2018. március 6., kedd

A Szovjet / Orosz emberes űrprogram története X.

Az N1 felemelkedése...

Az N1 programot ott hagytuk félbe, hogy végül Szergej Koroljovnak sikerült beindítani a programot, ám 1962-től 1964-ig gyakorlatilag alig történtek események vele kapcsolatban, de 1965-től végre elkezdődhetett a valódi munka. A kései indulás nem segített Nyikolaj Kuznyecovnak sem, hogy a számára még újdonságot jelentő rakétahajtóművek kifejlesztésével megfelelő ütemben haladhasson, miközben az OKB-1 tervezőinek azzal kellett szembesülniük, hogy a 75 tonnás teherbírásra tervezett N1 alulméretezett a holdutazáshoz.

A Saturn V 120 tonnát tudott alacsony Föld körüli pályára állítani, de a szovjet mérnökök úgy vélték, hogy a kisebb személyzettel és az ezáltal könnyebb űrhajóval és leszállómodullal 95 tonnából meg tudják valósítani ugyan azt a célt, amihez a konkurenciának 120 kellett. Csakhogy a 75 tonnáról 95-re való emeléshez is minden létező ismert és néhány új megoldást be kellett vetni. A hajtóművektől elvárt teljesítményt mintegy 2%-kal megemelték, a hajtóművek számát az első fokozatban 24-ről 30-ra emelték, az űrhajó szerkezetét ahol csak lehet lekönnyítették, és a hajtóanyagot mélyhűtve töltötték a tartályokba, amely azonos térfogatban nagyobb tömegű hajtóanyagot jelenthet.

Az N1 második fokozata, 8 db NK-15(V) hajtóművel

A rakéta első fokozatában lévő nagy mennyiségű hajtómű potenciális problémát hordozott magában – a több alkatrész több hibaforrást jelenthet, vagyis nagyobb az esély, hogy valamelyik hajtómű (bármilyen okból) meghibásodik és leáll. Ez még nem feltétlenül jelent problémát, hiszen azt megfelelő mértékű biztonsági ráhagyással tervezték meg, úgy számoltak, hogy a fokozat akár négy hajtómű kiesése esetén is sikeresen befejezheti a feladatát. Mivel azonban kezelni kell a leálló hajtómű miatti aszimmetrikus terhelésváltozást, az N1 irányító számítógépét erre fel kell készíteni.
A rakéták korábban is rendelkeztek irányítórendszerrel, amely az esetleges fellépő problémákat megpróbálja orvosolni, például ahogy korábban említettem egy R-7 alapú rakéta esetében, az egyik gyorsító fokozatban a lassú tolóerő-felépülés miatti eltérést igyekeztek kormányfúvókákkal kompenzálni. Az N1 esetében viszont egy komplex számítógépet terveztek erre a célra, a KORD-ot (az orosz "Rakéta Hajtómű Irányítás" szavak kezdőbetűiből). A KORD, ha az egyik hajtómű leáll, automatikusan leállítaná a vele átellenben található hajtóművet, kiegyenlítve a hajtómű elvesztéséből fakadó aszimmetrikus erőket.


A 3L harmadik fokozata négy NK-21 hajtóművel

A fejlesztés lassú haladása ellenére 1967 elején az volt a terv, hogy az első N1 indításra 1967 harmadik negyedévében sor kerül. A tyuratami indítóállás katonai vezetése kétségbeesetten követelt mérnököket a közeljövőben várható N1 rakéták összeszereléséhez és indításhoz való felkészítéséhez, ezért a rosztovi katona-mérnöki kar végzőseit rohamtempóban, két hónappal a szokásos határidő előtt vizsgáztatták le, majd kapták meg a diplomájukat, hogy 1967 áprilisában egyből elindulhassanak a mai Kazahsztán területén lévő indítókomplexumokhoz. Csakhogy a rakéták részelemei még messze voltak a késztől, így végül 1967 második felében csak az N1-1M1 jelű életnagyságú makett készült el, amelynek a valódi N1-nek megfelelő kinézete, tömege és csatlakozópanelei voltak, így az indítóállásokat kiszolgáló infrastruktúra tesztelésére nagyszerűen megfelelt (ide értve a rakétákat az összeszerelő csarnokból az indítóállásra szállító vasúti szerelvényt és magát az indítóállást is), vagyis legalább ilyen formán az N1 indítóállásra kerülhetett 1968 elején.

  
Az 3L rakéta első három fokozata a tyuratami szerelőcsarnokban, a hasznos teher nélkül

A valódi rakéták jelölése a sorszám és L betű volt, az 1L és 2L jelölésűek alapvetően földi tesztelés céljára készültek, a 3L jelölésűt szánták az első rakétaindításhoz, ám 1967-ben az első fokozat elemein repedéseket találtak, és csaknem egy évig tartott, amíg ezeket sikerült kijavítani, ráadásul menet közben kiderült, hogy egyéb tervezési hibák miatt a rakéta szerkezete nem lett elég masszív, így a teherbírása nem éri el a megkívánt szintet – emiatt a két első rakéta, a 3L és a 4L nem is volt alkalmas arra, hogy az orrukon egy valódi L3 komplexummal induljanak el.

Ennek ellenére 1968 elején a 3L összes alkatrésze megérkezett az indítóállástól pár kilométerre lévő összeszerelő csarnokba (ehhez egyébként 165 tehervagonra volt szükség), és május 7-én immár a 3L állhatott függőlegesbe az indítóálláson. Csaknem két hónapig állt ott, amíg a különféle teszteket végrehajtották vele, majd visszaszállították a csarnokba az elektromos rendszerek végső tesztelésre. Az indításhoz a rakéta orrára építendő teherre is szükség lett volna, végül ez egy félig-meddig kész verziója lett a L3-nak, mintegy 30%-al kisebb tömeg mellett, de teljes értékű Blokk-D fokozattal, amely egy Szojuz 7K-LOK makettel együtt Hold körüli pályára kellett volna álljon. Az optimizmust jól mutatja, hogy az eredeti repülési terv szerint 3,5 napnyi Hold körüli keringés után az űrhajó kapszulája még vissza is tért volna a Hold körül a Földre.

 
Az N1-3L az indítóálláson, ott alul az emberek jó viszonyítási pontok a méretek terén....

Az optimizmust nem nagyon támasztották alá a tények, az első NK-15 hajtóművek annyira a félkészek voltak, hogy csak egyszer lehetett beindítani őket, így valójában tesztelés nélkül kerültek beépítésre – a tesztelési metódus az volt, hogy az adott gyártási sorozatból kiválasztottak pár hajtóművet, azokat egyszer beindítva letesztelték, majd az eredmények alapján kapta meg a sorozat többi hajtóműve a tanúsítványt, hogy megfelelnek az elvártaknak. A második fokozathoz szánt NK-15V hajtóműveknek nagyobb méretű fúvócsöve volt a ritkább légrétegekben / vákuumban való működésnek megfelelően, csakhogy ezek nem készültek el a 3L összeépítéséig, így az első fokozatban is alkalmazott NK-15-ösök lettek beépítve – amelyek a sűrűbb légrétegekhez optimalizált kisebb fúvócső miatt persze sokkal kevésbé voltak hatékonyak.

Az első N1-L3 indítást felügyelő bizottság számára a CNIIMas (Központi Gépgyártási Tudományos Kutatóintézet, korábban NII-88) készített egy elemző becslést a korábbi szovjet rakétaindítások alapján arról, hogy az N1 indításának mekkora az esélye a sikerre – alig 1%-os értéket hoztak ki. Jurij Mozorin, a CNIIMas vezetője tisztában volt vele, hogy politikai és szakmai öngyilkosság lenne ilyen rossz eredményt a bizottság elé tárni, ezért utasította beosztottait, hogy számolják újra, mégpedig a minőségbiztosítási és üzemeltetési hibákat kihagyva. A kozmetikázott eredmény 67% volt, ám amikor ezt a bizottság elé tárta, a résztvevőket sokkolta, hogy milyen nagy a kudarc esélye. Komoly ellentámadást tapasztalt a mérnökök részéről is, akik úgy vélték, hogy az érintett főmérnökök véleménye lehet a döntés egyetlen alátámasztott forrása, és nem lehet a korábbi indításokra építkező statisztikai számokra hagyatkozni. Mozorin megkönnyebbülve helyeselt, hiszen így neki a továbbiakban semmi felelőssége nem volt...

 
Az 3L rakétát felállítják az indítóállásra

Talán nem meglepő, hogy a 3L még hosszú ideig az összeszerelő csarnokban tartózkodott, a különféle hibák feltárása és kijavítása elhúzódott, egészen 1969. február 9-éig tartott, amíg az indításról döntést hoztak. Ez viszont korántsem volt egyszerű, mert miközben a bizottság tagjai lelkesen az indítás mellett voltak, Alexander Kurusin tábornok, az indítóállás parancsnoka az indításhoz szükséges rendszerek és a rakéta állapotára hivatkozva ellenvéleményt formált – a jelenlévők megpróbálták nyomás alá helyezni Kurusint, hogy másítsa meg véleményét, és végül Kirilov marsallnak kellett utasítást adnia neki, hogy amennyiben a felmerülő hibákat orvosolják, engedélyezze az indítást.

A rakétát tehát az indítóállásra állították, ám rákapcsolva a csatlakozókat (nem meglepő módon) különféle hibajelek garmadájával szembesültek a kezelőpultok előtt ülők. Az elkövetkező hetekben az indítóálláson álló rakétán dolgozó technikusoknak kellett ezeket megoldani, az olykor -30°C-os hideg és a 10-12 m/s (36-43 km/h) sebességű szél ellenére. Február 21-én a 3L indításra készen állt, és moszkvai idő szerint 12 óra 17 perckor megnyomták az indítógombot. 12 másodpercbe telt, amíg a hajtóművek elérték a csúcs-tolóerejüket, és a rakéta lassan emelkedni kezdett. A telemetrika szerint két hajtómű leállt, de a rakéta folytatta az útját, noha kicsivel később fekete füst szállt a végéből. Majd 68,7 másodperccel az indítás után a rakéta összes hajtóműve leállt, a tehetetlenségtől még egy ideig emelkedett tovább, végül pedig a gravitációnak engedelmeskedve egy darabban aláhullott.


 
Az első fokozat metszetrajza, így talán érthetőbb, hogy a rakéta alsó részén hol is alakult ki a tűz
(a 2-es hajtómű a szélső körben található)

Vaszilij Misin, a CKBEM vezetője még az indítóállás bunkerében rögtön talált bűnbakot a sikertelen indításra Andronik Joszifjan, a rakéta elektromos rendszerének tervezője képében – mert hát mi más lehet az oka annak, hogy az összes hajtómű egyszerre állt le, mint az, hogy megszűnt az energiaellátás. Később kiderült, hogy tévedett, az energiarendszerrel semmi probléma nem volt (ehhez Joszifjan emberei villámgyorsan kiguberálták a roncsok közül a generátorokat, hogy bizonyítsák ártatlanságukat). Borisz Csertok, Misin helyettese felelt a KORD fejlesztéséért, az adatok elemzése után hamar megtalálta az adatokban, hogy mi lehet a valódi oka a kudarcnak. Fél másodperccel az indítóállástól való elrugaszkodás után a 12-es hajtómű kábelezése elektromos interferencia miatt olyan jelet adott a KORD-nak, mintha az üzemanyag ellátásáért felelős turbópumpa tengelye a megengedettnél sokkal gyorsabban pörögne, és mindjárt felrobban.

A KORD válaszul leállította a 12-es hajtóművet, és a vele átellenben lévő 24-est, hogy a tolóerő szimmetrikus maradjon. Ez még nem volt vészes probléma, de rámutatott arra, hogy a kábelezést át kell tervezni. További öt és fél másodperc után a 2-es hajtómű égőtér-gáznyomásmérő csővezetéke a vibrációtól letört, majd ezt nem egész 20 másodperccel később az üzemanyag-nyomást mérő csővezeték is követte – utóbbi üzemanyaggal terítette be a rakétafokozat alsó részét, előbbi pedig forró gázzal árasztotta el azt, a kettő együtt pedig tomboló tűzvihart generált. A tűz elégette az elektromos vezetékek szigetelését, így a tápkábelek a mellettük futó, a KORD érzékelői és a számítógép közötti hálózatban interferenciát okoztak, ami többek között egy 25 voltos jelet generált az amúgy 10 volttal dolgozó irányítórendszerben. A KORD erre az összes hajtómű felé leállítási paranccsal reagált....

Bármilyen meglepő, a kudarc nem törte le a programban résztvevőket. A rakéta sikeresen elemelkedett fel az indítóállásról, és több mint egy percig tartotta az eltervezett gyorsítási fázist. Miután március 7-én Csertokék bemutatták, hogy mi a legvalószínűbb forgatókönyve a 3L végzetének, mihamarabb újabb indítást szerettek volna végrehajtani. Eközben a NASA sikeresen tesztelte az LM holdkompot a Föld körül – miközben a szovjet LK holdkomp még legalább egy évre volt attól, hogy elkészüljön, tehát a Holdért folytatott verseny eldőlni látszott...

 
Az N1-5L rakétát az indítóálláshoz szállítják

A 3L tapasztalati alapján a 4L rakétát félrerakták – túl sok változtatást kellett volna eszközölni rajta, ráadásul az első fokozat folyékony oxigén tartályán repedéseket találtak. Inkább a már lassan elkészülő 5L-t vették előre, amelyen a korábban talált strukturális hibákat már kijavították, és többek között a KORD számítógépet az első fokozat aljáról a tartályok közötti szekcióba helyezték át, ahol nagyobb biztonságban volt. Csertok úgy döntött, hogy kiiktatja azt a lehetőséget a KORD-ból, hogy az összes hajtóművet leállíthassa (megelőzendő a 3L-nél tapasztalt helyzetet), a tápkábeleket és a KORD kábeleit jobban elszeparálták egymástól, és azbeszt takarókat helyeztek el a hajtóműfokozat alján, hogy egy esetleges tűz ne okozzon ismét problémát.

A minél több kinyerhető információ több tapasztalatot jelent, így a korábbi 4 helyett 16 érzékelőt helyeztek el a hajtóműveken, illetve további érzékelőket a rakéta különböző pontjain, ami miatt a telemetrikai szakemberek túlfeszített munkatempóban kellett dolgozzanak. 1969. május 30-án egy bizottsági gyűlésen Misin július 3-ára tűzte ki az 5L indítását, és egyben azt, hogy a következő, 6L indítást immár a teljes értékű L3 komplexummal szeretné végrehajtani, mire kiderült, hogy nincs még kidolgozva az eljárás arra, hogy a 7K-LOK űrhajóban lévő üzemanyag-cellákban használt folyékony hidrogént hogyan kezeljék az indítóálláson. Pár nappal később Misin ismét megerősítette szándékát, hogy a 6L indításkor egy teljes értékű (és kész) Szojuz 7K-LOK a Hold körül keringési pályára állhat, az azt követő 7L indításkor pedig egy személyzet nélkül LK holdkomp leszállást is hajthat végre a Holdon. Szavait nem fogadta kitörő öröm, Msztyiszlav Keldis, a Szovjet Tudományos Akadémia elnöke kifejtette, hogy addig csak súlymakettel indítaná az N1 rakétákat, amíg a megfelelő működésük nem bizonyított, a Hold-megkerülésre pedig szerinte inkább a Szojuz 7K-L1 / Zond repülések valók, felesleges erre erőforrást pazarolni.

 
Hátul az N1-1M1 makett, elől az N1-5L rakéta 

Jelenleg viszont az 5L rakétát kellett indításra kész állapotba helyezni, és végül a rakéta orrán egy hibrid makett foglalt helyet, a Blokk-D fokozat tetején egy Szojuz 7K-L1Sz űrhajóval (ami a Holdmegkerülő 7K-L1 mostohatestvére volt) és egy LK holdkomp súlymakettel. Amíg korábban a 3L felkészítésén dolgozó embereknek a dermesztő hideggel kellett dacolniuk, az 5L esetén a száraz és forró nyárral, amelynél a szürkére festett rakétaelemek akár 60°C-osra is felhevülhettek. A június 20-án a 110 "jobb oldali" indítóállásra helyezett 5L mellé a 110 "bal oldali" indítóállásra felállították az 1M1 rakétamakettet – a két, indítóállásra helyezett gigászról készült képekre évtizedekkel később úgy mutogattak, mint a szovjet Hold-program előrehaladottságának bizonyítékára, ám valójában sosem állt két valódi N1-es rakéta a két indítóálláson...


Az N1-5L indításának végzetes pillanata, a felső lángcsóva az SzASz mentőtorony aktiválásának következménye

Az 5L abból a szempontból rendkívüli volt, hogy az ekkor még nem túl gyakori éjszakai indítás mellett döntöttek, moszkvai idő szerint nem sokkal éjfél előtt. Az indítási parancs kiadása után az első jelek biztatóak voltak, a tolóerő szépen felépült, és a rakéta lassan emelkedni kezdett, majd a kijelzők előtt ülők rémülten szembesültek vele, hogy egymás után leállnak a hajtóművek, és a hatalmas rakéta alig 200 méter megtétele után elkezd oldalra dőlve visszahullni a földre. Az SzASz mentőtorony működésbe lépett, és letépte a Szojuz kapszulát a rakéta orráról, amely mintegy két kilométerrel arrébb biztonságosan földet ért.

 
Az N1-5L első fokozatának hajtóműveiről készült rajz Misin naplójában, a teljesen kisatírozottak 0,6 másodpercnél álltak le, az X alakban kisatírozottak cirka 10 másodperc után, a 18-as 21 másodpercnél

Az elkövetkező napokban a vizsgálat kiderítette, hogy a 8-as hajtómű oxigénpumpája felrobbant tizedmásodpercekkel azelőtt, hogy a rakéta elemelkedett az indítóállásról, és a többi hajtómű működése mellett a repülés 10. másodpercétől a 12. másodpercig a 18-as hajtóművet leszámítva az összes hajtóművet leállította a KORD, a még működő hajtómű miatt pedig a rakéta elkezdett dőlni, ami aktiválta az SzASz-t. A felszállás után 23 másodperccel a rakéta az oldalára dőlve az indítóállásnak ütközött, és hatalmas robbanás emésztette el. Csertok az adatokból csak azt tudta megállapítani, hogy a 7-es, 19-es, 20-as és 21-es hajtómű turbópumpáinál túl magas fordulatszámot regisztráltak, arra viszont nem talált választ, hogy a többi hajtóművet miért állította le a KORD, és pláne arra, hogy mindezek ellenére a 18-as hajtómű miért működött mégis tovább. Sem Misin, sem Kuznyecov nem feszegette a hajtóművek hibájára vonatkozó kérdést, a hivatalos verzió szerint valamiféle idegen fémdarab juthatott a turbópumpába, és ez váltotta ki a 8-as hajtómű vesztét, a többi pedig ennek következménye volt. Arról pedig szó sem esett, hogy miért viselkedett a KORD úgy, ahogy.

És az N1-L3 program bukása....

Az Apollo-10 LM holdkompja 1969 májusában 15 km-re megközelítette a Hold felszínét, majd július 16-án az Apollo-11 sikeresen leszállt a Holdra emberrel a fedélzetén. Ez a verseny véget ért, és az Egyesült Államok nyerte. Az N1-L3 program azonban haladt tovább. Az 5L jármű balesetének vizsgálata után néhány fő változtatást is szándékoztak eszközölni:

 
Az 5L rakéta az indítóállásra állítás előtt, láthatóak az első fokozat hajtóművei
  1.  A hajtóművek hajtóanyag-vezetékeibe szűrőket kell beépíteni, hogy semmiképpen ne juthasson fém (vagy más) tárgy a turbópumpába. Hovatovább, továbbfejlesztett hajtóművekre lesz szükség, amelyek működése kevesebb vibrációt generál a rakétán, illetve lehetséges az újraindításuk.
     
  2. A KORD fejlesztésénél el kell érni, hogy ne állítsa le szükségtelenül a hajtóműveket.
     
  3. A rakéta pályáját úgy kell beprogramozni, hogy a lehető leghamarabb hagyja el az indítóállás körzetét, hogy egy esetleges balesetben ne vigye a roncstemetőbe azt is magával.
     
  4. A korábbi szürke ill. szürke / fehér festés helyett fehér festést kell használni, hogy ne hevülhessen fel annyira a rakéta nyáron.

 
A fehér festésű 6L az indítóálláson

Menet közben Misin új tervekkel állt elő – ne csak a Holdra szálljunk (hiszen azt már az amerikaiak elérték), hanem építsük meg az első holdbázist, huzamosabb missziókat lehetővé téve a Hold felszínén. Az N1 rakéta korábban is megszámlálhatatlan verzióban került a tervezőasztalra, menet közben ezek tovább szaporodtak, folyékony hidrogén üzemanyagú rakétahajtóművekre építkező második és / vagy harmadik fokozatokkal. 1973 júliusában a továbbfejlesztett Kuznyecov hajtóműveket (NK-33, NK-39 és NK-43) megrendelték, a KORD-ot teljesen áttervezték, tűzoltó-berendezést és hűtést építettek a rakéta első fokozatának alsó részébe, ahol a hajtóművek foglaltak helyet.

A változtatások nagy részét a 6L-be beépítették (az új hajtóművek nélkül), és az csaknem egy évvel az előző rakéta után június 27-én (a súlyos esőzések miatt többször elhalasztva) csak egy súlymakett L3 komplexummal az orrán elindult a világűr felé. A rakéta emelkedése közben végrehajtotta az indítóállástól való eltávolodásra szolgáló manővert, ám a szélső hajtóművek és manőver miatti légáramlás hatására a rakéta elkezdett forogni, olyan gyorsan, hogy az irányítórendszer nem tudta kordában tartani, majd a maximális aerodinamikai nyomást, a max Q-t elérve az indítás után 50 másodperccel a rakéta irányíthatatlanná vált, és emiatt egy másodperccel később a földről továbbított paranccsal felrobbantották.

 
A 7L a földről nézve, megfigyelhető a hajtóművek beépítése az első fokozatban, valamint a hajtómű fúvócsöve körül rugalmas hővédő és tűzálló borítás látható

A forgás okára gyorsan rájöttek, és megoldásként négy, forgásirányú erőt kifejteni képes kormányhajtóművet építettek be az utolsó "régi" N1 változatnak szánt 7L-be, amit ezután elkezdtek felkészíteni az indításra. Ez a rakéta még mindig az NK-15, NK-15V és NK-21 hajtóművekkel épült meg, de közben már folytak az első új hajtóművekkel készülő, nagyobb teljesítményű (105 tonnás LEO teherbírással rendelkező) N1F munkálatai, azok lettek volna a 8L és 9L, illetve a 10L sorozatszámúak – ezek alkatrészeit is elkezdték legyártani.

 
A 7L az indítóálláson

A 7L esetében a rakéta orrára már egy teljesen működőképes Szojuz 7K-LOK került, amely ebben az időben már "túlhaladott" volt, a későbbi emberes utaknál valószínűleg nem ezzel repültek volna (Misin erre az L3M-et szánta már), viszont a Hold körüli repülés tesztelésére a LK holdkomppal együtt (amit 1970 novemberében és 1971 februárjában Szojuz hordozórakéták orrán sikeresen világűrbe küldtek és leteszteltek két alkalommal (Kozmosz-379 és 398 jelöléssel), minden probléma nélkül) pont megfelelő volt.

 
A 7L indítása

1972. november 23-án került sor a 7L indítására, nem egészen 107 másodpercig minden tökéletesen zajlott, ekkor programjának megfelelően a KORD leállította a belső 6 hajtóművet, hogy az első fokozat 7 másodperc múlva bekövetkező leállása előtt csökkentse a gyorsulást. Ebben a pillanatban a 4-es hajtómű oxigénpumpája felrobbant, amitől több hajtómű is kiesett, ezt pedig a földi irányítóközpontból észlelve azonnal utasítást adtak a rakéta távirányítású felrobbantására. A műszaki hiba valódi okára sose derítettek fényt, Misin a Kuznyecov-irodát okolta az újabb oxigénpumpa-balesetért, míg Kuznyecov úgy vélte, hogy a valódi ok az lehetett, hogy a középső hajtóművek leállításától és az ezzel kapcsolatos oxidálószer-csőhálózat lezárásakor a nagy túlnyomás miatt az szétszakadt, és ez vezetett a robbanáshoz – ami persze Misin irodájára hárította volna a felelősséget. Abban egyetértettek, hogy ha az első fokozatot leállították majd leválasztották volna, a második fokozatot beindítva a rakéta sikerrel teljesíthette volna az útját (a második és harmadik fokozatot a földön tesztelték már, csak az első fokozathoz nem épült tesztállás, ez 1964 végétől kísértette az N1 sorsát).

 Az N1 előkészületeiről és az indításokról készült felvételek

Menet közben, még 1972 júniusában az L3 holdraszálló programot leállították. A folyamatban lévő (hamarosan bemutatásra kerülő) Almaz / Szaljut űrállomások több haszonnal kecsegtettek, noha Misin tovább dolgozott a Zvezda holdbázis megvalósításáért, amit még az 1960-as évek második felében a Vlagyimir Barmin által irányított Szpektmas tervező irodának adott ki feladatnak. A holdbázis DLB (a Hosszútávú Holdbázis betűiből) és "Barmingrad" ("Barmin városa") néven is ismert volt. 1971-re (a sikeres Luna és Lunohod űrszondák és roverek tapasztalatait felhasználva) egy komplett tervet tett Barmin a védelmi ipart (és általa nem kis részben a rakéta- és űrprogramot is) felügyelő Dimitrij Usztyinov miniszter asztalára.

 
Egy DLB / Zvezda holdbázis makett, a napkitörések és a sugárzás elleni védelem miatt a modulokat a Hold felszínébe temették volna

A 9 felfújható, egyenként 22,5 négyzetméteres alapterületű modulból álló, nukleáris energiával táplált bázis 9-12 űrhajós számára biztosított életteret, és a terv része volt egy 4 űrhajóst szállítani képes, hetekig tartó utakra alkalmas holdjáró is. A tervhez Misin a nagyobb teljesítményű N1F rakéta mellé az L3 továbbfejlesztett változatát, az L3M-et mellékelte, amely a Szojuz visszatérő moduljára épült, és először egy leszállásra- és felszállásra szolgáló hajtómű-modullal, illetve egy, a kettő közötti lakórésszel rendelkezett. 1972-ben a tervet tovább finomították, és a visszatérő modult egy túlnyomásos "hangárban" helyezték el, és ebben a hangárban dolgoztak és éltek volna az űrhajósok, akár 90 napig (vagyis maximum ennyi időt tölthettek volna a Hold felszínén a Zvezda építésével, amelynek a moduljait szintén N1F rakéták indították volna). A terv ekkor már arról szólt, hogy az 1970-es évek végén kezdődhet meg a Zvezda építése.

 
Balra az 1970-es, jobbra az 1972-es L3M féle holdkomp, a zöld színnel jelölt Szojuz visszatérő modul jól látható, ahogy a holdkomp felépítése is (forrás: Astronautix.com / Mark Wade)

Usztyinov támogatásáról biztosította a Zvezdát, és az L3M-en is elkezdődtek a munkálatok, ám az igényelttől messze elmaradt a biztosított pénzmennyiség. Menet közben Valentyin Glusko folyamatosan fúrta Usztyinovnál Misint, felróva neki a Szojuz-1 és a (még nem említett) Szojuz-11 balesetét, a gigászi összegekbe kerülő, de csak négy sikertelen indítást felmutatni képes N1 óriásrakétát, amely szerinte eleve hibás döntés volt. Glusko eközben büszkén mutogathatta az immár Proton néven ismert UR-500K rakétát, amely az ő hajtóműveivel immár évek óta megbízhatóan teljesítettek (igaz, az első években sok sikertelen indítást szenvedett el).

 
Szergej Afanaszjev, a civil űrprogram felett bábáskodó miniszter

1974. május 18-án Szergej Alekszandrovics Afanaszjev, a civil űrprogramot felügyelő Általános Gépipari Minisztérium minisztere egy rutintalálkozón vett részt Misin CKBEM tervezőirodájában. Azt megnyitva röviden közölte, hogy a pártvezetés úgy döntött, Misint leváltja a CKBEM éléről, a CKBEM-et és Glusko Energomas tervezőirodáját összeolvasztják egy új Enyergia nevű tervezőirodába, melynek vezetője Glusko lesz. Afanaszjev további sikeres munkát kívánt a hallottaktól lebénult jelenlévőknek, és távozott...

 
Az N1 első fokozatának rácsos stabilizátoraiból épített kerti kiülő Bajkonur mellett...

Glusko "hatalomra" kerülve rövid úton leállította az N1 és L3M programokat (igaz a végleges leállításra csak 1976-ban került sor!): az 1974 augusztusi indításra már felkészítés alatt álló, hosszas tesztelési időszakon átesett NK-33, NK-39 és NK-43 hajtóművekkel felszerelt 8L, és a szintén összeépített 9L a gyártás alatt álló négy további N1F-fel egyetemben szétbontásra került (a Bajkonur közeli városok környékén a mai napig látni az egykori N1 tartályokból épült víztornyokat, borítóelemekből készült garázsokat és hasonló "maradványokat").

 Két AJ-26-62 hajtómű egy Antares rakéta első fokozatában, a felsőn hanyagul lefestve cirill betűkkel még ott van az NK-33 típusjelzés is...

Glusko szintén utasította a Kuznyecov-irodát, hogy az összes NK-33, NK-39 és NK-43 hajtóművet bontsák szét és semmisítsék meg – gyakorlatilag kigolyózva őket a rakétahajtómű-fejlesztésből. Kuznyecovék ehelyett egy félreeső raktárba mentették azokat, és jelentették, hogy végrehajtották az utasítást. Glusko halála és a Szovjetunió felbomlása után ezeket a hajtóműveket elővették, az amerikai AeroJet 36 darab NK-33-ast és NK-43-ast vásárolt meg a '90-es években (akkor 1,1 millió dolláros darabáron), amelyeket újratesztelve AJ-26 családként például az Orbital cég Antares rakétájában használtak fel. Szintén vásárolt az immár orosz NK-33-asokból a Kistler Aerospace, amely a saját K1 hordozórakétája számára tervezte őket beépíteni. További NK-33-asok a Szojuz-2-1v hordozórakéta első fokozatában lettek / lesznek felhasználva, vagyis az N1F hagyatéka a mai napig kihatással az orosz és amerikai űrhajózásra...

 
Feltehetően a 7L első fokozata szereléskor

Természetesen utólagosan már nehéz eldönteni, sikerült volna-e a 8L és utána következő N1 rakéták startja, ám a 7L utáni két évet gyakorlatilag folyamatosan a rakéta és a KORD tökéletesítésével töltötték a CKBEM mérnökei, a Kuznyecov-iroda pedig az NK-33 / 39 / 43 hajtóművek tesztelésével. Utóbbi a jelek szerint jól sikerült, és legalábbis feltételezhetjük, hogy az előbbi is. A Szovjetuniónak mikor végre készen lett volna a megfelelő óriásrakétája, egyszerűen elkaszálta azt, és nem csak hogy minden részét darabjaira szedte, de még a létezésének bizonyítékait is igyekezett eltüntetni. Az N1 hivatalosan sose létezett a Szovjetunió idejében, a CIA (és más nyugati titkosszolgálatok, például a brit MI6) csak a műholdfelvételek és kémjelentések alapján tudott a létezéséről, ám nem verték nagy dobra azt. A hidegháború után a rajta dolgozó mérnökök és technikusok visszaemlékezései és elrejtett fotói, videofelvételei adnak csak tanúbizonyságot arról, hogy egyáltalán a világon volt...

Miért bukott el a szovjet holdprogram?

Ez a témakör roppant népszerű a szovjet űrprogrammal foglalkozó oldalakon, írásokban, és most a szokásostól kicsit eltérően, némileg személyesebb hangvételben szeretném kifejteni a saját nézeteimet, tudniillik ezt a kérdéskört eléggé egy kaptafára szokták megválaszolni.
Vegyük hát át, hogy mely okokra is vezethető vissza az, hogy az amerikaiak léptek elsőként a Holdra, és nem a szovjetek:

Három (plusz egy) elvesztegetett év

Kennedy 1961-es beszédének videófelvétele

J. F. Kennedy amerikai elnök 1961. május 25-én tartott beszédet a Kongresszusban, amelyben a holdprogram kvázi bejelentése megtörtént. Ehhez a pénzügyi támogatást is biztosították, és a politikai támogatás is megvolt kisebb-nagyobb megingásokkal (főleg az Apollo-1 katasztrófa méltó itt említésre) gyakorlatilag végig. A szovjet holdprogram viszont gyakorlatilag 1964 augusztusáig nem indult el, és akkor is Cselomej UR-700 / LK-700 programját támogatta Hruscsov. Noha az N1 hordozórakéta megépítéséről 1962-ben döntés született, 1964-ig valóban jelentős események nem történtek vele kapcsolatban. Hruscsov bukása után még csaknem egy évre volt szüksége Koroljovnak arra, hogy az N1-L3 program mögé megfelelő támogatást szerezzen, és Cselomej holdprogramját végleg beszántsa. Emiatt az L3 komplexumon a valódi munka csak 1965 októberében kezdődött el!

Ez pedig rengeteg elvesztegetett idő. Hozzá kell tenni, részben talán maguk a szovjetek becsülték alá az Apollo-programot, és ezért is "engedték maguk elé" őket. A legsűrűbben emlegetett példa a Saturn-V hatalmas F-1 hajtóműveinek esete, amelyről úgy gondolták, hogy nem lehet megvalósítani. De a Rocketdyne hatalmas pénzmennyiséget elégetve végül megoldotta, és nem árt hozzátenni, hogy az F-1 fejlesztését még 1955-ben (!) kezdték el, eredetileg az Amerikai Légierő megbízásából, és mintegy 10 év alatt készültek el vele. De szintén megépítették a J-2 folyékony oxigén - folyékony hidrogén hajtóanyagú rakétahajtóművet is, amelyhez hasonló szintén nem volt a szovjeteknél. Ha csak három évvel korábban kezdik el az N1 (vagy akár az UR-700) és a holdraszálló űrhajók valódi fejlesztését, és persze megkapják rá a megfelelő támogatást, akkor is csak talán lett volna esélyük befogni az Apollo holdprogramot. De 1965-ben, mikor az N1-L3 valóban komolyan elindult, már csak valami igen innovatív vészforgatókönyvvel előzhették volna be az Apollo-programot, csakhogy nem erre került sor.

A szovjetek sokkal kevesebb erőforrást áldoztak a holdprogramra 1969-ig

Ezt a képet nagyon szeretem mutogatni, amikor az amerikai űrprogramról beszélünk, ugyanis nagyon-nagyon sok mindent elárul, és tegyük hozzá, hogy e mellett még külön kasszából katonai rakéta- és űrprogramok is futottak:
 
A NASA költségvetése 1958-tól 2014-ig, a teljes költségvetés százalékában, a csúcs 1966-ban volt (mostanában kb. fél százalék egyébként...)

Kezdjük ott, hogy az Egyesült Államok gazdasága az 1960-as években önmagában is sokkal erősebb volt, mint a Szovjetunió gazdasága. Az Egyesült Államok esetében pedig 1966-ban a központi költségvetés cirka 4,3%-át áldozták az űrprogramra. Sajnos a szovjet űrprogram költségvetésére nincs megbízható forrás, noha titkosítás alól feloldott CIA dokumentumok, mint például ez az 1969-es próbálja megbecsülni, egy másik forrás szerint pedig az N1-L3 programra 1974-es leállításáig 3,6 milliárd rubelt költöttek, ami nagyságrendileg hasonló, mint az Saturn-Apollo program teljes költségvetése 1973-as leállításáig.

Viszont Misin egyes feljegyzései arról árulkodnak, hogy 1968-ban a CKBEM az személyzettel repülő űrhajózásra igényelt összegnek (359 millió rubel) cirka háromnegyedét (273,5 millió rubelt) kapta meg. A szovjet űrhajósok hiányzó szimulátorokat, a mérnökök hiányzó, késve elkészülő alkatrészeket, a program vezetői megígért támogatások elmaradását idézik fel. Borisz Csertok visszaemlékezéseiben irigykedve írt arról, amikor látta, hogy az amerikai Saturn rakétaindításoknál minden specialistának saját monitorja volt, amelyen megjelent minden számára szükséges adat – ők ekkor még jobbára telefonon lógva hallgatták azt, amit a telemetrikai szakértők felolvastak a beérkező adatokból. Ezek a problémák nagyjából megoldódtak az 1970-es évek közepére, és az N1-L3 program előrehaladása is jelzi, hogy aztán megkapták az erőforrásokat (nem győzőm hangsúlyozni, hogy legalább 8 (de más források 12-14-et említenek) darab méregdrága N1F rakéta volt legalább félig-meddig kész, mikor a programot leállították, ami alátámasztja ezt), ám utólag ez már nem segített abban, hogy megelőzzék az Apollo-11-et.

 
1968 decemberében az Apollo-8 startjakor az amerikai mérnökök Cape Canaverelben ilyen központból követhették az indítást...


 
Ezt a képet a neten való barangolás közben találtam, csak a helyszín biztos, ez Bajkonur, de időpont homályos, valamikor az 1970-es vagy 80-as évekből származhat – a szovjet rakéta indításokat felügyelő bunkerben uralkodó állapotokra viszont némi betekintést adhat....

Szervezeti fejetlenség, botrányosan rossz erőforrás-menedzsment

1961-ben James E. Webb lett a NASA kijelölt vezetője, és mint ilyen, gyakorlatilag az ő kezében összpontosult az egész amerikai (civil) űrprogram irányítása (1968-ig). Na efféle döntési jogkör koncentráció a szovjeteknél nem létezett.


James E. Webb egy Gemini-makettben, ő volt az amerikai űrprogram teljhatalmú ura 1968-ig

Noha Koroljovra többször is hivatkoztam a szovjet űrprogram vezetőjeként, valójában "csak" az OKB-1 vezetője volt. Az első időben ez nem volt probléma, mert csak ki kellett harcolnia a támogatást a pártvezetéstől, és jobbára a saját tervezőirodáján belül meg tudta oldani a teendőket. Csakhogy ahogy egyre nőtt az űrprogram, úgy jelent meg a többi nagyobb tervezőiroda vezetője, hogy a saját elképzeléseiknek támogatást szerezzenek, miközben Koroljov már-már betegesen nem engedte ki az OKB-1 szárnyai alól a feladatokat (ez 1964 végétől kezdett el lazulni). A döntéseknél pedig Koroljovnak, majd Misinnek meg kellett küzdenie a pártvezetés és katonai vezetés, valamint a többi befolyásos szereplő éppen aktuális igényeivel, ötleteivel vagy éppen konkurenciájával. E mellett jöttek olyan problémák, mint például a katonai vezetés folyamatos kritikája, hogy számukra semmiféle haszna nincs a holdprogramnak, tehát igazából ők nem is akarnak erre erőforrásokat pazarolni – Usztyinov machinációinak volt köszönhető, hogy végül a hadsereg költségvetéséből pénzt áldoztak erre.

A főmérnökök közötti rossz viszony pedig alapjában meghatározta az együttműködések sikerességét is, lásd például Glusko elutasította a kerozin üzemanyagú nagyobb rakétahajtóművek fejlesztését (Glusko későbbi visszaemlékezései szerint ő felajánlott egy kompromisszumot, mely szerint az N1 "monoblokk" első fokozata helyett az R-7-nél is alkalmazott, több kisebb elemből álló megoldást választ (amelyeket lehet külön-külön is tesztelni), akkor megépíti neki a hajtóműveket – Glusko szerint Koroljov megbeszélte a dolgot Misinnel, majd utána közölte Gluskóval, hogy nincs kompromisszum), vagy azt, hogy az 1960-as évek végén Cselomej és Misin nem volt hajlandó találkozni egymással (ha olyan ülést tartottak, ahova mindkettejüket meghívták, menetrend szerint a helyetteseiket küldték el maguk helyett).

E mellé a párhuzamos fejlesztésekkel aprózták el a rendelkezésre álló erőforrásokat is – például a Szojuz 7K-OK föld körüli, az UR-500K / Szojuz 7K-L1 holdmegkerülés és az N1-L3 (Szojuz 7K-LOK, LK, Blokk-D) a holdraszállás programjában az SzASz mentőtornyot és a Blokk-D-t leszámítva csak a Szojuz űrhajó egyes részelemei voltak közösek! Érthetetlen például az is, hogy amíg a Szojuz 7K-L1 és 7K-OK napelemeket használó műszaki modullal épült, a 7K-LOK esetében miért kellett az üzemanyag-cellás rendszer mellett dönteni (és akkor a később bemutatandó Szojuz VI katonai űrhajó esetén tervezett nukleáris generátorok még szóba se kerültek!).
Az amerikai űrprogramban is volt bőven belső feszültség, ám ott a kritikus pillanatokban képesek voltak a vezetők hátra lépni egyet, és ha kellett, engedni, kompromisszumot kötni. Ez főleg a prominens (Koroljov, Glusko, Misin, Cselomej) szovjet főmérnökök között szinte ismeretlen fogalom volt, inkább az egymásnak való keresztbe tevésben brillíroztak, ami érthetően nagy hátráltató tényező...

Mit / kit lehet (vagy kellene) kevésbé okolni?

Koroljov halála gyakorlatilag minden egyes felsorolásba bekerül, némileg érthetetlen módon. Eleve Koroljov utólagos megítélése nagyon egyoldalú, nem győzik a pozitív jelzőket alkalmazni a méltatásánál, és szinte mindenhol megemlítik, hogy ha korai halála nem történik meg, akkor talán a legyőzhették volna az amerikaiakat az emberes Holdraszállásért folyó űrversenyben. Csak éppen ezt alátámasztani nem nagyon lehet, sőt...

Misin gyakorlatilag törés nélkül folytatta azokat a programokat és úgy, ahogy még Koroljov idejében elindultak. Talán elődje kijárt volna némileg több pénzt a pártvezetéstől, esetleg lassította / felfüggesztette volna az UR-500K / L1 Hold-megkerülést, hogy teljesen az N1-L3 párosra koncentrálhasson, ám 1966 januárjától egyszerűen nem igazán volt olyan helyzetben a szovjet űrprogram, amelyen adott esetben Koroljov valóban jelentős változást hozhatott volna – neki sem volt varázspálcája, amellyel csodát tehetett volna, márpedig anélkül 1966 után nem tudta volna sehogy befogni az Apollo-programot (ha csak nem arra építenek, hogy az amerikaiak hibáznak valami hatalmasat). Azt is nyugodtan hozzá tehetjük, hogy figyelembe véve ama tényt, mennyiszer táncoltak a katasztrófa szélén a Vosztok / Voszhod program esetében, esélyesen a Szojuz-1 balesetét sem tudták volna elkerülni, hiszen Koroljov igyekezett a pártvezetés űrprogramra vonatkozó kéréseit szentírásnak venni – ahogy Misin is.

 
Az N1-5L a szerelőcsarnokban, sokan vélik úgy, hogy a 30 hajtómű alkalmazására vezethető vissza az N1 kudarca, noha sok más rakéta hasonlóan rossz kezdeti indítási statisztikával indult – jóval kevesebb hajtóművel

A másik dolog, amit szintén nagyon sokszor fel szoktak hozni az az, hogy az amerikaiak ki tudtak fejleszteni egy hatalmas rakétahajtóművet (az F-1-et) a Saturn-V első fokozatához, míg a szovjetek erre nem voltak képesek, és csak szenvedtek a 30 kisebb NK-15 hajtóművel az N1 első fokozatában. Csakhogy önmagában ez aligha lehet mérvadó, az amerikaiak iszonyatos pénzből cirka 10 év alatt fejlesztették ki az F-1-et, a szovjetek a kisebb NK-15-ösökhöz és NK-33-asokhoz pedig a KORD hajtóműirányító rendszert, amelynek (bár ezt már sose tudjuk meg) szintén vagy 8-10 évre lett volna szüksége, amíg a gyerekbetegségeit kinőhesse. Más megközelítés, de a célt mindkét módon el lehet érni, nem tartom bölcsnek azért sikeresnek ítélni az egyiket és elítélni a másikat, mert az egyik kapott lehetőséget a bizonyításra, a másik viszont nem. Az N1 "öröksége" ilyen téren elég volt ahhoz, hogy nem is kevesen a 27 hajtóműves SpaceX Falcon Heavy rakétát is előre biztos kudarcra ítélték, mondván, hogy az N1 bizonyította már, hogy ennyi hajtóművel nem lehet megbízható rakétát építeni - szerencsére a SpaceX csattanós választ adott erre nemrég a sikeres Falcon Heavy indítással.


Az első fokozat leválása CGI képen, ideáig sose jutott el a valódi N1-es
(megj.: noha sokszor zöld festéssel ábrázolják, valójában kékes-szürke színre voltak fújva a korai rakéták)

Ha pedig már a KORD, Borisz Csertok "gyermeke" kap hideget-meleget az utókor elemzéseiben, holott a maga korában egy (nem csak szovjet viszonylatban) modern megoldás volt az adott mérnöki problémára, amit 30 hajtómű felügyelete és kontrollálása jelent. Csertok (és az N1 program) szerencsétlenségére az adott helyzetben egyetlen lehetőségük volt a KORD tesztelésére: maga a rakétaindítás. A négy indításból csak a második (5L) vesztéért tehető felelőssé, az első esetében a KORD inkább elszenvedője volt egy másik műszaki hibának (a vibráció miatt 2-es hajtóműről letörő csővezetékből kiszabaduló üzemanyag és hő által okozott tűzvésznek), és a két másik esetében sem miatta lett kudarc a vége. Ennek ellenére makacsul tartja magát az a nézet, hogy a KORD nagyban felelőssé tehető az N1 bukásáért...

 
Az egyik LK a múzeumban, noha végül sikeresen teljesített minden tesztet, csak az 1970-es évek második felére készültek el vele – túl későn a Holdért folytatott versenyt figyelembe véve...

Érdekes ellenben, hogy szinte sehol sem említik meg a Szojuz 7K-LOK űrhajó és az LK holdkomp késését. Az első LK holdkomp 1970. november 24-én lett Föld körüli pályára állítva, noha eredetileg 1969. június elsején kellett volna végrehajtani, tehát alig több, mint egy hónappal az Apollo-11 sikeres holdraszállása előtt. Ehhez képest jó egy évvel később került csak sor rá - vagyis még ha az N1 tökéletesen működik is, nem lett volna mivel leszállni a Hold felszínére az Apollo-11 útja előtt. A 7K-LOK űrhajó helyzete, ha lehet még egyértelműbb: sose járt a világűrben, 1972-re készült el valójában, ám ekkor már Misin az L3M közvetlenül a Holdra leszálló űrhajó fejlesztését támogatta. Az N1-L3 tragédiája, hogy ha az 1974-re tervezett két személyzet nélküli repülés sikerrel zárul, 1975-ben beteljesedhetett volna a szovjet Holdprogram, és a kommunista rendszer is letűzhette volna zászlaját a Holdra. Feltehetően ez alapjaiban más irányba terelte volna tovább mind az amerikai, mind a szovjet űrprogramot, ám Glusko döntése miatt erre nem került sor. Persze onnan is meg lehet közelíteni a dolgot, hogy Glusko úgy került 'hatalomra', hogy az N1-et szapulta folyton - nagy arcvesztés lett volna számára, ha a lesajnált rakéta 1974 augusztusában sikeresen pályára állítja terhét...

Érdemes talán idetenni Misin 1990-ben megjelent "Miért nem mentünk mi a Holdra?" című művéből egy önkritikus részletet (nem szó-, hanem jelentésbeli fordítás szerint): "Nem akarom, hogy az olvasók azt higgyék, hogy el szeretném kerülni a felelősséget, amit a Főtervezők (ideértve engem is) elkövettek a Hold-program alatt. Csak az nem hibázik, aki nem csinál semmit. Mi, Koroljov utódai megtettünk mindent, amit tudtunk, de ez nem volt elég."

 CGI kép a meg nem valósult LK landolásról, amelyet a Lunohod-1 vezetett volna le
(forrás: Nick Stevens)
 
A szovjet holdprogram némileg paradox módon még évekig lebegett a megvalósítás küszöbén, ám 1976-ban végül felhagytak vele, de ez már egy másik történet....

Folytatása következik



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése