Embert az űrbe...
Az első űrszondák sikeres
feljuttatása után aligha volt kérdéses, hogy az első ember felküldése a
világűrbe presztízskérdés lesz a két szuperhatalom részére. 1958 május
15-én meg is történt az elhatározás, hogy a Szovjetuniónak kell az
elsőnek lennie. A három fokozatú R-7 rakétaverzió, amely a Luna-3
programhoz lett kifejlesztve meg is felel a célnak, alacsony Föld körüli
pályára majdnem 5 tonnát lenne képes felvinni. Érdemes megemlíteni,
hogy egy ideig párhuzamosan folytak egy szuborbitális (tehát csak
100-200 km-es magasságba feljutó, majd onnan visszahulló) tesztjármű
tervezési munkálatai (amely hasonló lett volna, mint az első amerikai
űrrepülés Alan Shepard-al), ám végül az orbitális jármű előrehaladott
állapota miatt úgy döntöttek, hogy a szuborbitális repülés csak
erőforrás pocsékolás lenne, így az azzal kapcsolatos tervekkel
felhagytak.
Koroljov itt megint megvillogtathatta
tehetségét - mivel a politikai eredmények mellé katonai is kellett,
hogy a hadsereg vezetőinek a támogatását is megnyerje, ezért kettős célú
járművet tervezett, amelybe kamerákat szerelve le lehet fotózni az
Egyesült Államok bármelyik régióját (avagy a Föld bármelyik régióját),
majd a világűrből visszatérő modulból a filmet kinyerve katonailag
fontos információkat lehetne szerezni. 1956-tól a CIA U-2 kémrepülőgépei
menetrend szerint berepültek a szovjet légtérbe, és felvételeket
készítettek a szovjet katonai objektumokról - a szovjeteknek nem volt
hasonló képességű kémrepülőgépük, sem kiépített bázisuk az Egyesült
Államok közelében, ahonnan egy ilyen kémgép felszállhat. A lehetőség,
hogy hasonló képességre tehetnek szert mégis, felvillanyozta a katonai
vezetőket, így katonai támogatást is kapott.
Egy Vosztok makett műemlékként emlékeztet az örökségre
A
Vosztok űrhajó tehát eredendően kettős feladatú jármű lett - ami
viszont nem várt hatásokkal járt, például az űrhajó pontos kinézetét nem
lehetett felfedni, lévén katonai titokról volt szó.
A
mérnököknek persze sokkal komolyabb problémák miatt fájt a fejük. Az
emberes űrrepülésnél mindenképpen vissza is kell térni a Földre, azt
aligha lehet sikerként elkönyvelni, ha a világűrbe juttatnak egy embert,
aki ott meghal. Az űrhajót alapvetően két modulra bontották. Az egyik
egy 2,3 méter átmérőjű, 2,46 tonnás, gömb alakú visszatérő modul,
amelyben az űrhajós, vagy adott esetben a visszahozni szándékozott
hasznos teher elhelyezhető. A másik ennek az aljához csatlakoztatva egy
kúpos, 2,27 tonnás műszaki modul, amely az energiaellátásért, és
mindenekelőtt a biztonságos visszatérés elindításáért felelt, vagyis
azért, hogy a haladási iránnyal szembe fordítva mintegy 140m/s-el
csökkentse a sebességét az űrhajónak. Mivel azonban a rakétatechnológia
megbízhatósága nem volt éppen ideális, ezért úgy tervezték meg a
keringési pályát, hogy cirka 180km-es magasságon legyen a keringési
pálya alsó pontja, és 235km-en a felső pontja. Ez az alacsony pálya elég
közel van a légkör felső rétegeihez, így, ha nem is történik fékező
manőver, akkor is mintegy 5 nap után az űrhajó már a eléggé lelassul
ahhoz, hogy a sűrűbb légrétegekben tovább fékeződve visszatérjen a
Földre. Természetesen e mellé azt is meg kellett oldani, hogy az
űrhajósnak legalább 10 napra elegendő oxigénje, vize és élelme legyen.
A
gömb alakú visszatérő modul külsőjét hővédő bevonattal látták el, de
eltérően az amerikai űrhajóktól, amelyek kúpos alakjuk miatt a
légellenállás automatikusan a "talpukkal" a haladási irányba álltak, az
első szovjet űrhajótípus bizony pörgött. Igaz, igyekeztek úgy
megépíteni, hogy minden súlyt az "aljába" helyezzenek el, így
valamennyire stabilizálják. De az igyekezet kevés volt, ez a megoldás
nem volt túl sikeres, ráadásul az űrhajósoknak visszatéréskor néha akár
8-9 G nehézkedést kellett elviselniük.
A
gömb belsejében az űrhajósok egy katapultülésbe voltak szíjazva, nem is
nagyon tudtak mozogni, csak a kezükkel érhették el az ülés mellé
helyezett kezelőszerveket. A katapultülésre pedig első sorban azért volt
szükség, mert a biztonságos visszatérést nem tudták garantálni a
modulban - először ilyen megoldásban gondolkodtak, de egy 1960
júliusában történt indítás után kiderült, hogy nem kellően megbízható. A
tökéletesítésre való törekvések túl sok időt és várható nehézséget
jelentettek volna, így legalábbis ideiglenesen elvetették ezt a
megoldást. Tehát egy katapultülést építettek be, amely mintegy 7000
méteres magasságban automatikusan lerobbantotta a kijáratot (két ajtó
volt az űrhajón, az egyik a beszálláshoz volt használatos, a másik pedig
a katapultülés mögött az elhagyásért kellett), és kivetette a széket.
Az űrhajós ejtőernyője mintegy 2,5km magasban nyílt ki, majd
biztonságosan leereszkedhetett vele. Ez az eljárás azonban gondosan
őrzött titok volt (az elején), mivel attól tartottak, hogy a nemzetközi
szervezetek nem fogják elismerni az űrutazást, ha a legénység nem az
űrhajóval együtt tér vissza a földre....
A
katapultülés felhasználható volt arra is, hogy egy esetleges indulás
után fellépő katasztrófa esetén kimenekítse a kozmonautát a kabinból. A
fő gond az volt, hogy a rakéta indításától számítva mintegy 20
másodpercig ez inkább csak elméleti lehetőség volt, mivel a katapultszék
leválása és az ejtőernyő nyitása túl sokáig tartott ahhoz, hogy
biztonságos lehessen földet érni vele. Inkább csak a szándék érdekében
így hálókat feszítettek ki az indítóállás mellett, melyek "elkapták"
volna az űrhajóst katapultálás esetén, de ez aligha mentette volna meg
az életét adott esetben. Cirka 40 másodperccel az indítás után, ha
vészhelyzet lépett volna fel, már leválasztották volna az űrhajót a
rakétáról (már ha túléli a robbanást), és a katapultálás már csak a
biztonságos magasságba érés után következett volna be. Szerencsére egyik
Vosztok repülésnél se volt szükség rá...
A
személyzet biztonságát ennyire semmibe venni eléggé sok kérdést vetett
fel akkoriban is. Hivatalosan maga Koroljov is elégedetlen volt az
űrhajóst kimentő biztonsági lehetőségek tárházával, ám mégse állította
vagy lassította le a programot, attól való félelmében, hogy az
amerikaiak beelőzhetik őket, és ez adott esetben az űrprogram végét,
vagy legalábbis visszavágását eredményezheti.
A Vosztok belseje, az űrhajós előtt volt a kis méretű kijelzőpanel, rajta a mesterséges horizonttal és a főbb adatokkal, alatta a Vzor kijelzője, balra a kapcsolópanel, jobbra a kormányszervek
A
kapszulán két ablakot helyeztek el, az egyik az űrhajós előtt, a
bejárati ajtón, a másik pedig a lábánál, amelyen a Vzor optika volt
szerelve, ennek kerek 'kijelzője' (gyakorlatilag okulárja) a térdénél
volt. Egy alapvető csak a főbb információkat mutató kijelzőpanelt
helyeztek el előttük, egy kezelőpult billenőkapcsolókkal a katapult bal
oldalán és egy irányítókarral a jobb kezénél. A kommunikáció alapvetően
rádión zajlott, de az általános visszajelzésekhez a kezelőpulton lévő
gombokkal volt lehetőség. Ezek minden repülésnél más-más kódot kaptak,
és külön kód volt minden főbb eszközre, illetve azok állapotára. A
titkolódzás része volt, hogy a rádióban is kódnevekkel illettek
mindenkit, Gagariné Kedr (Cédrus), Tyitov Orel (Sas), Tyereskováé Csajka
(Sirály), de a fontos embereknek is külön kódneve volt - Hruscsové az
orosz egyes, Koroljové a húszas.
A Vosztok gömb alakú modulját hevederek rögzítették a műszaki modulhoz,
a hevederek egyben az antennák rögzítési pontjaiként is funkcionáltak
a hevederek egyben az antennák rögzítési pontjaiként is funkcionáltak
A
Vosztok űrhajó második modulja a gömb alsó részéhez csatlakozott a
műszaki egység, ebben foglalt helyett többek között egy 24kWh-ás
akkumulátor, a 15.83 kN tolóerejű fékező-hajtómű és üzemanyag-tartályai
(összesen 275kg-nyi Trietil-amin / Xylidine üzemanyaggal és Salétromsav /
Dinitrogén-Tetroxid oxidálószerrel), mintegy 20 kg mélyhűtött nitrogén,
amelyet a stabilizáló és precíziós manőverekhez lehetett használni,
valamint még a nagy teljesítményű rádió-adók és azok antennái is itt
voltak elhelyezve. A hajtómű üzemanyag-tartaléka mindössze cirka 155m/s
delta-V (vagyis űrbéli manővert) tett lehetővé, amiből normális esetben
120-130m/s volt szükséges a fékező-manőverre - más szóval a Vosztok nem
igazán volt képes a pályáját megváltoztatni, a hajtóműve kifejezetten a
visszatérést biztosító manővert tette csak lehetővé.
A
tervezéskor felmerülő problémák közé tartozott az is, hogyan
pozícionálják megfelelően az űrhajót a visszatérés előtt. Amíg a Föld
napos oldala felett halad az űrhajó, ez nem akkora probléma, a Nap
helyzete jól meghatározható fotocellákkal, és így egy óraszerkezet
adatai alapján már meghatározható, hogy merre kell az űrhajónak pontosan
fordulnia a megfelelő visszatérő-manőver végrehajtásához. Ám ha az
árnyékos oldalon halad az űrhajó, nincs ilyen stabil és jó navigációhoz
felhasználható pont... Emiatt a Vosztok és Voszhod űrhajók mindig nappal
indultak és úgy tervezték meg a pályájukat, hogy a visszatérést
elindító manőverre a Föld napos oldalán kerüljön sor.
Egy R-7-es (pardon, Vosztok-K) egy Vosztokkal az orrán
Az
egész űrhajó az R-7 egy három fokozatú folyományának (Vosztok /
Vosztok-K) az orrán ült, hogy az aerodinamikai erők ne okozzanak
problémát az indítás után, egy kúpos orrú, hosszúkás áramvonalazó házat
kapott, amelyik ketté válva kerül leválasztásra a kellő magasság elérése
után. Az áramvonalazó kúpon egy kerek nyílást is elhelyeztek - ezen
keresztül távozhatott a katapultülés, ha az indítás után az űrhajós
kimenekítésére lett volna szükség.
A tesztrepülések...
Természetesen
először a rendszer életképességét bizonyítani kell, így az első Vosztok
repülések Korabl-Szputnyik néven zajlottak, de nyugaton hivatalosan
Szputnyik néven voltak ismertek. Az első ilyennél az űrhajóba, amit
1960. május 15-én indítottak, egy életnagyságú bábút ültettek, és a
rádió egy előre felvett hangüzenetet ismételt folyamatosan, hogy a
kommunikációs rendszert is megfelelően letesztelhessék. Ez utóbbi
feltehetően nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a később "Elveszett
Kozmonautákról" szóló összeesküvés-elméletek szülessenek...
Az első szovjet űrhajósprogram "végzősei" a Vosztok katapultülését vizsgálják
Az
első út egészen a visszatérést elindító fékezőmanőverig nagyszerűen
zajlott, csakhogy az űrhajó nem megfelelő irányban lett pozícionálva a
hajtómű begyújtásakor, így valamivel magasabb pályára állt. A szétválás
utána megtörtént, és az visszatérő modul 1962-ben, a műszaki modul pedig
1965-ben lépett be a légkörbe, és semmisült meg.
Ez
után következett volna az élőlényekkel, következetesen ismét kutyákkal
való tesztrepülés. Az első ilyen indítási kísérletre 1960. július 28-án
került sor, fedélzetén Barsz és Lisicska nevű kutyákkal. A rakéta egyik
gyorsító fokozatának hajtóművében viszont az indítás után 19
másodperccel meghibásodás lépett fel, és alig 10 másodperccel később a
rakéta széthullott az emelkedés közben. Az irányítók kiadták a
rádióparancsot az űrhajó leválasztására, ám annak ejtőernyője nem nyílt
ki rendesen a kis magasság miatt, és a két kutyus életét vesztette a
földbe csapódáskor. Mint kiderült a gyorsítófokozat hajtóműve egy
korábban már megoldottnak vélt hibát produkált újra (a négyből az egyik
égőtérben gyakorlatilag megszűnt a nyomás és így az égés maga), a
fokozat építése közben követtek el egy hibát, és nem volt megfelelő
minőségbiztosítás. Ez az indítási kísérlet viszont nem került
nyilvánosságra hosszú ideig (ellenben az indításról készült
filmfelvételt sűrűn látható a Vosztok-1 indításaként bemutatva)...
Sztrelka
és Belka haláluk után kitömve látványosság lett, közöttük a kutyás
repüléseknél használt, a katapultülésben elhelyezett, túlnyomásos kabin,
amiben repültek
Augusztus 19-én újabb
indítási kísérlet következett, a két fő utasa Sztrelka és Belka volt,
valamint egy nyúl, 42 egér, két patkány, rovarok, növények és gombák
képében továbbiak. Az űrhajó sikeresen pályára állt és mintegy 21 órával
később sikeresen vissza is tért. A katapultülésbe integrált konténerben
mindegyikük biztonságosan földet ért, tehát elvben sikerült minden főbb
egységet sikeresen letesztelni. Az adatok elemzése viszont például
rámutatott, hogy az egyik kutya a negyedik keringés alatt rohamot kapott
- emiatt úgy döntöttek, hogy a biztonság kedvéért az első emberes út
nem tarthat tovább három keringésnél...
Sztrelka
és Belka, mint az első, világűrt megjárt, és onnan visszatért élőlény
természetesen fontos fegyver volt a propaganda-gépezet számára...
Még
négy kutyás repülés következett, a Korabl-Szputnyik 3 1960 december
elsején indult, Pcsolka és Muszka nevű utasaikkal, az egy napos keringés
után a fékező manőver beindításakor a hajtómű az üzemanyag teljes
kifogyásáig működött, nem állt le az előre eltervezett időpontban - így
viszont sokkal hamarabb földet érhetett volna, potenciálisan nem szovjet
területen, márpedig ez nem volt opció, hiszen az űrhajó szigorúan
titkos volt. Döntés született, hogy az űrhajó önmegsemmisítőjét indítsák
be, amely meg is történt - darabjaira robbantva azt, utasaival együtt.
A
következő 1960 december 22-én következett be, a két mostani utas Damka
és Kraszavka volt. Ez a rakéta már egy újabb Blokk E (harmadik)
fokozattal indítottak el, amelyet az emberes repüléshez szándékoztak
felhasználni. A fokozat hajtóműve azonban nem tudott teljes tolóerővel
működni, így a még mindig működő rakétahajtóművel haladó Blokk E-ről
leválasztották a Vosztokot, és az ballisztikus pályán Észak-Oroszország
területén ért földet. A kutatóegységek hatalmas erőfeszítésekkel
keresték az orbitálist modult, ugyanis egy második, 60 órára kalibrált
önmegsemmisítő is volt az űrhajón. Nagy szerencsével sikerült az űrhajót
megtalálni, és az önmegsemmisítő óráját leállítani, és a két kutyus a
-45°C-os éjszakai hideg ellenére túlélte a rázós utat - a kapszulában
utazó többi élőlény nem.
Az első "teljes értékű",
már az emberes repülésre szánt Vosztok űrhajóval való repülésre 1961
március 9-én került sor, ennek utasa már csak egy kutya volt, Csernuska
pedig biztonságosan földet ért. Március 25-én került sor az utolsó
repülésre, amelyben az előzőt ismételték meg, ennek "űrhajósa",
Zvezdocska is sikeresen visszatért.
Az űrhajósok az egyik első Vosztok (R-7) hordozórakéta összeszerelését "látleletezik"
A két utolsó, alapvetően sikeres Vosztok repülés után megnyílt az út az első emberes repülésre...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése