Egy csak egy gyors bejegyzés a tegnap esti Falcon Heavy indítás margójára...
A teljes közvetítés:
Mi ez az egész?
Röviden:
A SpaceX eddig a Falcon 9 (F9) rakétával vitte fel a terheket a
világűrbe, az F9 egyszer használatos módban ~22,8 tonnát vihet fel
alacsony Föld körüli pályára (LEO), újrafelhasználható módban úgy, hogy
az első fokozatot visszahozzá, hozzávetőleg 15 tonnát. A Falcon Heavy
(FH) egy "nehéz" rakéta, amelynél leegyszerűsítve az F9 rakéta mellé két
oldalra további egy-egy Falcon 9 első fokozatot helyeznek el. Az FH
teherbírása LEO pályára hivatalosan ~63,8 tonna egyszer használatos
módban, és nagyon hozzávetőlegesen 22-25 tonna újrafelhasználható
módban, amikor mindhárom első fokozatot visszahozzák.
Hosszabban: SpaceX előélete és ez a cikk a Falcon Heavy-ről.
Mi volt a célja?
A
Falcon Heavy noha elsőre nem tűnik többnek, mint egy feltuningolt
Falcon 9-nek, valójában egy csomó új dolgot kellett kifejleszteni,
kipróbálni és letesztelni. A Falcon Heavy többféle feladatra használható
fel, de a SpaceX egyik fő reménye az volt, hogy a zsíros, nagy
bevétellel kecsegtető Amerikai Légierő (USAF) illetve pontosabban a
kémműholdakat felügyelő Nemzeti Felderítő Iroda (NRO) nagy terhet
felindító katonai megrendelésein indulhasson. Csakhogy tavaly az USAF
6db Delta IV Heavy hordozórakétát rendelt az ULA-tól 2018 és 2023
közötti, évi egy-egy indításra. A SpaceX megfelelően letesztelt
hordozórakéta hiányában erről a businessről lecsúszott (az már nézőpont
kérdése, hogy az NRO és az ULA összejátszását, avagy a SpaceX bénázását a
Falcon Heavy-vel tesszük felelőssé emiatt - 5 éve rendelte meg az USAF a
Falcon Heavy demorepülést, amely elviekben most a következő Falcon
Heavy indítás lesz...).
Az első útra a SpaceX nem
vállalt be "fizetős" megrendelőt, azt Elon Musk is elismerte, hogy a
vártnál sokkal több kihívást jelentett a Falcon Heavy kifejlesztése,
többek között ezért is húzódott ennyire el, és nem akartak kockáztatni,
hogy egy pénzes megrendelő műholdja (vagy műholdjai) vesszennek oda. Az
ártott volna az üzletnek és a cégről kialakított képnek.
Viszont
Elon hű maradt magához, hogy egy "cseresznyepiros" Tesla Roadster-t
helyeztek el az áramvonalazó kúp alatt, amelybe egy SpaceX űrruhát
ültettek (amit Starman-nak, Csillagembernek neveztek el). Ezzel
médiafigyelmet szereztek, és vitán felül adtak egy "badass" hangulatott a
kísérleti indításnak. A valódi cél tehát a rakéta letesztelése mellett
továbbra is a hype, a figyelem középpontjában maradás.
Valóban teljesen sikeres volt az indítás?
Az
eredeti cél az volt, hogy a rakéta elindítsa a Roadstert a mélyűrbe,
vagyis a Föld gravitációját legyőzve Nap körüli keringési pályára
állítsa, így bizonyítsák, hogy a bolygóközi missziókra is megfelelő a
rakéta. Az alapvető terv az volt, hogy a két szélső első fokozatot (amit
Core modulnak is hívnak) az indítóállástól nem messze lévő
leszállóhelyre hozzák vissza, a középső Core modult pedig a tengeren
várakozó drónhajóra hozzák vissza.
A
célok közül egyetlen dolgot nem sikerült teljesíteni, a középső fokozat
mintegy 450-500km/h sebességgel, cirka 100 méterre a drónhajótól a
tengerbe csapódott. Az első hírek szerint a fékező manővernél a kilenc
hajtóműből hármat kellet volna beindítani, de csak egy indult be, a
másik kettőnél a beindításhoz használt TEA-TEB öngyulladó vegyület
elfogyott, így nem tudta magát megfelelően lefékezni.
Említést
érdemel, hogy a két oldalsó Core modul újrafelhasznált volt, tehát már
repültek, a középső még nem, de Musk szerint nem volt tervben egyik
modul újrafelhasználása sem.
Figyelembe véve mindent
az indítás nagyon sikeres volt, de azért teljes sikernek akkor lehetett
volna nevezni, ha a középső fokozatot is sikerült volna visszahozni.
Mi lett a Roadster sorsa, mi értelme volt felküldeni?
Miután
a második fokozat tetején Föld körüli pályára állt, egy második
manőverrel 7000km-re emelték a pályáját, így pont a töltött
részecskékkel telített Van Allen övezetben "fürdették" meg. Ugyan ezt
nem verték nagy dobra, de a SpaceX űrruhája most először volt a
világűrben, ráadásul kitéve a vákuumnak, napsugárzásnak, mitöbb, a Van
Allen övezet hatásainak, feltehetően sok hasznos információval
gazdagodtak vele kapcsolatban.
A Starman "csatornája":
A
harmadik manőverrel a második fokozat (és orrán a Tesla) kiszakadt a
Föld gravitációs mezejéből, és egy elnyújtott Nap körüli pályára állt,
amely végül a korábban bejelentettnél (amely a Mars keringési
pályájánának magasságát jelölte meg célként) is nagyobb lett, a
kisbolygó övezet környékén lesz a pályacsúcs, és ezután itt fog
keringeni tovább, a Nap körül...
Mi következik ez után?
Musk
a sajtótájékoztatón azt mondta, hogy "tucatnyi" Falcon Heavy indítás
várható az elkövetkező három évben. Jelenleg viszont csak öt tervezett
indítás ismert: az Arabsat-6A, az Inmarsat és a Viasat keresedelmi
műholdak indítása, az Amerikai Légierő STP-2 demonstrációs indítása,
valmint egy kereskedelmi Hold-megkerülés a Dragon v2 űrhajóval, két fizető utassal.
Alapvetően
a SpaceX-nek nem feltétlenül jó üzlet a Falcon Heavy, hiszen a Falcon 9
képességei egyszer használatos üzemmódban elég közel vannak a mindhárom
Core Modult újrafelhasználható módon alkalmazó Falcon Heavy
képességeihez. Márpedig ha egy Core modult elvesztenek (ahogy az első
indításnál most történt), akkor a Falcon Heavy drágábban repült, mint az
egyszer használatos Falcon 9.
Viszont megjelentek a
piacon egy olyan képességgel, amelyhez hasonlóval jelenleg senki nem
rendelkezik rajtuk kívűl - az európai Ariane 5 cirka 21 tonnát vihet
LEO-ra, az orosz Proton hordozórakéta 22,8 tonnát , az amerikai Delta IV
Heavy 28,8 tonnát. Tehát aki nagy tömeget szeretne a világűrbe
indítani, illetve nagyobb bolygóközi űrszondát indítana, annak a Falcon
Heavy válasz lehet.
Fantáziarajz az SLS indításáról (ami 2019-ben történhet meg):
Hovatovább
a NASA "saját" SLS hordozórakétájára is veszélyt jelent, lévén az SLS
ára indításonként több, mint fél milliárd dollár, a Falcon Heavy egyszer
használatos módban pedig becslések szerint 250 millió körül mozoghat,
és az SLS első változata alig valamivel tud többet felvinni...
A
másik oldalról nézve pedig a Falcon Heavy önbizalmat adhat a SpaceX
másik nagy projektjének, a BFR-nek, amely ugye szintén nagyon sok
hajtóművet szándékozik használni az első fokozatában...
Megérte ez így a SpaceX-nek?
Musk
azt mondta, hogy hozzávetőleg 500 millió dollárt költöttek a Falcon
Heavy-re. A részletek nélkül nem tudjuk, hogy a tegnapi indítás költsége
is benne volt-e ebben, de így sem túl magas ár ez. A sikeres indítás, a
körülötte kialakult felhajtás és az általános médiafigyelem miatt
egyértélműen kijelenthetjük, hogy megérte a SpaceX-nek, még úgy is, ha a
tervek szerint 3-4 év múlva elkészül a BFR, és utána a Falcon Heavy már
maximum kisegítő szerepet kaphat a későbbiekben...
A Falcon Heavy esetében az árlistán 90 millió USD van írva LEO-pályára: http://www.spacex.com/about/capabilities
VálaszTörlésIgen, de nézd meg milyen teherbírás mellett - csak 8 tonna @ GTO...
TörlésEz a három Core modul visszahozásánál elérhető teherbírást takarja.
Az utána megadott teherbírási adatoknál ott van a maximális GTO érték: 26 700 kg. Csak ekkor semmi sem tér vissza...
Így remélem már érthetőbbek a leírtak... :)