A Szojuz L1 / Zond program
1965-ben Szergej
Koroljov végleg elérte, hogy Vlagyimir Cselomej holdutazás tervei
helyett az ő holdutazás tervei valósuljanak meg. Ám afféle biztonsági
tartaléknak, ha már úgyis jól haladt, az UR-500K rakétát fel kellett
használni egy holdmegkerülő útra, így a szovjeteké lehetett az elsőség e
téren. Eredetileg az LK-1 űrhajót használta volna Cselomej erre a
célra, de ezt kigolyózta Koroljov, és a "saját" Szojuz-L1 változatát
javasolta. Leegyszerűsítve, az L1 egy "könnyített" Szojuz űrhajó,
orbitális modul nélkül, így olyan könnyű lehet, mint az LK-1. Erre azért
volt szükség, mert az UR-500K teherbírása sokkal kisebb volt annál,
hogy a 7K-LOK-t használhassák fel a Hold megkerülésére. Itt megint némi
paradoxonba futunk, hiszen az LK-1 fejlesztését elindították, mégse
hagyták, hogy azt használhassák, helyette a Szojuzból faragtak egy
mutáns űrhajót a 7K-OK műszaki moduljával és a 7K-LOK kapszulájának
áttervezésével.
A Cselomej-féle LK-1 űrhajó makettje, feltehetően jobb választás lett volna, mint a Szojuz-L1,
de Koroljov kaszája lesújtott reá
de Koroljov kaszája lesújtott reá
Az
űrhajó alján az L3 holdraszálló programban használt Blokk-D foglal
helyett, és hogy csavarjon egyet rajta, az L1 személyzet nélkül menne
fel (mert hát az UR-500K ugye mérgező és öngyulladó hajtóanyagot
használt, amelyet Koroljov elfogadhatatlannak tartott), szóval valahogy így nézne ki emiatt a manőver:
1.: Egy Proton orrán felküldik Föld körüli pályára az Szojuz 7K-L1-et, személyzet nélkül, alján a Blokk D gyorsítófokozattal.
2.: Egy Szojuz hordozórakéta orrán Föld körüli pályára indul egy Szojuz 7K-OK 2 vagy 3 űrhajóssal.
3.: A világűrbe randevúzik és dokkol a 7K-OK és a 7K-L1 az Igla segítségével.
4.: Egy vagy két űrhajós átszáll a 7K-OK-ból a 7K-L1-be.
5.: Szétcsatlakoznak.
6.: A 7K-OK visszatér a Földre egy űrhajóssal.
7.: A 7K-L1 a Blokk D fokozattal elindul a Holdmegkerülésre.
8.: A 7K-L1 a Holdmegkerülés után leszáll a Földre.
1.: Egy Proton orrán felküldik Föld körüli pályára az Szojuz 7K-L1-et, személyzet nélkül, alján a Blokk D gyorsítófokozattal.
2.: Egy Szojuz hordozórakéta orrán Föld körüli pályára indul egy Szojuz 7K-OK 2 vagy 3 űrhajóssal.
3.: A világűrbe randevúzik és dokkol a 7K-OK és a 7K-L1 az Igla segítségével.
4.: Egy vagy két űrhajós átszáll a 7K-OK-ból a 7K-L1-be.
5.: Szétcsatlakoznak.
6.: A 7K-OK visszatér a Földre egy űrhajóssal.
7.: A 7K-L1 a Blokk D fokozattal elindul a Holdmegkerülésre.
8.: A 7K-L1 a Holdmegkerülés után leszáll a Földre.
Az L1 programmal viszont
több gond is akad. Mivel a visszatérést sokkal nehezebb pontosan
megtervezni, fel kell készülni arra, hogy az űrhajó a Föld bármely
pontján földet érhessen, akár a tengereken, akár a szárazföldön. Vagyis
egy rugalmas, a Föld bármely pontját elérni képes mentőcsapat rendszert
kell felépíteni. Ehhez viszont Kamanyinnak nem volt elegendő erőforrása,
keseregve írja, hogy mindössze 6 embert kapott erre a célra, és 8
embert a túlélő-felszerelés kifejlesztésére és összekészítésére.
Becslése szerint az Apollo-programban legalább 500 ember dolgozik csak
ezen az egy problémán. 1966 decemberében a problémát újra megtárgyalták,
megállapították, hogy gigászi emberi (akár 15 000 fő) és pénzügyi
(50-100 millió rubel) erőforrások szükségesek ahhoz, hogy az űrhajósok
megmentése biztosított lehessen a világ (legtöbb) pontján – erre pedig
egyszerűen nem volt lehetőség. Hogy a korábban csak a szovjet terület
felett megoldható rádiókommunikációt kiterjesszék, egy teherhajót
átépítettek nagy teljesítményű rádióteleszkópokat telepítve a fedélzetre
(megj.: a Szojuz-1 balesete után a hajót Vlagyimir Komarov névre
keresztelik).
Egy Szojuz 7K-L1 / Zond Visszatérő kapszula
A
fő probléma a Szojuz alkalmazása a célra, amit ugye az OKB-1 / CKBEM
erőltetett, és az, hogy kellően könnyű legyen a feladatra. Menet közben
elvetették a 7K-OK űrhajóval való dokkolást, de az L1 így is túl nehéz
volt, ezért a tartalék ernyő tárolóját törölték, a helyére egy ajtót
szereltek, mivel eredetileg az orbitális modulon keresztül lehetett az
űrhajóba beszállni, és az itt nem volt az űrhajó része. Az Szojuz orrára
egy adaptert szereltek, amelyhez az SzASz mentőtornya csatlakozott, ezt
a világűrbe érve választották volna le. Az L1 makettjét megtekintő
űrhajósok finoman szólva aggodalmukat fejezték ki: nincs űrruha, nincs
tartalék ernyő, és a súlycsökkentésnek a hosszú hullámú jeladó is
áldozatul esett, amely a visszatérő űrhajó mihamarabb való megtalálását
segítette. Hogy a programot mégis komolyan gondolták, jelzi, hogy a
személyzetet is kiválasztották – amely közel megegyezett a Szojuz-1 / 2
személyzetével, és megtalálható volt közöttük Gagarin, Komarov és Leonov
is (figyelembe véve, hogy relatíve kevés kiképzett űrhajós állt
rendelkezésre, ez nem volt meglepő).
Egy UR-500K / L1 rakéta az indítóálláson
1967.
március 10-én Kozmosz-146 jelölés alatt egy UR-500K orrán egy "félkész"
7K-L1 Szojuz / Blokk-D fokozattal Föld körüli pályára állt személyzet
nélkül, majd a Blokk-D fokozatot elindították a Hold felé. Nem is
tervezték, hogy visszatér a Földre, így nem volt hővédő pajzsa, a cél az
UR-500K, a Blokk-D és az L1 elsődleges tesztelése – ilyen szempontból
az út sikeres volt. Április 8-án követte a Kozmosz-154, amely már a Hold
megkerülésére indult volna, ám a Blokk-D beindítása a művelet rossz
sorrendje miatt nem sikerült (egy kisebb szilárd hajtóanyagú rakétát
gyújtottak volna be először, amely művelet a tartály "aljára" lökte
volna a hajtóanyagot, hogy a Blokk-D hajtóműve beindulhasson – nos, a
Blokk-D beindítás előtt ezt a gyorsító rakétát leválasztották). A
hibáért többen Misint okolták, aki párhuzamosan siettette a Szojuz-1 / 2
utját és az L1 indítását is.
Komarov halála után
a terveket felülvizsgálták. Az űrbeli dokkolás tesztelésének elmaradása
miatt az L1 program kiemelt szerepet kapott, hiszen a sikeres
holdraszállás esszenciális része volt az űrbéli randevú és dokkolás. Az
volt a terv, hogy 4 személyzet nélküli L1 indítást (amit ekkor már Zond
néven illettek) hajtsanak végre 1967. június-július hónapokban, aztán
még nyár végén vagy ősszel emberrel a fedélzetén is végrehajtják az
utat, a kitűzött határidő a Nagy Szocialista Októberi Forradalom 50.
évfordulója. Az UR-500K relatíve megbízhatónak tűnt, és a Blokk-D / L1
párossal sem látszott nagyobb probléma az első tesztek alapján. Viszont a
Szojuz-1 katasztrófája után végrehajtott ejtőernyő-tesztek alapvető
műszaki hibákat fedtek fel – eredetileg 1,8 tonnányi erő kellett volna,
hogy a fő fékezőernyő kiszabaduljon a tárolójából, ám a tesztek szerint
inkább 3-4 tonnányi erőre volt ehhez szükség, vagyis jó kétszer nagyobb.
Az ernyőrendszernek 95%-os megbízhatósággal kellett volna működnie,
közben pedig ilyen alapvető problémák nem derültek ki a szörnyű baleset
előtt.
A 7K-L1 ábrája a Blokk-D fokozattal együtt
Eközben
Kamanyin és a kozmonauták egy csoportja, illetve Misin között kezdett
végleg megromlani a viszony. Kamanyin több Szojuz szimulátort követelt
az űrhajóskiképzésekhez, ám Misin ezeket nem teljesítette – viszont
ellentmondás nem tűrő hangon követelte, hogy a következő Szojuz
repüléseknél Konsztantyin Feoktyisztov, a CKBEM egyik főmérnöke, a
Szojuz főtervezője legyen az egyik űrhajóparancsnok. Kamanyin és a
rangidős kozmonauták többsége ellenezte ezt, Feoktyisztov az űrhajóval
foglalkozott, és kiképzéseken a Voszhod-1 útja óta nem vett részt, így
alkalmatlannak találták a feladatra. Kamanyin naplójában hosszasan
sorolta, milyen alapvető hibái vannak Misinnek: (szerinte) ostobán
erőlteti az automatikusan végrehajtott, de személyzettel ellátott
űrrepüléseket (pl. az Igla automata dokkolórendszerre szerinte nem volt
szükség, az űrhajósok majd kézzel dokkolnak). Kamanyin véleménye szerint
a Vosztok / Voszhod repüléseket nem kellett volna abbahagyni, ám Misin
kizárólag a Szojuz köré felépített emberes űrrepülésekben gondolkodik.
Ráadásul Misin következetesen igyekezett a pártvezetés által
megállapított határidőket betartani, ami miatt az űrprogram fejetlen
kapkodássá vált – végezetül pedig Misin kapcsolata a többi
tervezőirodával és a katonai / állami szervekkel finoman szólva sem volt
jó, és mindenbe beleszólt, beleavatkozott. Más szóval Koroljov helyébe
próbált lépni, de nem rendelkezett semmilyen téren megfelelő
kvalitásokkal ehhez.
Alekszej
Jeliszejev mérnök-űrhajós egy Szojuz szimulátorban, egy, az 1970-es
évek közepén publikált képen – ami azért érdekes, mert ez nagyon
valószínűen egy Szojuz 7K-L1 szimulátor
Augusztusig
a Szojuz és a Blokk-D javításával elfoglalt CKBEM nem készült el az
7K-L1 szimulátorával, a 7K-LOK szimulátorát pedig még építeni sem
kezdték. Ebben a hónapban Gagarint lehúzták a kiképzés alatt álló (és
űrrepülésekre beosztható) kozmonauták listájáról, mivel a pártvezetésnek
túl fontos volt Gagarin ahhoz, hogy veszélynek tehesse ki magát.
Szeptember 27-én a következő L1 indítást is végrehajtották, ám az az
első fokozat egyik hajtóművének meghibásodása miatt a 67. másodpercben
letért a pályáról, és megsemmisült. A jó hír, hogy a kapszulát
megmentette az SzASz, tehát legalább a mentőrendszer jól szerepelt. A
Szojuz ejtőernyő- és visszatérőrendszerének fejlesztése és tesztelése
közben tovább folyik, vegyes eredményekkel – nem emberes repülésre
jóváhagyták, ám emberes repülésre továbbra sem. Az L1 programot
felügyelő bizottság szinte minden tagja követeli, hogy legyen tartalék
ernyő az L1-en az emberes repüléshez, ám Misin ezt elutasítja – ez
legalább plusz 200 kg tömeget jelent, miközben a rendszer így is az
abszolút határon van a feladat végrehajtásához. November 22-én újabb
indítási kísérlet történt, ezúttal az első fokozat hibátlanul működött,
de a második fokozat négy hajtóművéből az egyik nem indult be, ami miatt
a biztonsági automatika leállította a többi hajtóművet, és aktiválta az
SzASz-t. A négy L1 indításból csak az első teljesítette a kitűzött
célokat, a második egy emberi / végrehajtási hiba, a maradék kettő az
UR-500K hibájából kudarcot vallott, és az eredetileg elvárt határidőre
nemhogy emberes, de semmilyen holdmegkerülő út nem valósult meg.
Egy
UR-500K rakéta, orrán egy Szojuz L1 / Zond űrhajóval, látható az SzASz
mentőtorony, és a négy rácsos stabilizáló vezérsík felhajtott állapotban
1968
márciusáig sok minden történt a háttérben (ezekről később), de a
lényeg, hogy az L1 programot tovább űzték, hogy a közben szintén
problémákkal küzdő Apollo-programot beelőzhessék. Március másodikán
viszont elindították a következő L1 űrhajót, amely a Zond-4 jelölést
kapva sikeresen végrehajtott egy 300 000 km-es pályacsúcsot elérő pályát
(a Zond sorozat korábbi tagjai a Mars felé elindított bolygóközi
űrszondák voltak, félig-meddig megtévesztésnek szánták az elnevezést). A
visszatérésnél az irányítórendszer hibájából viszont nem sikerült a
légköri fékezés, és Usztyinov parancsára elindították az önmegsemmisítő
programot. Kamanyin dühöngött, mert szerinte be lehetett volna vállalni
egy sokkal meredekebb visszatérő pályát, amelynél 20G nehézkedés érte
volna a kabint, de a Szovjetunió területén ért volna földet.
Megállapodtak, hogy az elkövetkező L1 űrhajók esetén a bármilyen áron
való visszatérés lesz a cél. Áprilisban újabb indítási kísérlet, ám az
indítás után 260 másodperccel az addig tökéletesen működő fokozat
leállítási parancsot kapott, és az SzASz letépte a Szojuz L1 kapszulát a
rakéta orráról – a kapszula 520 km-re az indítóállástól sikeresen
földet ért. Misin először Cselomej UR-500K rakétáját szidalmazta a
kudarcért, ám a vizsgálat kiderítette, hogy egy rövidzárlat miatt a
diagnosztikai rendszer hibásan érzékelte azt, hogy az indítójárművel
probléma lépett fel, és így tévesen adott parancsot a fokozat
leállítására és az SzASz aktiválására – vagyis nem Cselomej, hanem Misin
tervezőirodájánál hibáztak.
A verseny viszont
nem állt meg, Usztyinov először októberre, majd később novemberre
emberes L1 Hold-megkerülést várt el az űrprogramtól. Érdekes módon
ezután a NASA értesítést kap a CIA-től, hogy a szovjetek egy emberes
Hold-megkerülést terveznek. Sietve döntést hoznak a később december
végén sikeres Hold-megkerülést végrehajtó Apollo-8 útról – vállalva
annak rizikóját (a holdkomp még nem áll készen, és eredetileg annak a
hajtóműve volt a tartalék megoldás a visszatérő-manőverre, ha az Apollo
hajtóműve meghibásodna). Júliusban a következő útra előkészített UR-500K
/ L1 rakétán az indítóálláson robbanás történik – a már feltöltött
Blokk-D oxidálószer-tartálya robbant fel, megölve három technikust. A
rakétát és az űrhajót végül sikerült megmenteni, de a baleset tovább
hátráltatta a programot.
A Zond-5 visszatérő kapszulájának kihalászása az Indiai-óceánból
Szeptember
14-én azonban a később Zond-5 elnevezést kapó űrhajó sikeresen elindul a
világűrbe, fedélzetén teknőcökkel, gilisztákkal és különféle egyéb
élőlényekkel. A Blokk-D fokozat megfelelő pályára állítja, és az űrhajó
megkerüli a Holdat, menet közben viszont a csillag-követő szenzor hibája
miatt nem sikerül megfelelően precíz korrekciós manővert végrehajtani,
így döntés születik, hogy ballisztikus pályán az Indiai-óceánba hozzák
vissza az űrhajót. A visszatérő manőver sikerült, és a tengerre érés
után pár órával egy szovjet hajó sikeresen kihalássza a kabint a
tengerből. A szovjet űrprogram hosszú idő óta végre sikeres missziót
hajtott végre, noha a szenzor hibája miatt komoly aggodalmak merülnek
fel. Kiválasztják az űrhajós-párokat is az L1 misszióhoz, ezek:
Leonov-Voronov, Bikovszkij-Rukavisnyikov, Popovics-Makarov.
A Zond-6 egyik fényképe a Holdról, háttérben a Földdel
Novemberben
a Zond-6 sikeresen megkerüli a Holdat, miközben nagyszerű fényképeket
készít, majd végrehajt egy tökéletes légköri fékező manővert az
Antarktisz felett, ami után mindössze 16 km-re az indítóállástól
(amelyről indult) földet ér. Kifelé tökéletes sikerről szól a szovjet
média, fényképekkel alátámasztva, amelyet a Zond-6 készített. A valóság
viszont az, hogy az út legfeljebb félsiker. A kapszulában a
hidrogén-peroxid tartály hőmérséklete túl alacsony volt, ezért
megpróbálták felmelegíteni, ami miatt viszont az ajtó gumi-szigetelése
engedni kezdett, és a Hold megkerülése után csökkenni kezdett a nyomás,
majd a visszatérésig teljesen elvesztette azt – ha ember lett volna a
fedélzeten, szkafander nélkül meghal (a Zond-6 fedélzetén lévő élőlények
is így jártak), márpedig az L1 személyzete nem rendelkezett volna
szkafanderrel. Az űrhajó sikeresen végrehajtotta a tervezett
manővereket, és a terveknek megfelelően az Antarktisz felett belépett a
légkörbe, majd lelassulva a Szovjetunió területe felett lépett be
másodjára. Csakhogy a végső csapás az volt, hogy a magasságmérő, amely
túlnyomásos kabinban való működésre terveztek, idő előtt leoldotta a
főernyőt, így a visszatérő kabin a földbe csapódva gyakorlatilag
elpusztult. Szerencsére a roncsok közül sikerült az egyik kamera
negatívjait viszonylag épségben kinyerni, így legalább
propaganda-szempontból sikeres lehetett a küldetés.
A Zond-6 sikeres kettős fékezőmanővere
Usztyinov
felteszi a kérdést, hogy mivel válaszolhatnak az Apollo-8 útjára, Misin
nem tehet mást, beismeri, hogy nem tudnak megfelelő választ adni rá.
Tudja, hogy az amerikaiak hatalmas rizikót vállalnak az Apollo-8-cal,
mindössze két Saturn-V indítás volt elötte, az egyik sikertelen, és eddig
nem volt ember nélkül teljesített Hold-megkerülésük (igaz, az Apollo
űrhajó nem is rendelkezett az ehhez szükséges automatizált
rendszerekkel). Mivel a holdkomp nem része a Hold felé tartó útnak, így
nincs vészmegoldás arra, ha a főhajtómű meghibásodik, vagyis ha az
Apollo-8 esetében következett volna be egy olyan baleset, mint amilyen
később az Apollo-13 műszaki moduljában bekövetkezett, akkor az Apollo-8
személyzetének semmi esélye nem lett volna a túlélésre. Szerencsére az
út ilyen szempontból eseménytelen volt, és sikeresen teljesítette a
célját. A szovjeteknél viszont igazából csak a Zond-5 volt sikeresnek
tekinthető, a Zond-4 és a Zond-6 sem teljesítette a kitűzött célt,
márpedig az első emberes L1 út előtt legalább 3, de inkább 4 sikeres
pilóta nélküli L1 utat kellene maguk mögött tudni.
Az
Apollo-8 személyzetének talán leghíresebb felvétele, ami nem is a kép
minősége miatt volt fájdalmas a szovjetek számára, hanem amiatt, mert
ember készítette – vagyis végképp megelőzték őket az űrversenyben
Az
Apollo-8 sikeres útja után Usztyinov tanácskozást hív össze, ahol
magyarázatot követel, hogyan kerülhetett a pár éve még világelső szovjet
űrprogram ilyen helyzetbe. Misin beteget jelent (Kamanyin feljegyzései
szerint ez általában azt jelentette, hogy részeg volt, és viszonylag
sűrűn előfordult ekkoriban már), de helyettesei felvázolják a helyzetet,
ami nem túl rózsás: az UR-500K / L1 páros nem eléggé megbízható az
emberes űrrepüléshez, az első N1 rakéta még mindig nem épült meg,
miközben az LK holdkomp és a 7K-LOK is messze vannak attól, hogy késznek
lehetne tekinteni őket. Hacsak az amerikaiakat nem sújtja valami
katasztrófa, kizárt, hogy a szovjetek befogják őket. Keldis, a
Tudományos Akadémia vezetője felveti, hogy az UR-500K (most már Proton
név alatt is futó) rakétát fel lehetne használni arra, hogy űrszondákat
küldjenek a Holdra, először csak egy kis holdport hoznának vissza a
Földre, aztán távirányítású rovert (a Lunokhodot) küldhetnének oda, amelynek fejlesztésén Georgij Babakin tervezőirodája (Keldis támogatásával) megfeszítve dolgozik.
A Zond-5 által szállított teknősöket vizsgálják a mérnökök és tudósok, feltehetően beállított kép,
Misin balra látható a teknőst tartó illető mellett
Misin balra látható a teknőst tartó illető mellett
A
kommunikáció pedig az lenne, hogy a szovjetek nem akarják
állampolgáraikat feleslegesen veszélyeztetni holmi holdkutatás miatt.
Miközben megállapodás születik arról, hogy mikor induljanak a Vénusz-,
Mars- és Hold-űrszondák, csak hozzávetőleges időpontokat állítanak meg
3-4 személyzettel repülő Szojuz 7K-OK és 1-2 Szojuz L1 útról. Borisz
Csertok keserűen írja később, hogy amíg az új feladatoktól lelkesek és
tettre készek Babakin irodájának mérnökei, ő a CKBEM-ben csupa fáradt,
kiégett és demotívált embert lát maga körül.
A Zond-7 visszatérő modulja
1969.
január 20-án egy újabb 7K-L1 indítás történik, de az UR-500K hibája
miatt aktiválódik a mentőrendszer, és a visszatérő kapszula Mongóliában
ér földet. A pártvezetés az Apollo-8 sikere után nem látja értelmét az
L1 programnak, de a két, már legyártott L1 űrhajó 1969 augusztusában
(Zond-7) és 1970 októberében (Zond-8) elindítják, és ezek sikeresen
megkerüli a Holdat, majd biztonságosan visszatérnek a Földre. Csakhogy
az emberes Hold-megkerülés ekkor már nem szerepelt a tervekben, az
egyetlen elfogadható cél immár a holdraszállás maradt....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése