intézkedéseket és alaposabb tesztelési
eljárásokat foganatosított, ám mint később látni fogjuk, az űrprogram
esetében ez nem mindig talált utat magának. Az R-16 programot ennek
ellenére tovább vitték, 1961 májusában a hatodik indítási kísérlet már
sikeres eredmény hozott, de csak az év végére sikerült kellően
megbízhatóra megépíteni. 1961 novemberében a típus hadrendbe állt....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése