Gagarin rögös útja
Az űrprogram körülötti
kaotikus politikai állapotok egyik hozománya volt, hogy a hadsereg,
elsődlegesen pedig a légierő magáénak tekintette a személyzettel
kapcsolatos teendők ellátását. Természetesen ez leginkább arról szólt,
hogy a leendő űrhajósok mind vadászgép-pilóták legyenek - amely céljára
1960-ban életre hívták az első űrhajós csoportot a jelöltek
felkészítésre. A több körös váltogatás után hat jelöltből a két végső
Jurij Garagin és German Tyitov lett, Gagarin az elsődleges és Tyitov a
tartalék - ők innen kezdve olyan szigorú biztonsági intézkedések által
voltak óvva, mint például hogy nem ülhettek ugyanarra a repülőgépre...
Gagarin és Koroljov közös képen...
Az
űrhajó előkészítése közben kiderült, hogy 25 kilogrammal nehezebb volt,
mint az előző példányok, de ezt a súlytöbblet Koroljov szerint
kezelhető kategóriába esik, noha a mérnökök javasolták, hogy a
Gagarinnál valamivel könnyebb Tyitov repüljön inkább, de a főkonstruktőr
nem hajlott javaslatukra...
Eljött április 12-e,
a kiválasztott nap, Tyitov és Gagarin a reggeli orvosi ellenőrzésen
simán átmegy, majd elkezdik a beöltözést az SzK-1 "Szokol" űrruhába. Ez
kilenc orvosi szenzor felhelyezésével kezdődik, majd egy selyem alsóruha
következik, ez után egy "puha" belső ruha, amely a szabad
levegőáramlásért is felelős, erre egy kékesszürke hőszigetelő réteget
vesznek fel, majd a narancssárga külső öltözet következik, amelyhez a
speciális bakancsokat és a sisakot is rögzítik - a kesztyűk csak az
űrhajóba beszállás után lesznek becsatolva.
A
beöltözés közben valaki félig viccesen megjegyzi, hogy leszálláskor
amerikai képrepülőgép-pilótának fogják nézni futurisztikus öltözékében
(Gary Powels amerikai pilótát 1960-ban, egy évvel korábban lőtték le a
szovjetunió felett U-2-es kémrepülőgépével). A megjegyzést viszont
halálosan komolyan veszik - gyorsan a már beöltözött Gagarin fehér
sisakjára piros festékkel C C C P feliratot pingálnak (a Gagarinról
készült propaganda fotók egy részén fehér sisakban látni, majd mikor már
a buszban ülve fotózzák ismét, a sisakján látható a felirat, ahogy a
későbbi felvételeken is).
Az
indítóállásnál egész fogadóbizottság várja a leendő űrhajóst, aki végül
az indítóállás liftjével elindulhat a rakéta orra felé. A gömbbe
beszállva ellenőrzik a rádiókapcsolatot, Gagarint bekötik, majd a
csaknem 100 kilogrammos ajtót felhelyezik, és 30 csavarral rögzítik.
Csakhogy az egyik visszajelzőlámpa a három közül nem gyullad ki, amely
az ajtó tökéletes záródását mutatná, tehát a technikusoknak újra le kell
szerelniük, majd miután mindent ellenőrizve nem találnak semmit (és
Gagarin kérdő kézmozdulatára sem tudnak mit reagálni) ismét
visszaszerelik, és ezúttal már kigyullad mindhárom lámpa.
Az
indításra április 12-én, helyi idő szerint 12 óra 07 perckor a rakéta
elemelkedik. Különféle okok miatt erről csak fotók maradtak fent,
filmfelvétel nem, így a szovjet média az 1960. július 28-dikai indítás
filmfelvételét mutogatja - amely amúgy sikertelen volt.
Az
indítás alapvetően zökkenőmentesen zajlik, két perc után kiürülnek a
gyorsító fokozat tartályai, és leválnak, a második fokozat pedig
folytatja az emelkedést. Két és fél perc után az áramvonalazó kúp is
leválik, szabaddá téve Gagarin kilátását.
Mintegy öt perccel az indítás
után a második fokozat is kiürül, az űrhajó azonban még csak 5,5km/s
sebességgel halad. A második fokozat leválásakor még mintegy tíz
másodpercnyi súlytalanságot élvezhet az űrhajós, mielőtt a harmadik
fokozat beindul, és végső keringési pályára állítja cirka 8,5km/s
sebességgel az űrhajót. A harmadik fokozat mintegy 12 perccel az indítás
után leválik, és immár Gagarin a Föld körül kering...
A Vosztok-1 indításáról készült festmény, arról a pillanatról, amikor a négy gyorsító fokozat leválik
Csakhogy
neki alapvetően alig több a dolga, mint a korábbi Vosztok és
Korabl-Vosztok utasainak - nincs befolyása a repülésre, csak egy utas az
űrhajójában. Mivel nem tudták előre megjósolni, milyen hatással lehet a
másfél órás súlytalanság az emberre, ezért nem tervezték az esélyét sem
megadni annak, hogy esetleg egy gyengébb pillanatban hibázzon, vagy ne
adj isten akarattal veszélyeztesse a feladatát és a saját életét. Ugyan
volt egy lezárt boríték, amelyben a kezelőpanel feloldásának eljárását
elrejtették, ám azt csak végszükségre tartogatták. Tehát Gagarin dolga
csak az volt, hogy mindent feljegyezzen, amit tapasztal.
Erre
egy jegyzetfüzet és egy ceruza, valamint egy hangra aktiválódó magnó,
amellyel a beszédét tervezték rögzíteni. Kipróbálta milyen enni és inni a
súlytalanságban, és alapvetően semmiféle nehézséget nem vett észre
eközben. Viszont menet közben elveszett a jegyzettömbhöz cérnával
rögzített ceruzája, és utána arra kellett ráébrednie, hogy a
hangrögzítőjének szalagja végigfutott és leállt (a vártnál sokkal több
zaj volt a kapszulában, így szinte folyamatosan aktivált állapotban
kerülve rögzített mindent - csakhogy a szalag hossza korlátozva volt).
Kézzel visszatekerte, és utána csak kézi módban rögzítette megjegyzéseit
- csakhogy a visszatekerés miatt a korábban rögzített anyag egy jó
része elveszett.
A felszerelés része volt egy TV
kamera is, amely az űrhajós fejét vette végig az úton - a rossz minőségű
rádiókapcsolat miatt viszont ez szinte egyáltalán nem produkált
értékelhető felvételeket. Később dokumentumfilmek és propaganda
felvételeken jobb minőségű TV képet is látni róla - ám ezek feltehetően
még a kiképzés alatt készültek, vagy utólag vették fel őket.
Menet
közben persze rádiókapcsolatot is igyekezett tartani a földi
kommunikációs pontokkal, az első ilyen alkalommal többször is
rákérdezett arra, hogy a keringési pályája megfelelő lett-e, ám ezekre
nem kapott egyértelmű választ. Hogy amiatt, mert valóban nem tudtak,
vagy azért, mert Koroljov nem adott az adatok közlésére engedélyt, nem
tudjuk. Az indítás után 47 perccel kapott megerősítést, mely szerint a
pályáját kiszámolták, és minden rendben van. Gagarin feltehetően
teljesen tisztában volt azzal, hogy akár alacsonyabb, akár magasabb
pályára kerül, mint tervezték, az könnyen az életébe kerülhet. Előbbi
esetén olyan területen érhet Földet, ahol esély sincs a megmentésére.
Utóbbi esetén a fékező manőver elégtelen lehet, és ő a világűrben ragad,
lassú kínhalálra ítélve. Hogy ez a megnyugtató hír pusztán csak
megnyugtatására szolgált, vagy készakarva hazudtak neki, szintén nem
tudjuk...
Az igazság ugyanis az volt viszont,
hogy az eredetileg tervezett 180x230km-es (alsó pont x felső pont)
keringési pályája helyett cirka 181x372km-es pályára sikerült állítani
az űrhajót (a TASZSZ indítás utáni közleménye 175x302km-es, a Pravda
leszállás utáni híre 181x327km-ről szólt). Ennyivel magasabb keringési
pályára állni nagyon is veszélyes, ez ugyanis messze a biztonságosnak
kikiáltott zóna felett volt. Ugyebár az eredeti terv szerint, ha a
fékező hajtóművet nem sikerül begyújtani, a pálya elég alacsony ahhoz,
hogy legfeljebb 10 napon belül a légkör eléggé lefékezhesse az űrhajót.
Csakhogy az új pálya ennél sokkal magasabb volt, így jóval tovább
tartott volna, amíg a kapszula visszatér. Szerencsére a fékezőhajtómű
tökéletesen működött...
A
lassító manőver az indítás után 78 perccel következett be, a tervek
szerint. Ekkor az űrhajó elkezdett pörögni, ám a műszaki modul nem vált
le... Ennek oka az volt, hogy a hajtómű egy másodperccel korábban állt
le, ám a szelepek nyitva maradtak, így az üzemanyagrendszert túlnyomás
alatt tartó gáz is kiszabadult a hajtóművön át, és ez egyre nagyobb
mértékű forgást generált. A hajtómű megfelelő leállását nyugtázó jelet
várt a fedélzeti rendszer ahhoz, hogy a műszaki modult leválassza a
kabinról - ám az sose érkezett meg. Pontosan nem tudjuk melyik fedélzeti
rendszer (akadt ugyanis több is), de végül mintegy 10 perccel később
mégis kiadta a leválasztásra a parancsot, és a kapszula, ha pörögve is,
de immár szabadon haladt a Föld felé. Gagarin tisztában volt a
helyzettel, ám úgy vélte, hogy a probléma nem komoly, úgyhogy a
kezelőpanelen megnyomta a "Minden Rendben" üzenet gombját...
A
kapszula visszatérve a légkörbe elégő hőpajzsát feláldozva túlélte a
légkörbe lépést, és lassulva zuhant tovább. 7km-es magasságban a
katapultülés feletti ajtót az automatika leválasztotta, és az ülést
kilőtte. A fő ernyő kinyílt, majd kicsivel később az ülés levált az
űrhajósról, ám eközben a tartalék ernyő is aktiválódott, így Gagarin két
ernyő alatt ereszkedett a föld felé. Az ereszkedés 6-10 percig tartott,
és közben az űrhajósnak kisebb küzdelem árán sikerült csak
szkafanderének külső légkört beengedő szelepét kinyitnia, amely nélkül
akár meg is fulladhatott volna. Szántóföldön ért talajt, és egy krumplit
ültető anya és kislánya voltak az elsők, akivel beszélni tudott. Végül
mind az űrhajóst, mind a kapszuláját sikerült épségben összeszedni. Az
már utólag derült ki, hogy Gagarin életét az erős nyugati szél mentette
meg, ha az nem fúj, feltehetően a Volga folyóban érkezik, a nehéz
szkafandere pedig lehúzta volna a mélységbe...
A tökéletes repülés mítosza....
A
rengeteg probléma ellenére Gagarin túlélte a repülést, és ez volt a
lényeg. Kifelé egészen a 2000-es évekig tökéletes és hibátlan űrrepülést
kommunikáltak le, nem említve a tervezettnél magasabb keringési pályát,
a műszaki modul kései leválását vagy azt, hogy nem sok kellett volna,
hogy a sikeres út után a folyóba esve fulladjon meg az első világűrt
megjárt ember.
A
Vosztok-1 útja komoly propaganda értékkel bírt, amit a Szovjetunió
maximálisan ki is használta - Gagarint hősként ünnepelték, a szovjet
technikai vívmányok világelsőségéről harsogtak, és az űrkorszak új
időszakának fényes jövőjét festették le. Az Egyesült Államok kevesebb,
mint egy hónap múlva, május 5-én egy űrugrást hajtott végre Alan
Shepard-dal, de a Gagarin repüléséhez mérhető orbitális keringésre 1962
februárjáig kellett várni, a Mercury-Atlas 6 repülésig, amelyben John
Glenn első amerikaiként megkerülhette a világűrben a Földet, rögtön
háromszor. Csakhogy Glenn mindössze a harmadik ember volt, aki orbitális
pályára állt, ugyanis a Vosztok-2 még 1961 augusztusában German
Tyitovval a fedélzetén több, mint egy napig keringett fent. A szovjetek
fölénye továbbra is látványos volt.
Csakhogy nem
sokkal Shepard űrugrása után, 1960 május 25-én Kennedy elnök
bejelentette, hogy az évtized vége előtt az Egyesült Államok embert
juttat el a Holdra, és onnan vissza is tér biztonságosan. Ezzel pedig
meghatározta a két szuperhatalom űrprogramját az elkövetkezendő bő egy
évtizedre...
A Vosztok-2
Gagarin
repülése a technikai problémákat leszámítva teljesen jól alakult, nem
tapasztalt semmi olyasmit, amely az emberi viselkedést vagy az
egészségét károsan befolyásolta volna. Koroljov tehát egy egész napos
utat szeretett volna következőre - ezt sokan ellenezték, a kutyás
repülések tapasztalatai alapján, ahol többször is sokkos állapotot
észleltek a negyedik-ötödik keringéskor (lássuk be, szegény ebek
reakciója a súlytalanságra korántsem volt meglepő). A probléma
alapvetően az volt, hogy csak és kizárólag úgy lehetett tervezni, hogy
az űrhajó a Szovjetunió területére térhet vissza. Ez viszont legkésőbb a
hatodik Föld-megkerülés után nem volt lehetséges a Föld forgása és a
pályaszög miatt. Leghamarabb a 13. teljes fordulat után volt ismét
lehetőség erre, de igazából csak egy nappal az indítás után, a 16-17
keringés körül volt újra optimális az űrhajó és a Föld helyzete a
visszatéréshez.
Koroljov
persze ismét kiharcolta a saját igazát, és beavatta terveibe Tyitovot, a
kiszemelt űrhajóst. A tervezett program az űrhajó irányítása a
személyzet által, a Földről készített fotók készítése a világűrből, és
persze az egy napos világűrben tartózkodás emberi szervezetre gyakorolt
hatása.
Tyitov útja 1961 augusztus 6-án indult,
ismét délben. Ez némi kényelmetlenséget okozott az űrhajósnak, akinek
két órával az indulás előtt már be kellett öltöznie, a nyári hőségben...
A Vosztok-2 elődjével ellentétben tökéletes, 183x244km-es pályára állt.
Egy
órával a felszállás után Tyitov felbontotta a biztonsági kódot
tartalmazó borítékot, és feloldotta a kezelőpanel zárját. Az
irányítókarral mintegy tíz percig próbálgatta az űrhajó pozícióját
kontrollálni, és tökéletesen sikerült az eltervezett manővereket
végrehajtani - később több hasonló pozícióváltoztatást hajtott végre,
mindegyik problémamentesen zajlott le. Az elkövetkező időben videó és
fotó felvételeket készített és többszöri űrbéli étkezés és ivás, majd az
első űrbéli vizelés is sikeres volt. Ami viszont valahol az út 8 órája
környékén elkezdett elhatalmasodni rajta, az a rosszullét - Tyitov volt
az első, aki megtapasztalta az "űrbetegséget", a tartós súlytalanság
miatt bekövetkező rossz közértet. Az alvásra kijelölt időperiódus előtt
ki is adta magából az összes addig bevett ételt. Ezt leszámítva még a
pihenési fázis is teljesen jól alakult.
Összefoglaló videó a Vosztok-2 útjáról
A
tizenhetedik keringéskor az űrhajós előkészült a visszatérésre, majd az
automatika a megfelelő irányba fordította az űrhajót, és beindította a
fékező hajtóművet. A műszaki modul leválása ismét nem sikerült
tökéletesen - ugyan a rögzítő kábeleket az apró robbanótöltetek
"elvágták", viszont a két modult összekötő tápkábelek, amelyek az
elektromos kapcsolatot, illetve az oxigén-ellátást biztosította,
sértetlen maradt. Végül a légköribe lépve a fellépő erők a kábelt
széttépték, és a kapszula biztonságosan belépett a légkörbe. Az űrhajós
útjának utolsó kellemetlensége az volt, amikor a kapszula elhagyása
előtt egy, az arca előtt szálló darabkát meglátva félrefordította a
fejét, így a katapult működésbe lépésekor az orrát felsértette a
sisakja.
Tyitov
útja technikai szempontból messze sikeresebb volt, mint Gagariné.
Roppant fontos megfigyelésekkel gazdagodtak az orvosok a tartós(abb)
súlytalanság hatásairól, és közben persze az út politikai hatásai is a
szovjeteknek kedvezett - Tyitovból is celebet kreáltak, és a fél világon
végigutaztatták. Érdekesség, hogy mind a mai napig Tyitov a világ
legfiatalabb űrhajósa - egy hónappal a 26 születésnapja előtt járt
(először és utoljára) a világűrben.
A páros Vosztok repülések és a Zenyit kémműhold
A
Vosztok-2 repülése után a célok már alaposan átrendeződtek. Nyilvánvaló
volt, hogy válaszolni kell Kennedy elnök kihívására a Holdraszállás
terén, ám ehhez többek között a hosszabb távú űrbéli tartózkodással, az
űrsétával, a világűrben történő randevúval és dokkolással kapcsolatos
problémákat kell megoldani.
Nyikolaj Petrovics Kamanyin, a szovjet emberes űrprogram első szakaszának talán második legbefolyásosabb embere
Az
elkövetkező Vosztok repülések az egyre tovább tartó űrbéli
tartózkodásra koncentráltak, illetve az űrbéli megfigyelésre. Nyikolaj
Kamanyin, az űrhajós kiképzést irányító katonatiszt a hadseregnél
lobbizott a katonai célú felhasználásra, elsődlegesen az emberes űrbéli
megfigyelés (kvázi kémrepülések) illetve tovább lépve, a későbbi katonai
harci alkalmazásra, vagyis az űrbéli ellenséges műholdak / űrhajók
megsemmisítésére való célra. A hadsereg vezetése nem rajongott annyira
az ötletért, Koroljov a Vosztokon alapuló Zenyit kémműholdakkal ígérte
megoldani a kémrepüléseket, az utóbbi pedig még túl messze volt a
realitásoktól - semmi reális értelme nem volt annak, hogy a világűrben
zajló harcra készüljenek, ha már a feljutás is orosz rulett módra
zajlik.
Egy Zenyit kémműhold visszatért kapszulája (sok szeme van, hogy jobban láthasson...)
A
Zenyit eredetileg Objekt OD-1/-2 néven kezdte az életét még 1958-ban,
egy kémműhold koncepció volt, amely Föld körüli pályára álló műholdba
szerelt kamerákkal fotózta volna le az Egyesült Államok és potenciálisan
az egész Föld területén a katonailag fontos objektumokat. Az OD-1 egy
dedikált kémműhold lett volna, az OD-2 egy, a későbbi Vosztok űrhajóban
és Zenyitben megvalósuló kettős célú rendszer, azonos fő elemekkel. A fő
különbség, hogy a kapszula belsejébe összesen öt kamerát helyeztek el
(négy 1 méteres gyújtótávolságút, amelyek 200km-es magasságból
~60x60km-es területet fotóztak le, és egy 200mm-es gyújtótávolságút,
amely a részletes kép környezetét fedte fel, segítve a pontos helyzet
megállapítását), amelyek egyenként mintegy ezer képkockát tudtak
rögzíteni. A kamerákon kívül egy antennarendszerrel is ellátták,
amellyel a NATO radarjait deríthette fel, ehhez a fogott jeleket
mágnesszalagra rögzítették, amit utólag a földön elemeztek ki.
Az
első Zenyitek a Vosztokkal azonos hordozórakétával indultak, és
kívülről csak a külső ajtón lévő nagyobb ablakokról lehetett
megkülönböztetni az embert szállító űrhajótól. A Vosztokkal kapcsolatos
titkolódzás részben oda volt visszavezethető, hogy a kémműholddal
nagyban megegyezett...
Az
egész család annyira egy tőről fakadt, hogy eredetileg a kémműholdak is
Vosztok néven voltak illetve, de Gagarin útja után átkeresztelték őket
Zenyitre. Az első indításig 1961 decemberéig kellett várni, és sok
köszönet nem volt benne, mert a harmadik fokozat hibája miatt nem állt
megfelelő pályára - ennek megfelelően kiadták az önmegsemmisítésre a
parancsot, és a kémműhold felrobbant a világűrben (a kornak megfelelően
hivatalosan a létezését sem ismerték el az indításnak). A második
indítás 1962. április 26-án viszont sikeres volt, hivatalosan Kozmosz-4
néven illették a műholdat, és három napnyi keringés után vissza is tért
terv szerint, ám sajnos a pozícionáló rendszer hibájából a legtöbb kép
használhatatlan lett, noha ennek ellenére a program ment tovább. Június
elsején a harmadik kémműhold indítása viszont komoly katasztrófába
torkolt - rögtön a start után az egyik gyorsító fokozat leállt, majd
leszakadt induláskor, megrongálva az indító állást, a rakéta pedig alig
300 méterrel odébb csapódott a földbe.
Ez főleg
azért volt kritikus, mert ez volt az egyetlen működőképes Vosztok
indítóállás, és ez utánra tervezték a Vosztok-3 és Vosztok-4 repülést,
amelynél az első űrhajó felküldése után egy nappal még egyet indítanak, a
két űrhajó viszonylag közel elhalad egymás mellett, rádióval felveszik a
kapcsolatot egymás között (ezzel tesztelve az űrbéli kommunikációt),
majd még 3 napig fent keringve új időtartam rekordot állítanak fel, és
visszatérnek a Földre.
A
Vosztok-3 így csak 1962 augusztus 11-én tudott elindulni, Andrijan
Grigorjevics Nyikolajevvel a fedélzetén, egy nappal később, a Vosztok-4
fedélzetén követte Pável Romanovics Popovics. A két űrhajó a világűrben
"mindössze" 6,5km-re közelítette meg egymást, sikeresen tudtak
kommunikálni egymással, ám az idő teltével egyre nagyobb és nagyobb lett
a két űrhajó közötti távolság. A két űrhajós abban is első lehetett,
hogy kiszíjazva magukat a katapultülésből "szabadon" lebeghettek a
kapszulában.
A
Vosztok-3 és -4 közös űrrepülése a nyugati megfigyelők kedélyeit eléggé
felborzolta - a jelek szerint a szovjetek újabb öles lépést tettek
tovább a világűr meghódítása felé, miközben az Egyesült Államok
"mindössze" két, egyenként 3 fordulatig tartó emberes űrrepülést volt
képes felmutatni, az űrrandevú pedig messzi-messzi cél volt még csak a
tervekben. Persze a szovjetek titkolódzása is segített a valós helyzet
hibás felmérésében, hiszen nem sokat árultak el a technikai
részletekről, és arról, hogy valójában a Vosztok űrhajó képtelen volt
keringési pályáját megváltoztatni. Az "űrrandevú" valójában csak a
második indítás megfelelő időzítésének és persze a közel azonos
keringési pályának volt köszönhető...
Szovjet propaganda plakát az első négy szovjet űrhajósról és űrhajóikról...
Szegény grafikusnak (és a világ nagy részének) nem sok információja volt arról, hogy is nézett ki a valódi Vosztok...
Szegény grafikusnak (és a világ nagy részének) nem sok információja volt arról, hogy is nézett ki a valódi Vosztok...
Az első nő a világűrben...
Ahogy a
Szovjetunióban, úgy az Egyesült Államokban is az első
űrhajós-jelölteknél meghatározták, hogy szigorúan vadászpilóták
lehetnek, ez részben a katonai háttér (és annak pénze), részben pedig a
vadászpilótákra vonatkozó szigorú egészségügyi és kiképzési normák
miatti döntés volt. Csakhogy ez meghatározta azt is, hogy kizárólag
férfiak kerülhettek be a válogatásba. Ám az amerikai
űrhajós-válogatással foglalkozó Donald Flickinger tábornok és Dr. Randy
Lovelace kíváncsi volt arra, hogy a nők hogyan teljesítenének. A nők
mellett szólt, hogy könnyebbek, kisebbek, kevesebb oxigént, vizet és
ételt fogyasztanak, márpedig főleg a kezdetleges űrrakétáknál minden
apró plusz tömeg sok fejfájást okozott a mérnököknek. A korai
űrhajós-válogatások persze kis túlzással (?) beillettek középkori
kínzási gyakorlatoknak is, a NASA válogatás elemei között megtalálhatóak
voltak a sötét, vízzel teli kamrába hosszú órákra való zárás, az
alkarra csatolt elektródákon át való elektrosokknak alávetés, vagy a
torkon letolt gumicső, amellyel a gyomor savtartalmát vizsgálták. Aki
űrhajós akart lenni, mindenekelőtt igen jó toleranciával kellett tehát
bírnia - no meg megadta az alapvető ellentétet az űrhajósok és az
orvosok között, akik az űrhajósokra sokszor kísérleti nyúlként
tekintettek, ráadásul bármikor kirostálhatták az űrhajósokat valamiféle
ürüggyel. Ez egyébként nem csak az Államokban volt így, a Szovjet
űrhajósok és orvosaik kapcsolata se volt sokkal rózsásabb.
Dr.
Lovelace meg is találta a tökéletes jelöltjét, Jerrie Cobbot, egy
fiatal, kereskedelmi pilóta-engedéllyel rendelkező, attraktív lányt, aki
tökéletes egészségi állapotnak örvendett. Cobb 1960 februárjában
alávetette magát a "Mercury 7", a Mercury program részére kiválasztott
első hét űrhajósjelölt által is végigcsinált tesztet, és nagyszerű
eredményekkel fejezte be - amit a doktor hamarosan a nyilvánosság elé is
tárt, és a már amúgy is ismert Cobbot még nagyobb médiaszenzációvá
tette. Hamarosan újabb női pilótákat kértek fel a tesztek
végrehajtására, és a médiát felhasználva azért kezdtek el harcolni, hogy
a NASA vegye számba a nőket az űrhajós programban.
A
médiaszenzáció persze a Szovjetunióba is eljutott. Kamanyin az
űrhajós-kiképzés felelőseként meglátta a lehetőséget abban, hogy ne csak
az első embert, de utána az első nőt is ők juttathassák fel. Koroljov,
ha nem is teljes mellszélességgel, de támogatta a dolgot, ugyanis azt
szerette volna, ha nemcsak katonai pilóták, de mérnökök, többek között ő
maga is feljuthatna a világűrbe. Kamanyin rögtön nagyot akart harapni,
azt javasolta, hogy a Vosztok-5 és -6 repülés a Vosztok-3 és -4 páros
repülésének megismétlése legyen, két női űrhajóssal. Esetleg egy három
űrhajós "tripla" indítás, két női és egy férfi űrhajóssal. A javaslatot
nem fogadta kitörő üdvrivalgás az űrprogram részéről, mivel sokan inkább
még hosszabb, 6-7 napos űrprogramot láttak volna szívesen, gyakorlott
férfi űrhajósokkal.
Kamanyin a mintegy 50-60 női
pilótából és ejtőernyősből kiválasztott hetet, és megkezdte a
felkészítésüket. Eközben a férfi SzK-1 űrruha alapján elkészítettek egy
SzK-2 jelölésűt is, amely a női anatómiát figyelembe véve készült. Ezek
tesztelése közben az űrruhát fejlesztő iroda egyik kiválasztott női
alkalmazottja 15 napot töltött egy Vosztok-makettben, tesztelve a ruha
megfelelőségét, ami az írásos feljegyzések szerint kiválóan sikerült
(noha a későbbiek ismeretében feltehetően a tesztfolyamat pár helyen
komoly hiányosságokkal küzdhetett).
Vlagyimir Jazdovszkij, Szergej Koroljov és Nyikolaj Kamanyin,
a szovjet emberes űrrepülés első szakaszának meghatározó alakjai
a szovjet emberes űrrepülés első szakaszának meghatározó alakjai
A
hét jelöltből végül négy maradt 1962 novemberére, a két fő jelölt
Valentyina Tyereskova és Valentyina Ponomarjova. Ponomarjova teljesített
a legjobban a kiképzésen, és komoly politikai hátszele volt. Vlagyimir
Jazdovszkij, az űrhajósprogramban részt vevő (elég nagy hatalmú) orvosi
csoport vezetője is Ponomarojovát javasolta, Tyereskovát pedig az utolsó
helyre tette. Ám Kamanyin számára sokkal jobb jelöltnek tűnt a
többiekhez képest nem túl iskolázott (főiskolát nem végzett) és kevesebb
gyakorlattal bíró, viszont jól kommunikáló, a szocialista propagandát
támogató, és ehhez megfelelőbb kiállású Tyereskova. Elvégre is a
mellett, hogy a világűrt meg fogja járni, utána éveken, évtizedeken át a
szovjet propagandagépezetben kell helytállnia...
A
repülési program felett viszont Koroljov és Kamanyin, majd végül a
szovjet katonai vezetés éles harcot vívott. Koroljov (és a mérnökök) egy
8-10 napos időtartam rekordot szerettek volna, férfi űrhajóssal.
Kamanyin a két női űrhajós opciót támogatta, 3 napos űrutazással. A
katonai vezetés ezeket a terveket látva letette a sajátját: menjen fel
egy női űrhajós propaganda céllal, a másik űrhajót pedig küldjék
múzeumba - katonai szempontból semmi értelmét nem látták a drága embert
szállító űrhajóknak.
Koroljov és Kamanyin látva,
hogy ha nem fognak össze, az az űrhajós-program végét is jelentheti, egy
köztes megoldás mellett döntöttek: egy férfi űrhajós hosszú, cirka 8
napos útra megy, és ez alatt indítják a másodikat, egy női űrhajóssal 3
napos útra a világűrbe. Apró probléma, hogy a döntéskor, 1963 áprilisán
nem volt indításra kész férfi űrhajós, az orvosi csoport pedig szigorúan
előírta, hogy az időtartam-rekordhoz először legalább annyi időt
töltsenek az űrhajósok a Vosztok-makettben, ahol a hőmérsékletet is az
űrbélinek megfelelőnek állítják be - a női űrhajósok szinte mindegyike
már teljesítette ezt a tesztet eddigre (persze nekik "csak" 3 napra
kellett a kényelmetlen tesztre beülniük). A páros indítás legkorábbi
időpontját így alapvetően az határozta meg, hogy a férfi űrhajósok mikor
végeznek a felkészüléssel.
A Vosztok-5 és -6 út teljes legénysége, alsó sor: Valentyina Ponomarjova, Irina Szolovjova, Valentyina Tyereskova, Borisz Volinov, Valerij Bikovszkij, valamint a főnökük, Nyikolaj Kamanyin
Hogy
a kapkodásban még nagyobb gondok születhetnek, jó példa a kiválasztott
űrhajósok súlya körüli plusz körök. Az egyik jelölt, Borisz Volinov az
űrruhájában 104,5kg-ot nyomott, a másik, Valerij Bikovszkij viszont csak
90,7kg-ot. Utóbbi még belefért a hosszabb útra felkészített Vosztok
teherbírásába, előbbi azonban már a meghaladta a meghatározott limitet.
Ha Volinovnak kell indulnia, akkor nem fogják tudni a megfelelő pályát
elérni.
A június elejére tervezett indítást hol
az időjárás, hol a rádióparancs-vezérlő meghibásodása, hol pedig az
erősödő naptevékenység miatti félelem miatt kellett újra és újra
csúsztatni. Végül június 14-én Bikovszkij felkészülhetett az indulásra,
és a női űrhajósjelöltek közül is kiderült, hogy Tyereskova lesz a
kiválasztott (végig azt mondták nekik, hogy csak az indítás előtt fogják
eldönteni ki lesz az - a valóságban persze a háttérben előre el volt
már minden döntve) és Irina Szolovjova a tartaléka.
Bikovszkij, akinek az útját elhalványította az űrhajós-társnője
Bikovszkij
indítása egy kisebb fajta rémálom lett. Az indítás előtt egy órával
kiderült, hogy az egyik technikus a katapultülés biztonsági pöckét nem
vette ki, mivel nem sikerült a hozzá rögzített dróttal kihúznia, ezért
aztán egy késsel levágta a drótot róla, majd lezárták az ajtót
(jelenlévő társa pedig végignézte ezt, semmi kivetnivalót nem látva
benne). Óriási szerencsére, a "megoldást" az indítóállásról lemászó
technikus rögtön megosztotta a kollégáival, akik hanyatt-homlok rohantak
a feletteseiknek szólni, hogy fél órával tolják el az indítást. Ez után
gyorsan visszamentek az űrhajóhoz, és megfelelően eltávolították a
biztonsági pöcköt.
Az
indítás előtt 5 perccel a harmadik fokozat visszajelző rendszere nem
megfelelő választ adott - a fokozatért felelős mérnökök kértek 2-3 órát,
hogy kiderítsék a hiba okát. Mint kiderült, az irányító rendszer
giroszkópja meghibásodott. Ha a teljesen feltöltött, indításra kész
rakétát le kell szerelni, és újra felkészíteni a repülésre, akkor
minimum kéthónapnyi csúszással kell számolni. Ezt javasolták helyszínen
lévő magas rangú tisztek és képviselők, nem akarván vállalni plusz
rizikót. Koroljov viszont utasította beosztottjait, hogy gyorsan
cseréljék ki az alkatrészt, amellyel szerencsére időben végeztek is. A
sietségre súlyos ok volt: ha a tervezett 8 napos út után este tér vissza
az űrhajó, akkor a megtalálására sokkal rosszabb esélyekkel indulhatnak
útra a kutató-mentő egységekkel. Hogy tovább nőjön az ősz hajszálak
száma, az egyik tápkábel az indítás előtti végső előkészületeknél nem
vált le a rakétáról, ám Koroljov ismét kockáztatott, és az start
elindítására adott parancsot. A kábel a hajtóművek beindulásakor
elszakadt a rakétáról, és Bikovszkij hosszú, de türelmes várakozás után
végre elindulhatott a világűrbe.
Csakhogy miután
pályára állt, kiderült, hogy a tervezettnél alacsonyabbra, 175x222km-es
pályára sikerült állítani. Ezen a pályán pedig adott esetben nyolc napon
belül is lelassulhat annyira, hogy belép a légkörbe, és előre nem
kiszámítható helyen fog földet érni, ami ugye továbbra is
megengedhetetlen volt...
Bikovszkij
erről mit sem tudva folytatta előzetesen megtervezett programját.
Közben a Földön az űrhajósnőknek olyan kellemetlenséggel kellett
szembesülniük, mint hogy Brezsnyev az indítás reggelén "leszólt", hogy
Tyereskovának (és a többi űrhajósnőnek) a katonai rendfokozatát és
hátterét ne mutogassák a nyilvánosságnak. Magyarul civil ruhában
jelenjenek meg a fotósok és a kamerák előtt. Úgy, hogy az
indítóálláshoz, a Kazakh sztyeppe közepére egyenruhába repültek... Nem
volt egyszerű a pártvezetés kérése, de valahogy sikerült megoldaniuk.
Tyereskova
startja két nappal Bikovszkijé után következett, és szemben azzal,
gyakorlatilag eseménytelenül és hibátlanul zajlott le. Fél órával az
indítás után a két űrhajós rádiókapcsolatba került egymással, A két
űrhajó ez esetben mintegy öt kilométerre közelítette meg egymást, ám nem
tudták egymást vizuálisan megtalálni (Tyereskova látott egy, a
Vénusznál háromszor fényesebb csillagot, amit ő a Vega-ként azonosított,
de lehet, hogy a Vosztok-5-öt látta meg). További egy óra múlva pedig a
szovjet állami televízió büszkén mutatta be a Tyereskováról a Vosztok
belsejében készült videóképet.
Az
űrhajósnő első komoly feladata a már bevett kézi-fékezőmanőver
gyakorlat végrehajtása lett volna. Ez röviden annyi, hogy az űrhajót a
kézi irányítószervekkel a fékezéshez megfelelő pozícióba állítja,
imitálva azt a manővert, amit akkor kell végrehajtani, ha az automata
rendszer valamiért nem végzi ezt el. Nos, Tyereskovának ezt nem sikerült
végrehajtania, a kezelőszervek túl messzire voltak, alig érte el őket,
és a hirtelen problémával szembesülve nem tudott improvizálni
(legalábbis később így emlékezett vissza). Ezt az orientációs manővert a
38. keringési fázisban meg kellett ismét próbálnia, de az se ment
tökéletesen. Az űrhajósnő az űrutazás első időszakában elég rosszul
(vagy éppen semennyire) nem kommunikált, noha a rádiókapcsolat sem volt
tökéletes, de Bikovszkij esetében ezt nem teszik szóvá, ebből pedig
azért lehet sejteni, hogy valami nem stimmelt Tyereskova esetében. A
feljegyzések szerint egyébként többször is "azon kapták" az űrhajósnőt,
hogy alszik a kapszulában, mégpedig nem az előre meghatározott alvási
fázisban. Az út alatt Hruscsov a korábbi űrrepülésekhez hasonlóan
Tyereskovával és Bikoszkijjal is rádiókapcsolatot vett fel, és sok
sikert kívánt útjához.
Mindkét űrhajós feladata
alapvetően az előző űrrepüléseknél is végrehajtott program némileg
finomított eljárása volt: folyamatosan jegyzetelni az általuk
tapasztaltakat, fotó és filmfelvételek készítése, Föld-megfigyelések
végrehajtása, és mindenekelőtt a testük reakcióinak megfigyelése a
körülményekre. Az űrrepülés a Vosztok-6 esetében nem egész 3 napig
tartott, a Vosztok-5 pedig az alacsony pálya, a részben emiatt egyre
magasabb kabinhőmérséklet illetve Bikovszkij nem túl jó közérzete miatt 5
naposra rövidült.
Bikovszkij és Tyereskova fogja közre Hruscsovot, a sikeres űrrepülésük után egy nyilvános ünnepségen
Kifelé
ismét idilli propagandafelvételek és nyilatkozatok mutatták azt, hogy a
két űrrepülés tökéletesen zajlott le. Tyereskova ha lehet még
Gagarinnál is jobb médiaszereplőnek bizonyult, Kamanyin döntése ebből a
szempontból alátámasztást nyert.
Viszont a
valóság sokkal árnyaltabb volt. Már a Vosztok-5 indítása körüli
problémák is önmagukban hajszálra-a-katasztrófától hangulatot
eredményeztek, a vártnál alacsonyabb pálya még egy jelentős hiba volt.
Mindkét űrhajós panaszkodott kényelmetlenségekre, például a sapkájukba
épített hangszórók nyomták a fülüket, Tyereskova a jobb lábában érzett
fájdalmat, míg Bikovszkij esetében a vizelet-kezelő rendszer
meghibásodott, ami nehezen elviselhető bűzt eredményezett a szűk
kabinban. Problémát okozott az is, hogy a kiürített ételes-tubusokat nem
tudta hogyan rögzíteni, így azok össze-vissza repkedtek körülötte,
valamint panaszkodott amiatt, hogy a repülés előtt alaposan bereggelizve
szállt be az űrhajóba, ami nem tett jót későbbi űrbetegségének.
Amiről
viszont évtizedekig nem beszélt nyíltan senki, az Tyereskova repülése
körüli problémák. A légierő vezetése számára az űrhajósnő sikertelen
manőver-végrehajtási kísérletére hivatkozva úgy vélték, hogy csakis
kiképzett pilótákból szabad űrhajóst képezni. Ráadásul a tervezett
biológiai kísérleteket sem hajtotta végre, mivel nem érte el az ezeket
tároló kazettát (azt pedig nem engedélyezték, hogy kikapcsolja az övét).
Ez érthetően érzékenyen érintette Koroljovot, hiszen ő éppen azt akarta
elérni, hogy civilek is végre az űrhajósprogramba kerülhessenek, mivel
pedig az első nem vadászpilóta hátterű űrhajós a feladatainak egy jó
részét képtelen volt végrehajtani, a légierő vezetése újjal mutogatott
rá, hogy itt az élő példa, miért csak vadászpilótákat lehet az
űrhajósképzésbe bevenni. Feltehetően részben ennek is köszönhetően Boris
Csertok, Koroljov egyik közeli munkatársa visszaemlékezése alapján
főnöke zárt ajtók mögött nagyon csúnyán leteremtette Tyereskovát.
Pedig
Tyereskovának nem volt könnyű útja, és a megfelelni akarás miatt komoly
erőfeszítések árán teljesítette az űrrepülését. Gyakorlatilag nem
sokkal a pályára állása után elhányta magát (ahogy minden korábbi
űrhajós, ő is tele gyomorral indult a világűrbe), és mivel nem tudta
idejében elővenni a hányós zacskóját, így a hányadék egy része az út
hátralévő részében a kabin belsejében bűzölgött, ami később fejfájást és
rossz közérzetet okozott számára. Egyes visszaemlékezések szerint a
második világűrben töltött napon további problémákkal kellett
szembesülnie, alhasi fájdalmai voltak, menstruálni kezdett, és az SzK-2
űrruha vizelet-elvezető rendszere sem teljesített megfelelően a
súlytalanságban, így vizelet, vér és verejték gyűlt össze űrruhájában,
végképpen kényelmetlenné téve az űrutazást. Ezek után érthető, hogy
étvágya sem volt - erre amúgy panaszkodtak a korábbi Vosztok űrhajósok
is, de ettől függetlenül az orvosi utasításnak megfelelően enniük
kellett. Tyereskova földet érése után az űrhajójához visszamenve a
körülötte gyülekező tömegnek adogatta a tubusos űrételeit, közben pedig
tőlük különféle ("normális") ételeket vett magához. Egy jelenlévő orvos
szerint feltehetően Tyereskova így próbálta meg elfedni, hogy az űrben
nem táplálkozott megfelelően, ami a körülményeket figyelembe véve
érthető volt, csak hát a program vezetői ezt tekinthették és tekintették
engedetlenségnek is...
Tyereskova a visszatérés után a repülési naplójába jegyzetel, mögötte a kapszulája, előtte a katapultülése
Az
űrprogram prominens képviselőit eléggé dühítette, hogy az űrhajósnő nem
hajtotta végre megfelelően a számára kijelölt feladatokat (egyes
források viszont arról írnak, hogy Tyereskova egész egyszerűen nem
kapott utasítást a földi központból ezek végrehajtására, tehát onnan
szabotálták azokat), súlyosnak vélték azt is, hogy a repülési naplóját a
Földön, visszatérése után fejezte be (a világűrben mindkét ceruzája
eltört, legalábbis ez a hivatalos indok), az étel-osztogatás miatt nem
tudták megbecsülni sem, hogy valójában mennyit evett, sőt, a kabint
"higiéniai eljárásnak" vetették alá a visszatérés után, tehát a kabinról
sem kaptak valós képet. Érdemes párhuzamba állítani ezt azzal, hogy
Tyitov is nagyon megszenvedett a saját űrrepülésekor, ő sem tudta
megfelelően teljesíteni némelyik feladatát, mégse merült fel vele
kapcsolatban negatív vélemény. Aligha vitás, hogy komoly ellenszélben
kellett helyt állnia.
Noha a szovjet űrprogram és
a szovjet propaganda számára az elsőség igen fontos volt, 19 évig nem
indult újra női kozmonauta a világűrbe, ebből is látható, hogy
egyáltalán nem a nemi egyenlőség fűtötte a Vosztok-6 útját (noha a
későbbi Voszhod repüléseknél még tervben volt női személyzet, a Szojuz
program indulásánál látványosan mellőzték őket a kiképzési programból). A
19 évvel későbbi szovjet repüléshez pedig nem árt tudni, hogy cirka egy
évvel megelőzte az első amerikai űrhajósnő útját, amelyre csak 1983-ban
került sor - vagyis ismét a versengés volt a valódi oka annak, hogy nők
újra szerepet kaphattak a szovjet űrhajósok programjában...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése