A Voszhod-1
A szovjet
űrprogram helyzetét jól körülírja, hogy 1963-ban a Vosztok-5 és -6 páros
repülés után nem volt határozott út kijelölve, hogy most mi legyen a
következő lépés, tervben volt a 8 és 10 napos Vosztok-7 és -8 út az
időtartam-rekordokra hajtott, míg a Vosztok-9 és -10 tudományos
kísérletek végrehajtását tűzte ki célul. Koroljov szerette volna, ha az
űrrandevú és dokkolás is megvalósulna, továbbá sort kerítenének egy
űrsétára is, de az előbbire a Vosztok nem volt alkalmas alapvető
áttervezés nélkül, utóbbihoz viszont tervben volt egy célnak megfelelően
átalakított, zsilippel ellátott Vosztok megépítése (Vosztok-11 és -12),
ám végül ez félbemaradt.
A 7K (a későbbi Szojuz) űrhajó fejlesztése
eléggé lassan haladt, hiába szerették volna a program prominens
vezetői, hogy 1964-re elkészüljön, Boris Csertok az űrhajón dolgozó
mérnökök szavait idézve úgy fogalmazta meg nekik, hogy még egy tarajos
sül sem fog 1964-ben azzal az űrhajóval repülni, nemhogy ember. Eközben
viszont a "túlparton" bejelentették a kétüléses Gemini űrhajót, illetve a
három személyes Apollo-űrhajót. A legenda szerint Hruscsov egy
telefonbeszélgetésben megkérdezte Koroljovot, hogy lehetséges-e három
embert feljuttatni a Vosztokkal. A főmérnök kijelentette, hogy ez
lehetetlen. Majd kicsit később visszatérve a témára már azt mondta a
főtitkárnak, hogy meg fogják oldani.
A Voszhod belseje, három embernek már kissé szűkös....
Ehhez
pedig a korábban megrendelt, de még nem elkészült négy Vosztok (-7-től
-10-ig szánt) űrhajót tervezte három személyessé alakítani. Koroljov
korábban is már feltette a kérdést Konsztantyin Feoktyisztovnak, a
Vosztok űrhajó tervezőjének, hogy lehetséges-e több embert
belepasszírozni a Vosztok kapszulájába - Feoktyisztov határozott nemmel
válaszolt, mert két katapultülés sehogy sem fért volna el ott.
Drasztikus lépésre volt tehát szükség - nem kell katapultülés, volt a
felkiáltás. Sőt, az űrhajósok szkafandert sem viseltek, erre az volt a
magyarázat, hogy az első hat Vosztok repülésnél nem tapasztaltak soha
nyomáscsökkenést, és mivel a kapszulával együtt terveznek földet érni,
ezért menet közben sem kell ettől félni. Ha pedig már csak az egyik
bejáratra volt szükség, és mindegy, hogy merre szállnak be, az űrhajó
gömbjét 90°-al elforgatták az oldaltengelye mentén, így a Vzor a bal
oldalt ülő űrhajós mellé került, a kezelőpanelt és az irányítókart pedig
a középen ülő "pilóta" elé helyezték.
Kapott egy
plusz ernyőt a leszállóegység, és az ernyők rögzítőkábeleire kis
rakétákat erősítettek - ezeket közvetlenül a talajfogás előtt begyújtva
kellően puha leszállást lehetett elérni. A rakétákat viszont egy nem
túlzottan megbízható, lefele lógó érzékelő gyújtotta be, amely sietve
lett megtervezve a célra. A világűrben való biztonságosabb
visszatéréshez két kis méretű, szilárd hajtóanyagú fékezőrakétát is
beépítettek, amely helyhiány miatt az űrhajó tetejére került, így a
műszaki modul fő hajtóművének esetleges meghibásodása esetén is
lehetséges volt a megfelelő időben történő visszatérés. Erre pedig azért
volt szükség, mert az eredetileg egy embernek 10 napra elegendő
készletek ugye három embernek cirka három napig elégségesek csak, de
végül a tömeglimiten belül maradás miatt csak két napra elegendőt
lehetett felvinni. Ugyan alacsonyabb pályára készültek, hogy legfeljebb
három nap után visszatérjen magától az űrhajó, de a fentiek miatt ez a
"biztonsági" tényező nem volt immár elégséges.
Ha
ez még nem is lett volna elég rizikó, külön problémát jelentett, hogy
közvetlenül az indítás utáni mintegy egy percben a személyzetnek
semmiféle menekülési lehetősége nem tudtak biztosítani. Az amerikai
űrhajóknál használt mentőtorony (amely vészhelyzetben leválasztja az
űrhajót a rakétáról és pillanatok alatt biztonságos távolságba viszi)
szovjet változatának a fejlesztését megkezdték, de amúgy sem fért az
indításhoz használt rakéta teherbírásába még annak a plusz tömege is. A
Vosztok repülések is sok rizikót hordoztak maguknak, de még így is
kevesebbet, mint a Voszhod...
A Voszhod-1 legénysége, Konsztantyin Feoktyisztov, Vlagyimir Komarov és Borisz Jegorov
A
szovjet űrprogram feje ezek ellenére megint további vad belső harcokba
bonyolódott - mégpedig a személyzet kiválasztása terén. Koroljov
mérnököket, tudósokat és orvosokat szeretett volna látni az űrhajókon,
Kamanyin, az űrhajóskiképzés katonai hátterű vezetője viszont kötötte az
ebet a karóhoz, hogy csakis tapasztalt és kiváló fizikumú katonai
pilóták jöhetnek szóba. A Voszhod-1 személyzetébe viszont Koroljov egy
katonai pilótát engedett "parancsnokként", illetve egy mérnököt és egy
orvost akart látni. A jelöltek közé sorolt két mérnök Konsztantyin
Feoktyisztov és Georgij Katij, orvosnak pedig Borisz Jegorovot nevezte
meg - itt annyit engedett, hogy a tartalék személyzetébe orvosként a
Kamanyin által jelölt Alekszej Sorokin kerülhetett. Kamanyinnak és a
szovjet légierő programban érintett vezetőinek finoman szólva nem
tetszett Koroljov listája: Feoktyisztov nem volt jó kommunista, a
párttagságba való felvételéről hallani sem akart, és (szovjet normákhoz
képest nyíltan és) mélyen elítélte a sztálinizmust.
De
még mindig elviselhetőbb volt, mint Jegorov, aki noha katonai orvosi
intézményben dolgozott, de jazz-rajongásáról és lázadó természetéről
volt híres. Az elsődleges személyzet egyetlen valóban katona tagja
Vlagyimir Komarov maradt. Az eset ugyanakkor rámutat, hogy Koroljovnak
egyre nagyobb hatása volt az űrhajós programra is, a katonai vezetés (és
Kamanyin) kárára. A margóra oda kell írni, hogy Feoktyisztov esete
némileg meglepő - ő volt Koroljov és később Misin alatt is a
személyzettel repülő űrhajók főmérnöke a Vosztok, a Voszhod és később a
Szojuz esetében is. Hogy a veszélyes űrrepülésben miért kockáztatta
Koroljov egyik legtehetségesebb és legjobb emberének életét, nehéz
megítélni - legalább annyira lehetett jutalom, mint büntetés...
Az
erőltetett menet persze a mérnökökre várt, mindössze fél év alatt át
kellett építeni a félkész Vosztokokat, amelyből egyet ember nélküli
tesztrepülésre szántak. Az ernyőkábelekre szerelt fékezőrakéták
főpróbáját a Zenyit-4 kémműhold (hivatalosan Kozmosz-34 műhold) útján
került sor 1964 július 9-én, csakhogy nem jól működtek, sőt, akkor
gyulladtak be, mikor a gömb alakú visszatérő modul már 300 métert gurult
egy lejtőn lefele, ahol földet ért...
Koroljov
ezután földi teszteket rendelt el, a 9 tesztből háromban 7,5 méter per
másodperc, hatnál pedig mindössze másfél méter per másodperc sebességgel
ért földet a kapszula, és mindegyiknél a földet érés előtt
aktiválódott. A leckét megtanultuk, lépjünk tovább - ennyi volt a
reakciója. Ez után a személyzet nélkül Voszhod út jött 1964. október
6-án, amelyet Kozmosz-47 néven jelentettek be. Egy napig keringett fent,
miután a fékezőrakétáit begyújtva sikeren leszállt. Csakhogy az erős
szélben az ejtőernyők mintegy 160 méteren át vonszolták a talajon a
kabint, mielőtt a keresőcsapatok rátaláltak. A problémát nem ítélték
veszélyesnek, mondván, ha ember lett volna a fedélzeten, csak kioldja az
ernyő rögzítését, és a probléma meg van oldva.
Ez
a kép később készült, de ilyen "roncs-legelő" vette körül az
indítóállások környékét, emlékeztetve arra, hogy milyen sok sikertelen
indításra volt példa....
Eljött hát október
12, és a három űrhajós beszállt kapszulájukba. Feoktyisztov későbbi
visszaemlékezéseiben megjegyezte, hogy a torony tetején körbenézve a
környéken több, korábbi sikertelen rakétaindításból ott maradt
roncsdarabot is meglátott - nem valami jó ómen. Ehhez képest az indítás
után nem egész tíz perc múlva a csaknem tökéletes pályán keringve
odafent teljesen más érzések borították el. Hármuk közül a mérnök volt
legkevésbé felkészülve a tartós súlytalanságra, a repülőgépek fedélzetén
átélt rövid ideig tartó súlytalanság nem igazán segített neki erre
felkészülni. A helyzeten pedig csak rontott, hogy a zsúfolt és szűkös
térben elég kényelmetlenül fértek csak el.
A Voszhod-1 beltere, itt még habszivacsokkal kitömve
Viszont
sűrű programjuk miatt nemigen értek rá gondolataikat megosztani
egymással. Jegorov orvosi kísérleteket hajtott végre magán, vért vett,
pulzust mért, kognitív rendszert vizsgáló teszteket töltött ki.
Feoktyisztovra várt a kamera kezelése, illetve fizikai kísérletek
végrehajtása, például a folyadékok viselkedésének vizsgálata
súlytalanságban, hogy jobban megértsék, hogyan viselkedik a hajtóanyag a
rakéták fokozataiban. Komarovnak a kísérletek végrehajtásában kellett
segédkeznie, illetve az űrhajóval való kézi irányítású manőverezési
teszteket kellett végrehajtania. Eközben még üdvözölniük kellett a
Tokiói olimpia résztvevőit, majd a "szokásos" üdvözlő beszélgetésre is
sor került Hruscsovval. Az egy napos programba mintegy hatórás alvási
periódus is szerepelt a 9. és 13. keringés között. A visszatérés előtt
ugyan engedélyt kértek, hogy egy nappal meghosszabbítsák útjukat, ám
erre nemleges válasz érkezett - a szűkös létfenntartási keret miatt
aggódtak, hogy egy esetleges sikertelen hajtóműindítás után kevés idő
maradna reagálni.
Jegorov a Voszhod-1 fedélzetén
A
16. keringési fázisban így elindult az automata visszatérési manőver,
és az űrhajó biztonságosan leszállt. A személyzet némileg meglepődött
viszont azon, hogy nem került sor hivatalos ünneplésre, és nem indultak
egyből Moszkvába, ahogy elvárható volt. Végül csak egy nap késéssel
értesültek arról, hogy miközben ők odafent keringtek, idelent Hruscsovot
vértelen puccsal eltávolították a hatalomból, az új főtitkár pedig
Leonyid Brezsnyev lett - akinek most fontosabb dolga is akadt, mint a
hős űrhajósok fogadása. Így október 19-én kerülhetett csak sor a
szokásos ünnepi ceremóniára, a kitüntetésekre és jutalmakra...
A Voszhod-2 és az első űrséta története
Még
1964 elején döntés született arról, hogy a Vosztok program leáll, és a
helyét a Szojuz elkészültéig a Voszhod veszi át. Ennek két fő változatát
tervezték, a 3KD jelzésű volt a 3 űrhajóst felvinni képes változat,
amelyet a Voszhod-1-nél is használtak. A második verzió a 3KV, amelyet
egy zsilippel ellátva, két űrhajóssal a fedélzetén mehet a világűrbe, és
űrsétát lehet végrehajtani a segítségével. A 3KV változatot eredetileg
Vukhod (Ajtó) névvel illették, de menet közben Koroljov úgy döntött,
hogy jobb, ha Voszhod-2 névvel illetik inkább, mert a beszélő
elnevezésből rájöhettek volna az amerikaiak, mire is készülnek.
A Volga légzsilip tesztelése súlytalanság körülményei között, egy Tu-104 repülőgép fedélzetén
Utóbbi
verzióhoz a zsilipre azért volt többek között szükség, mert az űrhajó
elektronikájában elektroncsöveket használtak - ha az űrhajó belsejében
megszüntetik a légkört, akkor a csövek hűtése megszűnik, és
tönkremehetnek. A másik alapvető probléma pedig az, hogy ahhoz elegendő
sűrített levegőt nem vihetnek magukkal, hogy a teljes kapszula légkörét
újra létrehozzák. A zsilip feladatára a Volga elnevezésű, felfújható
elemet hozták létre, ezt egy 65 cm átmérőjű, befele nyíló ajtóra
szerelték fel, és a külső fém gyűrű (ami a külső ajtót is magába
foglalta) a kettős fal felfújása után két és fél méterre nyúlt a
járműtől.
A Voszhod-2 két űrhajósa a kiképzés alatt, mindketten Berkut űrruhában
Az
űrsétához az SzK-1 űrruha egy módosított, Berkut elnevezésű változatát
hozták létre, a külön felvehető hátizsákba 45 percre elegendő oxigént
tároltak, és a légzőrendszer működése nyílt volt, vagyis az űrruhából
érkező levegőt a világűrbe engedték ki, így megszabadulva a
szén-dioxidtól, párától és az űrhajós teste által termelt hőtől. A
biztonságot egy, az űrhajó és az űrruha közötti kábellel szavatolták
volna. A zsilipben és az űrruhában történő műveleteket egy átalakított
Tu-104-es gép fedélzetén gyakorolták az űrhajósok, amely enyhe zuhanásba
átmenve rövid ideig súlytalanságot tudott létrehozni. Az űrséta miatt a
biztonság kedvéért mindkét űrhajós Berkut űrruhát viselt, egyfelől hogy
ha esetleg az űrséta miatt dekompresszió lépne fel, akkor az ne legyen
végzetes, másfelől pedig ha szükséges, akkor bármelyikük végrehajthassa
az űrsétát.
A Vosztok, illetve a Voszhod-1 és Voszhod-2 legénységének, illetve az űrhajónak az elhelyezkedése indításnál
1965
februárjában egy személyzet nélküli Voszhod-2 járművet indítottak
Bajkonurból. A hivatalosan Kozmosz-57 jelzésű műhold felső légkör és
világűrkutatást végzett. Valójában a Volga űrzsilip és a Berkut űrruha
tesztje zajlott volna le. Az űrhajó pályára állt, és a Volga
felfúvódott, viszont ezután begyújtotta a jármű a fékezőrakétáit, és
valamivel később az önmegsemmisítő rendszer (észlelve, hogy nem a
megfelelő pályán tér vissza a jármű) felrobbantotta azt. Feltehetően két
földi irányítóközpont egyszerre sugározta ugyanazt a parancsot a
járműnek, amit az félre értelmezett, és ez okozta a visszatérő manőver
idejekorán történő beindulását, ami egyben rámutatott arra, hogy már
több, mint öt éve súlyos hibát tartalmaz az űrhajókat irányító
rádióparancs-rendszer, amivel már az emberes űrmissziókat is
vezényelték. A hibát feltárva gyorsan változtattak a módszeren, és
előírták, hogy minden sugárzás előtt meg kell győződni, hogy csak ők
sugároznak-e.
A Voszhod-2 végső összeszerelése, látható a Volga légzsilip, és a szilárd hajtóanyagú fékezőrakéta az űrhajó orrán
Eközben
Koroljov már további Voszhod-repüléseket tervezett, amelyeket még
1965-ben hajtanának végre. Ezek közé tartozott két 15, illetve 20 napos,
kétfős legénységgel végrehajtott 3KD küldetés, és egy 3-5 napos 3KV
űrrepülés, amelynek kétfős legénysége 2-3 űrsétát is végrehajtott volna,
mely közben akár 50 méterre is eltávolodhatnak az űrhajótól. Ezekhez
persze jelentősen több ellátmányt kellett az űrhajóba zsúfolni, és
nagyobb teljesítményt kellett az R-7 hordozórakétából kihozni.
A
Voszhod-2 az indítóálláson, jól látható, hogy az áramvonalazó kúpon van
egy kitüremkedés, amelyre a Volga légzsilip miatt volt szükség
Végül
1965 március 18-án a Vosztok-2 elindulhatott a világűrbe, fedélzetén
Pavel Ivanovics Beljajevvel és Alekszej Leonovval. Az űrhajósok a
sikeres pályára állás után felkészültek az űrsétára, aminek a része volt
a Volga felfújása, ez pedig mintegy hét percig tartott. Annak sikeres
végbemenetele után felkészültek a második fordulat megkezdésekor a
sétára. Leonov útját két kamera a zsilipből, egy pedig a zsilip külső
gyűrűjéről rögzítette, és kifelé tökéletesnek tűnt minden (az egészet
élőben közvetítette a szovjet TV, egészen az első zsilipbe való
visszatérési kísérletig).
Leonov űrsétája közben készült videofelvételek összevágva
Valójában
több probléma is fellépett, Leonov űrruhája túlságosan is felfúvódott,
megnehezítve a mozgást, és nem érte el a mellkasára szerelt kamera
kioldóját, amely a combjánál volt elhelyezve - eredetileg a
Vosztok-2-ről kellett volna képeket készítenie, ám így ez meghiúsult. A
mintegy 10 perces séta után Leonovnak vissza kellett volna térnie a
Volgába, csakhogy a megduzzadt Berkut űrruhája ebben megakadályozta.
Miután az eredetileg tervezett, "lábbal előre" módszer nem vált be,
fejjel előre próbálkozott, amely sikerült is. Csakhogy meg kellett
fordulnia a zsilipben a külső ajtó bezárásához, ám az összegörnyedés nem
sikerült, mivel az űrruha belső nyomása nem adta meg a kellő
mozgásszabadságot. Kénytelen volt tovább csökkenteni a belső nyomást, a
biztonsági limit alá.
A művelet közben a nehézségeket nem jelezte
rádión, de végül sikerült megfordulnia, és bezárni a külső ajtót.
Beljajev a vártnál sokkal hosszabb zsilipelés miatt meglepődött a szinte
halálán lévő Leonovon (állítólag Leonovnak volt egy méregkapszulája, és
társának leválasztva a zsilipet magára kellett volna hagynia, ha nem
sikerül a bezsilipelés). Helyzetük azonban még rosszabbra fordult, mikor
kiderült, hogy a hőtágulás miatt nem tudták elsőre a belső zsilipajtót
rendesen becsukni.
A Voszhod-2 űrsétájának főbb elemei...
A
fellépő légnyomáscsökkenést a létfenntartó rendszer automatikusan
kompenzálta úgy, hogy tiszta oxigént engedett a légterébe, 45%-os
oxigéntartalomig dúsítva azt. A két űrhajós pontosan tisztában volt
vele, milyen veszélyes helyzetben vannak, hiszen az oxigéndús légkör
nagyon magas tűzveszélyt is jelent.
Leonovék
leválasztották a Volgát, és bár aggasztó jelek voltak az oxigéntartalék
fogyása miatt (ami a kabin légkörének szökésére utalt), úgy tűnt, hogy a
17. keringési periódusig további gondok nélkül kihúzzák. Jött a földi
parancs az automata fékező rendszer beindítására, ám a manőver nem
kezdődött meg. Beljajev végül kézzel indította el a fékezőmanővert,
amelyhez viszont először kikötve magát el kellett lebegnie a Vzor
periszkóphoz, azzal ellenőrizve az űrhajó helyes pozícióját, majd ez
után visszalebegett a helyére, hogy beindítsa a fékezőmanővert. Amely
után viszont Gagarin repüléséhez hasonlóan nem vált le a műszaki modul,
és a visszatérő modul vad pörgésben ért a légkörbe. A tervezetthez
képest 46 másodperccel később végrehajtott fékezés következményeként 386
km-re a várt területtől arrébb értek földet, egy sűrű erdőben.
A
kutató-mentő helikopterek viszonylag hamar megtalálták őket, ám az
erdőben nem tudtak landolni és közel volt a naplemente, így meleg ruhát
és ellátmányt dobtak le számukra. A -5 °C-os éjszakát fagyoskodva
vészelték át a nyitottá vált (az ajtót robbanó csavarok távolították el)
űrhajóban, mivel féltek a farkasoktól. Másnap hét segítő érte el őket
sítalpakon, akiket másfél kilométerre engedett le egy helikopter. A
segítők nagy tüzet gyújtottak, és valamivel komfortosabb körülményeket
tudtak biztosítani a második éjszakára. Végül a harmadik napon síelve
jutottak el egy időközben favágók által nyitott tisztásra, a
leszállóhelytől pár kilométerre.
A Voszhod-2 legénysége a földet érésük másnapján
Az
út noha sikerült, maga az űrséta mégis többszörös kudarc volt, az
űrséta után Leonov majdnem szívrohamot kapott, miközben a Volga
belsejében küszködött a zsilipajtó bezárásával. Csak a Voszhod-2 útján
derült ki, hogy nem lehet manuálisan végrehajtani a visszatérő manővert,
ha az űrhajós be van kötve - a Vosztoknál a Vzor kijelzője pont az
űrhajós előtt volt, a kezelőszervek pedig a keze mellett, a Voszhod
átépítése miatt viszont ezek távol kerültek egymástól.
Ettől
függetlenül Koroljov keményen küzdött, hogy a Voszhod-3 repüléssel meg
tudják tartani a szovjet fölényt a világűrben töltött űrrepülések
időtartama terén, amihez viszont át kellett dolgozni a létfenntartó
rendszert. Az eredetileg 15 naposra szánt űrrepülésnek menet közben
ballisztikus rakétaindítás-érzékelő berendezések tesztelése lett a fő
kijelölt feladata, hogy a hadsereg támogatását megnyerje, miután a
Gemini-5 hasonló kísérleteket folytatott le. Csakhogy az űrhajósok
kiválasztása terén nem várt viták nehezítették a programot. A két
kijelölt űrhajós eredetileg Borisz Volinov és Georgyij Katisz lett
volna, csakhogy a pártvezetésnek szúrta a szemét, hogy Volinov zsidó,
Katisz apját pedig Sztálin idejében kivégezték, egy rokona pedig
Párizsban él. Végül Volinov maradt, de menet közben többször is
változtattak a társán, míg végül Georgij Sonyin lett a kiválasztott. Az
15-ről 20 napra kitolt űrrepülés indítása pedig 1965 októberéről szépen
lassan 1966 elejére csúszott, mivel ehhez egy még újabb létfenntartó
rendszer fejlesztése és tesztelése volt szükséges.
A Gemini-7 a Gemini-6 kabinjából fotózva, hasonlóról a szovjetek ekkoriban nem is álmodhattak...
A
Gemini-5 1965 augusztusában 7 nap 22 órát volt a világűrben,
megszerezve az időtartam-rekordot az amerikaiaknak. A Gemini-6A és
Gemini-7 irányított manőverrel közvetlenül egymás közelébe manőverezett
(amire a Vosztok / Voszhod űrhajók képtelenek voltak), végül a Gemini-7
13 napot és 18 órát töltött a Föld körül keringve 1965 decemberében,
tovább kitolva a űrben töltött időtartam-rekordot. Az amerikai emberes
űrprogram immár egyértelműen a szovjet előtt járt. Eközben szovjet
űrprogram viszont lassan kezdett összeroskadni önnön terhe alatt.
Koroljov számára az N1 hordozórakéta, a Szojuz űrhajó és az LK holdkomp
minél hamarabb való elkészítése volt a fontos, hogy reális esély legyen
az Apollo-program megelőzésére. Ehhez viszont szüksége volt minden
erőforrásra, tehát nem hivatalosan lassítani kezdte a Voszhod-3 / -4 /
-5 / -6 elkészítését.
Előbbi két út hivatalosan
először 15, majd 20 napos időtartam-rekord célt tűzött ki, a Voszhod-5
egy csak női űrhajósokból álló, 10 naposra tervezett űrrepülés lett
volna, míg a Voszhod-6 egy rakéta-kerettel való szabad (rögzítőkötelek
nélküli) űrsétát szándékozott megvalósítani. Tervek voltak tovább is,
például egy női űrséta lehetősége is felmerült. Nem segített a
helyzeten, hogy 1965 őszétől Koroljov egyre betegebb lett, miközben
Kamanyin és Cselomej külön-külön igyekezett a saját befolyását növelnie.
Az egyre kevésbé átlátható, határozott célkitűzéseket és megfelelő
kommunikációt nélkülöző űrprogram arra sarkalt több űrhajóst, hogy
levelet írjon a pártvezetésnek, hogy tegyen valamit a helyzet
kezelésére. Még akkor is bevállalták ezt a rizikót, ha ezzel magukra
haragíthatják a program vezetőit, és kieshetnek az űrprogramból.
1965-ben készült kép a Vosztok és Voszhod program világűrt megjárt űrhajósairól,
Első sor: Vlagyimir Komarov, Jurij Gagarin, Valentyina Tyereskova, Andrian Nyikolajev, Konsztantyin Feoktisztov és Pavel Beljajev
Második sor: Alekszej Leonov, German Tyitov, Valerij Bikovszkij, Borisz Jegorov és Pavel Popovics
Első sor: Vlagyimir Komarov, Jurij Gagarin, Valentyina Tyereskova, Andrian Nyikolajev, Konsztantyin Feoktisztov és Pavel Beljajev
Második sor: Alekszej Leonov, German Tyitov, Valerij Bikovszkij, Borisz Jegorov és Pavel Popovics
A megoldás pedig nagyon váratlan irányból érkezett...
Főbb források:
Astronautix.com
Russianspaceweb.com
False Steps
b14643.de
SpaceFacts.de
Főbb források:
Astronautix.com
Russianspaceweb.com
False Steps
b14643.de
SpaceFacts.de
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése