Európai vendégek a Miren
Miközben a
hidegháború véget ért, és az orosz űrprogram kétségbeesetten küzdött a
fennmaradásért, máshol is zajos változások következtek be – Európában a
frissen egyesülő Németország eldöntötte, hogy ha már lehetősége van rá,
hogy pénzért feljuttassa egy űrhajósát a világűrbe, egész pontosan a Mir
űrállomásra, akkor él is azzal. Az egységes Németország ily módon is
rögtön a történelemkönyvekbe kerülhet, nem mellesleg pedig
összeboronálhatja a kelet- és nyugatnémet űrprogram szakembereit.
Eközben a német űrügynökség hivatalosan a Columbus űrállomás-modul
(illetve egy időben különálló űrállomás) előkészületének is tekintette
az eljövendő űrutazást. A lehetőséget a franciák is megragadták, korábbi
Mir látogatásuk folytatását vázolták fel az oroszoknak – immár pénzért.
A dolog érdekessége, hogy miközben már létezett az elviekben egységes
európai űrprogramért dolgozó ESA, a két utat a két ország űrügynöksége
(a német DLR és a francia CNES) maga intézte – az ő logójuk és nevük
tűnt fel mindenhol, az ESA-é csak hébe-hóba...
A
másik oldalról az oroszoknak a német és francia igény lehetőséget
nyújtott, hogy folytassák a Mir üzemeltetését. A Mir bázismodul, a
Kvant-1, Kvant-2 és Krisztall modulokkal együtt a világűrben keringett
tovább 1992 elején, fedélzetén Alekszandr Alekszandrovics Volkovval és
Szergej Konsztantyinovics Krikaljovval, de a jövőkép finoman szólva is
ködös volt. Az űrállomás állapota jó néhány téren kifogásolható volt,
amit a két űrhajós folyamatos karbantartással próbált orvosolni,
miközben "hagyományos" tudományos feladatokat is végeztek: orvosi
vizsgálatokat hajtottak végre magukon, fotókat készítettek a Földről,
illetve csillagászati megfigyeléseket végeztek az űrteleszkópokkal. 1992
február 20-ára egy űrsétát ütemeztek be, amelynek célja a külső borítás
vizsgálata mellett a korábban kihelyezett anyagkísérleti panelek
begyűjtése mellett a Szofora tartó felállításakor használt egyes
eszközök eltávolítása volt.
Viszont rögtön az
űrséta elején akadályba ütköztek: Volkov Orlan-DMA űrruhájának
hőcserélője elromlott, és elkezdett pára lecsapódni a sisakrostélyán. El
akarták kerülni, hogy az űrsétát félbeszakítsák, így inkább Volkov
csatlakoztatta az űrállomás létfenntartó rendszerére kötött
köldökzsinórt, amit a régebbi Orlan űrruhákhoz használtak, és opcióként
megmaradt a DMA változatnál is – azzal a korláttal, hogy így viszont
csak a Kvant-2 külsején dolgozhatott, mert egyszerűen ennyit engedett a
köldökzsinór. Az ő feladata lett tehát a Kvant-2 külsején elhelyezett
panelek begyűjtése, míg Krikaljov az űrállomás külső felén végigkúszva
eljutott a Kvant-1-ig, ahol szétszerelte a feleslegesség vált
szerelőplatformokat, letakarította egy kamera lencséjét a rátelepedett
portól, illetve begyűjtött egy évekkel korábban még a Mir külső
borítására kihelyezett napelem tesztpanelt. Az űrséta több mint négy
órán át tartott, sokkal tovább, mint tervezték, de ezért leginkább a
meghibásodott űrruha volt felelőssé tehető – eredetileg a
Sztrela-robotkarral "ugrott" volna a Kvant-1-re Krikaljov, csakhogy
Volkov a köldökzsinór rövidsége miatt nem érhette el a kezelőpanelt...
Flade, Viktorenko és Kaleri, a Szojuz TM-14 induló személyzete
Az
Szojuz TM-14-el induló útra kiválasztott német űrhajós a német légierő
ezredese, az Airbus berepülő-pilótája, Klaus-Dietrich Flade. Tartalékja
egy tudós-mérnök, Reinhold Ewald, aki a DLR-nél dolgozott különféle
űrkutatási programokban 1987 óta. Az űrutazás Mir '92 néven zajlik, és
az elkövetkezendő években a németek EuroMir vagy Mir (évszám), míg a
franciák csillagképek vagy csillagok neveit (Antares, Altair, stb.)
használják a programjaik azonosítására. A Szojuz TM-14 űrhajó persze
első sorban a Mir EO-11 személyzetét viszi fel: Alekszandr Sztyepanovics
Viktorenko veterán űrhajós már két alkalommal járt már a Miren,
Alekszandr Jurjevics Kaleri ellenben újonc – eredetileg a Mir EO-10
személyzetébe volt beosztva Volkov mellé, ám a feje felett a program
vezetői a bajkonuri űrközpontnak otthont adó Kazahsztán számára tett
gesztussal átadták a székét a kazah Toktar Ongarbajuli Aubakirovnak,
hogy vendégűrhajósként meglátogathassa a Mirt. Viktorenko és Kaleri
egyben az első orosz űrhajósok is lettek – a Szojuz TM-13-on még Volkov
és Aubakirov is szovjet zászlóval a karján indult a világűrbe...
Flade, Viktorenko és Kaleri az indulás előtti üdvözlésnél
A
Szojuz TM-14 1992. március 17-én indult el Bajkonurból, majd két nap
múlva dokkolt be a Kvant-1 hátsó kikötési pontjára – ez volt a tavaly
megjavított Kursz antenna első éles próbája, az időközben érkezett
Progressz M-10 és 11 egyaránt a Mir elülső csatlakozási pontjára
érkezett meg, a Szojuz TM-13 pedig csak a TM-14 érkezése előtt dokkolt
le, majd manőverezett át az elülsőre.
Flade protokollfeladat közben: a zászlók többsége a DLR-t mutatja, a piros-fehér Köln város zászlója, de jobbra egy kék ESA zászló is feltűnik...
Flade
természetesen protokollfeladatokkal kezdett, amit nagyon sűrű
tudományos program követett: a Krisztallator kohóban mélyhűtött
olvadékokkal termodinamikai vizsgálatokat hajtott végre, illetve
monokristályok növesztésén is dolgozott, viszont emellett főleg
különféle orvosi vizsgálatokat hajtott végre: kromoszóma-analízis,
alvás-ébrenlét ciklus vizsgálata a fizikai és szellemi kondícióra,
tájékozódó képességre vonatkozó kísérletek, a rövidtávú memóriára
vonatkozó kísérletek és a végtagokban való véráramlás vizsgálata.
Flade orvosi kísérletek közben, mögötte Krikaljov éppen a szomját oltja
Közben
Volkov és Krikaljev körbevezette az űrállomáson utódaikat, részletesen
kitérve az állomás állapotára. Viktorenko és Kaleri a Oroszországban
való élet első tapasztalatairól számolt be – és arról, hogy a pénzügyi
bizonytalanság miatt komolyan felmerült, hogy a Mir ("természetesen"
ideiglenesen) akár újra személyzet nélkül maradhat, így az EO-11
személyzete számára bármikor jöhet az utasítás, hogy megszakítják
küldetésüket. Március 24-én Flade ülését áthelyezték a Szojuz TM-13-ba,
majd 25-én Flade, Krikaljov és Volkov elköszönt Viktorenkótól és
Kaleritől, majd visszatért a Földre. A németek teljes sikernek
könyvelték el az utat: a tapasztalatok összegzése után rögtön egy újabb
fizetős Mir-látogatás lehetőségéről kezdtek el tárgyalni az oroszokkal
(a helyzetre jellemző, hogy az orosz partner az NPO Enyergija iroda
volt, nem pedig a frissen létrejött orosz űrügynökség).
Odafent
eközben Viktorenkoék lassan beleugrottak a Mir mindennapos teendőibe.
Az egyik legfontosabb feladatot, a Krisztall modul napelemszárnyainak
áthelyezését viszont tologatták tovább a földi irányítás részéről.
Eredetileg a Krisztall nem a Kvant átellenében lett volna, hanem az
egyik keresztirányú csatlakozóponton, viszont ez esetben a
napelemszárnyait nem nyithatta volna ki – miközben az általuk termelt
energiára nagy szükség lett volna. A megoldás régóta megvolt: át kell
helyezni a napelemeket a Kvant-1-re, ahol semmit nem akadályoznak (és az
a modul ugye alapból nem is rendelkezett napelemekkel). Csakhogy erre
jelenleg nem volt sürgető igény...
Az űrhajósok
persze nem unatkoztak: beizzították a Krisztall kohóit, hogy félvezető
ötvözeteket gyártsanak, illetve monokristályokat növesszenek, eközben
pedig a Kvant-1 távolról is irányítható űrteleszkópjai pedig
csillagászati megfigyeléseket végeztek. A Progressz M-12 április 22-én
érkezett meg, többek között rengeteg pótalkatrésszel, így a
karbantartási munkák elkezdődhettek: a létfenntartó- és hőszabályzó
rendszerek szokásos felülvizsgálata és egyes elemeinek cseréje mellett a
nagyobb falat a Mir bázismodul kommunikációs rendszerének nagyjavítása
és részleges cseréje volt.
A teherűrhajó június
27-i távozása után nem sokkal érkezett volna az M-13 jelű utódja, ám a
megközelítéskor 150 méteres távolságban a forgásirányú mozgást túlzottan
nagynak minősítette a Kursz, és leállt. Hamar kiderült, hogy a Kursz
nemrégen frissített szoftverének egy rutinja hibás volt – ezt újraírták,
felküldték, majd újra próbálkoztak, és ez esetben már probléma nélkül
csatlakozott az űrállomás elejére. A tehertérben az utánpótlás mellett
volt két giroszkóp is. Eredetileg a Kvant-1 és a Kvant-2 is hat-hat
ilyennel rendelkezett, amelyek az űrállomás pozicionálását végezték –
csakhogy időközben a Kvant-1-ben lévők közül egy, a Kvant-2 külső felén
elhelyezettek közül viszont négy is meghibásodott. Adott esetben
természetesen a fúvókákkal való finom irányítás lehetősége megmaradt, ám
hosszú távon a giroszkópok lecserélése volt a megoldás. Erre július
8-án került sor, amikor (immár új Orlan-DMA űrruhákban) űrsétával két
giroszkópot kicseréltek a Kvant-2 külső borításán. Némi pihenő után az
elkövetkezendő hetekben azon túl, hogy Föld-megfigyeléseket végeztek,
kipakolták a Progressz M-13-at, amelyben többek között 380 kg-nyi
tudományos műszer volt az elkövetkező francia vendég-űrhajós
kísérleteihez, végül pedig hulladékkal töltötték meg a teherhajót, amely
július 26-án levált az űrállomásról.
Az Antarès-küldetés
Tognini, Szolovjov és Avgyejev, a Szojuz TM-15 induló személyzete
A
"francia kapcsolat" igazából nem halt el, az 1988-as, második francia
Interkozmosz út után állandóan megjelentek a szovjet, majd orosz
űrprogram prominensei a párizsi légiparádén, és folyamatosan téma volt,
hogy a Mirt egy újabb francia űrhajós látogassa meg. Ez végül 1992-ben
valósult meg, a kiválasztott űrhajós pedig Michel Tognini, aki 1988-ban
Jean-Loup Jacques Marie Chrétien tartalékja volt. Némi érdekesség, hogy a
franciák hogy-hogy nem, de ismét kedvezőbb körülményeket alkudtak ki,
mint a többiek: míg például Flade cirka öt napot töltött el az
űrállomáson (és összesen nem egészen nyolc napot a világűrben), addig
Tognini esetében majdnem két hetes űrutazást terveztek, ebből pedig
közel 12 napot a Mir fedélzetén.
A Szojuz TM-15 indítása
Tognini
a már veterán Anatolij Jakovlevics Szolovjov és újonc társa, Szergej
Vasziljevics Avgyejev mellett kapott helyet, akik a Mir tizenkettedik
tartós személyzetét alkották. Az űrhajó 1992. július 27-én indult a
világűrbe, majd két nap múlva kötöttek ki a Miren. Az ilyenkor szokásos
protokollokat megfejelve a CNES (a francia űrügynökség) jelezte: annyira
jó a francia-orosz együttműködés, hogy szeretnék, ha nagyjából két
évente sor kerülne egy hasonló űrállomás-látogatásra. Az oroszok nyilván
örömmel hallották ezt, noha akkor és ott senki se vetette fel a
kérdést, hogy az immár hét éves űrállomás igazából mennyi ideig is lehet
alkalmas az ilyen feladatok kiszolgálására.
Tognini a Mir fedélzetén
A
francia kísérletek főleg anyagtechnikai és orvosi jellegűek voltak,
előbbiek közé tartozott szupravezetők anyagok vizsgálata, a folyékonyból
gáz halmazállapotba való átmenet súlytalanságban való vizsgálata, és
volt a keringési rendszerre vonatkozó, valamint az immunrendszerre
vonatkozó illetve hormonális orvosi vizsgálatsorozat. A francia űrhajós
folytatta a Franciaországra vonatkozó Föld-megfigyeléseket az MKF-6MA és
a Priroda-5 kamerákkal, amelyek Chrétien hasonló megfigyeléseihez is
viszonyítva lettek. A pihenési időszakban sem állt le a tudományos munka
– a Gamma-2 kamerarendszer és a Kvant-1 röntgen-teleszkópja ilyenkor is
dolgozott.
Tognini a Szojuz-ülésével
Az
EO-11 személyzet a francia űrhajóssal együtt augusztus 9-én este szállt
a Szojuz TM-14-be, hogy aztán másnap hajnalban érjen földet
Kazahsztánban. Ahogy a német, úgy a francia űrügynökség is igen
eredményesnek találta a Mirre tett látogatást, és noha a saját
űrrepülőgép (Hermés) és űrállomás (Columbus) álmaik szertefoszlani
látszottak pénzügyi okokból, anyagi lehetőségeik mégis lehetővé tették
az emberes űrprogramjuk folytatását. Ami persze az oroszok számára
tökéletesen megfelelt...
A Szojuz TM-14 földetérése után Kaleri, Viktorenko és Tognini
A Mir űrállomás erőre kap
Szolovjov és
Avgyejev az űrállomás fedélzetén tudományos munkájukkal volt elfoglalva,
ám valójában várták a Progressz M-14-et, amely augusztus 18-án kötött
ki a Kvant-1 végén. Ez a teherhajó különleges volt: a középső modul
(amely a Szojuz visszatérő kapszulájának a helyén volt) ugyanis át lett
alakítva úgy, hogy a cirka 2 méteres, 700 kg-os VDU-t (~ Külső Hajtómű
Egység) tárolja. A VDU feladata az, hogy a hossztengely körüli
forgásirányú mozgást minél kevesebb hajtóanyagból (semleges gáz)
lehessen megoldani. Azzal, hogy a 14 méteres tartó tetejére helyezik el,
nagyjából 85%-kal kevesebb hajtóanyagra lesz szükség a manővereknél –
ezzel viszont annyi probléma akad, hogy a hajtóanyag a csomag része, és
nincs mód, hogy a Miren tárolt hajtóanyaggal pótolják, vagyis ha kifogy,
akkor nem használható tovább, le kell cserélni.
A
hajtóműcsomagot egy sor űrsétával szerelték fel a Szofora tartó
tetejére. Az első űrsétára szeptember 3-án került sor: a felszerelést
szállították a Kvant-2-ből a Kvant-1 külsejére, illetve a Szofora tartót
"hátra" döntötték (vagyis immár a Kvant-1 végéhez dokkolt Progressz
felett volt), valamint a Progressz rakteréből kiemelték a VDU-t. A
második űrsétára négy nappal később került sor, nagyjából a tartó
harmadánál lévő csuklópontot lehajtották, így a tartó teteje pont a VDU
fölé került – majd eltávolították róla az immár történelemmé vált
sarlós-kalapácsos szovjet zászlót. A tartón végigvezették a VDU
vezérlőkábeleit, és rögzítették azokat, valamint a felszerelték a VDU-ra
a fém rögzítő pántokat, amellyel majd a tartóhoz fogják rögzíteni azt. A
harmadik űrséta újabb négy nap pihenő után, szeptember 11-ére lett
ütemezve, ekkor rögzítették a Szofora tetejére a VDU-t, csatlakoztatták
hozzá a kábeleket, majd felállították a rácsos tartót. A feladatot
eredetileg négy űrsétával tervezték megoldani, de Szolovjovék háromból
megcsinálták. A negyedik űrsétájuk így más feladatot kapott: egy Kursz
antennát helyeztek el a Krisztall végénél (ahol ugye az APASZ-89
dokkolók voltak), amely lehetővé tette az hamarosan érkező Szojuz TM-16
automata dokkolását. Mellékesen pedig begyűjtöttek egy sor, a világűr
hatásainak kitett napelem- és anyagtechnikai panelt, illetve
mikrometeorit-begyűjtő eszközt.
Az év hátralévő
részében a kohókban félvezető-ötvözeteket gyártottak (a Krater egységben
az egyik ilyen gyártásnál hat nap alatt hoztak létre egy ötvözetet
bárium-oxidból, ittrium-oxidból és réz-oxidból), földmegfigyelést
hajtottak végre különféle kamerákkal, többek között a Krasznodar Kraj és
a Novoszibirszk régiók szennyezettségét vizsgálták, illetve a
termőföldek és erdők, illetve a természetes vizek állapotát mérték fel,
majd a meteorológusok kérésére nyomon követtek egy ciklont az
Indiai-óceán felett négy napon át. Október végén 150 kg-nyi tudományos
és űrgyártási eredményt pakoltak a Raduga kapszulába, hogy a Progressz
M-14 segítségével visszajusson a Földre. A Progressz M-15 nem sokkal
később dokkolt a helyére, további nyersanyagokkal, ellátmánnyal,
csereakkumulátorokkal és pótalkatrészekkel megpakolva. Novemberben
kibocsátották a teherűrhajó által hozott 16,5 kg-os MAK-2 mini-műholdat,
amely a légkör ionoszféra-kutatásához készült, novemberben pedig
veszélyesen közel, mintegy 300 méterre az űrállomástól húzott el a
működésképtelen, 550 kg-os Kozmosz-1508 radarcélpont-műhold. Az újévet
Szolovjov és Avgyejev a családjukkal való élő videókapcsolattal
ünnepelhették meg – ám a korlátozott rádiókapcsolat miatt ezt is rövidre
kellett vágni.
Manarov és Polescsuk, a Mir EO-13 legénysége
1993
januárjában a Mir EO-13 készült leváltani Szolovjovékat. Parancsoka
Gennagyij Mihajlovics Manakov, aki a Mir EO-7 keretében már 130 napot
volt a világűrben, a beosztott fedélzeti mérnök pedig Alekszandr
Fjodorovics Polescsuk, aki korábban az Enyergija tervezőiroda
tesztelésekért felelős mérnökeként dolgozott. A harmadik ülés ezúttal
üres volt – voltak tárgyalások egy izraeli vendég-űrhajós útjával
kapcsolatosan, ám ez végül nem jött létre. Érdekes ez esetben viszont az
űrhajó: eredetileg a VKK űrrepülőgép-programban felmerült, hogy
vészhelyzet esetén biztosítani kell az űrhajósok kimentését, ha az
űrrepülőgép valamiért nem tud visszatérni a Földre (például a hővédő
pajzs megsérülése miatt). Erre egy Szojuzt képzeltek el, az orrán egy
APASZ-89 dokkolóval. Az űrhajó fedélzetén egy pilótával menne fel, aki
dokkolna az űrrepülőgép szintén APASZ-89 dokkolójára, majd az
űrrepülőgép két pilótája átszáll a Szojuzba, és végül a Szojuzzal
visszatérnek a Földre. A mentő-Szojuz elkészült erre a feladatra, a
legénységgel repülő VKK űrrepülőgép útja viszont ekkoriban már látható
volt, hogy sose fog megvalósulni. Jött tehát az ötlet: használják fel a
Mirhez, hiszen a Krisztall modulhoz ez az űrhajó is be tud dokkolni –
sőt így nem is foglalja el a hagyományosan használt elülső vagy hátsó
dokkolóhelyet.
A Szojuz TM-16 és az APASZ-89 dokkológallérja
A
Szojuz TM-16 1993. január 24-én indult el Bajkonurból, hogy két nappal
később megközelítse a Mirt. 200 méterre az űrállomástól a Kursz egy
pillanatra megállt, mire Manarov kikapcsolta, és végül kézzel dokkolt be
a Krisztall modulra. Ez volt az első alkalom, hogy egy űrállomásra
keresztirányban dokkolt be egy űrhajó, de a Mir olyan nagy volt már,
hogy ez nem jelentett problémát. Az űrállomás így már hét elemből állt
(Mir bázismodul, Kvant-1, Kvant-2, Krisztall, Progressz M-15, Szojuz
TM-15 és Szojuz TM-16), és az össztömege pedig elérte a 90 tonnát. Az
EO-12 és az EO-13 közötti átadás-átvétel minimális időre szűkült le,
hiszen vendég-űrhajós nélkül nem igazán voltak előre megszabott
tudományos feladatok – az egyetlen kivétel a szokásos
rezonancia-kísérlet, amikor az űrhajósok a faltól ellökve magukat
megpróbálták megmozgatni az űrállomást, megvizsgálva annak stabilitását.
Így miután Szolovjovék utódaikat körbevezették, és mindent alaposan
megmutogattak nekik, bepakoltak a Szojuz TM-15-be, majd négy nappal a
TM-16 megérkezése után már indultak is vissza a Földre.
A Znamja kinyitása
Február 4-én felhelyezték a Progressz M-15 orrára a dokkolórúd helyére a hozzávetőleg 40 kg-os Znamja
(~ "zászló") kísérleti apparátust, majd a teherűrhajó lekapcsolódott és
150 méterre eltávolodott, és egy forgó manőverrel kinyitotta a Znamját.
Ennek nyolc vékony fóliából készült "szárnya" egy cirka 20 méter
átmérőjű tükröt képezett, majd ezt a Progressz irányításával úgy
pozicionálták, hogy a Nap fényét a már árnyékos oldalon lévő Európára
vetítse. A tükrözött fény nagyjából négy kilométeres területet
világított meg, és mindössze hat perc alatt vonult végig a fénye
Dél-Franciaországtól Fehéroroszországig. A célja alapvetően annak a
koncepciónak az alátámasztása, mely szerint a világűrbe telepített
tükrökkel lehetséges lenne-e a sarki részeken mesterségesen hosszabb
nappalokat létrehozni.
A Progressz M-15 Znamja kísérletének magyarázata
A
kísérlet után a Znamját leválasztotta a Progressz, ám feladatának még
nem volt vége – másnap az időközben telepített TORU (~ Távirányított
Repülő Rendszer) kezelőszervek tesztelésére használták fel. A TORU
gyakorlatilag két kezelőkart, három kezelőpanelt és egy TV monitort
takart, amelyek bizonyos szintig a Szojuz irányítórendszerének
másolatai. A célja az, hogy a teherűrhajókat az űrállomásról lehessen
távvezérelni úgy, mintha az űrhajós a Progresszben ülne, így a Kursz
esetleges meghibásodása esetén is lehetséges a dokkolás, illetve adott
esetben át lehet mozgatni a Progresszt az egyik dokkolóportról a
másikra, vagy például "körbejárhatja" az űrállomást külső
szemrevételezés céljából. A Progressz M-15 esetében mintegy 200 méterre a
Mirtől átvette Manarov az irányítást, végrehajtott pár alapvető
manővert, sikeresen tesztelve az elméletet – majd a teszt után az M-15
pedig társaihoz hasonlóan elégett a légkörben...
A
következő teherhajó február 23-án érkezett, pótalkatrészekkel, további
giroszkópokkal és természetesen alapvető ellátmánnyal. A személyzetre a
karbantartás feladata várt először: újra kellett kábelezni a Krisztall
és Kvant-2 elektromos rendszerét, a Kvant-2-be immár belső tartókra
felszereltek két giroszkópot, illetve a fedélzeti rendszerek egyes
elemeit is kicserélték. A Progressz M-16 ezután egy újabb TORU teszt
alanya lett – távirányítás alatt lekapcsolódott, eltávolodott 75
méterre, majd utána Manarov irányításával visszadokkolt. Másnap végleg
lekapcsolódva indult a légkör felé, hulladékkal a fedélzetén. Április
másodikán pedig már jött is a következő, M-17 jelű teherhajó, amely már
az elkövetkezendő űrsétákhoz szükséges felszereléssel érkezett.
A TORU kiképző-szimulátor egy Mir bázismodul makettben, a Mir kezelőpanelje felett elhelyezve
Április
19-én került sor az első űrsétára, a cél az, hogy az immár két éve
húzódó Krisztall napelem-átköltöztetések előkészítésének utolsó
simításait is elvégezzék. Ehhez most a Kvant-1 két oldalán egy-egy
napelemszárny-mozgató elektromotort kell felszerelni. Az űrhajósok saját
magukat és az elektromotort a Sztrela robotkarral mozgatták át a
Kvant-2-ről a Kvant-1-re, és nagy küzdelmek árán, három óra alatt, de
sikerült felszerelniük az egyiket. Eközben viszont Polescsuk űrruhájában
meghibásodott mindkét levegő-keringtető ventilátor, ami miatt hamar
nagyon melege lett az űrhajósnak. Mikor visszafelé indultak, Polescsuk
jelentette, hogy a Sztrela két kezelőkarja közül az egyik letört és
ellebegett. A majdnem öt és fél órás űrséta után érthetően aggodalmasan
szálltak ki az űrruháikból az űrhajósok: a Sztrela nélkül nem lehetséges
a négy nappal későbbre tervezett második űrsétájuk...
Amíg
a cserekar megérkezik, a rutin karbantartó feladatok végrehajtását
hozták előre: a vízregeneráló mellett az elektromos hálózat és a
fedélzeti számítógépek kerültek most sorra. Május 24-én érkezett meg a
Progressz M-18, így egyszerre két teherűrhajó is az űrállomáshoz
csatlakozott. Az új teherhajó a hőháztartást biztosító rendszerekhez
hozott keringtető szivattyúkat, illetve új számítógép-elemeket, a
hamarosan érkező francia vendég-űrhajós tudományos kísérleteinek
eszközeit – és persze a Sztrela kezelőpultjához egy új cserekart. Június
18-án tehát sor kerülhetett a második űrsétára, ahol először
kicserélték az eltört és elveszett kart, majd a Kvant-1 másik oldalára
szánt elektromotort és magukat átvitették a robotkarral, és felszerelték
a napelem-mozgató rendszert. Szemben az első űrsétájukkal, ezúttal
semmi probléma nem adódott, és sokkal gyorsabban végeztek, mint
eredetileg számoltak. A Kvant-1 készen állt a napelemek áthelyezésére,
amit eredetileg Manakovnak és Polescsuknak kellett volna végrehajtani,
de erre végül nem maradt idejük....
A korán jött francia vendég
A
CNES francia űrügynökség eredetileg 1994 elejére állapodott meg az NPO
Enyergijával egy újabb Mir-látogatás megvalósítására. A helyzet viszont
az volt, hogy az orosz űrprogramnak nem volt fizetős vendég-űrhajósa
1993-ra (Izrael jelentkezett be, de az üzlet végül meghiúsult), így
finoman nekiálltak puhatolózni az franciáknál, hogy nem szeretnének-e
hamarabb sort keríteni az útra. A CNES rövid habozás után pedig belement
az előrehozott űrutazásba.
Szerebrov, Ciblijev és Haigneré, a Szojuz TM-17 indulószemélyzete
A
változtatás nem volt egyértelműen előnyös. Először is eleve azért a
franciákat szemelték ki az oroszok, mert nekik ott volt a következő útra
már teljesen kiképzett űrhajósuk: Jean-Pierre Haigneré tartalék volt
Tognini 1992-es űrrepülésénél. Csakhogy a neki szánt tudományos
felszerelés egy része még nem készült el, így néhány kivételtől
eltekintve (amiket a Progressz M-18 vitt fel) Tognini korábbi
kísérleteit ismételheti meg, kiegészítve egy-két, eredetileg a németek
által végzettel, amit pedig Flade hagyott odafent. Haigneré így a Mir
EO-14-el megy a Mirre, amelynek parancsnoka Vaszilij Vasziljevics
Ciblijev, aki újonc, de mellette ott van a veterán, a világűrben már
háromszor járt fedélzeti mérnöke, Alekszandr Alekszandrovics Szerebrov. A
francia vendégűrhajós küldetése az Altaïr elnevezést kapta.
A Mir űrállomás a bedokkolt két Progressz teherűrhajóval és a Szojuz TM-16-tal...
...majd a Progressz M-18 távozása...
A
Szojuz TM-17 1993. július elsején indult a világűrbe, majd két nap
múlva megközelítette a Mirt. Ekkor került sor egy előre megrendezett
jelenetre (még külön neve is volt: "Rodeo" kísérlet) - a Progressz M-18 a
Mir elülső, a Progressz M-17 pedig a Mír hátsó kikötőjét foglalta el, a
Szojuz TM-16 pedig a Krisztallhoz csatlakozott, vagyis az érkező űrhajó
nem tudott hova dokkolni. Viszont ahogy a TM-17 megközelítette az
űrállomást mintegy 200 méterre, a Progressz M-18 lekapcsolódott, amit
Ciblijevék megörökíthettek. A NASA büszkélkedhetett az űrrepülőgép
fedélzetén, illetve rakterében végrehajtott tudományos munkával, a
különféle űrsétákkal, de az oroszok egy olyan kompozíciót hoztak össze,
amely a Mirt egy dolgos, zsúfolt, elfoglalt űrkikötőként mutatta be.
Haigneré és Ciblijev az űrállomás fedélzetén
A
francia űrhajós az EO-13 és EO-14 személyzettel mintegy 20 napig
dolgozott együtt, de ahogy már említettük, a tudományos feladatok jó
része alapvetően Tognini kísérleteiből állt, plusz a Progressz M-18
felvitt 100 kg-nyi további eszközt. Ezek az egyensúlyérzékre és a
szövettanra vonatkozóak voltak, illetve a Teleassistance kísérlet
keretében a komplex feladatok végrehajtását a földi irányítással
rádiókapcsolatban álló szakemberek általi segítségnyújtásának
lehetőségeit vizsgálta. Haigneré természetesen több Föld-megfigyelést is
végrehajtott az MKF-6MA és a Priroda-5 kamerákkal, eközben pedig az
EO-13 személyzete lassan átadta a staféta az EO-14-nek. Eredetileg a
Krisztall napelem-szárnyainak átszerelését nekik kellett volna
végrehajtani, de a Sztrela problémája miatt ez ugyebár elmaradt – ami
további űrsétát jelentett az EO-14 amúgy is zsúfolt programjában.
Manakov, Polescsuk és Heigneré július 22-én elköszönt Szerebrovtól és
Ciblijevtől, majd visszatértek a Földre a Szojuz TM-16-tal.
Augusztus
12-13-án vonult át a Perseida meteorraj, és az 1993-as átvonulást
kifejezetten erősnek jelezték előre – az EO-14 legénysége pedig
felkészült az esetleges vészhelyzetre: az űrhajóba pakolták a
visszatéréshez szükséges felszerelést, hogy adott esetben azonnal
elhagyhassák az űrállomást, a kazahsztáni leszállási zónában pedig
készenlétbe helyezték a mentőegységeket. A meteorraj átvonulása alatt a
személyzet váltásban állt őrséget, és közben folyamatosan figyelték a
légkörben elégő meteorokat, összesen mintegy 240-et örökítettek meg. A
megfigyelések közben összesen 10 mikrometeorit-becsapódást rögzítettek
az ablakokon is, melyek 1,5-4 mm-es krátereket hagytak emlékül. Az
átvonulás után űrsétával szándékoztak ellenőrizni, hogy az űrállomás
milyen kárt szenvedett pontosan. Az augusztus 13-án dokkoló Progressz
M-19 teherhajó különféle ellátmányokat hozott a személyzet számára, ám
Szerebrov némileg csalódottan jelezte, hogy a raktér túl üres –
nagyjából az egyharmada volt csak kihasználva.
Szerebrov az űrséták egyikén
Az
első űrsétára azonban csak egy hónappal a meterorraj átvonulása után
került sor, szeptember 16-án, és végül a külső borítás és a rendszerek
átvizsgálása helyett a Rapana tartón dolgoztak végül. A Rapana
egy könnyű szerkezetű, rácsos tartó volt, némileg hasonlóan a
Szoforához, és a mögé, a Kvant-1 tetejére állítanák fel. A Rapana
kísérleti program még az 1980-as évek végén jött létre, hogy a tervezett
Mir-2 űrállomás rácsos tartóival kapcsolatos tapasztalatokat
gyűjtsenek, a Mir-2 ugyan abban a formában biztos nem fog megvalósulni,
de reménykedtek, hogy a nemzetközi űrállomáson még kamatoztathatják az
itteni eredményeket. Az első, 4 óra 18 perces űrséta a rögzítési pontot
és egyes elemek átszállítását takarta, végül az első elemek
összeépítését. Majd (a korábbiaknak megfelelően) négy nappal később
követte a következő űrséta, amely 3 óra 13 percig tartott, és a Rapana
építésének befejezésével zárult, és a tetejére anyagtechnikai
vizsgálópanelek kerültek, amelyek a panelen lévő anyagokra a világűr
hatásait követik. A visszaúton még begyűjtöttek pár korábban kihelyezett
tesztpanelt, amelyet később a Földre juttatnak majd vissza.
A Szofora tartó, tetején a VDU hajtóműcsomag, és mögötte a Rapana tartó a Kvant-1 modul tetején
A
harmadik űrsétán vizsgálták át alaposabban a Perseida meteorraj által
okozott sérüléseket, többek között felfedeztek egy 5 mm-es lyukat az
egyik napelemen, amelyet pár centis repedések öveztek. Azonban menet
közben Ciblijev űrruhájának hőháztartását felügyelő rendszere
meghibásodott, és először még felmerült, hogy Ciblijev visszatér, és
ráköti magát a Kvant-2 modulban lévő köldökzsinórra magát (a belső
létfenntartó rendszer veszi így át az űrruha meghibásodott részeitől a
feladatot), és Szerebrov folytatja az űrállomás külső felmérését. Végül
mégis úgy döntöttek, hogy mivel a bevett gyakorlat szerint amúgy sem
dolgozhat kint űrhajós egyedül, inkább visszatérnek – így alig egy óra
ötvenegy percesre vágták azt.
Az EO-14 / Szojuz TM-17 felvarrója
A
program jövője Oroszországban közben pengeélen táncolt – eredetileg
novemberben érkezett volna Szerebrovék váltása, de mivel a hajtóműveket
gyártó Energomas gyáregységet jó ideje nem fizették ki, a Szojuz
hordozórakétákhoz szánt hajtóműveket csak akkor adták át, ha ott helyben
rendezik az anyagiakat. Márpedig pénz nem volt. Emiatt az EO-14
küldetést meghosszabbították. Csakhogy ellátmányra ez esetben is szükség
lenne, jobb ötlet híján egy katonai műholdhoz szánt Szojuz
hordozórakétát soroltak át a Progressz M-20-hoz, amely a Progressz
M-19-et váltotta október elején. Az ellátmányon túl különféle kísérleti
eszközök is érkeztek, például a holland Biokrist, amely
protein-kristályokkal kapcsolatos vizsgálatokra szolgált. Eredetileg
1992-ben ez már járt a Miren, akkor Volkov és Krikaljov hajtotta végre a
kísérletet, ám valami miatt a minták megsérültek, és így meg szerették
volna ismételni azt. Október 22-én újabb űrsétára került sor, amelyben
szerették volna befejezni a Mir teljes külső felmérését, ám ismét félbe
kellett szakítani azt – ezúttal Szerebrov űrruhájának létfenntartó
rendszere makacsolta meg magát, így mindössze 38 percig tartott. Az
űrruha javítása után október 29-én immár ötödik űrsétájukra készültek,
és végre sikerült a teljes külső burkolatot szemrevételezni és a
felfedezett sérüléseket kamerákkal rögzíteni. Néhány kisebb becsapódást
találtak, ám megerősítést nyert az, amit már eddig is tudtak: semmi
komolyabb sérülést nem okozott a meteorraj...
November 21-én a Progressz M-20 távozott, és az űrhajósok tudományos megfigyeléseiket folytatva várták a cseréjüket...
Az orosz-amerikai(-európai) közös jövő
A
NASA űrállomás terve 1986-ból, a kettős gerincű tartókeretre különféle
űrtávcsöveket és antennákat lehetne szerelni, a két szélen pedig az
energiatermelés és hőháztartás elemeit helyeznék el
A
hidegháború után némileg felemás állapot lépett fel: a NASA 1990-ben és
1991-ben 6-6, 1992-ben pedig 7 űrsikló űrrepülést hajtott végre, 5-7
űrhajóssal a fedélzetükön, ám egy-egy út jellemzően 6-10 napig tartott
csak. A szovjet, majd az orosz űrprogram csak évi 2-3 indítást
valósított meg, amelyekben 3, de olykor csak két űrhajós indult a
világűrbe, viszont folyamatosan jelen voltak a világűrben, hála a Mir
űrállomásnak. A NASA természetesen szeretett volna egy saját
űrállomással "válaszolni" erre, a később Freedom (~ szabadság) néven
ismert űrállomás-tervet még 1984-ben Ronald Reagen jelentette be azzal,
hogy 10 éven belül a világűrben lesz. Az eredetileg minden szempontból
impozáns terveket a költségvetési döntések és a NASA saját túlvállalása
miatt folyamatosan meg kellett vágni. Újra és újra... 1984 és 1993
között nem kevesebb, mint hét "kész" tervet tettek le az asztalra, az
eredetileg elképzelthez képest egyre kisebb méretekkel, egyre kisebb
lakótérrel, egyre kevesebb tudományos modullal és képességgel. Noha
menet közben az ESA által tervezett Columbus mini-űrállomás a Freedom
egyik tudományos moduljaként jelent meg, illetve egy japán tudományos
modullal együtt gyakorlatilag nemzetközivé váló űrállomássá változtatta –
volna.
Borisz Jelcin orosz és George Bush amerikai elnök 1992-ben
1992-ben
George Bush amerikai és Borisz Jelcin orosz elnök a világűr békés célú
felhasználását célzó együttműködést írt alá a két ország között. Az
utókor többféleképpen értékeli ezt, sok helyen olvasható az, hogy az
Egyesült Államok tartott attól, hogy a pénzhiánytól szenvedő orosz
űrprogram mérnökeit feltörekvő harmadik világbéli országok saját katonai
célú rakétaprogramjaihoz csábíthatják, így valójában ez (is) egy komoly
motiváló tényezője volt az együttműködésnek. Jelen sorok írója azonban
kételkedik ebben, lévén a potenciálisan katonai rakétatechnológia iránt
érdeklődő országok (India, Pakisztán, Kína, Irán, stb.) a magasan
képzett orosz mérnököknek adott esetben minden további nélkül az orosz
fizetéseknél sokkal vonzóbb ajánlatot tehettek le az asztalra. Inkább az
lehetett az indok, hogy egyfelől a Egyesült Államok egy gesztust tesz
Oroszország felé, amely úgy békejobb a közös, békés jövőre való
tekintettel, mint egy lépés a nemzetközi együttműködés kiszélesítése
felé – miközben jelzésértékűen próbálja erősíteni a nyugati értékeket
legalábbis elfogadó orosz politikai vezetést. Ha innen nézzük, az
együttműködés inkább politikai, mint tudományos-szakmai szempontok miatt
került tető alá.
1992 októberében ezen felül
aláír egy megállapodást a NASA és a Rosszaviakozmosz arról, hogy
1994-ben orosz űrhajóst visznek fel egy űrsikló úton, míg 1995-ben a
Miren egy amerikai űrhajós huzamosabb időt tölthet majd el. Utóbbi
leginkább annak szól, hogy a Freedom űrállomás még a jelek szerint jó
ideig nem fog a tervezőasztalnál tovább jutni, így pedig legalább több
tapasztalatot gyűjthet a NASA is a tartós súlytalanság hatásairól. Nem
sokkal később az ESA, illetve "mögötte állva" Németország és
Franciaország is további látogatásokról állapodik meg. Gyakorlatilag
egyetértés alakult ki abban, hogy mivel a Mir az egyetlen űrállomás a
Föld körül, így egész egyszerűen ezt a legegyszerűbb felhasználni az
emberes űrkutatás céljára. Mivel pedig Oroszország űrprogramja
gyakorlatilag a Mir kiszolgálására olvadt, nekik sincs más lehetőségük,
minthogy ezt a lehetőséget fenntartva őrizzék meg működésüket.
Az
Enyergija tervezőiroda Mir-2 terve 1993-ból, a korábbiakhoz képest
jelentősen visszafogottabb, csak 2 fős személyzetre méretezett
elképzelés továbbra is a DOSz bázismodulra épül (a felső nagy modul)
1993
novemberében pedig újabb fordulat következett: Borisz Jelcin ez esetben
már Bill Clinton elnökkel egyezik meg arról, hogy nemzetközi
összefogásban egy új űrállomást építenek meg. Kommentárként sok helyen
felmerül, hogy az új nemzetközi űrállomást az amerikai Freedom és az
orosz Mir-2 elemeiből építik össze, megtámogatva az európai és japán
modulokkal – ám a valóság az, hogy a Freedom pedig a hosszú évekig
húzódó szélmalomharc után se jutott közelebb a megvalósuláshoz, a Mir-2
pedig szintén a sokadik áttervezés után sem kapott effektíve támogatást.
Mi több, még a végleges terveket sem hagyták jóvá egyik esetében sem, a
Mir-2 esetében pedig végig, folyamatosan ment a konkurens irodák
(Enyergija és Szaljut / Hrunyicsev) versengése. Noha az tény, hogy a
DOSz-8 anno tartalékként kezdte az életét a Mir számára, ebből lett
Mir-2, majd ISS bázismodul Az összefogás melléktermékeként a VKK
űrrepülőgép-programot végleg leállította Jelcin, vele együtt pedig az
Enyergija hordozórakéta sorsa is megpecsételődött, hiszen nincs mit
felvigyen a világűrbe – a szovjet űrprogram ékkövét senkinek sem volt
szíve lelőni eddig, és még így hosszú évekig, sőt évtizedekig hallani
lehetett a reménykedő hangokról, melyek szerint esetleg valahogy
feltámaszthatják majd az űrrepülőgépet.
Fantáziarajz a Mir űrállomáshoz bedokkolt szovjet űrrepülőgépről – az álom, ami végül álom maradt
A
Nemzetközi Űrállomás pedig még csak formálódó program, azzal mindenki
tisztában van, hogy még hosszú évek múlva valósulhat csak meg, addig is
kell valami rövid távú cél, az pedig kvázi adja magát: a Mir űrállomást
az űrsiklóval kell meglátogatni. A Mir építésekor eleve számoltak azzal,
hogy a VKK űrrepülőgép kiköt hozzá, ezért is volt APASZ-89 dokkoló a
Krisztall modul külső végén. A feladat tehát annyi, hogy az űrrepülőgép
rakterébe egy ennek megfelelő dokkoló modult kell építeni, és máris ki
lehet kötni a Miren.
Az 1991-es, "megvágott" Freedom űrállomás terve az európai Columbus és a japán Kibo modullal,
az ábrán viszont jól látható, hogy a nemzetközi űrállomás végül a Freedom koncepcióját vitte végig
az ábrán viszont jól látható, hogy a nemzetközi űrállomás végül a Freedom koncepcióját vitte végig
Az
ESA már ez előtt döntött: a Columbus űrállomás terve és a Hermés
kisrepülőgép együtt szállt sírba, majd miután megállapodás született
arról, hogy a Columbus modulként a Freedom űrállomás része lehet,
hamarosan kiderült, hogy a Freedom sose fog megszületni. Az ESA
természetesen támogatta a nemzetközi űrállomás programját, ám csak a Mir
nyújtott lehetőséget arra, hogy addig is tartós űrbéli tartózkodásra
vonatkozó emberes űrutazást hozzanak tető alá: megállapodtak az NPO
Enyergija tervezőirodával arról, hogy 1994-ben és 1995-ben két európai
űrhajós huzamosabb időt tölthessen el az űrállomáson. Vagyis a nyugati
emberes űrprogramok a szovjet örökség kihasználására apelláltak, mivel a
saját terveik megvalósulása pénzügyi és politikai támogatás hiányában
zátonyra futottak.
A Jurij Gagarin Kozmonauta űr-kommunikációs hajó az ukrajnai Odessza kikötővárosban
Közben
viszont az orosz űrprogramnak a realitásokkal is szembe kellett néznie:
Oroszország és Ukrajna éles vitába keveredett sok téren – a
fekete-tengeri flotta, a Krím-félsziget, a két ország közötti függőben
lévő pénzügyi tényezők, és eleve, az egykori szovjet haderő Ukrajnában
maradt része körül – az atomfegyvereket is beleértve. A vitákban kisebb
mértékben szerepeltek az Ukrajna területén lévő rádióállomások, mint a
Jevpatorija városában lévő, ám az űrprogram szempontjából ezek igencsak
fontosak voltak. A Mir EO-12 személyzetének űrsétáikor ez a rádióállomás
elhallgatott, mivel nem volt tisztázva, kinek kell finanszíroznia a
működését. Ennek eredménye viszont az lett, hogy a közvetlen földi
rádiókapcsolat időtartama a Mirrel még rövidebb lett.
Kazahsztánnal
kapcsolatosan sem volt egyszerűbb a helyzetük, évekig ment a huzavona,
mivel az orosz katonaság és az orosz civil tervezőirodák nem szívesen
engedték volna ki a kezükből az űrközpontot és annak infrastruktúráját.
Viszont Kazahsztán mindenért elkezdett bérleti / használati díjat kérni –
hogy az oroszok ezt elkerüljék, például a Progressz M-18 orrára
erősített Raduga kapszula az Urál hegység közelében, Oroszországban ért
földet, ahogy az összes későbbi Raduga kapszula is. A hosszas viták
végére 1994-ben tettek (legalábbis időlegesen) pontot: nagyjából évi 115
millió dollárnak megfelelő összegért Oroszország kibérli az űrközpontot
és annak infrastruktúráját, mintegy 20 évig tartó szerződés keretében,
további 10 évre szóló opcióval. A dokumentumok viszont nem hoztak
egyértelmű helyzetet, például csak évekkel később dőlt el a VKK
űrrepülőgép-program Bajkonurban maradt elemeinek tulajdonjoga.
De
még Oroszországban is komoly belső problémák voltak – a költségvetésből
továbbra is a szükségesnél kevesebb pénz érkezett, ami nehéz helyzet
elé állította a program irányítóit, és nem könnyítette meg a helyzetet
az sem, hogy a tervezőirodák és a Rosszaviakozmosz számára igencsak
körülményesen ment az együttműködés, gyakorlatilag a túlélésért küzdött
minden szereplő. Erre jó példa a Szamara városában található Energomas
gyáregység esete, amely a kétségbeejtő pénzügyi helyzet miatt nemes
egyszerűséggel nem adta át az emberes űrrepüléshez használt Szojuz
hordozórakétákhoz megrendelt hajtóműveket, amíg nem fizetik ki őket. Egy
másik példa, hogy a költségcsökkentés részeként az aktív kozmonauták
számát csaknem megfelezték, 17 pilótára illetve 33 mérnök-, kutató- és
orvos-űrhajósra. A távozások körülményei nem voltak éppen kellemesek,
egyeseket korukra vagy egészségi állapotukra hivatkozva távolítottak el,
míg mások önként távoztak, látva, hogy milyen kis esélyük van arra,
hogy egy küldetés fő személyzetébe beválogassák őket. Mégis, mivel sem
az űripar, sem az űrügynökség szereplőinek nem volt jobb ötlete az
életben maradásra, mindenki két kézzel kezdte tolni a Mir szekerét – a
hrunyicsevi gépgyárban pedig előveszik a már félkész, de pénzhiány miatt
félrerakott két Mir modult, abban reménykedve, hogy hamarosan szükség
lehet rájuk. A terv pedig bejött - 1994 júniusában aláírtak egy
megállapodást, mely szerint a NASA összesen 400 millió dollárt fizet az
oroszoknak, cserébe összesen 21 hónapig lesz fent a Miren amerikai
űrhajós, illetve amerikai tudományos műszerekkel befejezik a két
hátralévő Mir modult (Szpektr és Priroda).
Egy új korszak döcögős indulása...
Poljakov, Afanaszjev és Uszacsov, a Mir EO-15 személyzete
Bajkonurban
a Mir EO-15 készült fel az indulásra, a csapat parancsnoka Viktor
Mihajlovics Afanaszjev, társai Jurij Vlagyimirovics Uszacsov fedélzeti
mérnök és Valerij Vlagyimirovics Poljakov űrhajós-orvos. Poljakov
útjának célja a világűrben az egy huzamban töltött rekord (nem egészen
366 nap, amit Manarov és Tyitov hajtott végre még a Mir EO-3 idején)
megdöntése egy 18 hónapos küldetéssel – ám a Szojuz TM-18 indításának
elhalasztása ezt a tervet némileg aláásta, mivel Poljakov visszatérése
relatíve fix időpont volt a tervezett első NASA űrhajós megérkezése
előtt. Küldetése így is világrekord lesz, ha nem jön közbe semmi, de a
18 hónaptól jóval elmaradnak. A csapat a Szojuz TM-18-cal végül 1994
január 8-án indult el a világűrbe, hogy egy eseménytelen (már amennyiben
egy világűrbe való indulást lehet eseménytelennek nevezni) út után, két
nappal később kikötöttek a Miren.
Ciblijev és
Szerebrov a vendégűrhajósok (és tudományos feladataik) hiányában
szokásos pár napos átadás-átvétel után, január 14-én beszálltak a Szojuz
TM-17-be, és lekapcsolódtak. Viszont a küldetés irányítása utasította
Ciblijevet, hogy közelítse meg a Krisztall modul végét, és fotózzák
alaposan körbe az APASZ-89 dokkoló rendszert. A képeket majd az űrsikló
kikötésének alaposan kidolgozásához tervezték felhasználni. Ciblijev
arra panaszkodott, hogy az űrhajó elég nehézkesen reagál a kezelőszervek
utasításaira, de úgy döntöttek, hogy nem távolodnak el az űrállomástól,
hanem a lekapcsolódás után cirka 15 méterre, a Krisztallal párhuzamosan
haladva jutnak el a végéhez. Menet közben Szerebrov, aki a Szojuz
orbitális modulban a fotókat készítette volna, jelezte, hogy el kellene
távolodni, mert nagyon közel van az egyik napelemszárny, és
másodpercekkel később a TM-17 az orbitális modul jobb oldalával
nekicsapódott egymás után kétszer a Krisztall modul elejének, nagyjából
egy méterre a dokkolórésztől. A földi rádiókapcsolat mind a TM-17-tel,
mind a Mirrel megszakadt, ami az előbbivel nagyjából öt perccel később,
utóbbival viszont csak negyed órával később állt helyre. A gyors
ellenőrzés szerint nagyobb baj nem történt, sem az űrhajó, sem az
űrállomás légnyomása nem változott, tehát a burkolat nem sérült meg
súlyosan, sőt, a Mir űrhajósai nem is éreztek semmit. Ciblijev amennyire
tudta, gyorsan eltávolodott az űrállomástól, majd úgy döntöttek, hogy a
fotózást most elhagyják, és inkább visszatérnek a Földre. A leszállás
problémamentesen zajlott, de utólag kiderült, hogy egy rossz állásban
hagyott kapcsoló felelt az esetért – az orbitális modulban lévő
kezelőkar volt aktiválva (a hossz- és keresztirányú gyorsulás és fékezés
volt irányítható vele), ami miatt Ciblijev a visszatérő modulban hiába
mozgatta a bal kezénél lévő, azonos feladatú kart, az nem reagált.
Alekszandrov Pavlovics a Karkasz "vákuumnadrágban" még a Szaljut-7 fedélzetén
Az
űrállomáson az EO-15 pedig nekilátott az eltervezett programjának:
Poljakovra építve egy sor orvosi kísérlet volt felállítva, kezdve a
táplálkozástól az érzékszervekkel kapcsolatos vizsgálatokon át az
immunrendszerrel kapcsolatos kutatásokig. Igénybe vették a Mir '92 út
során felvitt Video OkluGraphie apparátust, amelynek az eredményeit
Németországba továbbították a szakértőknek. Egy másik visszatérő
kísérlet a Karkasz "vákuumnadrág" huzamos ideig való használatára
vonatkozott – a Szaljut-6 óta kísérleteznek vele, és a célja az, hogy
serkentsék vele a lábakba áramló véráramot. A súlytalanság egyik hatása,
hogy mivel az űrhajósok alig használják a lábaikat, így a véráramlás
csökken, illetve mivel nincs a lábuk terhelve, a csontjaik
kalcium-tartalma elkezd csökkenni. A vizsgálat részeként három naponta
újra és újra vizsgálták, hogyan viselkedik az űrhajósok szíve és a
keringési rendszere – a két kísérleti egér pedig Afanaszjev és
Uszacsov....
Anyagtechnika terén ez esetben főleg
az fémes és nem fémes anyagok olvasztásával, majd gyors
lefagyasztásával létrejövő kristályszerkezeteket vizsgálták, az adatokat
pedig az AustroMir-91 program keretében az űrállomásra került DataMir
rendszerrel értékelték ki és továbbították a Földre. Az MKS-MSz és FASzA
(elnézést, de ha egyszer ez a rövidítés...) többcsatornás
spektrométerek beüzemelése is megtörtént, ezekkel Föld-megfigyeléseket
hajtottak végre. Január 24-én a Szojuz TM-18-cal lekapcsolódtak, és
átmanővereztek a Mir elülső csatlakozási pontjára, de előtte még
megvizsgálták a Krisztall modult ért károkat – mindössze a hővédő
takarón látszott pár szakadás, de semmi olyasmit nem láttak, ami sürgős
beavatkozást igényelt volna. A Progressz M-21 teherhajó január 30-án
érkezett meg, és a hátsó csatlakozási ponton kötött ki, a szokásos
ellátmányt vitte fel alapvetően.
Az STS-60 legénysége (balról-jobbra, fentről-lefele): Sega, Krikaljov, Chang-Diaz, Davis, Reightler és Bolden
A
közös amerikai-orosz együttműködés egyik első lépcsője az volt, hogy
két veterán orosz űrhajós, Vlagyimir Tyitov és Szergej Krikaljov a NASA
kiképzőközpontjában felkészül az űrsiklón való munkára, és hamarosan az
amerikai űrrepülőgéppel juthatnak fel a világűrbe. Ezzel együtt Norman
Thagard űrhajós és Bonnie Dunbar űrhajósnő Moszkvába utazik, hogy a
Csillagvárosban készülhessenek fel egy, a Mirre tervezett űrutazásra.
A Discovery indulása az STS-60 küldetéskor
Krikaljov
a február harmadikán induló STS-60 útra lett beosztva, Charles F.
Bolden parancsok (a későbbi NASA vezető), Kenneth S. Reightler pilóta
valamint Nancy Jan Davis, Ronald M. Sega és Franklin R. Chang-Diaz
küldetés-specialista mellé. A Discovery űrsikló rakterében a Spacehab
tudományos/kísérleti modul és a Wake Shield gyártó-modul foglalt helyet.
Előbbiben sejtszétválasztó biológiai kísérleteket, a Miren lévő
mini-kohókhoz hasonlóakban anyagtechnikai kísérleteket és folyadékokkal
kapcsolatos kísérleteket folytattak, az űrsikló középső szintjén pedig
immunrendszerekkel kapcsolatos vizsgálatok folytak.
Az STS-60 személyzete az űrsikló középső fedélzetét a Spacehabbel összekötő alagútba tömörülve
A
Wake Shield egy 3,66 méter átmérőjű, 4 tonnás automata gyártóegység
volt, amelyet eredetileg a robotkarral bocsátottak volna ki a világűrbe,
majd távolról kísérték volna, míg a fedélzetén lévő akkumulátorokból
táplált speciális film-növesztő egység a félvezetők gyártását végezte
volna tökéletesen izolált helyzetben (vagyis az űrhajó és a személyzet
által okozott rezonanciák nélkül).
A Wake Shield gyártóegység a Discovery robotkarjának végén
Technikai
problémák miatt a Wake Shieldet nem engedték el, a robotkar végén
rögzítve indították be kísérletképpen. Krikaljov feladata az Űr
Gyorsulás Mérő Rendszer (Space Acceleration Measurement System, SAMS)
üzemeltetése volt, amely különféle érzékelők által a fedélzeten mért
apró mozgásokat, rezonanciákat rögzítette, és tárolta optikai lemezen.
Ezen kívül közös amerikai-orosz biológiai és orvosi kísérleteket hajtott
végre, valamint rádión beszélt amerikai és orosz diákokkal, utóbbi az
űrsikló amatőr rádiósokkal való kapcsolatfelvételi programjának a része
volt, Krikaljov mellett Bolden és Sega volt még rádióvégen.
Bolden és Krikaljov ebédszünetet tart éppen
Február
8-án rövid időre sikerült rádió- és videókapcsolatot létrehozni a Mir
űrállomáson tartózkodó Poljakovval, Afanaszjevvel és Uszacsovval. Egy
nappal később pedig kibocsátották a német BremSat mikroműholdat, amelyet
természettudományos megfigyelésekre terveztek a brémai egyetem diákjai,
és a német DLR űrügynökség finanszírozta a programot. Február 11-én a
kilenc napos út véget ért, és a Discovery leszállt a Kennedy Űrközpont
kifutójára. Az első orosz űrhajóssal végrehajtott űrsiklóút teljesen
sikeresnek volt tekinthető, és ha most egy kikacsintást is megengedtek,
hozzátenném, hogy egészen más dimenzióban mozog az orosz (nemhogy a
szovjet) űrprogram interneten való kutathatósága a NASA utakéhoz képest.
Nem véletlen, hogy ennyi és ilyen minőségű fénykép látható például itt,
egy egyszerű images.nasa.gov-os
keresés, és máris több képet találni a világhálón erről az egy űrsikló
útról, mint a Miren 1994-ben készültekből összesen....
A
Mirhez eközben március közepén érkezett volna a következő teherhajó, a
Progressz M-22, de három napot késlekedett az indítása, mert az
indítóállás körül hatalmas, helyenként hét méter magas hótorlaszok
jöttek létre a zord időjárás miatt. Végül március 23-án dokkolt be, nem
sokkal az után, hogy elődje távozott. Májusban jött a Progressz M-23, és
Afanaszjev illetve Uszacsov némileg ledöbbenve jelezte, hogy az
élelmiszereket tároló konténerek egy része ki volt fosztva – újabb jele
annak, hogy az orosz gazdasági helyzet korántsem volt egyszerű a
hétköznapi embernek.
A
Szojuz TM-19-el induló Mir EO-16 helyzete érdekes volt: a pilóta /
parancsok Jurij Ivanovics Malencsenko, fedélzeti mérnök társa pedig
Talgat Amankeldiuli Muszabajev, akik együtt csatlakoznak Poljakovhoz.
Muszabajev vállán viszont orosz zászló van, holott anno a Szojuz TM-13
személyzetébe pont kazah származása miatt kerül be, mint Toktar
Ongarbajuli Aubakirov tartalékja. A Szovjetunió széthullása után viszont
úgy látja, hogy karrierje szempontjából az lenne a legjobb, ha orosz
lenne – így orosz állampolgárságot nyer és az űrhajósprogramban marad,
sőt, beválogatják az EO-15 tartalékjába, ami egyben azt is jelenti, hogy
jó esélyekkel indul az EO-16-ba kerülésre, amit végül el is nyer. Ez
már csak azért is érdekes, mert amúgy Muszabajev kazah származását is
felhasználták a kazah-orosz kapcsolatok fejlesztésére – például a rakéta
áramvonalazó kúpjára felkerült a kazah zászló is. A két űrhajós további
különlegessége, hogy mindketten újoncok, még egyikük sem járt a
világűrben, pedig már majdnem két évtizedes az a szovjet időkből
származó döntés, mely szerint a személyzet egyik tagjának mindig veterán
űrhajósnak kell lennie. Emiatt eredetileg Gennagyij Mihajlovics
Sztrekalov is velük tartott volna, mint veterán űrhajós, ám mivel előre
látható hiány lépett fel az EO-16 legénységet ellátó Progressz M
teherűrhajók és indítórakétáik terén, ezért a szabályt most
felülvizsgálták, hivatalosan azért, mert a Kursz megbízhatósága miatt
már nincs indok további alkalmazására. Sztrekalov ülésének helyére pedig
plusz ellátmány kerül, biztos, ami biztos alapon...
A Szojuz TM-19 indulásakor, az áramvonalazó kúpon az orosz mellett ott a kazah zászló is
A
TM-19 július elsején indul el a világűrbe, majd két nappal később
automatikusan, probléma nélkül bedokkol az űrállomásra. Az
átadás-átvétel ez úttal hat napig húzódik el, majd Poljakov ülését
kicserélik a TM-19 ballaszt-ülésével, és a TM-18 fedélzetén Afanaszjev
és Uszacsov visszatér a Földre.
Az űrállomás
fedélzetén a fő probléma az energiahiány: ekkoriban a Mir bázisblokkon
lévő napelemszárnyak összesen 100 négyzetmétert tettek ki, és 10 kW-ot
termeltek maximum, a Kvant-2-n lévők 50 négyzetméteren 7 kW-ot, a
Krisztall 72 négyzetméteres napelemszárnyai pedig további 8 kW-ot.
Ideális esetben ez összesen 25 kW, de a napelemszárnyak a nem éppen
optimális elhelyezésük miatt sokszor kerültek árnyékos oldalra és / vagy
nem tökéletes szögben érte őket a napfény. Emiatt nagyjából 11-13 kW
volt a várható teljesítményük, de a napelemek elöregedése miatt ez
hozzávetőlegesen további 20%-kal csökkent, vagyis csak jó esetben érte
el a 10 kW-ot. Az űrállomás részben az időközben kiépített csatlakozók
és kábelek miatt pedig további veszteségekkel lehetett számolni, és
emiatt a Mir fedélzeti rendszereinek üzemeltetésénél állandóan problémát
okozott a fogyasztók megfelelő elosztása, a tudományos berendezések
energiaéhségének kielégítése. A Krisztall napelemeinek átköltöztetése a
Kvant-1-re hosszú ideje tervben volt, sőt, gyakorlatilag már készen volt
a fogadórész, csak magát az átszerelést kellene megoldani – de amíg
további modulok nem érkeznek, nincs indok a költöztetésre, hiszen a
Krisztall napelemei csak akkor lennének útba, ha tovább bővítenék az
űrállomást. Az energiaproblémák megoldásként az 1993-as Mir-Űrsikló
program bejelentése után röviddel egyébként megkezdődött egy közös
amerikai-orosz együttműködés, amely nagy teljesítményű amerikai
napelemek párosítását takarta az orosz tartókeretekkel...
Muszabajev a Karkasz használata közben
Mivel
menet közben egyre reménytelibb hírek érkeztek arról, hogy a két
hátralévő Mir modult is befejezik, Malencsenko és Muszabajev feladata
befejezni a Krisztall napelemszárnyainak áthelyezését a Kvant-1-esre.
Ehhez viszont szükség lenne utánpótlásra: a Progressz M-24 augusztus
27-én érkezik, ám az első megközelítéskor mindössze 10 méterre a Mirtől a
Kursz leáll, és a teherhajó irányítás nélkül sodródik tovább, alig
elkerülve a Mir napelemszárnyait. Úgy vélik, hogy szoftver alapú a
probléma, ezért friss programot küldenek fel a teherűrhajó fedélzeti
számítógépé, megemelve a biztonsági határokat a manővereknél. Három
nappal később újabb próbálkozás következik, látszólag minden rendben
megy, de a személyzet megdöbbenve hallja, hogy az űrállomás és a
Progressz dokkológallérjai többször összeütköznek, a képernyőn pedig
látni, hogy a teherűrhajó oldalirányba elcsúszva próbál meg csatlakozni.
A földi irányítás hátra manőverezi a teherűrhajót, és elemzik a
problémát. A Progressz mindössze egy további kísérletre elegendő
hajtóanyaggal bír, márpedig valahogy be kellene dokkolnia, mert már
eleve csúszott a pénzügyi problémák miatt, a megszokotthoz képest pedig
egy ellátó utat így is lehúztak, a következőre pedig csak novemberben
lehet leghamarabb lehetőség. Ha az M-24 nem tud bedokkolni, akkor
viszont a Mir személyzete nem húzza ki novemberig, arról nem is szólva,
hogy ezen a teherhajón van az ESA európai űrügynökség 275 kg-nyi
tudományos felszerelése, amely a következő vendég-űrhajós számára
érkezne. Szeptember másodikán Jurij Malencsenko a TORU
távirányítórendszerrel átveszi a közelbe irányított Progressz M-24
felett az uralmat, majd kézi irányítással bedokkol – mindenki
megkönnyebbülésére.
Malencsenko az egyik űrséta közben
Csak
megkezdeni van idő a kipakolást, szeptember 9-én ugyanis űrséta van
betervezve: Malencsenko és Muszabajev először a megvizsgálja a bedokkolt
Progresszt és a Mir elülső dokkolórészét, aminek nekiment, de nem
látnak sérülést. A Szojuz TM-17 által okozott sérülést is megvizsgálják,
és a hővédő paplanra egy plusz réteget rögzítenek. Egy második Sztrela
robotkar rögzítési pontját helyezik el ezután a külső burkolaton,
illetve a most felhozott ESA tesztpaneleket helyeznek ki. Öt nappal
később újabb űrséta következik, kisebb karbantartásokat hajtanak végre
az űrállomás külső részén, illetve begyűjtik a Rapana tartóra
kihelyezett tesztpaneleket. A napelemek áthelyezését időközben
elhalasztották – arra csak 1995-ben fog már sor kerülni.
Viktorenko, Kondakova és Merbold, a Szojuz TM-20 induló személyzete
A
Mir EO-16 az indítás késlekedése miatt mindössze négy hónaposra lett
vágva, közben pedig a Földön már készülődött a 17. személyzet:
Alekszandr Sztyepanovics Viktorenko veterán űrhajós parancsnok, Jelena
Vlagyimirovna Kondakova fedélzeti mérnök és a német Ulf Dietrich Merbold
kutató-űrhajós. Kondakova némi hátszéllel érkezett: 1985-ben házasodott
össze Valerij Viktorovics Rjuminnal, aki nem csak veterán űrhajós, de a
Szaljut-7 majd a Mir küldetés-irányítás vezetője. Kondakova volt az
egyetlen kiképzett szovjet-orosz űrhajósnő az eredetileg a Szaljut-7
tartós személyzetének szánt női űrhajóscsoport tagjai óta, 1989-ben
válogatták be az űrhajóskiképzésre, amit 1992-ben fejezett be, és már
1994-ben ott volt a Mir EO-16 tartalékjában, majd átkerült az EO-17
elsődleges személyzetébe, vagyis az első tartós személyzetbe került női
űrhajós lett a szovjet / orosz űrprogram történetében. Ulf Merbold volt
az első hivatalos ESA űrhajós a Mir fedélzetén, az ESA 1994-re és
1995-re egy-egy Mir látogatásról egyezett meg az NPO Enyergija
tervezőirodával, a programok EuroMir '94 és '95 néven futottak. Az
ESA-nak papíron a nemzeti űrügynökségek munkáját kellett volna
összehangolja (ehhez képest ugye a francia CNES és a német DLR
függetlenül egyeztek meg a saját Mir látogatásukról), még ennek
keretében egyeztek meg az 1970-es években, hogy kifejlesztik és
megépítik a SpaceLab kísérleti labort, amit az amerikai űrsikló vihet
fel a világűrbe – cserébe pedig az ESA űrhajósai is részt vehetnek a
programban. 1978-tól kezdve pedig kvázi kutató-űrhajós (payload-specialist)
státuszban több ESA űrhajós is bekerült a NASA kiképzési programjába,
és jártak is fent az űrsiklóval – Ulf Merbold például kétszer, 1983-ban
az STS-9 úton a Columbia, majd 1992-ben az STS-42 úton a Discovery
fedélzetén. Az ESA ugyanakkor úgy egyezett meg az oroszokkal, hogy
Merbold egy hónapot tölthet el a világűrben, viszont korlátozva voltak a
tudományos rendszerek terén: 60 millió dollárt voltak hajlandóak
fizetni az EuroMir '94 keretében, amibe az eredetileg szántnál kevesebb
új eszköz felvitele fért bele.
Protokollkép a Mirről
(Hátsó sor: Merbold, Viktorenko, első sor: Poljakov, Muszabajev, Kondakova és Malencsenko)
(Hátsó sor: Merbold, Viktorenko, első sor: Poljakov, Muszabajev, Kondakova és Malencsenko)
Október
6-án, két nappal indítása után a Szojuz TM-20 kikötni szándékozott a
Mir űrállomáshoz, ám a megközelítés végső stádiumában váratlanul forogni
kezdett, ezért Viktorenko kikapcsolta a Kurszot, és kézzel dokkolt be
végül. A szokásos protokolláris üdvözlések és köszöntések után lassan
nekiálltak az elkövetkezendő hetek tudományos feladatait végrehajtani.
Merbold első sorban orvosi vizsgálatokat hajtott végre magán, nagy
részben a korábbi osztrák, francia és német kísérleti eszközökkel. A
Progressz M-24 és Szojuz TM-20-szal felhozott tudományos eszközök között
volt egy kompakt fagyasztóhűtő a begyűjtött biológiai minták
tárolására, egy centrifuga a biológiai tesztek végrehajtásához, kamerák
és monitorok a feladatok rögzítésére és továbbítására, valamint egy IBM
laptop a vizsgálatok eredményeinek tárolására és feldolgozására.
Zsúfolt hétköznapok az űrállomáson
A
német űrhajós azt tapasztalta, hogy szemben az űrsiklón megszokott,
nagyon feszített tempójú feladat-végrehajtással, a Miren minden sokkal
nyugodtabb körülmények között, lazábban zajlik, amihez hozzájön, hogy
kevesebbet lépett kapcsolatba a földi irányítással tanácsokért vagy
konzultáció céljából – persze hogy oka, avagy okozata volt ez az
előbbinek, az már egészen más kérdéskör. Így is napjában egy nagyjából
20 perces videokonferenciát tartottak, amelyben a végrehajtott
feladatokat elemezték, és a következő munkafázist megbeszélték. Merbold
azt is felidézte később, hogy amíg az űrsiklón minden egyes eszközhöz
vastag kézikönyv tartozott, amit mindenkinek magának kellett
megtanulnia, a szovjet / orosz megközelítés inkább szóbeli
megbeszéléseken, az eszközön való kiképzésre és gyakorlásra helyezte a
hangsúlyt, ha pedig valahol elakadtak, egyszerűen rádión kapcsolatba
léptek a földi technikusokkal.
Élet a Miren 1994 végén
Az
energiahiány viszont alaposan rányomta a bélyegét a munkára, eleve a
hat fős legénység ellátására nagyobb teljesítményt igényelt a
létfenntartó rendszertől, de a több ember által végrehajtott kísérletek
is több energiát igényeltek, vagy igényeltek volna. Október 11-én az
űrhajósok egyszer csak azt vették észre, hogy nem tudják aktiválni a
kamerákat és monitorokat, miközben a Szojuz TM-20 akkumulátorait
töltötték éppen. Mind kiderült egy rövidzárlat miatt a napelemeket
kontrolláló számítógép bedöglött, így kézzel, a pozicionáló fúvókákkal
fordították az űrállomást a nap felé minden alkalommal, amikor kiértek a
Föld árnyékából – csak október 15-én sikerült az irányító számítógépet
újra aktiválni. Eredetileg a cseh CSK-1C kohóval is több műveletet
hajtottak volna végre, amelyeket először eltoltak Merbold útjának végére
az energia lehetőségek miatt, végül viszont mivel az eszköz tönkrement,
ezeket átruházták a tartós személyzetre, akik majd ha megérkezik a
pótalkatrész, végrehajtják majd őket. Ha ez még nem lenne elég, menet
közben a Vika oxigén-generátornál tűz ütött ki, de Poljakov gyorsan
elfojtotta egy ronggyal, mielőtt bármi komolyabb baj lehetett volna
belőle.
A
Malencsenko, Muszabajev és Merbold a visszatérésük után, közöttük pedig
Nurszultan Abisuli Nazarbajev, Kazahsztán köztársasági elnöke (aki e
sorok írásakor is betölti eme tisztet)
November
3-án Muszabajev, Malencsenko és Merbold bepakolt a Szojuz TM-19-be
(utóbbi 34 vér, 85 vizelet és 125 nyálmintát is elraktározott
hűtőtáskába), lekapcsolódtak, majd 190 méterre eltávolodtak az
űrállomáshoz, hogy a Kurszot aktiválva újra automatikusan dokkoljanak. A
kísérlet célja annak kiderítése, hogy tapasztalnak-e bármi problémát az
automatikus rendszerrel, ám ezúttal minden probléma nélkül ment. Másnap
immár végleg elköszöntek Poljakovtól, Kondakovától és Viktorenkótól,
majd visszatértek a Földre.
Kondakovát vizsgálja Poljakov
Az
év hátralévő részét hektikus programban töltötte az EO-17. A Progressz
M-25 november 13-án probléma nélkül bedokkolt a Mir elülső kikötési
pontjára, az ellátmányon kívül a meghibásodott kohók javításához
szükséges eszközöket hozta magával, így a személyzet végre tudta hajtani
Merbold elmaradt kísérleteit. Eredetileg decemberben érkezett volna a
következő bővítő modul, a Szpektr, így időszerű lenne a Krisztall
napelemszárnyainak áthelyezése, de a novemberre időzített űrsétához még
előkészülni sem tudtak – ugyanis szóltak az irányítástól, hogy
elhalasztják a modul indítását, így pedig a napelemek áthelyezése
(sokadszorra) tovább tolódik vele együtt. Ez esetben a késlekedésért
viszont nem belső probléma felelt: a Szpektr fedélzetére szánt NASA
tudományos eszközeit eleve késve szállították le, aztán pedig az orosz
vámhivatalnál elakadtak. Ennek ellenére az orosz-amerikai együttműködés
garantálta a Mir életben maradását még legalább néhány évre, vagyis a
jövő ígéretesnek tűnt...
Folytatása következik....
Főbb források:
Astronautix.com
Russianspaceweb.com
SpaceFacts.de
b14643.de
David M. Harland - The Story of Space Station Mir (978-0-387-73977-9)
Astronautix.com
Russianspaceweb.com
SpaceFacts.de
b14643.de
David M. Harland - The Story of Space Station Mir (978-0-387-73977-9)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése