Szergej Koroljov halála és hagyatéka...
Szergej
Koroljov már 1960. decemberében átesett első infarktusán, később
veseelégtelenséget és szívritmuszavart is diagnosztizáltak nála. Az
orvosai figyelmeztették, hogy pihenjen többet, és próbálja meg kerülni a
stresszt, de ő ezeket az utasításokat nem igazán követte. 1965 őszére
egyre rosszabb egészségi állapotba került, majd végül 1966. január 5-én
olyannyira súlyos lett az állapota, hogy kórházba volt kénytelen
vonulni, hivatalosan vastagbél polipok miatt. A műtétet nem más, mint a
szovjet egészségügyi miniszter, Borisz Petrovszkij hajtotta végre,
jelezve, mennyire fontos volt a páciens. A feltáráskor viszont
kiterjedt, rossz indulatú tumort találtak, és noha a részletek terén már
ellentmondásosak a források (általában a gulágon eltöltött idő alatt
megromlott egészségét kárhoztatják, illetve az abból fakadó
szívelégtelenséget, esetleg belső vérzést megnevezve a végső
problémának), a vége az lett, hogy Koroljov január 14-én, 59 évesen a
műtőasztalon meghalt.
Koroljov maradványait viszik a vállukon párt és az űrprogram prominensei,
jobb szélen maga Leonyid Brezsnyev
jobb szélen maga Leonyid Brezsnyev
Koroljov
szerepe egészen a hidegháború végéig nem volt tisztázott, csak az
1990-es években megjelenő visszaemlékezések kezdték el felfedni, hogy
mekkora befolyása volt a szovjet űrprogramra. A vele foglalkozó legtöbb
cikk, visszaemlékezés pozitívan nyilatkozik róla, és azt nem is lehet
elvitatni, hogy a nehéz körülmények ellenére oroszlánrésze volt abban,
hogy a szovjet rakétaprogram oda jutott, ahol most van. Az azért
mindenesetre érdekes, hogy kritikát vele szemben kevesen mertek
megfogalmazni, holott sok döntése kapcsán bizony lenne rá ok. Az egyik a
tesztelések viszonylagos hanyagolása az első időkben, nem egyszer a
problémák megjelenése után hozott csak döntést behatóbb tesztelésekről, a
"bevett" eljárás az élesben tesztelés volt. Később ez drasztikusan
változott, talán a tapasztalatok alapján. Viszont a legkárosabb az volt,
hogy az űrprogramot többször is igyekezett szigorúan a saját
hatáskörzetében, a saját tervezőirodáján belül tartani, ami viszont oda
vezetett, hogy az OKB-1 súlyosan túl volt terhelve. Nem bízott
"konkurenseiben", akik persze emiatt érthetően nehezteltek rá. Csak
akkor engedte ki a kezéből a feladatokat, amikor már erősen kérdéses
volt, hogy sikeresen meg tudja oldani azt. Befolyását nem egyszer
felhasználta, hogy a vele konkurens irodáknak keresztbe tegyen, és nem
igazán volt erőssége a kompromisszumkészség.
A SzenCsou-11 indítása 2016-ban, N2O4/UDMH hajtóanyagú Hosszú Menetelés 2F rakétával –
a kínaiaknak megfelel ez hajtóanyag páros emberes űrrepüléshez, Koroljov harcolt ellene...
a kínaiaknak megfelel ez hajtóanyag páros emberes űrrepüléshez, Koroljov harcolt ellene...
Végül
pedig ide tartozik az, hogy nem engedett abból, hogy mérgező / toxikus
hajtóanyagot használó rakétát használjanak emberes űrrepülésnél
(miközben paradox módon a Szojuz űrhajóban azt használtak), és az
űrprogram terén igyekezett ezen rakétákat elgáncsolni, ami feltehetően
komoly tényezője lehetett a Gluskóval és Cselomejjel való rossz
kapcsolatának. Noha a félelme valahol érthető volt, azért az amerikai
Gemini program a hidrazint használó Titan II GLV rakétával nagyobb
probléma nélkül elvolt, sőt a kínai űrprogram személyszállító űrhajói
(legalábbis ezen sorok írásáig) a szintén ilyen hajtóanyagot használó
Hosszú Menetelés 2F rakétával jutottak és jutnak a világűrbe. Ha
kompromisszumképesebben áll Cselomejhez, Gluskóhoz és Jangelhez, talán a
szovjet űrprogram későbbi időszakai is más eredményekkel, más
sikerekkel gazdagodhattak volna...
Szergej Koroljov hamvait a Kreml falában, egy emléktábla mögött helyezték örök nyugalomra
Az
1990-es és 2000-es években, mikor a szovjet űrprogram eltitkolt
eseményei napvilágra kerültek, Koroljov körül kisebb fajta kultusz
alakult ki, és nem egyszer egyenesen olyan kijelentéseket lehetett
látni, hogy valójában Koroljov halála volt az, amely a szovjet
űrprogramot megakasztotta. A korábban leírtak és a fentiek alapján
sejthető, hogy ez azért barokkos túlzás, valójában a szovjet űrprogram
számtalan nehézséggel és akadállyal kellett megküzdjön, Koroljov halála
nyilván nem lendített sokat a helyzeten, de aligha lehet erre fogni a
későbbi eseményeket, sőt, bizonyos szintig a későbbi problémák gyökerét
is Koroljov döntéseiben kell keresnünk. Ezen gondolatmenet végére pedig
talán nem baj, ha odatesszük, hogy Koroljov nem volt különösebben
kiemelkedő tudós vagy mérnök (még ha folyamatosan főtervezőként
hivatkoztak / hivatkoztam rá), gyakorlatilag az 1950-es évektől már
kizárólag vezetői feladatokkal foglalkozott, noha aligha lehet
elvitatni, hogy e téren kétségkívül tehetséges volt...
Vaszilij Misin beszédet tart 1967-ben, már a szovjet űrprogram fejeként
Koroljov utódja Vaszilij Pavlovics Misin lett az OKB-1 élén, és de facto
őt nevezte meg a űrprogram új vezetőjének a pártelit, noha Cselomej
igyekezett saját magát eme pozícióba manőverezni – sikertelenül. A
politikai közjátékok kis csatáiban Cselomej mellett csak Andrej Grecsko,
a védelmi miniszter első helyettese állt, míg ellene volt Msztyiszlav
Vszevolodovics Keldis, a Szovjet Tudományos Akadémia elnöke és Dmitrij
Usztyinov, a védelmi ipart felügyelő miniszter és 1965-től a Központi
Bizottság titkára – ebben a helyzetben ez fix kettes. Hruscsov bukásával
Cselomej gyakorlatilag elvesztette az esélyét is annak, hogy elnyerje
az űrprogram vezetését – egyszerűen túl sok lett az ellenlábasa és túl
kevés a befolyásos támogatója.
Msztyszlav
Keldis, matematikus, fizikus, gépészmérnök, a szovjet űrprogram egyik
meghatározó alakja, aki főleg a robotszondák és műholdak fejlesztésében
vett részt
Misin 1946 óta volt az OKB-1
második embere, és a rakétafejlesztésekkel foglalkozott, az R-7
rakétacsalád megvalósulásában jelentősen kivette a részét, illetve az N1
fejlesztésével foglalkozott. Körülbelül ebben az időben a sztálinista
időkből származó, rossz emlékeket hordozó OKB jelöléseket is elkezdték
elhagyni, így lett az OKB-1-ből a CKBEM (~Központi Kísérleti Gépgyártási
Tervezőiroda rövidítése), majd az OKB-52-ből (amit ugye Cselomej
vezetett) CKBM (~Központi Gépgyártási Tervezőiroda rövidítése), és
Glusko OKB-456-osa is Energomas tervezőiroda névre lett átkeresztelve.
Az
új vezető egy kaotikus állapotban lévő űrprogramot örökölt, négy
Voszhod űrhajó útja volt tervezve, ám az erőforrások nagy része az
űrhajók előkészítéséről a Szojuz űrhajó nem kevesebb, mint három plusz
két változatának (az 7K-OK Föld körüli utakra tervezett, a 7K-L1
Holdmegkerülő és a 7K-LOK Holdraszállóprogramhoz tervezett verziója,
plusz a katonai kémfeladatokra szolgáló Szojuz-R és később Szojuz VI
változat) és az N1 rakéta fejlesztésére voltak átcsoportosítva, így
folyamatos csúszásokkal szembesültek. Cselomej még 1965-ben megbízást
kapott Hruscsov utasítására, hogy egy Hold-megkerülő utat valósítson meg
az LK-1 űrhajójával és a holdraszállást az LK-700 űrhajóval, de amikor
vezércsere történt, Koroljov elérte, hogy az UR-500K rakétához egy
Szojuzon alapuló megoldást (az L1-et) kelljen használnia a
holdmegkerülésre, a holdraszállás pedig a "saját" N1 / 7K-LOK / LK trió
feladata lesz.
Cselomej meg örülhetett annak,
hogy UR-500K rakétája 1965-ben kétszer sikeresen elindult a világűrbe,
noha nyilván lesújtotta, hogy alulmaradt Koroljovval szemben. Eközben
ismét elővették a bolygóközi szondák esetét is, noha az első
Vénusz-szondát már 1961-ben megpróbálták elindítani, de nem hagyta el a
Föld gravitációs terét, és az emberes űrutak prioritása miatt nem is
próbálkoztak vele újra jó ideig. 1965-ben a Venyera-2 már elindult a
Vénusz felé, de útközben elvesztették vele a kapcsolatot, és később sem
sikerült újra felvenni vele – a Venyera-3 ugyan így járt. Az R-7
családba tartozó Molnyija hordozórakétán induló Luna-9 szonda viszont
1966. február 3-án sikeresen leszállt a Hold felszínére, ismét megelőzve
az amerikaiakat – és újra nagyon fontos sikerélményhez juttatta a
szovjet űrprogramban résztvevőket.
Georgij Babakin, a Lavocskin-iroda főtervezője 1965 és 1971 között
Azt
már csak a margóra, hogy ez a kis győzelem még Koroljov döntéseihez
volt köthető. Eredetileg az OKB-1 felelt az űrszondákért is, így például
a Hold felszínén landoló E-6 jelölést viselő műholdakért. Mikor
Hruscsov döntése 1964-ben végre az emberes Hold-program terén több
erőforrást biztosított, Koroljov nekiállt átszervezni a feladatokat,
ennek egyik része volt, hogy az 1960-ban a Cselomej által irányított
OKB-52-be olvasztott Lavocskin-tervezőirodát újra függetlenítette
(aligha véletlenül tett így Koroljov, feltehetően részben riválisának
szeretett volna alápörkölni), és ők kapták meg a Hold- és bolygóközi
kutatószondák fejlesztését. A régi-új OKB-301-et Georgij Babakin
vezetésével hozták létre, és miután megkapták az OKB-1-től az utolsó két
félkész E-6-ost, némileg átalakították őket, új irányítórendszert
építettek a részére, és alapos tesztelésnek vetették alá. A
Lavocskin-irodára részben azért eset Koroljov választása, mivel az
korábban az alapos és mélyreható tesztelést favorizáló mérnökökből állt,
ahol hagyományai voltak már ezeknek a fejlesztési eljárásoknak.
Maga
Koroljov az elégtelen pénzügyi és erőforrási lehetőségekkel indokolta
azt, hogy saját irodája is sokszor élesben tesztelt mindent (ezt azért
nehéz elhinni, mert akkor is így jártak el, amikor több erőforrást
kaptak). Megtervezték, összeépítették a különféle rakétákat, műholdakat,
űrhajókat, majd elindították őket, és figyelték, mi történik. Összetett
földi teszteket csak az 1960-as évek közepétől kezdték el erőltetni
(noha később az N1 első fokozatánál nem valósult ez meg). Utólag sok
helyen lehet olvasni, hogy a szovjet űrprogram nehézségeinek ez az
eljárás volt a gyökere, amelyet nagyon nehezen vetkőztek csak le...
A britek által fogott egyik Luna-9 felvétel...
Erre
jó példa, hogy a Lavocskin-iroda által továbbfejlesztett E-6M
holdszondából rögtön az első sikeresen teljesítette a feladatát: miután
elindult a Hold felé, már Luna-9 néven le is szállt, és jeleit a brit
Jodrell Bank rádióteleszkóp sikeresen vette, a Hold felszínén készült
első felvételekkel együtt.
Az ilyen sikerekre
pedig nagy szükség volt ekkoriban a szovjet űrprogram számára, és az
1965 végétől kevés ilyenre volt példa. A problémákat nagyszerűen
bemutatja a Voszhod program további élete. Eredetileg még 1964
októberében az volt a terv, hogy egyetlen űrhajóssal a fedélzetén 12,
majd 15 napos világűrben töltött időtartam-rekordokat állítanak fel, ez
lesz a Voszhod-3 útja. A cél a Gemini programban kitűzött utak sikerének
aláásása, vagyis több (három) embert felküldeni egy űrhajóval, előbb
végrehajtani az első űrsétát, illetve megőrizni az időtartam-rekordot a
Szovjetunió számára.
Érdekesség, hogy a Gemini
programban a valódi (manőverezéssel elért) űrrandevú megvalósítása és a
dokkolás teljesítése is szerepelt, de ezeket a Voszhod programba sehogy
sem lehetett teljesíteni. Viszont az első két célt az első két Voszhod
űrhajó teljesítette, noha az ezeken az utakon közben felmerült problémák
(például az, hogy a manuális visszatérő manőverhez szükséges Vzor
kijelzőt a hajó kezelőszerveinél ülő űrhajós nem látta) miatt az űrhajó
áttervezését és átépítését tartották szükségesnek. Nem mellesleg pedig a
létfenntartó rendszert is újra kellett gondolni, hogy a legalább 15
napos űrutazásnak bátran nekiugorhassanak.
Egy Voszhod (nincs katapultülés) két "kutyaóllal", ilyen volt a Kozmosz-110 is
Mintha
nem lenne elég ez is, a Gemini 5 útjának egyik kísérlete többek között
Földről indított rakéták hajtóművének megfigyelése volt. Nem teljesen
tisztázott minden körülmény, de a lényeg, hogy a szovjetek ezt egy
rakéta-indítás észlelő rendszer tesztelésének gondolták, és a szovjet
hadsereg egy hasonló tesztet kért (vagy inkább követelt) Koroljovtól.
Ezért a Voszhod-3 egyik fő feladatának egy ballisztikus rakétaindítás
észlelése köré lett felépítve, és más katonai célú kísérletek lettek
meghatározva. Mellesleg Koroljov egy saját kis kísérletet is szeretett
volna végrehajtatni, amely szerint az továbbfejlesztett Vosztok-K rakéta
harmadik fokozatát egy kábellel összekötötték volna a
Voszhod
űrhajóval, és megpörgetve őket kismértékű mesterséges gravitációt hoztak
volna létre az űrhajóban. Mintegy mellékesen a korábbi 15 napról 20
napra emelték az űrutazás tervezett hosszát, hogy az 1965 végére
tervezett 14 napos Gemini-7 utat egyértelműen túlszárnyalják. A
létfenntartó rendszert újra elkezdték átdolgozni, hogy a kitűzött
céloknak megfeleljen. Koroljov halála után, 1966. február 22-én indult a
Kozmosz-110, ami valójában egy Voszhod űrhajó volt, fedélzetén két
kutyával (Veterok és Ugoljok), majd 21 napig keringett a Föld körül,
végül pedig sikeresen visszatért a Földre, bizonyítva, hogy az űrhajó
maga képes a feladatot teljesíteni.
Veterok és Ugoljok, akik időtartam rekordot döntöttek
Misin
alapvetően követte mentora utasítását az N1 / Szojuz 7K-LOK / LK
prioritás terén, de mivel a Voszhod-3 nehéz szülésnek indult eleve,
menet közben elengedték a mesterséges gravitációra vonatkozó kísérletet,
illetve az út hosszát 18 napban határozták meg. Így április közepén
kellett volna indulnia, azonban az R-7 hordozórakéta-család Voszhod
alfajából egy példányának nem sikerült elérnie a kitűzött pályát április
elején, így május 20., majd május 22. lett a kitűzött indítási időpont,
hogy kizárhassák a hiba megismétlődését. Csakhogy május 10-én egy
értekezleten Leonyid Szmirnov, a kommunista párt egyik prominens
képviselője sokkolta a jelenlévőket azon bejelentésével, hogy a
kormányzat nem látja értelmét a Voszhod-3 útjának, mivel nem nyújt semmi
olyat, amivel a Gemini űrhajók útjain jóval túlmutatna.
Mintegy mellékesen pedig a többi Voszhod utat is törölték a tervekből, ide értve a női űrsétára szánt Voszhod-4-et, a 20 napos időtartam-rekordra tervezett Voszhod-5-öt, és a rögzítőkötelek nélküli űrsétára szánt Voszhod-6 repülést. Ezekre az utakra az űrhajók és a rakéták építés / fejlesztés alatt álltak (még ha Koroljov és Misin lassította is ezt), a személyzet (a tartalékokkal együtt) pedig ki volt választva. Misin ugyan a gyakorlatilag indításra kész Voszhod-3-at még 1966 őszén újra felhozta, hogy a folyamatosan csúszó Szojuz űrhajó első útjáig legyen egy szovjet emberes repülés, de végül (pontosan nem ismert okokból) nem harcolt érte túlságosan komolyan, és így sor sem került rá...
Mintegy mellékesen pedig a többi Voszhod utat is törölték a tervekből, ide értve a női űrsétára szánt Voszhod-4-et, a 20 napos időtartam-rekordra tervezett Voszhod-5-öt, és a rögzítőkötelek nélküli űrsétára szánt Voszhod-6 repülést. Ezekre az utakra az űrhajók és a rakéták építés / fejlesztés alatt álltak (még ha Koroljov és Misin lassította is ezt), a személyzet (a tartalékokkal együtt) pedig ki volt választva. Misin ugyan a gyakorlatilag indításra kész Voszhod-3-at még 1966 őszén újra felhozta, hogy a folyamatosan csúszó Szojuz űrhajó első útjáig legyen egy szovjet emberes repülés, de végül (pontosan nem ismert okokból) nem harcolt érte túlságosan komolyan, és így sor sem került rá...
Irina Szolovjova és Valentyina Ponomarjova, a Voszhod-4 kitűzött legénysége,
Szolovjova az űrsétára is kiképzést kapott, ő lehetett volna az első női űrsétát végrehajtó kozmonauta
Szolovjova az űrsétára is kiképzést kapott, ő lehetett volna az első női űrsétát végrehajtó kozmonauta
Misinnek
ugyanis úgy vélte, hogy a Voszhod több sebből vérzik, és a Szojuz
mihamarabbi útjára kell koncentrálnia. Csakhogy a Szojuz fájdalmasan
messze volt attól, hogy kész űrhajónak nevezhessük...
A Szojuz űrhajó bemutatása
Az első
űrhajókkal (akár a Vosztok, akár a Mercury esetét nézzük) szemben nem
voltak túl nagy elvárások: vigyék fel az űrhajóst Föld körüli pályára,
és lehetőleg élve hozzák is vissza. Kényelem, megfelelő
munkakörülmények, ne adj isten ergonómia nem szerepelt az igénylistán.
Paradox módon a második generációnak nevezhető, az első űrhajókból
származtatott Voszhod és Gemini sem igazán mutatott ezen túl. A Voszhod
három embernek nagyon szűk volt, de két embernek sem kényelmes hosszabb
ideig. A Gemini, ha lehet, még ennél is rosszabb volt, hiszen ott a két
űrhajós maximum űrséta esetén hagyhatta el a katapultülését, amúgy
indulástól érkezésig jobbára egy helyben ültek (visszautalnék a Gemini-7
majdnem 14 napos útjára, el lehet képzelni...).
Thomas P. Stafford a Gemini-9A űrhajóban – láthatóan nem egy táncterem...
Alapvető
űrhajóépítési egyszeregy, hogy lehetőleg minimális tömegre kell
törekedni, hiszen szó szerint minden kilogramm számít. Viszont ahhoz,
hogy az űrhajósok számára megfelelő élet- és munkateret biztosítsanak,
valami módon mégis nagyobb teret kellene létrehozni. Mivel nagyobb
hordozórakéta nem volt reális belátható időn belül, ezért az R-7
rakétacsaláddal szándékoztak több elemből álló, az űrben összedokkoló
mini-űrállomásszerű megoldással továbblépni. Ezt a Szever (5K) űrhajóval
kívánták megvalósítani, amelynél először is a kerek visszatérő modul
helyett egy lekerekített csonkakúp alakra tértek át, vagyis a légkörbe
érve az áramlás miatt ennek a keskenyebbik fele fog a haladási iránnyal
szemben elhelyezkedni, így stabilizálni lehet az útját, és a Vosztok /
Voszhod legénysége által átélt "centrifuga élményt" mellőzve lehet
visszatérni.
A Szever már emlékeztet a Szojuzra, az áramellátást napelemekkel oldották volna meg, de csak két modulból állt még
A
Szever viszont egyszerűen túl nagy és nehéz volt, viszont a megfelelő
méretű beltér ára ez volt. Erre a 7K tervnél (a későbbi Szojuz) egy
ügyes trükköt vetettek be. A Vosztok / Voszhod (és a Szever) két
modulból állt, az űrhajóst szállító visszatérő modulból és a műszaki
modulból, amely az energiaellátást, manőverezést, kommunikációt és a
bizonyos szintig a létfenntartást biztosítja. A Szojuz esetén egy
harmadik modult is bevetettek, egy orbitális modult. Ez a modul plusz
munka- és életteret biztosít, de mielőtt az űrhajó visszatérne a Földre,
leválasztja a műszaki modullal együtt, így a visszatérő modul (amelyet
hővédő pajzzsal kell ellátni, és a leszálláshoz ejtőernyővel kell
lelassítani) a lehető legkisebb és legkönnyebb lehet – vagyis a Szever
visszatérő moduljához képest kétharmad méretű volt csak, és jóval
könnyebb. A margóra meg kell jegyezni, hogy a 7K első inkarnációja
valójában négy modulból állt, a műszaki modul mögött egy gyűrű alakú
rendszerben az automatikus dokkoláshoz szükséges rendszerek lettek volna
elhelyezve, amelyet a 7K / 9K / 11K összecsatlakozás után
leválasztottak volna. Ezt később a műszaki modulban helyezték el.
A
General Electric D-2 jelölésű Apollo terve, az orbitális (zöld),
visszatérő (kék) és műszaki (piros) modulfelépítéssel – végül James Webb
NASA vezető figyelmen kívül hagyta a megbízott cégek javaslatait, és a
NASA Langley űrközpont munkatársainak tervét választotta...
Itt
egy picit meg kell állni, hogy a Szojuz nagysága előtt leboruljunk,
tudniillik megérdemli. A Szojuzt azzal, hogy három modulos megoldásra
váltott, roppant rugalmasan lehetett a legkülönfélébb feladatokra
használni (Föld körüli utak, holdutazás, Föld körüli űrállomás
kiszolgálása) – ugyanakkor ehhez képest a szerkezeti tömege minimális
lehet. Az Apollo űrhajó parancsnoki modulja három (igaz szkafanderben
lévő) űrhajósnak nyújtott 6,2 köbméter életteret, és 5,5 tonnát nyomott –
eközben a Szojuz űrhajó ugye ~6,5 tonna volt, cirka 6,5 köbméter
életteret nyújtott összesen, de ez egy komplett űrhajó volt, amely saját
energiaforrással, hajtóművel, sőt, az orbitális modul lévén saját
zsilipkamrával is rendelkezett! Noha csúnya vargabetűknek köszönhetően a
Szojuz a mai napig használatban van, sőt, a másik jelenleg is
használatban lévő embert szállítani képes űrhajó, a SzenCsou is
alapvetően a Szojuz másolata, de ez azért mindenképpen tiszteletre méltó
eredmény. A margóra pedig felírhatjuk, hogy anno a megbízott cégek
által asztalra tett Apollo elemzések egyike, a General Electric D-2
megoldásaiban emlékeztet a Szojuzra, tehát a túlparton is voltak
olyanok, akik ugyan arra jutottak, mint a szovjetek. Ezek után kicsit
nehéz megérteni, hogy a NASA miért ragaszkodik az Apollo-féle
megoldáshoz a 2000-es évek után, ha egyszer már egyértelműen kiderült,
hogy kevésbé hatékony...
A 7K, más néven a Szojuz-A, az orbitális modult merevítőrudak tartják még a helyén
A
már korábban említett 7K / 9K / 11K "vonat" szükségessé tette az űrbéli
dokkolást, mégpedig a szovjet gondolkodásmódnak megfelelően
automatikusan. Ennek tesztelésére (és a szovjet emberes űrprogram
folyamatosságát fenntartandó) egy Föld körüli pályára szánt Szojuz
variánson is elkezdtek dolgozni – ez lett a 7K-OK, de elnevezés terén
maradt csak Szojuz. Ezen a variánson mutatjuk be az űrhajó felépítését,
amely már több mint fél évszázada szolgálja az emberes űrutazást.
A Szojuz 7K-OK három fő modulja
Előlről
indulva az orbitális vagy lakómodul az első egysége az űrhajónak.
Alapvető célja az, hogy a legénység számára plusz munka- és életteret
nyújtson, ahogy fent lehet látni, először hengeres kialakítással
számoltak, de a végleges változatnál egy csaknem teljesen gömb alakra
tértek át, azért csaknem, mert a két (egyébként magnézium-ötvözetből
készült) félgömb közé egy cirka 30 centiméteres hengeres elemet
építettek be. A modul így 2,2 méter átmérőjű, de hozzávetőleg 2,6 méter
hosszú (plusz az orrára szerelt dokkoló szerkezet, amivel akár 3,5
méteresre is "nőhetett"), a beltere összesen 6,4 köbméteres, ám ezek egy
részét különféle tárolók, rendszerek foglalják el, így az űrhajósoknak 4
köbméternyi teret hagynak. Az egység külső felén voltak a dokkoláshoz
szükséges rádióantennák és radaros távolságmérők, illetve a
kommunikációs antennák. A 7K-OK esetében nem volt dokkolórendszer része a
zsilipajtó, alapvetően a Holdutazásnál alkalmazni szánt
összekapcsolódás és űrsétával való átszállás volt a céljuk.
A
beltérben egy toalett, a létfenntartó rendszer egyes elemei, plusz
kommunikációs rendszer, illetve a dokkoláshoz szükséges rendszerek
lettek elhelyezve, a modul alján pedig a visszatérő modulhoz kapcsoló,
mindkét oldalról zárható zsilipajtóval látták el. Az első változatoknál
az egyetlen másik ajtó egy 640 mm-es zárható ajtó volt az orbitális
modul alsó részén, ezen keresztül szálltak be az űrhajósok indítás
előtt, illetve űrséta alkalmával itt tudták elhagyni az űrhajót. A
létfenntartáshoz kapcsolódó elemek közé tartozott az űrhajósok által
kilélegzett szén-dioxidot (CO2) megkötő, kálium-szuperoxidra (KO2) és
lítium-hidroxidra (LiOH) épülő ágyak alkalmazása.
A végleges 7K-OK orbitális modul belső kialakítása, amit 1964-ben jóváhagytak,
a "konyhaszekrény" és a "dívány" elnevezés adta magát a belteret uraló elemekre
a "konyhaszekrény" és a "dívány" elnevezés adta magát a belteret uraló elemekre
A
korai Szojuzok esetében a dokkolókapcsok az orbitális modul orrán
voltak elhelyezve, de a két űrhajó között űrsétával lehetett csak
átszállni (ez volt a terv egyébként a holdutazásnál is, vagyis a Szojuz
és az LK Holdkomp között űrsétával szállhatott át az űrhajós). Ehhez az
orbitális modult zsilipként lehetett használni, lezárva a visszatérő
modul felé vezető ajtót, így a visszatérő modulban a túlnyomás
megmaradt. A ma is ismert, zsilipajtóval párosított dokkolórendszert
csak később, a Szojuz-10 útjára fejlesztették ki. A modulból két kis
kerek ablakon keresztül lehet kitekinteni, az egyik az ajtóval szemben, a
másik pedig az ajtó felett van.
A belteret alapvetően két nagyobb elem uralja, a nagyobbik a "szervant" (~tálalószekrény), a másik pedig "divan"
(dívány) nevet kapta a használóitól. Előbbiben helyezték el a legénység
számára az étel- és vízkészletet, itt kapnak helyet a különféle
tudományos kísérletek eszközök, valamint az extra kommunikációs rendszer
és a hulladéktárolók. A másikat, nevének megfelelően egyrészt ülő /
pihenő helyként lehet használni, illetve alatta tárolórekeszeket
helyeztek el további készleteknek. Az űrsétához használatos űrruhát
szintén ebben a modulban helyezték el.
Egy 7K-OK orbitális modul, "női" dokkolókapoccsal és külső hőszigetelő borítás nélkül
A
beltérben kapaszkodókat helyeztek el, a fal felső részén videokamera és
egy levegőmozgatásért felelős ventilátor is helyet kapott. A modul
energia- és hőháztartását a műszaki modultól kívül elvezetett vezetéken
keresztül oldották meg. Az orbitális modul (mivel nem kell elviselnie a
visszatéréskor fellépő erőket) könnyű szerkezetű (cirka 1100 kilogramm a
teljes modul), vékony falú, a hőszigetelését (ahogy a visszatérő
modulét is) egy külső, puha takaróréteg biztosítja.
Egy 7K-OK Szojuz, jól látható a zöld hővédő takaróréteg
A
második eleme a Szojuznak a visszatérő modul, nevéből fakadóan csak ez
tér vissza egyben a világűrből, így ezt kellett a legmasszívabbra
megépíteni és hővédelemmel ellátni, ezért a méreteit (és tömegét)
amennyire lehet igyekeztek minimalizálni. A lekerekített csonkakúp alakú
modul 2,2 méter átmérőjű, 2,1 méter hosszú és cirka 2,9 tonnát nyom. A
masszív modul beltere nem egészen 4 köbméter, ám ennek jó részét a
beltérbe "betüremkedő" ejtőernyő-tárolók (fő és tartalék) határozzák
meg, illetve a székek alatti kiszolgáló rendszerek, a személyzet számára
így hozzávetőleg csak 2,5 köbméter marad. Az ejtőernyők egy kisebb
stabilizáló, illetve egy főernyőből állnak, és ahogy említettem, a
biztonság kedvéért két teljes szettet építettek be. Az űrhajó alján
elégő (ablatív) hővédő pajzs található, a leszállás utolsó fázisában ezt
leoldják, és alatta négy (később hat) kis méretű, szilárd hajtóanyagú
fékező rakétát helyeztek el – ezek közvetlenül a földet érés előtt
indulnak be, a lehetőségekhez képest minimalizálva a becsapódás
sebességét.
Egy
már erősen viseletes 7K-OK Szojuz visszatérő kapszulájának beltere, a
fent két oldalt látható betüremkedés a fő és tartalék ernyők tárolói
A
személyzet három fő lehet, akik a 7K-OK esetében a Voszhodhoz hasonlóan
szkafander nélkül (tömegcsökkentés miatt) foglalnak egymás mellett
helyet, a térkihasználás miatt, és hogy munka közben lehetőleg kevésbé
zavarják egymást, a három ülés "W" alakban van elhelyezve, vagyis a két
szélső "kifelé dől". Így noha az űrhajósok lábai közel vannak egymáshoz,
vállmagasságban a lehető legmesszebb vannak. A kezelőszervek a középső
ülés előtt koncentrálódtak, tehát a középső ülésben ülő űrhajós a
"pilóta", illetve sokszor az űrhajó parancsnoka is.
A később szerencsétlenül járt Szojuz-11 személyzete pózol kiképzés közben egy szimulátorban,
jól látható a kezelőpanel és a a visszatérő modul általános elrendezése
jól látható a kezelőpanel és a a visszatérő modul általános elrendezése
A
panel az első Szojuz verziónál alapvetően egyszerű adatokat közölt – a
leglényegesebb az alul elhelyezett Vzor kijelző, amely itt egy, a
visszatérő modul oldalán (az űrhajósok "lába" felől) kibocsátott
periszkóp képét mutatta. A kitolható periszkópra azért volt szükség,
mert így tudták csak megoldani, hogy a kezelőszerveknél ülő űrhajós
előrefelé láthasson. A műszerfal bal oldalán egy kis földgömböt
helyeztek el, amely (először csak nappal) az űrhajó relatív helyzetét
mutatta hozzávetőlegesen (ezt hamarosan egy csillagkövető szenzor
segedelmével a Föld árnyékos oldalán is biztosítani tudták, noha az
elején elég megbízhatatlanul), erre elsősorban akkor van szükség, ha
kézzel kell a fékező manővert végrehajtani, így láthatják, hogy
körülbelül mikor kell beindítani azt. Az űrhajó irányításához szükséges
kezelőszervek két előre húzható tartón elhelyezett botkormány képében
lettek beépítve, szintén a középső székből használhatóan. A modul
rendelkezik nyolc apró pozicionáló hajtóművel, ezek dedikáltan a
visszatéréskori korrekciókra vannak szánva, hidrogén-peroxid (egy
komponensű) hajtóanyaggal. Az visszatérő modul csak egy kis
akkumulátorral rendelkezik, amely a legalapvetőbb rendszereket cirka egy
napig képes kiszolgálni.
A harmadik részegység a
műszaki modul, ez a hengeres, 2,1 méter hosszú és 2,5 méter átmérőjű,
mintegy 2,65 tonnás modul felel az energiaellátásért, a hőháztartásért,
az űrbéli manőverezésért és a pozicionálásért. Amíg a korábbi szovjet
űrhajóknál az energiaellátásért csak az akkumulátorok feleltek, a Szojuz
végre napelemekre támaszkodhatott, amely hosszabb időtartamú utaknál
jóval könnyebb tömeget tett lehetővé. A két napelemtábla 500 Watt
elektromos energiát termel ideális körülmények között – ez nem sok, de a
célnak tökéletesen megfelelt, és így a műszaki modulban lévő
akkumulátorokat elég volt olyan kicsire tervezni, hogy egy (takarékosan
két) napra elégséges energiát biztosítsanak az egész űrhajónak.
Egy
Szojuz 7K-OK makett, látható a műszaki modul külső felén a radiátor (a
"hurkák", amik valójában csővezetékek), a napelem, és hátul az Igla
dokkolórendszer gyűrűje, valamint a hajtóműmodul
A
hőháztartás biztosítására radiátorokat szereltek a műszaki modul külső
felére, folyékony és gyúlékony hőközvetítő közeget használva arra, hogy a
két másik modulból a felesleges hőt kisugározzák. Ebben a modulban
lettek elhelyezve a Nap helyzetét megállapító fotocellák, amelyek a hajó
helyzetét tudják ez alapján megállapítani. A modul végén, egy gyűrű
alakú házban helyezték el az Igla dokkolórendszer számítógépét és
rendszereit.
A KTDU-35 hajtóműkomplexum, középen a fő, mellette a két tartalék hajtóművel,
illetve a négy kormány-fúvókával, mögöttük pedig láthatóak a hajtóanyag-tartályok és a csőhálózat
illetve a négy kormány-fúvókával, mögöttük pedig láthatóak a hajtóanyag-tartályok és a csőhálózat
A
modul leglényegesebb eleme persze a KTDU-35 hajtómű, amit az OKB-2
(később KBHM, végül Iszajev-)tervezőcsoport alkotott meg. A KTDU-35 egy
elég különleges hajtómű, egy fő- és két segéd-égőtere van, utóbbiak
tartaléknak szolgálnak, ha a főhajtómű nem indulna be valamiért. Az
üzemanyaga UDMH, az oxidálószer AK27I (73% HNO3 és 27% N2O4) – igen,
miközben Koroljov a rakétáknál üldözte a toxikus és öngyulladó
hajtóanyagokat, az űrhajónál ők sem tudtak jobb megoldást találni. Ez a
hajtóanyagpáros viszonylag jól tárolható (nem szükséges mélyhűteni),
miközben az, hogy a két anyag öngyulladásra képes együtt, szükségtelenné
teszi a gyújtóberendezést – nem véletlen, hogy a legtöbb űrhajó (és nem
csak az ember irányította) ilyen vagy ehhez hasonló párost használ a
mai napig.
A KTDU-35 azonban relatíve szerény
képességekkel bír, mindössze 4,09 kN (főhajtómű) + 4,03 kN (tartalék
hajtóművek) tolóerővel rendelkezik, ami miatt a manőverek
végrehajtásához hosszú ideig kell működtetni. A Szojuz delta-V
(pályaváltoztatás képességének mértéke) értéke ~390 m/s, ez a Vosztok
esetében 140-155 m/s volt, és nagyságrendileg kb. 120-150 m/s szükséges a
fékezőmanőverhez, a többi felhasználható pályamódosításokra,
űrrandevúra, dokkolásra. Az 1+2 hajtómű körül 4 db ferdén elhelyezett
pozicionáló fúvókát helyeztek el, ezek szintén a főhajtómű üzemanyagával
működtek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése