2018. február 25., vasárnap

A Szovjet / Orosz emberes űrprogram története IX.

A Szojuz újra száll

Noha a Szojuz-1 katasztrófája súlyos csapás volt a szovjet űrprogramra, egy pillanatra sem merült fel, hogy a programot felfüggesszék – szemben az Apollo-1 utáni esettel, ahol kongresszusi meghallgatásokra volt szükség ahhoz, hogy a törvényhozásban ülőket meggyőzzék arról, valóban érdemes tovább pénzelni ezt a veszélyekben bővelkedő programot. A szovjet mérnökök rögtön nekiálltak az ejtőernyőrendszer és a 45K csillagkövető szenzor áttervezésének. Az új ernyőtárolót előzetes tesztelésnek vetették alá, amely 1967 júniusában sikeresen be is fejeződött, de csúszást okozott az eredetileg augusztusra tervezett személyzet nélküli tesztútnál, Misin ezúttal nem feszítette túl a húrt, és Usztyinovnak októberre ígért egy személyzet nélküli páros Szojuz repülést, és ha ott minden rendben megy, novemberben már személyzettel fogják végrehajtani azt.

 
Ez eredetileg a Szojuz-1 / 2 tervezett dokkolását ábrázolná,
de végül is ugyanígy nézett ki a Kozmosz-186 / 188 (majd 212 / 213) találkája...

Néhány nem várt esemény (többek között az előbb induló Szojuz energiarendszerében talált megégett kábelek) miatt az első indítást október 27-ére kellett elcsúsztatni, ám végül a 6. gyártási számú Szojuz 7K-OK, Amur kódnévvel illetve Kozmosz-186 jelöléssel sikeresen pályára állt. Az első három nap alatt néhány kisebb hiba bekövetkezett a parancsok továbbítása terén, és a csillagkövető szenzor is megmakacsolta magát egyszer, ám végül az űrhajó összes rendszere megfelelően működött, és a kijelölt pályán haladt, így minden adott volt a második, 5. gyártási számú, Bajkál kódnevű Szojuz startjához. Ez az indítás is probléma nélkül zajlott le, és pályára állás után Kozmosz-188 jelöléssel be is jelentették. Noha eredetileg a két korábbi (személyzet nélküli és személyzettel repülő) Szojuz útnál is úgy tervezték, hogy a dokkolásnak csakis a Szovjetunió felett szabad végbemennie, hogy folyamatos rádiókapcsolatban legyenek az űrhajókkal. ez esetben úgy döntöttek, hogy kiadják a parancsot, elfogadva, hogy bő egy óra múlva hallhatnak újra a két hajóról, remélhetőleg már összedokkolva.

 
A dokkoló Szojuz kameraképe...

Amikor pedig újra sikerült a rádiókapcsolatot létrehozni, örömujjongás tört ki, ugyanis a két űrhajó sikeresen összedokkolva keringett immár a világűrben. Kiderült, hogy a Kozmosz-186, ha a tervezettnél több hajtóanyagot is elhasználva, de sikeresen megközelítette a Kozmosz-188-at, ám mivel a fizikai kapcsolódáskor túl nagy volt az oldalirányú sebesség, a dokkolórúd elgörbült, így cirka 8,5 centis rés maradt a két űrhajó között, amely megakadályozta az elektromos csatlakozást. Ettől függetlenül maga a dokkolás sikeresen lezajlott, és két keringési fázissal később utasítást adtak a szétválásra, amelyet tökéletesen hajtottak végre. Az alacsony hajtóanyag mennyiség miatt a Kozmosz-186-ot hozták vissza először, de a 45K szenzor ismét rosszul teljesített – a Nap erős fénye miatt nem tudta stabilan követni a kijelölt csillagot, így a fékezőmanőver nem sikerült a tervek szerint, és ballisztikus pályán tért vissza a kapszula, ám ennek ellenére teljesen sima landolást hajtott végre. A Kozmosz-188 esetében az előző hiba miatt nem a 45K szenzorra, hanem az ion-érzékelőre hagyatkoztak a hajó fékezőmanőverjének végrehajtásakor. Hogy pontosan mi történt, nem tudni, mert a manőverre valahol Dél-Amerika felett került sor, ám a vége az volt, hogy a visszatérő modul a vártnál sokkal laposabb pályán tért vissza, és mivel az önmegsemmisítő rendszer érzékelte, hogy a Szovjetunió területén túl érhet földet, felrobbantotta a kapszulát.


Korabeli kép a Kozmosz-186 és 188 űrhajókról – dezinformáció a hidegháborúból...

A szovjet média lelkesen dicsérte a szovjet űrprogram új sikerét, az automata dokkolást, ám eközben gondosan ügyeltek arra, hogy műholdakként és ne űrhajókként hivatkozzon a két Kozmosz jelöléssel illetett űrjárműre. Még fals ábrákat is gyártottak, amelyek szerint nem Szojuzok, hanem két hengeres, napelemszárnyas jármű csatlakozott össze. A mai napig sok helyen ezeket az ábrákat látni a Kozmosz-186 / 188 kapcsán, nem pedig a Szojuz 7K-OK űrhajókat ábrázolókat.

 
Szerjogin és Gagarin MiG-15UTI-jának roncsai....

1968. március 27-én Vlagyimir Szerjogin mögött ülve Jurij Gagarin életét veszti egy MiG-15UTI kiképzőgépben, az időjárás nem volt kedvező, ám a hivatalos vizsgálat szerint sem a gép roncsaiban, sem a pilóták vérében nem találtak semmi olyasmit, ami a balesetre magyarázatot adhat. A balesetet azért fontos megemlíteni, mert számtalan mendemonda és összeesküvés-elmélet épült köré, a leghitelesebb magyarázat talán Alekszej Leonovtól érkezett, aki szerint egy Szu-15-ös vadászgép súlyosan megszegve a repülési előírásokat, kis magasságban, hangsebesség feletti sebességgel törte át a felhőzetet 10-15 méterre Gagarinék MiG-15UTI-jától. A nagy sebességű légörvények vezettek a gép lezuhanásához, és a személyzet (ha egyáltalán magánál volt - Cifu) nem tudta már kivezetni onnan. Leonov szerint a valóságot azért hallgatták el (többek között Kamanyin is), mert túl sokat árthatott volna a légierőnek.

Noha eredetileg novemberre tervezték a Szojuz 7K-OK dokkolást személyzettel is megvalósítani, az ejtőernyőrendszer alapos tesztelése és jóváhagyása nélkül az nem indulhatott el. Márpedig e mellett még ott van a csillagkövető szenzor esete, amelyet teljesen újraterveznek. A problémák miatt még egy személyzet nélküli dokkolást, és mindkét űrhajó sikeres visszatérését jelölték meg az emberes űrrepülés előfeltételének. Az új 76K infravörös csillagkövető szenzorokkal felszerelt 7-es és 8-as gyártási számú Szojuz 7K-OK űrhajók 1968. április 14-én és 15-én indultak, jelölésük Kozmosz-212 és 213. Sikeres volt az új szenzor tesztelése Kozmosz-212-nél, majd miután a 213-as is sikeresen pályára állt, az előbbi megkezdte az automatikus dokkolást. A javított dokkolási automatika ezúttal tökéletes kapcsolódást hajtott végre, a Kozmosz-186-nál előforduló felesleges manőverek nélkül. A szétválás után a 212-es április 19-én sikeres landolást hajtott végre, a 213-as esetében viszont az erős szél miatt a földet érés után kapszulát több kilométeren át vonszolta az ejtőernyő. Efféle problémára korábban is akadt példa, akkor és most is úgy vélték, hogy ez nem valódi gond, hiszen ha lett volna ember az űrhajóban, akkor kioldhatta volna az ejtőernyő rögzítését, és így nem történt volna komolyabb baj.

 
Egy Szojuz 7K-OK tesztelés alatt

A tartalék ejtőernyő miatti aggodalom miatt egy további személyzet nélküli 7K-OK utat iktatnak be, ez lesz a Kozmosz-238, amely augusztus 28-án indul a világűrbe. Az űrhajó sikeresen teljesíti a feladatát, és szeptember elsején tökéletes sikerrel földet ér. Misin egy "0+1" tervet tesz le az asztalra. Egy személyzet nélküli 7K-OK pályára áll, majd ha minden rendben, egy második egyetlen űrhajóst szállító 7K-OK-t indítanak. Utóbbi dokkol az előbbivel, ez esetben kézzel irányítva (az űrhajósok és vezetőjük, Kamanyin feleslegesnek tartja az automata dokkolás megismétlését). 1968. október 25-én egy személyzet nélküli Szojuz 7K-OK tehát elindult a világűrbe Szojuz-2 jelöléssel, majd miután minden megfelelőnek bizonyult a feladat végrehajtásához, egy nappal később elindult Komarov katasztrófája óta az első embert is szállító szovjet űrhajó, a Szojuz-3, fedélzetén Georgij Tyimofejevics Beregovojjal.

 
A Szojuz-3 az indítóálláson

A Szojuz-3 automatikusan megközelítette 200 méterre a Szojuz-2-t, majd Beregovoj átvette az irányítást, de 30-40 méternél észrevette, hogy "fejjel lefelé" (a hossztengelyen 180 fokkal elfordulva) áll a Szojuz-2-höz képest. Hogy egyértelmű legyen a pozíciója, megvárta, amíg a Föld napos oldalára érnek, de közben elsodródott a Szojuz-2 középvonalától – viszont ekkor a 80 kg-nyi hajtóanyagból már csak a fele állt rendelkezésére (30 kg-ot az automatikus megközelítés használt el, további mintegy 10 kg-ot a pedig a kézi megközelítés). Miközben próbálta újra megfelelő helyzetbe kormányozni űrhajóját, további 30 kg-nyi hajtóanyagot pazarolt el, márpedig 8-10kg-ot tartalékolni kellett a fékezőmanőver előtti feladatokra. Közben Beregovojt a Földről Misin sürgette, és értetlenkedett, miért nem sikerül dokkolnia. Végül Beregovoj feladta, és csak fotókat készített a Szojuz-2-ről, majd eltávolodott.


Georgij Beregovoj

A Szojuz-2 esetében az automatikus visszatérés a csillagkövető szenzor hibája miatt nem volt teljesen sikeres (két plusz keringési periódust is elhasznált a próbálkozásra), de végül is hibátlanul ért földet. A Szojuz-3 probléma nélkül, mindössze 10 km-re a kijelölt helytől fogott talajt, nagy megkönnyebbülésre. A Szojuzzal végre újra sikeres személyzettel történt űrrepülést hajtott végre a Szovjetunió, még ha a kijelölt feladatot nem is sikerült végrehajtani – Beregovoj a kézi irányítórendszert okolta a sikertelenségért, a mérnökök viszont inkább Beregovojt hibáztatták.
A dokkolás sikertelensége újra fellángoló vitákat szít, Kamanyin szerint az automatikus rendszerekbe vetett túlzott hit és a tőlük való túlzott függés miatt fogják elveszteni az űrversenyt, úgy véli, hogy amíg az amerikaiak kézzel irányított űrhajóikkal minden felmerülő hibát meg tudtak oldani (ami így ebben a formában nem volt igaz), addig az ő űrhajósai arra várnak, hogy az automatikus rendszerek elég megbízhatóak legyenek ahhoz, hogy ők is beülhessenek melléjük. Noha ezt nem írja le Kamanyin, de több űrhajós is megfogalmazta, hogy a kísérleti- és prototípus-repülőgépekkel való tesztelésnél is óhatatlanul előfordulnak végzetes balesetek, így aztán a Szojuz-1 esetében sem történt más, mint Komarov egy tesztrepülésben életét vesztette. Ez kétségkívül tragikus, ám velejáró veszélye a tesztrepüléseknek....

 
Vlagyimir Satalov két papírmasé modellel mutatja be a Szojuz-4 és Szojuz-5 dokkolását

A mérnökök az űrhajós-központú űrrepülést követelő hangokra viszont a sikeres Kozmosz-186 / 188 és Kozmosz-212 / 213 dokkolásra mutattak, amely az automatikus rendszerek létjogosultságát támasztja alá, miközben Beregovoj képtelen volt a feladatot végrehajtani. Döntés születik, hogy a Szojuz-4 / 5 repülésnél mégis kézzel dognak dokkolni, és ezúttal mindkét űrhajóban lesz személyzet. A Szojuz-4-gyel Vlagyimir Satalov fog indulni, majd ha nála minden rendben lesz, egy nappal később a Szojuz-5-tel Vaszilijevics Krunov, Borisz Volinov és Alekszej Jeliszejev is elstartol. A világűrben összekapcsolódnak, és Krunov valamint Jeliszejev átszállnak a Szojuz-4-be, majd a szétválás után a két űrhajó visszatér. Vagyis a Szojuz-1 és 2 meghiúsult útját valósítják meg.

 
Satalov a Szojuz-4 fedélzetén éppen a tubusos ételét fogyasztja

A Szojuz-4 1969. január 13-án indulna, ám a rossz időjárás miatt az indítást az utolsó pillanatban lefújják – ez az első példa ilyesmire a szovjet emberes űrprogramban, amit Satalov humorizálva úgy ütött el, hogy ő hajtotta végre a világ legrövidebb űrrepülését, továbbá ő az első, aki pontosan ott szállt ki az űrhajójából, ahol előtte beszállt, ami világelső precizitást bizonyít. Január 16-án a második kísérletre az indítás és a pályára állás említésre méltó esemény nélkül zajlik, és "szokás" szerint egy nappal később indul a Szojuz-5 Krunovval, Volinoval és Jeliszejevvel. A Szojuz-2 / 3 esete miatt nem rögtön a második űrhajó pályára állása után, hanem egy nappal később kerítenek sort a dokkolásra, a passzív szereplő Szojuz-5-öst az automatikus rendszerek segítségével 100 méterre közelíti Satalov, majd kézi irányításra vált, és első kísérletre sikerül neki a dokkolás.


A Szojuz-5 VZOR kijelzőjén a közeledő Szojuz-4 látható

Most Krunovon és Jeliszejeven a sor, akik ekkora már beöltöztek a Jasztreb ("sólyom") űrruhákba. Ezeket Leonov csaknem végzetes űrsétája után tervezték meg, és Leonov is részt vett a kifejlesztésében és tesztelésében. A Jasztreb esetében fix fém gyűrűkkel oldották meg azt, hogy ne fúvódhasson fel túlságosan az űrruha, illetve egy zárt levegőrendszerrel szerelték fel, amelyet egy fém táskában helyeztek el – az űrhajósok alaphelyzetben a mellkasukhoz rögzítve viselték, de mivel két csővezetékkel csatlakozott az űrruhához, így nyugodtan előre ki- és betolhatták a zsilipajtón, megkönnyítve ki- és beszállást.


Egy rajz arról, ahogy a Szojuz-5-ből a Szojuz-4-be másznak át az űrhajósok

Az első Krunov volt, aki viszont belegabalyodott a rögzítőkábelbe, amely elzárta a levegőkeringtetést – gyorsan úrrá lett a helyzeten, de ez épp elég volt ahhoz, hogy Jeliszejev figyelmét elvonja, aki így az orbitális modul "díványán" felejtette a kamerát – így az átszállásról nem készült végül jó minőségű felvétel. Miután Krunov átmászott az orbitális modulon elhelyezett kapaszkodót használva, Jeliszejev is elindult, és végül beszálltak a Szojuz-4 orbitális moduljába a 37 perces űrséta végén. A túlnyomás visszaállítása után Satalov fogadta őket, a "vendégek" pedig a Szojuz-4 indításáról szóló újságokkal és üzenetekkel érkeztek. Az űrhajósok menet közben pár biológiai, megfigyelési és tudományos kísérletet hajtottak végre, majd a Szojuz-4 január 17-én biztonságban visszatért a Földre.


A Szojuz-4 személyzete a visszatérés után

Volinov a Szojuz-5-ben nem volt ilyen szerencsés – a szokásnak megfelelően leválasztotta az orbitális modult, végrehajtotta a fékező manővert... csakhogy a műszaki modul nem vált le. Az űrhajós megpróbált "farral előre" belépni a légkörbe, ám az aerodinamikai erők és az orrnehéz űrhajó miatt az minduntalan visszafordult a haladási irányba. Volinov végül beletörődve a sorsába elfogadta, hogy nem tud semmit sem tenni a helyzet ellen, így a kapszula levegő súrlódásától felhevülő orr-része elkezdte megadni magát, és a hőtől mérges gázok szabadultak fel az ajtó tömítéséből, amitől Volinov elájult.

 
Egy fantáziarajz arról, hogy nézhetett ki a légkörbe visszatérő Szojuz-5, valójában mire a légkör már hevíteni kezdhette a kapszulás, a napelemszárnyak régen leszakadhattak

A szerencse azonban rámosolygott, a műszaki modul rögzítése végül nem bírta a hatalmas erőket, és leszakadt a visszatérő modulról, amely így már engedelmeskedve az aerodinamikai kiképzésének átfordult, hogy a hővédő pajzs viselje tovább a fellépő hatásokat. A megrongálódott kapszula szerencsére probléma nélkül kioldotta az ejtőernyőt, de a lassítórakéták nem indultak be, így Volinov a fogát törte, ahogy becsapódott a kapszulája – ám életben volt, és csak ez számított.

 
Elég rossz minőségű kép, amely pillanatokkal a Brezsnyev-elleni támadási kísérlet után készült

A Szojuz-4 / 5 személyzete egy héttel később, a hivatalos moszkvai ünnepségen még egy váratlan esemény részese lett. Miközben ők már a tribünök várták a főtitkárt, a közeledő autókaraván második Zil limuzinjához lépett egy merénylő, Viktor Ivanovics Iljin (aki a hadseregből dezertált, majd unokatestvérétől ellopta rendőrségi egyenruháját) és két Makarov pisztolyával 14 (más források szerint 8) lövést adott le, megölve a sofőrt, de eközben a karavánt kísérő egyik motoros rendőr elgázolta. Iljin célpontja a főtitkár volt, ám csak tippelt, hogy melyik autóban lehet Brezsnyev, és melléfogott: a második Zilben Valentyina Tyereskova, Alekszej Leonov, Georgij Beregovoj és Andrijan Nyikolajev űrhajósok ültek, akik komolyabb sérülés nélkül megúszták a támadást. Brezsnyev autója teljes gázzal hagyta el a helyszínt, és csak amikor a helyzet normalizálódott, valamint kiderült, hogy magányos támadóval volt dolguk, folytatták az ünnepséget...
Az út kétségkívüli eredménye volt, hogy kipróbálásra került az űrhajók közötti űrsétával megoldott átszállás lehetősége, illetve a kézi űrbéli dokkolás. Ez volt az eredeti terv is, ami a Szojuz 7K-LOK Hold-űrhajó és az LK holdkomp későbbi dokkolásának életképességét bizonyította volna. Csakhogy a szovjet holdprogram ekkora már reménytelen helyzetben volt....

A sikeres kudarc esete...

Ugyanis a szovjet holdprogram kettős kudarcot szenvedett el kevesebb, mint egy év alatt: 1968 decemberében alulmaradtak a személyzettel végrehajtott Hold-megkerülés megvalósításában (amit ugye a Szojuz 7K-L1 űrhajóval kellett volna megoldaniuk) az Apollo-8-cal szemben, majd 1969. július 20-án az Apollo-11 holdkompja leszállt a Holdra, így e téren is az amerikaiaké lett az elsőség (az alulmaradt N1-L3 programról bővebben a következő részben lesz szó). A szovjet űrprogram kvázi válságával igazából rövid távon nem tudott Misin mit kezdeni, az L1 / Zond program a megépült űrhajókkal még kifutott az 1970-ben, valamint az N1-L3 programmal a sikeres holdraszállást tovább üldözte, miközben a háttérben az első űrállomás megépítése is lassan formálódott (erről ismét később lesz szó).

 
Buzz Aldrin a Hold felszínén az Apollo-11 küldetés közben...

Valami célt kellett találnia tehát Misinnek, amivel azért bizonyíthatják, hogy márpedig a szovjet űrprogram él és virul, és mindenek előtt a CKBEM (az ex-OKB-1) tervezőiroda valódi eredményeket tudjon felmutatni – mivel még 1965-66-ban gyakorlatilag mindent a holdprogramnak rendeltek alá, kiszervezve vagy leépítve a többi feladatot. Ha másnap jönne a felső utasítás az N1-L3 leállítására, a CKBEM hirtelen feladat nélkül maradna. Csakhogy nem jelöltek ki semmiféle kiugró célt, sem az űrhajók terén, sem az űrhajósok kiképzése terén. Egy időtartamrekord logikus lépésnek tűnt, csakhogy erre sem a Szojuz nem volt még felkészítve (a Szojuz 7K-OK létfenntartó rendszerét három fő esetén 5 napra méretezték), pláne nem egy kiválasztott személyzet. Így az elérhető kisebb célokból összegyűjtöttek egy csokrot:

  •  Rakétaindítások hajtóműlángjainak megfigyelése a Szvinyec ("ólom") szenzorral (ezt eredetileg még a Voszhod-3 útjára tervezték)
  • Súlytalanságban való hegesztés vizsgálata, amelyhez a Vulkan ("vulkán") tesztberendezést használnák
  • Filmfelvétel készítése egy Szojuzból arról, ahogy két másik Szojuz dokkol, és egy (vagy mindkét űrhajóból egy-egy) űrhajós átszáll a másikba
  • Szextáns használata az önálló navigáció lehetőségeinek bizonyítására

Emellé jött a Szojuz-5 esetén bekövetkezett technikai probléma, mely szerint a műszaki modul nem vált le a visszatérő modulról. Ennek az okára sosem jöttek pontosan rá, de biztos-ami-biztos alapon teljesen áttervezték a végrehajtó mechanizmusokat és pirotechnikai elemeket. A személyzet összeválogatásakor komoly problémába futottak, Kamanyin nem tudott mindhárom űrhajó számára tartalék személyzetet kiállítani, ami miatt fentről dörgedelmes kritikát kapott. Azzal védekezett, hogy annyiféle feladatra kell kiképezni az űrhajósokat, és olyan rosszul állnak a szimulátorok terén, hogy ennél többet nem tud tenni. A "megoldás" az lett, hogy a három Szojuz személyzete két további űrhajóssal keverve egymás tartalék-személyzeteként szolgált.

 A hármas Szojuz repülés személyzete, első sor: Kubaszov, Sonyin, Satalov és Jeliszejev,
második sor: Gorbatko, Filipcsenko és Volkov

Az 1969 októberére tervezett hármas űrrepüléshez az űrhajók legénységét kiválasztották, a Szojuz-6 lesz a megfigyelő űrhajó, amely először elindul, fedélzetén Georgij Sonyin és Valerij Kubaszov, ők viszik magukkal a Vulkan hegesztő-tesztet és a Szvinyec szenzort is. Az ő űrhajójuk érdekessége az volt, hogy nem került felszerelésre semmiféle dokkolórendszer, így az orbitális modul gömbjének orra "üres lesz". Őket követi a Szojuz-7, amelynek a személyzete Anatolij Filipcsenko, Vlagyiszlav Volkov és Viktor Gorbatko, és a Szojuz-8, amelyen pedig két veterán űrhajós, Vlagyimir Satalov és Anatolij Jeliszejev indul a világűrbe. A terv az volt, hogy a Szojuz-7 és 8 összekapcsolódik, amit a Szojuz-6 fedélzetéről videóznak le, majd Gorbatko űrsétával átszáll a Szojuz-8 fedélzetére. Hivatalosan a szovjet űrprogram felpörgetését szeretnék bizonyítani, ahogy egymás után három személyzettel repülő űrhajót indítanak a világűrbe – valójában a folyamatosan csúszó program miatt "torlódott össze" annyi űrhajó, hogy ezt megvalósíthassák, ráadásul igazán hasznos eredménye nem lett volna.


Ez lett volna a terv: a Szojuz-7 és 8 dokkolását közelről rögzíti a Szojuz-6 (amely valójában nem rendelkezett dokkolóval)

Satalov veti fel, hogy az automata rendszerek helyett kézzel kellene az űrrandevút is megvalósítani, ám ezt elvetik, mégpedig azért, mert nincs az űrhajók fedélzetén olyan (független) radarberendezés, amellyel a távolságot és az egymáshoz viszonyított sebességet meg lehet állapítani. Az űrhajók felkészítésénél pedig Kamanyin keserűen jegyzi le, hogy 20-40 tételes hibalista volt a tesztelésnél, vagyis az űrhajók gyártásának minőségbiztosítása és / vagy a szállításkori megfelelő kezelése továbbra is súlyos hiányosságoktól szenved.


Sonyin a Szojuz-6 fedélzetén

Az első indításra október 11-én kerül sor, ám ahogy keringési pályára áll a Szojuz-6, Sonyin meglepődve tapasztalja, hogy a DPO hajtómű nem reagál a kezelőszervekre. Hajtómű nélkül a Szojuz-6 kimarad az űrrandevúból, így a földi központban sietve próbálják kitalálni, mi lehet a probléma. Végül a központból küldött rádióparanccsal aktiválják a hajtóművet, amely ezután már megfelelően működik – feltehetően a piromembránok aktiválásához szükséges kábelekből a kézi irányításúak nem voltak megfelelően bekötve. A személyzet teszteli a Szvinyecet, illetve miután az orbitális modulban dehermetizálják (megszüntetik a túlnyomást, vákuumot létrehozva), beindítják a Vulkan tesztegységet. A Vulkan különféle fémötvözetek különféle hegesztési eljárásait hajtotta végre, ám amit csak utólag, a teszt lefolytatása és az orbitális modul újra túlnyomás helyezése után vesznek észre az az, hogy a Vulkan annyira felhevült, hogy csaknem átégette a modul külső falát...


A Szojuz-7 indítása

A Szojuz-7 egy nappal később, 12-én követi a Szojuz-6-ost, majd újabb egy nappal később a Szojuz-8 is csatlakozik hozzájuk. Az űrhajók mintegy egy kilométerre közelítik meg egymást, amikor az Igla automata űrrandevú és dokkolórendszer meghibásodott (pontosan nem fejtik ki a meghibásodás okát sehol), és miközben tanakodnak a megoldáson, a Szojuz-7 és 8 három kilométerre sodródik egymástól, ami túl távoli ahhoz, hogy kézi megközelítést használjanak. Így végül úgy döntenek, hogy egy korrekciós manőver után másnap újra próbálják. Október 15-én viszont a várt egy kilométeres távolság helyett 40 km-re van egymástól a két űrhajó (miközben a Szojuz-6 cirka 800 méterre van a Szojuz-7-től), így először (két keringési periódus alatt) újraszámolják a szükséges korrekciós manővereket a Földön, és ezeket végrehajtva tesznek újra próbát. A Szojuz-8 azonban nem tud megfelelő helyzetbe kerülni, túl távol vannak egymástól, megbízható távolsági adatok hiányában pedig nem lehet biztonságosan végrehajtani a manővert. Döntés születik, hogy a Szojuz-6 visszatér a Földre, míg a másik két űrhajó még egy próbát tesz másnap.


A Szojuz-8 személyzete pózol a visszatérő moduljuk mellett állva

Ám másnap se történik csoda, a Földről felküldött pályaszámítások nem elég precízek, az Igla pedig továbbra se működik, távolság- és sebességadatok nélkül pedig a kézi manőverezés túl veszélyes. Így végül két kísérlet után feladják, és egy-egy nap eltéréssel mind a Szojuz-7, mind a Szojuz-8 visszatér. A landolások apróbb hibák ellenére (a Szojuz-6 az oldalára dől miután talajt fog, a Szojuz-7-en pedig egy kigyulladó visszajelző lámpa okoz kisebb aggodalmat) probléma nélkül zajlanak le.


A Szojuz-9 végső felkészítés alatt

Az űrprogram résztvevői egymásra mutogatnak a történtek miatt, egy tragikus 1967 és egy meglehetősen felemás 1968 után egy csalódást keltő 1969-et hagynak maguk után. Folyamatban marad a holdraszállás és az űrállomás programja, ám ezek lassú haladása miatt nincs kilátásban űrrepülés 1970-re. Fentről érkezik egy "javaslat", hogy 17-20 napos időtartamrekordot kellene beállítani Lenin 100. születésnapjára (április 22.). Noha korábban Misin és Kamanyin még két Szojuz űrrepülést iktatott be augusztusra, ezeket kihúzzák a tervekből, majd az áprilisi indítást májusra tolják el, mivel sem az űrhajó, sem az indítórakéta állapota nem kielégítő.


Andrian Nyikolajev és Vitalij Szevasztyjanov, a Szojuz-9 űrhajósai

A kiválasztott 7K-OK Szojuzt két fő számára 18-20 napos űrrepülésre készítik fel, a személyzet pedig Andrian Nyikolajev és Vitalij Szevasztyjanov. Május végén a két űrhajóst dohányzáson kapják, ami szigorúan tiltott volt – Kamanyin le szeretné váltani őket a tartalék személyzetre, ám ehhez már túl kevés az idő, így végül megússzák a dolgot.


A Szojuz-9 az indítóálláson, a médiafigyelem középpontjában

1970. június elsején a Szojuz hordozórakéta az égbe emelkedik, és a két űrhajóssal negyed óra múlva tökéletes pályára áll, a kijelölt feladataikat az elején minden probléma nélkül teljesítik. A negyedik napon viszont probléma támad az egyik napelemtáblával, így az akkumulátorokat nem tudják teljesen feltölteni, amíg a Föld napos oldala felett repülnek. Megoldásként azt javasolják a mérnökök, hogy az űrhajó fél fok per másodperc sebességgel pörögjön a hossztengelye körül, így a napelemek végig teljesen a Nap felé néznének. A hetedik napon Andrian Nyikolajev videókommunikációt folytathat feleségével, Valentyina Tyereskovával (még 1963-ban házasodtak össze) és hatéves kislányukkal, Jelenával.


Tyereskova és Jelena az űrközpontban, kommunikációs kapcsolatban Nyikolajevvel

A tizedik napon "pihenőt" kapnak az űrhajósok – nincs semmiféle kiszabott feladatuk, így többek között rádión keresztül sakkoznak az ügyeletes kommunikációs űrhajós tiszttel, Gorbatkóval. Az elkövetkező napokban komolyabb probléma nélkül folyik a repülés, noha a telemetrikai adatokat továbbító egyik rendszer meghibásodik, és Szevasztyjanov véletlenül aktiválja az automata landolórendszer kapcsolóját (ez még nem végzetes probléma, de a rendszer aktiválásához immár csak egy lépés szükséges). Végül június 19-én utasítást adnak a visszatérő manőver végrehajtására, megdöntve az addigi, amerikaiak által felállított 16 napos űrrepülési rekordot.


A Szojuz-9 személyzete űrhajójukban

A földet ért kapszulában ülő űrhajósok állapota viszont elég szörnyű, képtelenek rendesen járni, de még állva maradni se nagyon, így karon fogva viszik őket a helikopterekhez. Az elkövetkező két hetet kórházban töltik, és az űrprogram minden szereplője értetlenül áll az eset előtt – korábban sokan úgy vélték, hogy hónapokat lehet a világűrben eltölteni mindenféle káros következmény nélkül. A Szojuz-9 személyzete viszont még 11 nappal a visszatérés után is csak napi 3-4 órát tud dolgozni, és csak rövidebb sétákat képesek megtenni. Az űrhajósok úgy írják le, mintha a Föld gravitációja három-négyszerese lenne a megszokottnak. A szokásos pártvezetői üdvözlésekre és kitüntetésekre is csak július 11-én kerül sor a körülmények miatt. Az űrprogram vezetői eközben egymással vitatkoznak az eredmények felett. Misin úgy véli, hogy semmi probléma nincs a tartós űrbéli utakkal, és a Szojuz-9 esete egyedi, Kamanyin viszont fokozatosan egyre hosszabb időtartam-repüléseket követel, hogy több tapasztalatuk legyen a tartós súlytalanság hatásairól.


A Szojuz-9 visszatérésekor készült kép, ahogy a még kapszulában ülő űrhajósok állapotát próbálják felmérni...

Misin viszont figyelmen kívül hagyja Kamanyint, és konokul folytatja a szovjet holdraszállás és az új űrállomás munkálatait...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése