Európai vendégek a Miren
Miközben a 
hidegháború véget ért, és az orosz űrprogram kétségbeesetten küzdött a 
fennmaradásért, máshol is zajos változások következtek be – Európában a 
frissen egyesülő Németország eldöntötte, hogy ha már lehetősége van rá, 
hogy pénzért feljuttassa egy űrhajósát a világűrbe, egész pontosan a Mir
 űrállomásra, akkor él is azzal. Az egységes Németország ily módon is 
rögtön a történelemkönyvekbe kerülhet, nem mellesleg pedig 
összeboronálhatja a kelet- és nyugatnémet űrprogram szakembereit. 
Eközben a német űrügynökség hivatalosan a Columbus űrállomás-modul 
(illetve egy időben különálló űrállomás) előkészületének is tekintette 
az eljövendő űrutazást. A lehetőséget a franciák is megragadták, korábbi
 Mir látogatásuk folytatását vázolták fel az oroszoknak – immár pénzért.
 A dolog érdekessége, hogy miközben már létezett az elviekben egységes 
európai űrprogramért dolgozó ESA, a két utat a két ország űrügynöksége 
(a német DLR és a francia CNES) maga intézte – az ő logójuk és nevük 
tűnt fel mindenhol, az ESA-é csak hébe-hóba...
A 
másik oldalról az oroszoknak a német és francia igény lehetőséget 
nyújtott, hogy folytassák a Mir üzemeltetését. A Mir bázismodul, a 
Kvant-1, Kvant-2 és Krisztall modulokkal együtt a világűrben keringett 
tovább 1992 elején, fedélzetén Alekszandr Alekszandrovics Volkovval és 
Szergej Konsztantyinovics Krikaljovval, de a jövőkép finoman szólva is 
ködös volt. Az űrállomás állapota jó néhány téren kifogásolható volt, 
amit a két űrhajós folyamatos karbantartással próbált orvosolni, 
miközben "hagyományos" tudományos feladatokat is végeztek: orvosi 
vizsgálatokat hajtottak végre magukon, fotókat készítettek a Földről, 
illetve csillagászati megfigyeléseket végeztek az űrteleszkópokkal. 1992
 február 20-ára egy űrsétát ütemeztek be, amelynek célja a külső borítás
 vizsgálata mellett a korábban kihelyezett anyagkísérleti panelek 
begyűjtése mellett a Szofora tartó felállításakor használt egyes 
eszközök eltávolítása volt.
Viszont rögtön az 
űrséta elején akadályba ütköztek: Volkov Orlan-DMA űrruhájának 
hőcserélője elromlott, és elkezdett pára lecsapódni a sisakrostélyán. El
 akarták kerülni, hogy az űrsétát félbeszakítsák, így inkább Volkov 
csatlakoztatta az űrállomás létfenntartó rendszerére kötött 
köldökzsinórt, amit a régebbi Orlan űrruhákhoz használtak, és opcióként 
megmaradt a DMA változatnál is – azzal a korláttal, hogy így viszont 
csak a Kvant-2 külsején dolgozhatott, mert egyszerűen ennyit engedett a 
köldökzsinór. Az ő feladata lett tehát a Kvant-2 külsején elhelyezett 
panelek begyűjtése, míg Krikaljov az űrállomás külső felén végigkúszva 
eljutott a Kvant-1-ig, ahol szétszerelte a feleslegesség vált 
szerelőplatformokat, letakarította egy kamera lencséjét a rátelepedett 
portól, illetve begyűjtött egy évekkel korábban még a Mir külső 
borítására kihelyezett napelem tesztpanelt. Az űrséta több mint négy 
órán át tartott, sokkal tovább, mint tervezték, de ezért leginkább a 
meghibásodott űrruha volt felelőssé tehető – eredetileg a 
Sztrela-robotkarral "ugrott" volna a Kvant-1-re Krikaljov, csakhogy 
Volkov a köldökzsinór rövidsége miatt nem érhette el a kezelőpanelt...
Flade, Viktorenko és Kaleri, a Szojuz TM-14 induló személyzete
Az
 Szojuz TM-14-el induló útra kiválasztott német űrhajós a német légierő 
ezredese, az Airbus berepülő-pilótája, Klaus-Dietrich Flade. Tartalékja 
egy tudós-mérnök, Reinhold Ewald, aki a DLR-nél dolgozott különféle 
űrkutatási programokban 1987 óta. Az űrutazás Mir '92 néven zajlik, és 
az elkövetkezendő években a németek EuroMir vagy Mir (évszám), míg a 
franciák csillagképek vagy csillagok neveit (Antares, Altair, stb.) 
használják a programjaik azonosítására. A Szojuz TM-14 űrhajó persze 
első sorban a Mir EO-11 személyzetét viszi fel: Alekszandr Sztyepanovics
 Viktorenko veterán űrhajós már két alkalommal járt már a Miren, 
Alekszandr Jurjevics Kaleri ellenben újonc – eredetileg a Mir EO-10 
személyzetébe volt beosztva Volkov mellé, ám a feje felett a program 
vezetői a bajkonuri űrközpontnak otthont adó Kazahsztán számára tett 
gesztussal átadták a székét a kazah Toktar Ongarbajuli Aubakirovnak, 
hogy vendégűrhajósként meglátogathassa a Mirt. Viktorenko és Kaleri 
egyben az első orosz űrhajósok is lettek – a Szojuz TM-13-on még Volkov 
és Aubakirov is szovjet zászlóval a karján indult a világűrbe...
Flade, Viktorenko és Kaleri az indulás előtti üdvözlésnél
A
 Szojuz TM-14 1992. március 17-én indult el Bajkonurból, majd két nap 
múlva dokkolt be a Kvant-1 hátsó kikötési pontjára – ez volt a tavaly 
megjavított Kursz antenna első éles próbája, az időközben érkezett 
Progressz M-10 és 11 egyaránt a Mir elülső csatlakozási pontjára 
érkezett meg, a Szojuz TM-13 pedig csak a TM-14 érkezése előtt dokkolt 
le, majd manőverezett át az elülsőre.
Flade protokollfeladat közben: a zászlók többsége a DLR-t mutatja, a piros-fehér Köln város zászlója, de jobbra egy kék ESA zászló is feltűnik...
Flade
 természetesen protokollfeladatokkal kezdett, amit nagyon sűrű 
tudományos program követett: a Krisztallator kohóban mélyhűtött 
olvadékokkal termodinamikai vizsgálatokat hajtott végre, illetve 
monokristályok növesztésén is dolgozott, viszont emellett főleg 
különféle orvosi vizsgálatokat hajtott végre: kromoszóma-analízis, 
alvás-ébrenlét ciklus vizsgálata a fizikai és szellemi kondícióra, 
tájékozódó képességre vonatkozó kísérletek, a rövidtávú memóriára 
vonatkozó kísérletek és a végtagokban való véráramlás vizsgálata.
Flade orvosi kísérletek közben, mögötte Krikaljov éppen a szomját oltja
Közben
 Volkov és Krikaljev körbevezette az űrállomáson utódaikat, részletesen 
kitérve az állomás állapotára. Viktorenko és Kaleri a Oroszországban 
való élet első tapasztalatairól számolt be – és arról, hogy a pénzügyi 
bizonytalanság miatt komolyan felmerült, hogy a Mir ("természetesen" 
ideiglenesen) akár újra személyzet nélkül maradhat, így az EO-11 
személyzete számára bármikor jöhet az utasítás, hogy megszakítják 
küldetésüket. Március 24-én Flade ülését áthelyezték a Szojuz TM-13-ba, 
majd 25-én Flade, Krikaljov és Volkov elköszönt Viktorenkótól és 
Kaleritől, majd visszatért a Földre. A németek teljes sikernek 
könyvelték el az utat: a tapasztalatok összegzése után rögtön egy újabb 
fizetős Mir-látogatás lehetőségéről kezdtek el tárgyalni az oroszokkal 
(a helyzetre jellemző, hogy az orosz partner az NPO Enyergija iroda 
volt, nem pedig a frissen létrejött orosz űrügynökség).
Odafent
 eközben Viktorenkoék lassan beleugrottak a Mir mindennapos teendőibe. 
Az egyik legfontosabb feladatot, a Krisztall modul napelemszárnyainak 
áthelyezését viszont tologatták tovább a földi irányítás részéről. 
Eredetileg a Krisztall nem a Kvant átellenében lett volna, hanem az 
egyik keresztirányú csatlakozóponton, viszont ez esetben a 
napelemszárnyait nem nyithatta volna ki – miközben az általuk termelt 
energiára nagy szükség lett volna. A megoldás régóta megvolt: át kell 
helyezni a napelemeket a Kvant-1-re, ahol semmit nem akadályoznak (és az
 a modul ugye alapból nem is rendelkezett napelemekkel). Csakhogy erre 
jelenleg nem volt sürgető igény...
Az űrhajósok 
persze nem unatkoztak: beizzították a Krisztall kohóit, hogy félvezető 
ötvözeteket gyártsanak, illetve monokristályokat növesszenek, eközben 
pedig a Kvant-1 távolról is irányítható űrteleszkópjai pedig 
csillagászati megfigyeléseket végeztek. A Progressz M-12 április 22-én 
érkezett meg, többek között rengeteg pótalkatrésszel, így a 
karbantartási munkák elkezdődhettek: a létfenntartó- és hőszabályzó 
rendszerek szokásos felülvizsgálata és egyes elemeinek cseréje mellett a
 nagyobb falat a Mir bázismodul kommunikációs rendszerének nagyjavítása 
és részleges cseréje volt.
A teherűrhajó június 
27-i távozása után nem sokkal érkezett volna az M-13 jelű utódja, ám a 
megközelítéskor 150 méteres távolságban a forgásirányú mozgást túlzottan
 nagynak minősítette a Kursz, és leállt. Hamar kiderült, hogy a Kursz 
nemrégen frissített szoftverének egy rutinja hibás volt – ezt újraírták,
 felküldték, majd újra próbálkoztak, és ez esetben már probléma nélkül 
csatlakozott az űrállomás elejére. A tehertérben az utánpótlás mellett 
volt két giroszkóp is. Eredetileg a Kvant-1 és a Kvant-2 is hat-hat 
ilyennel rendelkezett, amelyek az űrállomás pozicionálását végezték – 
csakhogy időközben a Kvant-1-ben lévők közül egy, a Kvant-2 külső felén 
elhelyezettek közül viszont négy is meghibásodott. Adott esetben 
természetesen a fúvókákkal való finom irányítás lehetősége megmaradt, ám
 hosszú távon a giroszkópok lecserélése volt a megoldás. Erre július 
8-án került sor, amikor (immár új Orlan-DMA űrruhákban) űrsétával két 
giroszkópot kicseréltek a Kvant-2 külső borításán. Némi pihenő után az 
elkövetkezendő hetekben azon túl, hogy Föld-megfigyeléseket végeztek, 
kipakolták a Progressz M-13-at, amelyben többek között 380 kg-nyi 
tudományos műszer volt az elkövetkező francia vendég-űrhajós 
kísérleteihez, végül pedig hulladékkal töltötték meg a teherhajót, amely
 július 26-án levált az űrállomásról.
Az Antarès-küldetés
Tognini, Szolovjov és Avgyejev, a Szojuz TM-15 induló személyzete
A
 "francia kapcsolat" igazából nem halt el, az 1988-as, második francia 
Interkozmosz út után állandóan megjelentek a szovjet, majd orosz 
űrprogram prominensei a párizsi légiparádén, és folyamatosan téma volt, 
hogy a Mirt egy újabb francia űrhajós látogassa meg. Ez végül 1992-ben 
valósult meg, a kiválasztott űrhajós pedig Michel Tognini, aki 1988-ban 
Jean-Loup Jacques Marie Chrétien tartalékja volt. Némi érdekesség, hogy a
 franciák hogy-hogy nem, de ismét kedvezőbb körülményeket alkudtak ki, 
mint a többiek: míg például Flade cirka öt napot töltött el az 
űrállomáson (és összesen nem egészen nyolc napot a világűrben), addig 
Tognini esetében majdnem két hetes űrutazást terveztek, ebből pedig 
közel 12 napot a Mir fedélzetén.
A Szojuz TM-15 indítása
Tognini
 a már veterán Anatolij Jakovlevics Szolovjov és újonc társa, Szergej 
Vasziljevics Avgyejev mellett kapott helyet, akik a Mir tizenkettedik 
tartós személyzetét alkották. Az űrhajó 1992. július 27-én indult a 
világűrbe, majd két nap múlva kötöttek ki a Miren. Az ilyenkor szokásos 
protokollokat megfejelve a CNES (a francia űrügynökség) jelezte: annyira
 jó a francia-orosz együttműködés, hogy szeretnék, ha nagyjából két 
évente sor kerülne egy hasonló űrállomás-látogatásra. Az oroszok nyilván
 örömmel hallották ezt, noha akkor és ott senki se vetette fel a 
kérdést, hogy az immár hét éves űrállomás igazából mennyi ideig is lehet
 alkalmas az ilyen feladatok kiszolgálására.
Tognini a Mir fedélzetén
A
 francia kísérletek főleg anyagtechnikai és orvosi jellegűek voltak, 
előbbiek közé tartozott szupravezetők anyagok vizsgálata, a folyékonyból
 gáz halmazállapotba való átmenet súlytalanságban való vizsgálata, és 
volt a keringési rendszerre vonatkozó, valamint az immunrendszerre 
vonatkozó illetve hormonális orvosi vizsgálatsorozat. A francia űrhajós 
folytatta a Franciaországra vonatkozó Föld-megfigyeléseket az MKF-6MA és
 a Priroda-5 kamerákkal, amelyek Chrétien hasonló megfigyeléseihez is 
viszonyítva lettek. A pihenési időszakban sem állt le a tudományos munka
 – a Gamma-2 kamerarendszer és a Kvant-1 röntgen-teleszkópja ilyenkor is
 dolgozott.
Tognini a Szojuz-ülésével
Az
 EO-11 személyzet a francia űrhajóssal együtt augusztus 9-én este szállt
 a Szojuz TM-14-be, hogy aztán másnap hajnalban érjen földet 
Kazahsztánban. Ahogy a német, úgy a francia űrügynökség is igen 
eredményesnek találta a Mirre tett látogatást, és noha a saját 
űrrepülőgép (Hermés) és űrállomás (Columbus) álmaik szertefoszlani 
látszottak pénzügyi okokból, anyagi lehetőségeik mégis lehetővé tették 
az emberes űrprogramjuk folytatását. Ami persze az oroszok számára 
tökéletesen megfelelt...
A Szojuz TM-14 földetérése után Kaleri, Viktorenko és Tognini
A Mir űrállomás erőre kap
Szolovjov és 
Avgyejev az űrállomás fedélzetén tudományos munkájukkal volt elfoglalva,
 ám valójában várták a Progressz M-14-et, amely augusztus 18-án kötött 
ki a Kvant-1 végén. Ez a teherhajó különleges volt: a középső modul 
(amely a Szojuz visszatérő kapszulájának a helyén volt) ugyanis át lett 
alakítva úgy, hogy a cirka 2 méteres, 700 kg-os VDU-t (~ Külső Hajtómű 
Egység) tárolja. A VDU feladata az, hogy a hossztengely körüli 
forgásirányú mozgást minél kevesebb hajtóanyagból (semleges gáz) 
lehessen megoldani. Azzal, hogy a 14 méteres tartó tetejére helyezik el,
 nagyjából 85%-kal kevesebb hajtóanyagra lesz szükség a manővereknél – 
ezzel viszont annyi probléma akad, hogy a hajtóanyag a csomag része, és 
nincs mód, hogy a Miren tárolt hajtóanyaggal pótolják, vagyis ha kifogy,
 akkor nem használható tovább, le kell cserélni.
A
 hajtóműcsomagot egy sor űrsétával szerelték fel a Szofora tartó 
tetejére. Az első űrsétára szeptember 3-án került sor: a felszerelést 
szállították a Kvant-2-ből a Kvant-1 külsejére, illetve a Szofora tartót
 "hátra" döntötték (vagyis immár a Kvant-1 végéhez dokkolt Progressz 
felett volt), valamint a Progressz rakteréből kiemelték a VDU-t. A 
második űrsétára négy nappal később került sor, nagyjából a tartó 
harmadánál lévő csuklópontot lehajtották, így a tartó teteje pont a VDU 
fölé került – majd eltávolították róla az immár történelemmé vált 
sarlós-kalapácsos szovjet zászlót. A tartón végigvezették a VDU 
vezérlőkábeleit, és rögzítették azokat, valamint a felszerelték a VDU-ra
 a fém rögzítő pántokat, amellyel majd a tartóhoz fogják rögzíteni azt. A
 harmadik űrséta újabb négy nap pihenő után, szeptember 11-ére lett 
ütemezve, ekkor rögzítették a Szofora tetejére a VDU-t, csatlakoztatták 
hozzá a kábeleket, majd felállították a rácsos tartót. A feladatot 
eredetileg négy űrsétával tervezték megoldani, de Szolovjovék háromból 
megcsinálták. A negyedik űrsétájuk így más feladatot kapott: egy Kursz 
antennát helyeztek el a Krisztall végénél (ahol ugye az APASZ-89 
dokkolók voltak), amely lehetővé tette az hamarosan érkező Szojuz TM-16 
automata dokkolását. Mellékesen pedig begyűjtöttek egy sor, a világűr 
hatásainak kitett napelem- és anyagtechnikai panelt, illetve 
mikrometeorit-begyűjtő eszközt.
Az év hátralévő 
részében a kohókban félvezető-ötvözeteket gyártottak (a Krater egységben
 az egyik ilyen gyártásnál hat nap alatt hoztak létre egy ötvözetet 
bárium-oxidból, ittrium-oxidból és réz-oxidból), földmegfigyelést 
hajtottak végre különféle kamerákkal, többek között a Krasznodar Kraj és
 a Novoszibirszk régiók szennyezettségét vizsgálták, illetve a 
termőföldek és erdők, illetve a természetes vizek állapotát mérték fel, 
majd a meteorológusok kérésére nyomon követtek egy ciklont az 
Indiai-óceán felett négy napon át. Október végén 150 kg-nyi tudományos 
és űrgyártási eredményt pakoltak a Raduga kapszulába, hogy a Progressz 
M-14 segítségével visszajusson a Földre. A Progressz M-15 nem sokkal 
később dokkolt a helyére, további nyersanyagokkal, ellátmánnyal, 
csereakkumulátorokkal és pótalkatrészekkel megpakolva. Novemberben 
kibocsátották a teherűrhajó által hozott 16,5 kg-os MAK-2 mini-műholdat,
 amely a légkör ionoszféra-kutatásához készült, novemberben pedig 
veszélyesen közel, mintegy 300 méterre az űrállomástól húzott el a 
működésképtelen, 550 kg-os Kozmosz-1508 radarcélpont-műhold. Az újévet 
Szolovjov és Avgyejev a családjukkal való élő videókapcsolattal 
ünnepelhették meg – ám a korlátozott rádiókapcsolat miatt ezt is rövidre
 kellett vágni.
Manarov és Polescsuk, a Mir EO-13 legénysége
1993
 januárjában a Mir EO-13 készült leváltani Szolovjovékat. Parancsoka 
Gennagyij Mihajlovics Manakov, aki a Mir EO-7 keretében már 130 napot 
volt a világűrben, a beosztott fedélzeti mérnök pedig Alekszandr 
Fjodorovics Polescsuk, aki korábban az Enyergija tervezőiroda 
tesztelésekért felelős mérnökeként dolgozott. A harmadik ülés ezúttal 
üres volt – voltak tárgyalások egy izraeli vendég-űrhajós útjával 
kapcsolatosan, ám ez végül nem jött létre. Érdekes ez esetben viszont az
 űrhajó: eredetileg a VKK űrrepülőgép-programban felmerült, hogy 
vészhelyzet esetén biztosítani kell az űrhajósok kimentését, ha az 
űrrepülőgép valamiért nem tud visszatérni a Földre (például a hővédő 
pajzs megsérülése miatt). Erre egy Szojuzt képzeltek el, az orrán egy 
APASZ-89 dokkolóval. Az űrhajó fedélzetén egy pilótával menne fel, aki 
dokkolna az űrrepülőgép szintén APASZ-89 dokkolójára, majd az 
űrrepülőgép két pilótája átszáll a Szojuzba, és végül a Szojuzzal 
visszatérnek a Földre. A mentő-Szojuz elkészült erre a feladatra, a 
legénységgel repülő VKK űrrepülőgép útja viszont ekkoriban már látható 
volt, hogy sose fog megvalósulni. Jött tehát az ötlet: használják fel a 
Mirhez, hiszen a Krisztall modulhoz ez az űrhajó is be tud dokkolni – 
sőt így nem is foglalja el a hagyományosan használt elülső vagy hátsó 
dokkolóhelyet.
A Szojuz TM-16 és az APASZ-89 dokkológallérja
A
 Szojuz TM-16 1993. január 24-én indult el Bajkonurból, hogy két nappal 
később megközelítse a Mirt. 200 méterre az űrállomástól a Kursz egy 
pillanatra megállt, mire Manarov kikapcsolta, és végül kézzel dokkolt be
 a Krisztall modulra. Ez volt az első alkalom, hogy egy űrállomásra 
keresztirányban dokkolt be egy űrhajó, de a Mir olyan nagy volt már, 
hogy ez nem jelentett problémát. Az űrállomás így már hét elemből állt 
(Mir bázismodul, Kvant-1, Kvant-2, Krisztall, Progressz M-15, Szojuz 
TM-15 és Szojuz TM-16), és az össztömege pedig elérte a 90 tonnát. Az 
EO-12 és az EO-13 közötti átadás-átvétel minimális időre szűkült le, 
hiszen vendég-űrhajós nélkül nem igazán voltak előre megszabott 
tudományos feladatok – az egyetlen kivétel a szokásos 
rezonancia-kísérlet, amikor az űrhajósok a faltól ellökve magukat 
megpróbálták megmozgatni az űrállomást, megvizsgálva annak stabilitását.
 Így miután Szolovjovék utódaikat körbevezették, és mindent alaposan 
megmutogattak nekik, bepakoltak a Szojuz TM-15-be, majd négy nappal a 
TM-16 megérkezése után már indultak is vissza a Földre.
A Znamja kinyitása
Február 4-én felhelyezték a Progressz M-15 orrára a dokkolórúd helyére a hozzávetőleg 40 kg-os Znamja
 (~ "zászló") kísérleti apparátust, majd a teherűrhajó lekapcsolódott és
 150 méterre eltávolodott, és egy forgó manőverrel kinyitotta a Znamját.
 Ennek nyolc vékony fóliából készült "szárnya" egy cirka 20 méter 
átmérőjű tükröt képezett, majd ezt a Progressz irányításával úgy 
pozicionálták, hogy a Nap fényét a már árnyékos oldalon lévő Európára 
vetítse. A tükrözött fény nagyjából négy kilométeres területet 
világított meg, és mindössze hat perc alatt vonult végig a fénye 
Dél-Franciaországtól Fehéroroszországig. A célja alapvetően annak a 
koncepciónak az alátámasztása, mely szerint a világűrbe telepített 
tükrökkel lehetséges lenne-e a sarki részeken mesterségesen hosszabb 
nappalokat létrehozni.
A Progressz M-15 Znamja kísérletének magyarázata
A
 kísérlet után a Znamját leválasztotta a Progressz, ám feladatának még 
nem volt vége – másnap az időközben telepített TORU (~ Távirányított 
Repülő Rendszer) kezelőszervek tesztelésére használták fel. A TORU 
gyakorlatilag két kezelőkart, három kezelőpanelt és egy TV monitort 
takart, amelyek bizonyos szintig a Szojuz irányítórendszerének 
másolatai. A célja az, hogy a teherűrhajókat az űrállomásról lehessen 
távvezérelni úgy, mintha az űrhajós a Progresszben ülne, így a Kursz 
esetleges meghibásodása esetén is lehetséges a dokkolás, illetve adott 
esetben át lehet mozgatni a Progresszt az egyik dokkolóportról a 
másikra, vagy például "körbejárhatja" az űrállomást külső 
szemrevételezés céljából. A Progressz M-15 esetében mintegy 200 méterre a
 Mirtől átvette Manarov az irányítást, végrehajtott pár alapvető 
manővert, sikeresen tesztelve az elméletet – majd a teszt után az M-15 
pedig társaihoz hasonlóan elégett a légkörben...
A
 következő teherhajó február 23-án érkezett, pótalkatrészekkel, további 
giroszkópokkal és természetesen alapvető ellátmánnyal. A személyzetre a 
karbantartás feladata várt először: újra kellett kábelezni a Krisztall 
és Kvant-2 elektromos rendszerét, a Kvant-2-be immár belső tartókra 
felszereltek két giroszkópot, illetve a fedélzeti rendszerek egyes 
elemeit is kicserélték. A Progressz M-16 ezután egy újabb TORU teszt 
alanya lett – távirányítás alatt lekapcsolódott, eltávolodott 75 
méterre, majd utána Manarov irányításával visszadokkolt. Másnap végleg 
lekapcsolódva indult a légkör felé, hulladékkal a fedélzetén. Április 
másodikán pedig már jött is a következő, M-17 jelű teherhajó, amely már 
az elkövetkezendő űrsétákhoz szükséges felszereléssel érkezett.
A TORU kiképző-szimulátor egy Mir bázismodul makettben, a Mir kezelőpanelje felett elhelyezve
Április
 19-én került sor az első űrsétára, a cél az, hogy az immár két éve 
húzódó Krisztall napelem-átköltöztetések előkészítésének utolsó 
simításait is elvégezzék. Ehhez most a Kvant-1 két oldalán egy-egy 
napelemszárny-mozgató elektromotort kell felszerelni. Az űrhajósok saját
 magukat és az elektromotort a Sztrela robotkarral mozgatták át a 
Kvant-2-ről a Kvant-1-re, és nagy küzdelmek árán, három óra alatt, de 
sikerült felszerelniük az egyiket. Eközben viszont Polescsuk űrruhájában
 meghibásodott mindkét levegő-keringtető ventilátor, ami miatt hamar 
nagyon melege lett az űrhajósnak. Mikor visszafelé indultak, Polescsuk 
jelentette, hogy a Sztrela két kezelőkarja közül az egyik letört és 
ellebegett. A majdnem öt és fél órás űrséta után érthetően aggodalmasan 
szálltak ki az űrruháikból az űrhajósok: a Sztrela nélkül nem lehetséges
 a négy nappal későbbre tervezett második űrsétájuk...
Amíg
 a cserekar megérkezik, a rutin karbantartó feladatok végrehajtását 
hozták előre: a vízregeneráló mellett az elektromos hálózat és a 
fedélzeti számítógépek kerültek most sorra. Május 24-én érkezett meg a 
Progressz M-18, így egyszerre két teherűrhajó is az űrállomáshoz 
csatlakozott. Az új teherhajó a hőháztartást biztosító rendszerekhez 
hozott keringtető szivattyúkat, illetve új számítógép-elemeket, a 
hamarosan érkező francia vendég-űrhajós tudományos kísérleteinek 
eszközeit – és persze a Sztrela kezelőpultjához egy új cserekart. Június
 18-án tehát sor kerülhetett a második űrsétára, ahol először 
kicserélték az eltört és elveszett kart, majd a Kvant-1 másik oldalára 
szánt elektromotort és magukat átvitették a robotkarral, és felszerelték
 a napelem-mozgató rendszert. Szemben az első űrsétájukkal, ezúttal 
semmi probléma nem adódott, és sokkal gyorsabban végeztek, mint 
eredetileg számoltak. A Kvant-1 készen állt a napelemek áthelyezésére, 
amit eredetileg Manakovnak és Polescsuknak kellett volna végrehajtani, 
de erre végül nem maradt idejük....
A korán jött francia vendég
A
 CNES francia űrügynökség eredetileg 1994 elejére állapodott meg az NPO 
Enyergijával egy újabb Mir-látogatás megvalósítására. A helyzet viszont 
az volt, hogy az orosz űrprogramnak nem volt fizetős vendég-űrhajósa 
1993-ra (Izrael jelentkezett be, de az üzlet végül meghiúsult), így 
finoman nekiálltak puhatolózni az franciáknál, hogy nem szeretnének-e 
hamarabb sort keríteni az útra. A CNES rövid habozás után pedig belement
 az előrehozott űrutazásba.
Szerebrov, Ciblijev és Haigneré, a Szojuz TM-17 indulószemélyzete
A
 változtatás nem volt egyértelműen előnyös. Először is eleve azért a 
franciákat szemelték ki az oroszok, mert nekik ott volt a következő útra
 már teljesen kiképzett űrhajósuk: Jean-Pierre Haigneré tartalék volt 
Tognini 1992-es űrrepülésénél. Csakhogy a neki szánt tudományos 
felszerelés egy része még nem készült el, így néhány kivételtől 
eltekintve (amiket a Progressz M-18 vitt fel) Tognini korábbi 
kísérleteit ismételheti meg, kiegészítve egy-két, eredetileg a németek 
által végzettel, amit pedig Flade hagyott odafent. Haigneré így a Mir 
EO-14-el megy a Mirre, amelynek parancsnoka Vaszilij Vasziljevics 
Ciblijev, aki újonc, de mellette ott van a veterán, a világűrben már 
háromszor járt fedélzeti mérnöke, Alekszandr Alekszandrovics Szerebrov. A
 francia vendégűrhajós küldetése az Altaïr elnevezést kapta.
A Mir űrállomás a bedokkolt két Progressz teherűrhajóval és a Szojuz TM-16-tal...
...majd a Progressz M-18 távozása...
A
 Szojuz TM-17 1993. július elsején indult a világűrbe, majd két nap 
múlva megközelítette a Mirt. Ekkor került sor egy előre megrendezett 
jelenetre (még külön neve is volt: "Rodeo" kísérlet) - a Progressz M-18 a
 Mir elülső, a Progressz M-17 pedig a Mír hátsó kikötőjét foglalta el, a
 Szojuz TM-16 pedig a Krisztallhoz csatlakozott, vagyis az érkező űrhajó
 nem tudott hova dokkolni. Viszont ahogy a TM-17 megközelítette az 
űrállomást mintegy 200 méterre, a Progressz M-18 lekapcsolódott, amit 
Ciblijevék megörökíthettek. A NASA büszkélkedhetett az űrrepülőgép 
fedélzetén, illetve rakterében végrehajtott tudományos munkával, a 
különféle űrsétákkal, de az oroszok egy olyan kompozíciót hoztak össze, 
amely a Mirt egy dolgos, zsúfolt, elfoglalt űrkikötőként mutatta be.
Haigneré és Ciblijev az űrállomás fedélzetén
A
 francia űrhajós az EO-13 és EO-14 személyzettel mintegy 20 napig 
dolgozott együtt, de ahogy már említettük, a tudományos feladatok jó 
része alapvetően Tognini kísérleteiből állt, plusz a Progressz M-18 
felvitt 100 kg-nyi további eszközt. Ezek az egyensúlyérzékre és a 
szövettanra vonatkozóak voltak, illetve a Teleassistance kísérlet
 keretében a komplex feladatok végrehajtását a földi irányítással 
rádiókapcsolatban álló szakemberek általi segítségnyújtásának 
lehetőségeit vizsgálta. Haigneré természetesen több Föld-megfigyelést is
 végrehajtott az MKF-6MA és a Priroda-5 kamerákkal, eközben pedig az 
EO-13 személyzete lassan átadta a staféta az EO-14-nek. Eredetileg a 
Krisztall napelem-szárnyainak átszerelését nekik kellett volna 
végrehajtani, de a Sztrela problémája miatt ez ugyebár elmaradt – ami 
további űrsétát jelentett az EO-14 amúgy is zsúfolt programjában. 
Manakov, Polescsuk és Heigneré július 22-én elköszönt Szerebrovtól és 
Ciblijevtől, majd visszatértek a Földre a Szojuz TM-16-tal.
Augusztus
 12-13-án vonult át a Perseida meteorraj, és az 1993-as átvonulást 
kifejezetten erősnek jelezték előre – az EO-14 legénysége pedig 
felkészült az esetleges vészhelyzetre: az űrhajóba pakolták a 
visszatéréshez szükséges felszerelést, hogy adott esetben azonnal 
elhagyhassák az űrállomást, a kazahsztáni leszállási zónában pedig 
készenlétbe helyezték a mentőegységeket. A meteorraj átvonulása alatt a 
személyzet váltásban állt őrséget, és közben folyamatosan figyelték a 
légkörben elégő meteorokat, összesen mintegy 240-et örökítettek meg. A 
megfigyelések közben összesen 10 mikrometeorit-becsapódást rögzítettek 
az ablakokon is, melyek 1,5-4 mm-es krátereket hagytak emlékül. Az 
átvonulás után űrsétával szándékoztak ellenőrizni, hogy az űrállomás 
milyen kárt szenvedett pontosan. Az augusztus 13-án dokkoló Progressz 
M-19 teherhajó különféle ellátmányokat hozott a személyzet számára, ám 
Szerebrov némileg csalódottan jelezte, hogy a raktér túl üres – 
nagyjából az egyharmada volt csak kihasználva.
Szerebrov az űrséták egyikén
Az
 első űrsétára azonban csak egy hónappal a meterorraj átvonulása után 
került sor, szeptember 16-án, és végül a külső borítás és a rendszerek 
átvizsgálása helyett a Rapana tartón dolgoztak végül. A Rapana 
egy könnyű szerkezetű, rácsos tartó volt, némileg hasonlóan a 
Szoforához, és a mögé, a Kvant-1 tetejére állítanák fel. A Rapana 
kísérleti program még az 1980-as évek végén jött létre, hogy a tervezett
 Mir-2 űrállomás rácsos tartóival kapcsolatos tapasztalatokat 
gyűjtsenek, a Mir-2 ugyan abban a formában biztos nem fog megvalósulni, 
de reménykedtek, hogy a nemzetközi űrállomáson még kamatoztathatják az 
itteni eredményeket. Az első, 4 óra 18 perces űrséta a rögzítési pontot 
és egyes elemek átszállítását takarta, végül az első elemek 
összeépítését. Majd (a korábbiaknak megfelelően) négy nappal később 
követte a következő űrséta, amely 3 óra 13 percig tartott, és a Rapana 
építésének befejezésével zárult, és a tetejére anyagtechnikai 
vizsgálópanelek kerültek, amelyek a panelen lévő anyagokra a világűr 
hatásait követik. A visszaúton még begyűjtöttek pár korábban kihelyezett
 tesztpanelt, amelyet később a Földre juttatnak majd vissza.
A Szofora tartó, tetején a VDU hajtóműcsomag, és mögötte a Rapana tartó a Kvant-1 modul tetején
A
 harmadik űrsétán vizsgálták át alaposabban a Perseida meteorraj által 
okozott sérüléseket, többek között felfedeztek egy 5 mm-es lyukat az 
egyik napelemen, amelyet pár centis repedések öveztek. Azonban menet 
közben Ciblijev űrruhájának hőháztartását felügyelő rendszere 
meghibásodott, és először még felmerült, hogy Ciblijev visszatér, és 
ráköti magát a Kvant-2 modulban lévő köldökzsinórra magát (a belső 
létfenntartó rendszer veszi így át az űrruha meghibásodott részeitől a 
feladatot), és Szerebrov folytatja az űrállomás külső felmérését. Végül 
mégis úgy döntöttek, hogy mivel a bevett gyakorlat szerint amúgy sem 
dolgozhat kint űrhajós egyedül, inkább visszatérnek – így alig egy óra 
ötvenegy percesre vágták azt.
Az EO-14 / Szojuz TM-17 felvarrója
A
 program jövője Oroszországban közben pengeélen táncolt – eredetileg 
novemberben érkezett volna Szerebrovék váltása, de mivel a hajtóműveket 
gyártó Energomas gyáregységet jó ideje nem fizették ki, a Szojuz 
hordozórakétákhoz szánt hajtóműveket csak akkor adták át, ha ott helyben
 rendezik az anyagiakat. Márpedig pénz nem volt. Emiatt az EO-14 
küldetést meghosszabbították. Csakhogy ellátmányra ez esetben is szükség
 lenne, jobb ötlet híján egy katonai műholdhoz szánt Szojuz 
hordozórakétát soroltak át a Progressz M-20-hoz, amely a Progressz 
M-19-et váltotta október elején. Az ellátmányon túl különféle kísérleti 
eszközök is érkeztek, például a holland Biokrist, amely 
protein-kristályokkal kapcsolatos vizsgálatokra szolgált. Eredetileg 
1992-ben ez már járt a Miren, akkor Volkov és Krikaljov hajtotta végre a
 kísérletet, ám valami miatt a minták megsérültek, és így meg szerették 
volna ismételni azt. Október 22-én újabb űrsétára került sor, amelyben 
szerették volna befejezni a Mir teljes külső felmérését, ám ismét félbe 
kellett szakítani azt – ezúttal Szerebrov űrruhájának létfenntartó 
rendszere makacsolta meg magát, így mindössze 38 percig tartott. Az 
űrruha javítása után október 29-én immár ötödik űrsétájukra készültek, 
és végre sikerült a teljes külső burkolatot szemrevételezni és a 
felfedezett sérüléseket kamerákkal rögzíteni. Néhány kisebb becsapódást 
találtak, ám megerősítést nyert az, amit már eddig is tudtak: semmi 
komolyabb sérülést nem okozott a meteorraj...
November 21-én a Progressz M-20 távozott, és az űrhajósok tudományos megfigyeléseiket folytatva várták a cseréjüket...
Az orosz-amerikai(-európai) közös jövő
A
 NASA űrállomás terve 1986-ból, a kettős gerincű tartókeretre különféle 
űrtávcsöveket és antennákat lehetne szerelni, a két szélen pedig az 
energiatermelés és hőháztartás elemeit helyeznék el
A
 hidegháború után némileg felemás állapot lépett fel: a NASA 1990-ben és
 1991-ben 6-6, 1992-ben pedig 7 űrsikló űrrepülést hajtott végre, 5-7 
űrhajóssal a fedélzetükön, ám egy-egy út jellemzően 6-10 napig tartott 
csak. A szovjet, majd az orosz űrprogram csak évi 2-3 indítást 
valósított meg, amelyekben 3, de olykor csak két űrhajós indult a 
világűrbe, viszont folyamatosan jelen voltak a világűrben, hála a Mir 
űrállomásnak. A NASA természetesen szeretett volna egy saját 
űrállomással "válaszolni" erre, a később Freedom (~ szabadság) néven 
ismert űrállomás-tervet még 1984-ben Ronald Reagen jelentette be azzal, 
hogy 10 éven belül a világűrben lesz. Az eredetileg minden szempontból 
impozáns terveket a költségvetési döntések és a NASA saját túlvállalása 
miatt folyamatosan meg kellett vágni. Újra és újra... 1984 és 1993 
között nem kevesebb, mint hét "kész" tervet tettek le az asztalra, az 
eredetileg elképzelthez képest egyre kisebb méretekkel, egyre kisebb 
lakótérrel, egyre kevesebb tudományos modullal és képességgel. Noha 
menet közben az ESA által tervezett Columbus mini-űrállomás a Freedom 
egyik tudományos moduljaként jelent meg, illetve egy japán tudományos 
modullal együtt gyakorlatilag nemzetközivé váló űrállomássá változtatta –
 volna.
Borisz Jelcin orosz és George Bush amerikai elnök 1992-ben
1992-ben
 George Bush amerikai és Borisz Jelcin orosz elnök a világűr békés célú 
felhasználását célzó együttműködést írt alá a két ország között. Az 
utókor többféleképpen értékeli ezt, sok helyen olvasható az, hogy az 
Egyesült Államok tartott attól, hogy a pénzhiánytól szenvedő orosz 
űrprogram mérnökeit feltörekvő harmadik világbéli országok saját katonai
 célú rakétaprogramjaihoz csábíthatják, így valójában ez (is) egy komoly
 motiváló tényezője volt az együttműködésnek. Jelen sorok írója azonban 
kételkedik ebben, lévén a potenciálisan katonai rakétatechnológia iránt 
érdeklődő országok (India, Pakisztán, Kína, Irán, stb.) a magasan 
képzett orosz mérnököknek adott esetben minden további nélkül az orosz 
fizetéseknél sokkal vonzóbb ajánlatot tehettek le az asztalra. Inkább az
 lehetett az indok, hogy egyfelől a Egyesült Államok egy gesztust tesz 
Oroszország felé, amely úgy békejobb a közös, békés jövőre való 
tekintettel, mint egy lépés a nemzetközi együttműködés kiszélesítése 
felé – miközben jelzésértékűen próbálja erősíteni a nyugati értékeket 
legalábbis elfogadó orosz politikai vezetést. Ha innen nézzük, az 
együttműködés inkább politikai, mint tudományos-szakmai szempontok miatt
 került tető alá.
1992 októberében ezen felül 
aláír egy megállapodást a NASA és a Rosszaviakozmosz arról, hogy 
1994-ben orosz űrhajóst visznek fel egy űrsikló úton, míg 1995-ben a 
Miren egy amerikai űrhajós huzamosabb időt tölthet majd el. Utóbbi 
leginkább annak szól, hogy a Freedom űrállomás még a jelek szerint jó 
ideig nem fog a tervezőasztalnál tovább jutni, így pedig legalább több 
tapasztalatot gyűjthet a NASA is a tartós súlytalanság hatásairól. Nem 
sokkal később az ESA, illetve "mögötte állva" Németország és 
Franciaország is további látogatásokról állapodik meg. Gyakorlatilag 
egyetértés alakult ki abban, hogy mivel a Mir az egyetlen űrállomás a 
Föld körül, így egész egyszerűen ezt a legegyszerűbb felhasználni az 
emberes űrkutatás céljára. Mivel pedig Oroszország űrprogramja 
gyakorlatilag a Mir kiszolgálására olvadt, nekik sincs más lehetőségük, 
minthogy ezt a lehetőséget fenntartva őrizzék meg működésüket.
Az
 Enyergija tervezőiroda Mir-2 terve 1993-ból, a korábbiakhoz képest 
jelentősen visszafogottabb, csak 2 fős személyzetre méretezett 
elképzelés továbbra is a DOSz bázismodulra épül (a felső nagy modul)
1993
 novemberében pedig újabb fordulat következett: Borisz Jelcin ez esetben
 már Bill Clinton elnökkel egyezik meg arról, hogy nemzetközi 
összefogásban egy új űrállomást építenek meg. Kommentárként sok helyen 
felmerül, hogy az új nemzetközi űrállomást az amerikai Freedom és az 
orosz Mir-2 elemeiből építik össze, megtámogatva az európai és japán 
modulokkal – ám a valóság az, hogy a Freedom pedig a hosszú évekig 
húzódó szélmalomharc után se jutott közelebb a megvalósuláshoz, a Mir-2 
pedig szintén a sokadik áttervezés után sem kapott effektíve támogatást.
 Mi több, még a végleges terveket sem hagyták jóvá egyik esetében sem, a
 Mir-2 esetében pedig végig, folyamatosan ment a konkurens irodák 
(Enyergija és Szaljut / Hrunyicsev) versengése. Noha az tény, hogy a 
DOSz-8 anno tartalékként kezdte az életét a Mir számára, ebből lett 
Mir-2, majd ISS bázismodul Az összefogás melléktermékeként a VKK 
űrrepülőgép-programot végleg leállította Jelcin, vele együtt pedig az 
Enyergija hordozórakéta sorsa is megpecsételődött, hiszen nincs mit 
felvigyen a világűrbe – a szovjet űrprogram ékkövét senkinek sem volt 
szíve lelőni eddig, és még így hosszú évekig, sőt évtizedekig hallani 
lehetett a reménykedő hangokról, melyek szerint esetleg valahogy 
feltámaszthatják majd az űrrepülőgépet.
Fantáziarajz a Mir űrállomáshoz bedokkolt szovjet űrrepülőgépről – az álom, ami végül álom maradt
A
 Nemzetközi Űrállomás pedig még csak formálódó program, azzal mindenki 
tisztában van, hogy még hosszú évek múlva valósulhat csak meg, addig is 
kell valami rövid távú cél, az pedig kvázi adja magát: a Mir űrállomást 
az űrsiklóval kell meglátogatni. A Mir építésekor eleve számoltak azzal,
 hogy a VKK űrrepülőgép kiköt hozzá, ezért is volt APASZ-89 dokkoló a 
Krisztall modul külső végén. A feladat tehát annyi, hogy az űrrepülőgép 
rakterébe egy ennek megfelelő dokkoló modult kell építeni, és máris ki 
lehet kötni a Miren.
Az 1991-es, "megvágott" Freedom űrállomás terve az európai Columbus és a japán Kibo modullal,
az ábrán viszont jól látható, hogy a nemzetközi űrállomás végül a Freedom koncepcióját vitte végig
az ábrán viszont jól látható, hogy a nemzetközi űrállomás végül a Freedom koncepcióját vitte végig
Az
 ESA már ez előtt döntött: a Columbus űrállomás terve és a Hermés 
kisrepülőgép együtt szállt sírba, majd miután megállapodás született 
arról, hogy a Columbus modulként a Freedom űrállomás része lehet, 
hamarosan kiderült, hogy a Freedom sose fog megszületni. Az ESA 
természetesen támogatta a nemzetközi űrállomás programját, ám csak a Mir
 nyújtott lehetőséget arra, hogy addig is tartós űrbéli tartózkodásra 
vonatkozó emberes űrutazást hozzanak tető alá: megállapodtak az NPO 
Enyergija tervezőirodával arról, hogy 1994-ben és 1995-ben két európai 
űrhajós huzamosabb időt tölthessen el az űrállomáson. Vagyis a nyugati 
emberes űrprogramok a szovjet örökség kihasználására apelláltak, mivel a
 saját terveik megvalósulása pénzügyi és politikai támogatás hiányában 
zátonyra futottak.
A Jurij Gagarin Kozmonauta űr-kommunikációs hajó az ukrajnai Odessza kikötővárosban
Közben
 viszont az orosz űrprogramnak a realitásokkal is szembe kellett néznie:
 Oroszország és Ukrajna éles vitába keveredett sok téren – a 
fekete-tengeri flotta, a Krím-félsziget, a két ország közötti függőben 
lévő pénzügyi tényezők, és eleve, az egykori szovjet haderő Ukrajnában 
maradt része körül – az atomfegyvereket is beleértve. A vitákban kisebb 
mértékben szerepeltek az Ukrajna területén lévő rádióállomások, mint a 
Jevpatorija városában lévő, ám az űrprogram szempontjából ezek igencsak 
fontosak voltak. A Mir EO-12 személyzetének űrsétáikor ez a rádióállomás
 elhallgatott, mivel nem volt tisztázva, kinek kell finanszíroznia a 
működését. Ennek eredménye viszont az lett, hogy a közvetlen földi 
rádiókapcsolat időtartama a Mirrel még rövidebb lett.
Kazahsztánnal
 kapcsolatosan sem volt egyszerűbb a helyzetük, évekig ment a huzavona, 
mivel az orosz katonaság és az orosz civil tervezőirodák nem szívesen 
engedték volna ki a kezükből az űrközpontot és annak infrastruktúráját. 
Viszont Kazahsztán mindenért elkezdett bérleti / használati díjat kérni –
 hogy az oroszok ezt elkerüljék, például a Progressz M-18 orrára 
erősített Raduga kapszula az Urál hegység közelében, Oroszországban ért 
földet, ahogy az összes későbbi Raduga kapszula is. A hosszas viták 
végére 1994-ben tettek (legalábbis időlegesen) pontot: nagyjából évi 115
 millió dollárnak megfelelő összegért Oroszország kibérli az űrközpontot
 és annak infrastruktúráját, mintegy 20 évig tartó szerződés keretében, 
további 10 évre szóló opcióval. A dokumentumok viszont nem hoztak 
egyértelmű helyzetet, például csak évekkel később dőlt el a VKK 
űrrepülőgép-program Bajkonurban maradt elemeinek tulajdonjoga.
De
 még Oroszországban is komoly belső problémák voltak – a költségvetésből
 továbbra is a szükségesnél kevesebb pénz érkezett, ami nehéz helyzet 
elé állította a program irányítóit, és nem könnyítette meg a helyzetet 
az sem, hogy a tervezőirodák és a Rosszaviakozmosz számára igencsak 
körülményesen ment az együttműködés, gyakorlatilag a túlélésért küzdött 
minden szereplő. Erre jó példa a Szamara városában található Energomas 
gyáregység esete, amely a kétségbeejtő pénzügyi helyzet miatt nemes 
egyszerűséggel nem adta át az emberes űrrepüléshez használt Szojuz 
hordozórakétákhoz megrendelt hajtóműveket, amíg nem fizetik ki őket. Egy
 másik példa, hogy a költségcsökkentés részeként az aktív kozmonauták 
számát csaknem megfelezték, 17 pilótára illetve 33 mérnök-, kutató- és 
orvos-űrhajósra. A távozások körülményei nem voltak éppen kellemesek, 
egyeseket korukra vagy egészségi állapotukra hivatkozva távolítottak el,
 míg mások önként távoztak, látva, hogy milyen kis esélyük van arra, 
hogy egy küldetés fő személyzetébe beválogassák őket. Mégis, mivel sem 
az űripar, sem az űrügynökség szereplőinek nem volt jobb ötlete az 
életben maradásra, mindenki két kézzel kezdte tolni a Mir szekerét – a 
hrunyicsevi gépgyárban pedig előveszik a már félkész, de pénzhiány miatt
 félrerakott két Mir modult, abban reménykedve, hogy hamarosan szükség 
lehet rájuk. A terv pedig bejött - 1994 júniusában aláírtak egy 
megállapodást, mely szerint a NASA összesen 400 millió dollárt fizet az 
oroszoknak, cserébe összesen 21 hónapig lesz fent a Miren amerikai 
űrhajós, illetve amerikai tudományos műszerekkel befejezik a két 
hátralévő Mir modult (Szpektr és Priroda).
Egy új korszak döcögős indulása...
Poljakov, Afanaszjev és Uszacsov, a Mir EO-15 személyzete
Bajkonurban
 a Mir EO-15 készült fel az indulásra, a csapat parancsnoka Viktor 
Mihajlovics Afanaszjev, társai Jurij Vlagyimirovics Uszacsov fedélzeti 
mérnök és Valerij Vlagyimirovics Poljakov űrhajós-orvos. Poljakov 
útjának célja a világűrben az egy huzamban töltött rekord (nem egészen 
366 nap, amit Manarov és Tyitov hajtott végre még a Mir EO-3 idején) 
megdöntése egy 18 hónapos küldetéssel – ám a Szojuz TM-18 indításának 
elhalasztása ezt a tervet némileg aláásta, mivel Poljakov visszatérése 
relatíve fix időpont volt a tervezett első NASA űrhajós megérkezése 
előtt. Küldetése így is világrekord lesz, ha nem jön közbe semmi, de a 
18 hónaptól jóval elmaradnak. A csapat a Szojuz TM-18-cal végül 1994 
január 8-án indult el a világűrbe, hogy egy eseménytelen (már amennyiben
 egy világűrbe való indulást lehet eseménytelennek nevezni) út után, két
 nappal később kikötöttek a Miren.
Ciblijev és 
Szerebrov a vendégűrhajósok (és tudományos feladataik) hiányában 
szokásos pár napos átadás-átvétel után, január 14-én beszálltak a Szojuz
 TM-17-be, és lekapcsolódtak. Viszont a küldetés irányítása utasította 
Ciblijevet, hogy közelítse meg a Krisztall modul végét, és fotózzák 
alaposan körbe az APASZ-89 dokkoló rendszert. A képeket majd az űrsikló 
kikötésének alaposan kidolgozásához tervezték felhasználni. Ciblijev 
arra panaszkodott, hogy az űrhajó elég nehézkesen reagál a kezelőszervek
 utasításaira, de úgy döntöttek, hogy nem távolodnak el az űrállomástól,
 hanem a lekapcsolódás után cirka 15 méterre, a Krisztallal párhuzamosan
 haladva jutnak el a végéhez. Menet közben Szerebrov, aki a Szojuz 
orbitális modulban a fotókat készítette volna, jelezte, hogy el kellene 
távolodni, mert nagyon közel van az egyik napelemszárny, és 
másodpercekkel később a TM-17 az orbitális modul jobb oldalával 
nekicsapódott egymás után kétszer a Krisztall modul elejének, nagyjából 
egy méterre a dokkolórésztől. A földi rádiókapcsolat mind a TM-17-tel, 
mind a Mirrel megszakadt, ami az előbbivel nagyjából öt perccel később, 
utóbbival viszont csak negyed órával később állt helyre. A gyors 
ellenőrzés szerint nagyobb baj nem történt, sem az űrhajó, sem az 
űrállomás légnyomása nem változott, tehát a burkolat nem sérült meg 
súlyosan, sőt, a Mir űrhajósai nem is éreztek semmit. Ciblijev amennyire
 tudta, gyorsan eltávolodott az űrállomástól, majd úgy döntöttek, hogy a
 fotózást most elhagyják, és inkább visszatérnek a Földre. A leszállás 
problémamentesen zajlott, de utólag kiderült, hogy egy rossz állásban 
hagyott kapcsoló felelt az esetért – az orbitális modulban lévő 
kezelőkar volt aktiválva (a hossz- és keresztirányú gyorsulás és fékezés
 volt irányítható vele), ami miatt Ciblijev a visszatérő modulban hiába 
mozgatta a bal kezénél lévő, azonos feladatú kart, az nem reagált.
Alekszandrov Pavlovics a Karkasz "vákuumnadrágban" még a Szaljut-7 fedélzetén
Az
 űrállomáson az EO-15 pedig nekilátott az eltervezett programjának: 
Poljakovra építve egy sor orvosi kísérlet volt felállítva, kezdve a 
táplálkozástól az érzékszervekkel kapcsolatos vizsgálatokon át az 
immunrendszerrel kapcsolatos kutatásokig. Igénybe vették a Mir '92 út 
során felvitt Video OkluGraphie apparátust, amelynek az eredményeit 
Németországba továbbították a szakértőknek. Egy másik visszatérő 
kísérlet a Karkasz "vákuumnadrág" huzamos ideig való használatára
 vonatkozott – a Szaljut-6 óta kísérleteznek vele, és a célja az, hogy 
serkentsék vele a lábakba áramló véráramot. A súlytalanság egyik hatása,
 hogy mivel az űrhajósok alig használják a lábaikat, így a véráramlás 
csökken, illetve mivel nincs a lábuk terhelve, a csontjaik 
kalcium-tartalma elkezd csökkenni. A vizsgálat részeként három naponta 
újra és újra vizsgálták, hogyan viselkedik az űrhajósok szíve és a 
keringési rendszere – a két kísérleti egér pedig Afanaszjev és 
Uszacsov....
Anyagtechnika terén ez esetben főleg
 az fémes és nem fémes anyagok olvasztásával, majd gyors 
lefagyasztásával létrejövő kristályszerkezeteket vizsgálták, az adatokat
 pedig az AustroMir-91 program keretében az űrállomásra került DataMir 
rendszerrel értékelték ki és továbbították a Földre. Az MKS-MSz és FASzA
 (elnézést, de ha egyszer ez a rövidítés...) többcsatornás 
spektrométerek beüzemelése is megtörtént, ezekkel Föld-megfigyeléseket 
hajtottak végre. Január 24-én a Szojuz TM-18-cal lekapcsolódtak, és 
átmanővereztek a Mir elülső csatlakozási pontjára, de előtte még 
megvizsgálták a Krisztall modult ért károkat – mindössze a hővédő 
takarón látszott pár szakadás, de semmi olyasmit nem láttak, ami sürgős 
beavatkozást igényelt volna. A Progressz M-21 teherhajó január 30-án 
érkezett meg, és a hátsó csatlakozási ponton kötött ki, a szokásos 
ellátmányt vitte fel alapvetően.
Az STS-60 legénysége (balról-jobbra, fentről-lefele): Sega, Krikaljov, Chang-Diaz, Davis, Reightler és Bolden
A
 közös amerikai-orosz együttműködés egyik első lépcsője az volt, hogy 
két veterán orosz űrhajós, Vlagyimir Tyitov és Szergej Krikaljov a NASA 
kiképzőközpontjában felkészül az űrsiklón való munkára, és hamarosan az 
amerikai űrrepülőgéppel juthatnak fel a világűrbe. Ezzel együtt Norman 
Thagard űrhajós és Bonnie Dunbar űrhajósnő Moszkvába utazik, hogy a 
Csillagvárosban készülhessenek fel egy, a Mirre tervezett űrutazásra.
A Discovery indulása az STS-60 küldetéskor
Krikaljov
 a február harmadikán induló STS-60 útra lett beosztva, Charles F. 
Bolden parancsok (a későbbi NASA vezető), Kenneth S. Reightler pilóta 
valamint Nancy Jan Davis, Ronald M. Sega és Franklin R. Chang-Diaz 
küldetés-specialista mellé. A Discovery űrsikló rakterében a Spacehab 
tudományos/kísérleti modul és a Wake Shield gyártó-modul foglalt helyet.
 Előbbiben sejtszétválasztó biológiai kísérleteket, a Miren lévő 
mini-kohókhoz hasonlóakban anyagtechnikai kísérleteket és folyadékokkal 
kapcsolatos kísérleteket folytattak, az űrsikló középső szintjén pedig 
immunrendszerekkel kapcsolatos vizsgálatok folytak.
Az STS-60 személyzete az űrsikló középső fedélzetét a Spacehabbel összekötő alagútba tömörülve
A
 Wake Shield egy 3,66 méter átmérőjű, 4 tonnás automata gyártóegység 
volt, amelyet eredetileg a robotkarral bocsátottak volna ki a világűrbe,
 majd távolról kísérték volna, míg a fedélzetén lévő akkumulátorokból 
táplált speciális film-növesztő egység a félvezetők gyártását végezte 
volna tökéletesen izolált helyzetben (vagyis az űrhajó és a személyzet 
által okozott rezonanciák nélkül).
A Wake Shield gyártóegység a Discovery robotkarjának végén
Technikai
 problémák miatt a Wake Shieldet nem engedték el, a robotkar végén 
rögzítve indították be kísérletképpen. Krikaljov feladata az Űr 
Gyorsulás Mérő Rendszer (Space Acceleration Measurement System, SAMS) 
üzemeltetése volt, amely különféle érzékelők által a fedélzeten mért 
apró mozgásokat, rezonanciákat rögzítette, és tárolta optikai lemezen. 
Ezen kívül közös amerikai-orosz biológiai és orvosi kísérleteket hajtott
 végre, valamint rádión beszélt amerikai és orosz diákokkal, utóbbi az 
űrsikló amatőr rádiósokkal való kapcsolatfelvételi programjának a része 
volt, Krikaljov mellett Bolden és Sega volt még rádióvégen.
Bolden és Krikaljov ebédszünetet tart éppen
Február
 8-án rövid időre sikerült rádió- és videókapcsolatot létrehozni a Mir 
űrállomáson tartózkodó Poljakovval, Afanaszjevvel és Uszacsovval. Egy 
nappal később pedig kibocsátották a német BremSat mikroműholdat, amelyet
 természettudományos megfigyelésekre terveztek a brémai egyetem diákjai,
 és a német DLR űrügynökség finanszírozta a programot. Február 11-én a 
kilenc napos út véget ért, és a Discovery leszállt a Kennedy Űrközpont 
kifutójára. Az első orosz űrhajóssal végrehajtott űrsiklóút teljesen 
sikeresnek volt tekinthető, és ha most egy kikacsintást is megengedtek, 
hozzátenném, hogy egészen más dimenzióban mozog az orosz (nemhogy a 
szovjet) űrprogram interneten való kutathatósága a NASA utakéhoz képest.
 Nem véletlen, hogy ennyi és ilyen minőségű fénykép látható például itt,
 egy egyszerű images.nasa.gov-os
 keresés, és máris több képet találni a világhálón erről az egy űrsikló 
útról, mint a Miren 1994-ben készültekből összesen....
A
 Mirhez eközben március közepén érkezett volna a következő teherhajó, a 
Progressz M-22, de három napot késlekedett az indítása, mert az 
indítóállás körül hatalmas, helyenként hét méter magas hótorlaszok 
jöttek létre a zord időjárás miatt. Végül március 23-án dokkolt be, nem 
sokkal az után, hogy elődje távozott. Májusban jött a Progressz M-23, és
 Afanaszjev illetve Uszacsov némileg ledöbbenve jelezte, hogy az 
élelmiszereket tároló konténerek egy része ki volt fosztva – újabb jele 
annak, hogy az orosz gazdasági helyzet korántsem volt egyszerű a 
hétköznapi embernek.
A
 Szojuz TM-19-el induló Mir EO-16 helyzete érdekes volt: a pilóta / 
parancsok Jurij Ivanovics Malencsenko, fedélzeti mérnök társa pedig 
Talgat Amankeldiuli Muszabajev, akik együtt csatlakoznak Poljakovhoz. 
Muszabajev vállán viszont orosz zászló van, holott anno a Szojuz TM-13 
személyzetébe pont kazah származása miatt kerül be, mint Toktar 
Ongarbajuli Aubakirov tartalékja. A Szovjetunió széthullása után viszont
 úgy látja, hogy karrierje szempontjából az lenne a legjobb, ha orosz 
lenne – így orosz állampolgárságot nyer és az űrhajósprogramban marad, 
sőt, beválogatják az EO-15 tartalékjába, ami egyben azt is jelenti, hogy
 jó esélyekkel indul az EO-16-ba kerülésre, amit végül el is nyer. Ez 
már csak azért is érdekes, mert amúgy Muszabajev kazah származását is 
felhasználták a kazah-orosz kapcsolatok fejlesztésére – például a rakéta
 áramvonalazó kúpjára felkerült a kazah zászló is. A két űrhajós további
 különlegessége, hogy mindketten újoncok, még egyikük sem járt a 
világűrben, pedig már majdnem két évtizedes az a szovjet időkből 
származó döntés, mely szerint a személyzet egyik tagjának mindig veterán
 űrhajósnak kell lennie. Emiatt eredetileg Gennagyij Mihajlovics 
Sztrekalov is velük tartott volna, mint veterán űrhajós, ám mivel előre 
látható hiány lépett fel az EO-16 legénységet ellátó Progressz M 
teherűrhajók és indítórakétáik terén, ezért a szabályt most 
felülvizsgálták, hivatalosan azért, mert a Kursz megbízhatósága miatt 
már nincs indok további alkalmazására. Sztrekalov ülésének helyére pedig
 plusz ellátmány kerül, biztos, ami biztos alapon...
A Szojuz TM-19 indulásakor, az áramvonalazó kúpon az orosz mellett ott a kazah zászló is
A
 TM-19 július elsején indul el a világűrbe, majd két nappal később 
automatikusan, probléma nélkül bedokkol az űrállomásra. Az 
átadás-átvétel ez úttal hat napig húzódik el, majd Poljakov ülését 
kicserélik a TM-19 ballaszt-ülésével, és a TM-18 fedélzetén Afanaszjev 
és Uszacsov visszatér a Földre.
Az űrállomás 
fedélzetén a fő probléma az energiahiány: ekkoriban a Mir bázisblokkon 
lévő napelemszárnyak összesen 100 négyzetmétert tettek ki, és 10 kW-ot 
termeltek maximum, a Kvant-2-n lévők 50 négyzetméteren 7 kW-ot, a 
Krisztall 72 négyzetméteres napelemszárnyai pedig további 8 kW-ot. 
Ideális esetben ez összesen 25 kW, de a napelemszárnyak a nem éppen 
optimális elhelyezésük miatt sokszor kerültek árnyékos oldalra és / vagy
 nem tökéletes szögben érte őket a napfény. Emiatt nagyjából 11-13 kW 
volt a várható teljesítményük, de a napelemek elöregedése miatt ez 
hozzávetőlegesen további 20%-kal csökkent, vagyis csak jó esetben érte 
el a 10 kW-ot. Az űrállomás részben az időközben kiépített csatlakozók 
és kábelek miatt pedig további veszteségekkel lehetett számolni, és 
emiatt a Mir fedélzeti rendszereinek üzemeltetésénél állandóan problémát
 okozott a fogyasztók megfelelő elosztása, a tudományos berendezések 
energiaéhségének kielégítése. A Krisztall napelemeinek átköltöztetése a 
Kvant-1-re hosszú ideje tervben volt, sőt, gyakorlatilag már készen volt
 a fogadórész, csak magát az átszerelést kellene megoldani – de amíg 
további modulok nem érkeznek, nincs indok a költöztetésre, hiszen a 
Krisztall napelemei csak akkor lennének útba, ha tovább bővítenék az 
űrállomást. Az energiaproblémák megoldásként az 1993-as Mir-Űrsikló 
program bejelentése után röviddel egyébként megkezdődött egy közös 
amerikai-orosz együttműködés, amely nagy teljesítményű amerikai 
napelemek párosítását takarta az orosz tartókeretekkel...
Muszabajev a Karkasz használata közben
Mivel
 menet közben egyre reménytelibb hírek érkeztek arról, hogy a két 
hátralévő Mir modult is befejezik, Malencsenko és Muszabajev feladata 
befejezni a Krisztall napelemszárnyainak áthelyezését a Kvant-1-esre. 
Ehhez viszont szükség lenne utánpótlásra: a Progressz M-24 augusztus 
27-én érkezik, ám az első megközelítéskor mindössze 10 méterre a Mirtől a
 Kursz leáll, és a teherhajó irányítás nélkül sodródik tovább, alig 
elkerülve a Mir napelemszárnyait. Úgy vélik, hogy szoftver alapú a 
probléma, ezért friss programot küldenek fel a teherűrhajó fedélzeti 
számítógépé, megemelve a biztonsági határokat a manővereknél. Három 
nappal később újabb próbálkozás következik, látszólag minden rendben 
megy, de a személyzet megdöbbenve hallja, hogy az űrállomás és a 
Progressz dokkológallérjai többször összeütköznek, a képernyőn pedig 
látni, hogy a teherűrhajó oldalirányba elcsúszva próbál meg csatlakozni.
 A földi irányítás hátra manőverezi a teherűrhajót, és elemzik a 
problémát. A Progressz mindössze egy további kísérletre elegendő 
hajtóanyaggal bír, márpedig valahogy be kellene dokkolnia, mert már 
eleve csúszott a pénzügyi problémák miatt, a megszokotthoz képest pedig 
egy ellátó utat így is lehúztak, a következőre pedig csak novemberben 
lehet leghamarabb lehetőség. Ha az M-24 nem tud bedokkolni, akkor 
viszont a Mir személyzete nem húzza ki novemberig, arról nem is szólva, 
hogy ezen a teherhajón van az ESA európai űrügynökség 275 kg-nyi 
tudományos felszerelése, amely a következő vendég-űrhajós számára 
érkezne. Szeptember másodikán Jurij Malencsenko a TORU 
távirányítórendszerrel átveszi a közelbe irányított Progressz M-24 
felett az uralmat, majd kézi irányítással bedokkol – mindenki 
megkönnyebbülésére.
Malencsenko az egyik űrséta közben
Csak
 megkezdeni van idő a kipakolást, szeptember 9-én ugyanis űrséta van 
betervezve: Malencsenko és Muszabajev először a megvizsgálja a bedokkolt
 Progresszt és a Mir elülső dokkolórészét, aminek nekiment, de nem 
látnak sérülést. A Szojuz TM-17 által okozott sérülést is megvizsgálják,
 és a hővédő paplanra egy plusz réteget rögzítenek. Egy második Sztrela 
robotkar rögzítési pontját helyezik el ezután a külső burkolaton, 
illetve a most felhozott ESA tesztpaneleket helyeznek ki. Öt nappal 
később újabb űrséta következik, kisebb karbantartásokat hajtanak végre 
az űrállomás külső részén, illetve begyűjtik a Rapana tartóra 
kihelyezett tesztpaneleket. A napelemek áthelyezését időközben 
elhalasztották – arra csak 1995-ben fog már sor kerülni.
Viktorenko, Kondakova és Merbold, a Szojuz TM-20 induló személyzete
A
 Mir EO-16 az indítás késlekedése miatt mindössze négy hónaposra lett 
vágva, közben pedig a Földön már készülődött a 17. személyzet: 
Alekszandr Sztyepanovics Viktorenko veterán űrhajós parancsnok, Jelena 
Vlagyimirovna Kondakova fedélzeti mérnök és a német Ulf Dietrich Merbold
 kutató-űrhajós. Kondakova némi hátszéllel érkezett: 1985-ben házasodott
 össze Valerij Viktorovics Rjuminnal, aki nem csak veterán űrhajós, de a
 Szaljut-7 majd a Mir küldetés-irányítás vezetője. Kondakova volt az 
egyetlen kiképzett szovjet-orosz űrhajósnő az eredetileg a Szaljut-7 
tartós személyzetének szánt női űrhajóscsoport tagjai óta, 1989-ben 
válogatták be az űrhajóskiképzésre, amit 1992-ben fejezett be, és már 
1994-ben ott volt a Mir EO-16 tartalékjában, majd átkerült az EO-17 
elsődleges személyzetébe, vagyis az első tartós személyzetbe került női 
űrhajós lett a szovjet / orosz űrprogram történetében. Ulf Merbold volt 
az első hivatalos ESA űrhajós a Mir fedélzetén, az ESA 1994-re és 
1995-re egy-egy Mir látogatásról egyezett meg az NPO Enyergija 
tervezőirodával, a programok EuroMir '94 és '95 néven futottak. Az 
ESA-nak papíron a nemzeti űrügynökségek munkáját kellett volna 
összehangolja (ehhez képest ugye a francia CNES és a német DLR 
függetlenül egyeztek meg a saját Mir látogatásukról), még ennek 
keretében egyeztek meg az 1970-es években, hogy kifejlesztik és 
megépítik a SpaceLab kísérleti labort, amit az amerikai űrsikló vihet 
fel a világűrbe – cserébe pedig az ESA űrhajósai is részt vehetnek a 
programban. 1978-tól kezdve pedig kvázi kutató-űrhajós (payload-specialist)
 státuszban több ESA űrhajós is bekerült a NASA kiképzési programjába, 
és jártak is fent az űrsiklóval – Ulf Merbold például kétszer, 1983-ban 
az STS-9 úton a Columbia, majd 1992-ben az STS-42 úton a Discovery 
fedélzetén. Az ESA ugyanakkor úgy egyezett meg az oroszokkal, hogy 
Merbold egy hónapot tölthet el a világűrben, viszont korlátozva voltak a
 tudományos rendszerek terén: 60 millió dollárt voltak hajlandóak 
fizetni az EuroMir '94 keretében, amibe az eredetileg szántnál kevesebb 
új eszköz felvitele fért bele.
Protokollkép a Mirről
(Hátsó sor: Merbold, Viktorenko, első sor: Poljakov, Muszabajev, Kondakova és Malencsenko)
(Hátsó sor: Merbold, Viktorenko, első sor: Poljakov, Muszabajev, Kondakova és Malencsenko)
Október
 6-án, két nappal indítása után a Szojuz TM-20 kikötni szándékozott a 
Mir űrállomáshoz, ám a megközelítés végső stádiumában váratlanul forogni
 kezdett, ezért Viktorenko kikapcsolta a Kurszot, és kézzel dokkolt be 
végül. A szokásos protokolláris üdvözlések és köszöntések után lassan 
nekiálltak az elkövetkezendő hetek tudományos feladatait végrehajtani. 
Merbold első sorban orvosi vizsgálatokat hajtott végre magán, nagy 
részben a korábbi osztrák, francia és német kísérleti eszközökkel. A 
Progressz M-24 és Szojuz TM-20-szal felhozott tudományos eszközök között
 volt egy kompakt fagyasztóhűtő a begyűjtött biológiai minták 
tárolására, egy centrifuga a biológiai tesztek végrehajtásához, kamerák 
és monitorok a feladatok rögzítésére és továbbítására, valamint egy IBM 
laptop a vizsgálatok eredményeinek tárolására és feldolgozására.
Zsúfolt hétköznapok az űrállomáson
A
 német űrhajós azt tapasztalta, hogy szemben az űrsiklón megszokott, 
nagyon feszített tempójú feladat-végrehajtással, a Miren minden sokkal 
nyugodtabb körülmények között, lazábban zajlik, amihez hozzájön, hogy 
kevesebbet lépett kapcsolatba a földi irányítással tanácsokért vagy 
konzultáció céljából – persze hogy oka, avagy okozata volt ez az 
előbbinek, az már egészen más kérdéskör. Így is napjában egy nagyjából 
20 perces videokonferenciát tartottak, amelyben a végrehajtott 
feladatokat elemezték, és a következő munkafázist megbeszélték. Merbold 
azt is felidézte később, hogy amíg az űrsiklón minden egyes eszközhöz 
vastag kézikönyv tartozott, amit mindenkinek magának kellett 
megtanulnia, a szovjet / orosz megközelítés inkább szóbeli 
megbeszéléseken, az eszközön való kiképzésre és gyakorlásra helyezte a 
hangsúlyt, ha pedig valahol elakadtak, egyszerűen rádión kapcsolatba 
léptek a földi technikusokkal.
Élet a Miren 1994 végén
Az
 energiahiány viszont alaposan rányomta a bélyegét a munkára, eleve a 
hat fős legénység ellátására nagyobb teljesítményt igényelt a 
létfenntartó rendszertől, de a több ember által végrehajtott kísérletek 
is több energiát igényeltek, vagy igényeltek volna. Október 11-én az 
űrhajósok egyszer csak azt vették észre, hogy nem tudják aktiválni a 
kamerákat és monitorokat, miközben a Szojuz TM-20 akkumulátorait 
töltötték éppen. Mind kiderült egy rövidzárlat miatt a napelemeket 
kontrolláló számítógép bedöglött, így kézzel, a pozicionáló fúvókákkal 
fordították az űrállomást a nap felé minden alkalommal, amikor kiértek a
 Föld árnyékából – csak október 15-én sikerült az irányító számítógépet 
újra aktiválni. Eredetileg a cseh CSK-1C kohóval is több műveletet 
hajtottak volna végre, amelyeket először eltoltak Merbold útjának végére
 az energia lehetőségek miatt, végül viszont mivel az eszköz tönkrement,
 ezeket átruházták a tartós személyzetre, akik majd ha megérkezik a 
pótalkatrész, végrehajtják majd őket. Ha ez még nem lenne elég, menet 
közben a Vika oxigén-generátornál tűz ütött ki, de Poljakov gyorsan 
elfojtotta egy ronggyal, mielőtt bármi komolyabb baj lehetett volna 
belőle.
A
 Malencsenko, Muszabajev és Merbold a visszatérésük után, közöttük pedig
 Nurszultan Abisuli Nazarbajev, Kazahsztán köztársasági elnöke (aki e 
sorok írásakor is betölti eme tisztet)
November
 3-án Muszabajev, Malencsenko és Merbold bepakolt a Szojuz TM-19-be 
(utóbbi 34 vér, 85 vizelet és 125 nyálmintát is elraktározott 
hűtőtáskába), lekapcsolódtak, majd 190 méterre eltávolodtak az 
űrállomáshoz, hogy a Kurszot aktiválva újra automatikusan dokkoljanak. A
 kísérlet célja annak kiderítése, hogy tapasztalnak-e bármi problémát az
 automatikus rendszerrel, ám ezúttal minden probléma nélkül ment. Másnap
 immár végleg elköszöntek Poljakovtól, Kondakovától és Viktorenkótól, 
majd visszatértek a Földre.
Kondakovát vizsgálja Poljakov
Az
 év hátralévő részét hektikus programban töltötte az EO-17. A Progressz 
M-25 november 13-án probléma nélkül bedokkolt a Mir elülső kikötési 
pontjára, az ellátmányon kívül a meghibásodott kohók javításához 
szükséges eszközöket hozta magával, így a személyzet végre tudta hajtani
 Merbold elmaradt kísérleteit. Eredetileg decemberben érkezett volna a 
következő bővítő modul, a Szpektr, így időszerű lenne a Krisztall 
napelemszárnyainak áthelyezése, de a novemberre időzített űrsétához még 
előkészülni sem tudtak – ugyanis szóltak az irányítástól, hogy 
elhalasztják a modul indítását, így pedig a napelemek áthelyezése 
(sokadszorra) tovább tolódik vele együtt. Ez esetben a késlekedésért 
viszont nem belső probléma felelt: a Szpektr fedélzetére szánt NASA 
tudományos eszközeit eleve késve szállították le, aztán pedig az orosz 
vámhivatalnál elakadtak. Ennek ellenére az orosz-amerikai együttműködés 
garantálta a Mir életben maradását még legalább néhány évre, vagyis a 
jövő ígéretesnek tűnt...
Folytatása következik....
Főbb források:
Astronautix.com
Russianspaceweb.com
SpaceFacts.de
b14643.de
David M. Harland - The Story of Space Station Mir (978-0-387-73977-9)
Astronautix.com
Russianspaceweb.com
SpaceFacts.de
b14643.de
David M. Harland - The Story of Space Station Mir (978-0-387-73977-9)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése